• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • burzenie spokoju mieszkańcom

    Najgorsze możliwe rozwiązanie... przenieść większość ruchu na pas nadmorski... zobaczymy co będzie w wakacje... a te już za pasem... Czemu nie ma estakady bezpośrednio do Słowackiego albo Rzeczypospolitej... współczuję tym , którzy kupili mieszkania w pasie nadmorskim za miliony zł. Czy w Gdańsku (pomijam park krajobrazowy)są jakieś inne tereny zielone do relaksu i wypoczynku oprócz parku oliwskiego i pasa nadmorskiego?
    Jak można niszczyć bezmyślnie tą okolicę.

    • 10 6

  • %%%

    Najfajniej teraz jest jeździć w Sopocie dolnym. 30/h, turyści szukający parkingu i super.

    • 7 1

  • Zbliża się sezon letni ....... (2)

    Lato.......Wczasowicze i turyci......I nadal my tubylcy !!!
    oj da nam "popalić" niebawem nie rozbudowana droga zielona i brak dokończenia trasy słowackiego (brak odcinka od etc na zaspie do + - czerwonego mostu - rejon przed stadionem).
    odłóżmy "trochę" miejskich pieniędzy i czym prędzej pierwszemu odcinkowi
    poszerzmy wąskie gardło a drugiemu to szerokie gardło należy czym prędzej doprawić lub jak kto woli - wstawić !!!

    • 4 6

    • No.......

      ....zaspa - Zaspa to przecież !!!

      • 0 0

    • ....Zbliża się sezon letni ......

      .....a kto to w tej opinii zrobił mi z turyści - turyci, z Drogi Zielonej - drogę zieloną,
      z Trasy Słowackiego - trasę słowackiego a "mój" Czerwony Most to czerwony most.
      Oj !!! - proszę mi to poprawić ku uciesze wszystkich i...................... prof. J. Miodka !!!

      "DESER":
      P.S. moje ETC - tu etc

      • 2 0

  • Dziekujemy za spaliny nad morzem.Przymorze przyciaga ale nie spalinami tylko czystym powietrzem!

    Na całym świecie w tych miejsca ruch ,się ogranicza!!Polityka zastępcy prezydenta jest taka,wpompujemy ruch w dzielnice ,a potem sami nas będą prosić o rozbudowę drogi!! Dokładnie tak zniszczyli Żabiankę wykopali koszmarny lej i ogrodzili ich wysokimi kilometrowymi panelami .Wpompowali im korki i teraz mówią ze mieszkańcy ich proszą o drogę zieloną.Identycznie chcą zrobić na przymorzu najpierw stworzyć korki . Uspokajamy ruch w zabudowie mieszkaniowej :) ??Kolejny raz sobie zaprzeczaja nawet w ich wizualizacji jest ze droga zielona bedzie w bezpośredniej zabudowie bo na całej tarasie przewidzieli tereny dla deweloperów bo bliskość morza t i lasu to dla nich żyła złota!! Cała wizualizacji była juz wielokrotnie opisywana szczegółowo, likwidacja przejść dla pieszych,kosztem zdrowia nie będzie już paneli bo to żle wygląda.!!I I kolejny raz bajki o finansowaniu drogi na które niemaja kasy i niewiedza jak je zdobyc na szczescie!! Ta 4 pasmówka ma iść 4metry od ujęcia wody!!

    • 14 4

  • TUNEL i urzędowe barany (3)

    tunel prowadzi kierowców do osiedli mieszkaniowych z tą różnicą że większość kierowców jedzie dalej i traktują tunel jak tranzyt. Muszą dojechać do ulic Słowackiego albo Spacerowej albo Grunwaldzkiej. Dlaczego przez dzielnice mieszkaniowe? Wąskie gardło ul. Cz. Dwór paraliżuje tą drogę, ale to wiedzieliście doskonale. Mało było czasu na rozbudowanie tej drogi w trakcie budowania tunelu? Następna inwestycja forsowana mocno przez miasto to kilkutysięczne osiedle które ma powstać na ul. J. Pawła przy ul. Hynka na Zaspie bez nowego układu drogowego.
    Wracając do tematu tranzytu przez dzielnice mieszkaniowe; ul. Cz. Dwór, J.Pawła, Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża STOI W KORKACH!
    To tak jak samo jak puściliście urzędowe barany drogę przez osiedle Wejhera na Żabiance do Ergo Areny, która ma być docelowo tranzytem do tunelu pod Pachołkiem.
    Dlaczego nie dokończono nitki łączącej Słowackiego od ETC do Hallera? Ci kierowcy którzy muszą się tam dostać jadą właśnie przez CZ. Dwór i J. Pawła do ul. Hynka! Wiemy dlaczego. Żebyście mieli prace i myśleli przez dwadzieścia następnych lat jak rozładować korki!

    • 29 2

    • Jasne przekierujemy ruch na Słowackiego która jest też zakorkowana większość dnia.

      • 1 1

    • (1)

      Bo to barany i nie mysla

      • 1 0

      • Nowa Kościuszki konieczna i to jak najszybciej!

        • 2 1

  • Znowu Koprowski i znowu jego "artykuł"...

    Czy ten człowiek jest na trojmiasto.pl na etacie jakiegoś "ekperta", żeby wypisywać tu takie bzdury? A może jego kolesie z FRAGu mu takie bzdety piszą?

    • 7 6

  • A Koprowski znowu uprawia swoją sr*czkę... (4)

    Znowu walka z samochodami i kierowcami, bo "fachowcy" z FRAGu mają wizję pieszo-rowerowego miasta....

    • 25 18

    • (1)

      A ty jaka masz wizje - miasto poprzecinane autostradami??

      • 2 4

      • Ja mam taką wizję, żeby to miasto wyglądało jak normalne miasto europejskie, które ma normalną, rozbudowaną siatkę dróg, a nie jedną główną przez centrum, która jeszcze ma być zwężana.
        paranoja
        Na Głównym Mieście macie ograniczony ruch samochodowy, a od przelotówek - Wara.

        • 5 1

    • Koprowski opisuje rzeczywistość, a samochody tzn. kierowcy sami między sobą walczą o przestrzeń w mieście (1)

      • 8 8

      • Niestety nie tylko sami ze sobą, bo zabierają pieszym chodniki, a i przejść coraz mniej.

        • 4 4

  • Masakra

    • 3 1

  • kopac pacholek

    chwile montowalem kreta wiec przylozylem sie do korkow na Przymorzu przykro mi....

    • 3 4

  • Niech ich szlag

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane