• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • dzień bez ZDiZ, to dzień stracony

    • 1 0

  • Polecam Olszynkę!

    Tu dopiero jest masakra. Ul zawodzie i reszta to istna wielka dzióra

    • 2 0

  • --------------------------------------------

    a moze by tak na chalubinskiego krotka ulica a dziur tyle ze zawody w slalomie gigancie mozna by bylo rozegrac ............

    • 1 0

  • Gdynia Ślaska

    • 0 0

  • łatanie i śnieg

    A kiedy wreszcie przejadą pługi po mniejszych bocznych uliczkach ??? Przecież tam można nogi i kark połamać !Kto będzie płacił odszkodowania ???

    • 5 0

  • takie papranie powinno być uznane za niegospodarność !

    • 2 1

  • PRACA!

    Jak miasto tyle płaci za jedną dziurę,to ja rezygnuję z obecnej pracy i zakładam firmę, łatam dziury z rabatem 20% dla magistratu.
    ps.Jednocześnie zwalczam bezrobocie!

    • 2 0

  • Wita Stwosza, Polanki, Kołobrzeska (5)

    Te ulice się wręcz rozpadają... I to nie jest pierwszy rok! Systematycznie od kilku lat ich stan się pogarsza.

    A Lisicki chce malować pasy rowerowe na Wita Stwosza... Panie kochany, wydaj pan te 300 tysięcy nie na farbę, ale na łatanie dziur, bo farbą to pan dziur nie załata.

    • 122 7

    • Trakt Sw. Wojciecha (1)

      Proponuje przejechać sie Traktem św. Wojciecha - slalom prawym pasem - dramat

      • 13 1

      • Trakt wyremontowali ale bliżej Pruszcza a Orunia i dalej do Gdańska to woła o pomstę do nieba. Fajnie że remontują kanał raduński ale do cholery zróbcie porządek z jedną z głównych dróg wjazdowych do miasta. Jezdnia to jedno, a chodniki ?

        • 4 1

    • najlepsza i tak jest Sobieskiego

      dziurawa, bez kanalizacji - trzeci świat.

      • 8 1

    • a Pomorska...? to też jest porażka

      • 9 1

    • rozpada się też cała Hallera i Rzeczpospolitej - Chłopska, Jagiellońska

      oczywiście poza małymi wyremontowanymi odcinkami w obrębach skrzyżowan. Jeszcze jedna zima i nie będzie co łatać. Niestety , ale te drogi nie miały kapitalnego remontu od momentu powstania i teraz po 30-40 latach łatanie dziur mogą sobie wsadzić w d...

      • 29 1

  • specjaliści ? przecie to w większości barany po podstawówce (1)

    jeden co potrafi zawór w smołowozie odkręcić, to ma jakiś fakultet, a reszta tłuków jest do rozgarniania łopatą tej brei, to nie ma prawa się utrzymać dłużej jak miesiąc w takich warunkach pogodowych i przy takim "wykonawstwie" to jest marnowanie pieniędzy podatników

    • 8 2

    • Chciała byś popatrzeć na inteligentnego chłopa,

      Chłop je chłop, aby był. i dziury łatał.

      • 2 0

  • Zrobić przetargi,

    aby taniej i taniej, i taniej.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane