• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • Polecam naprawy felg i zawieszenia na koszt ubezpieczyciela drogi. (2)

    Świadek (lepiej mieć), zdjęcie z miarką (skala), opis i trzeba trochę poczekać. 90% spraw do wygrania.

    • 3 1

    • nie każdy ma czas po sądach latać

      i się takimi rzeczami zajmować... Niestety, bo przez to ci zarządcy dróg są bezkarni.

      • 0 1

    • policja i dziura naprawde solidna to moze z 60% szans

      • 2 0

  • na wode klada smole i jak to ma nie wysadzic!!! (2)

    lot prowizorka jego mac!!!!!!!!!!

    • 17 0

    • Ale wtedy na tej dziurze zarobi się ze 3 razy (1)

      • 2 1

      • prowizoryczne załatanie drogi zabezpiecza przed odszkodowaniami za zniszczone zamieszenia

        • 1 0

  • No i mail do straży miejskiej wysłany ;)

    ;)

    • 1 0

  • chyba komuś nie równo jest nie tylko na ulicy (2)

    od 4 lat mieszkam na ujeścisku i od tego czasu regularnie przejeżdżam przez kowale.kiedy do cholery ta ulica zostanie zrobiona?cała świętokrzyska od obwodnicy aż na orunię dolną to jedna wielka dziura!!co jest??

    • 7 1

    • .. a z którego kierunku metropolia adamowicza ma droge bez dziur

      .. ba niektóre nie maja nawet chodników, to ci specyficzna metropolia - najpiekniejsze w dziurach jest Długie Pobrzeze - wstep z zdejmowana szczeką, bo spacerujac tam wypadaja najzdrowsze zeby

      • 0 1

    • Po co jeździsz koło mnie ?

      Jeździj inną drogą, bo przez Ciebie robią się dziury i korki.

      • 0 0

  • ... dziury, koleiny 20cm głebokie to sa tuskostrady,

    czyli przejezdne autostrady projektu PiS wybudowane przez nowaka

    • 1 2

  • panie Benkowski !- a nie lepiej zrobić raz i dobrze - a potem pare lat leżeć brzuchem do góry ?!

    • 1 0

  • sprawa corocznie powstających dziur w bublowatym asfalcie będzie omawiana w budowanym Infoboksie

    i tam dopiero kol. Benkowski z kolegom szefem firmy mtm podejmą stosowne decyzje !

    • 1 0

  • Idiota z PO

    Wymyslil sobie ze mamy placic dodatkowo za poruszanie sie po drogach. To na co k.u.r.wa. ida pieniadze z podatku drogowego? Na ich poselskie diety? To jest normalny kraj ? W Japonii juz by sie cial mieczem za takie brednie

    • 6 1

  • Sobieskiego i Trzy Lipy w Gdansku

    Tamtedy juz sie nie daje jezdzic. To co tam sie dzieje to masakra. Przeciez na Uralu czy w Albanii nawierzchnie sa lepsze.

    • 4 1

  • Ciekawe

    dlaczego budowa drogi lub remont generalny kosztuje w Trójmieście tyle co Berlinie, ale ekip remontujących 2-letnie drogi w Berlinie nie widać....

    Może ktoś wie?..........

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane