• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin na prawo jazdy: co druga osoba oblewa teorię

Michał Jelionek
20 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Coraz więcej osób ma problemy z egzaminem teoretycznym na prawo jazdy. Rośnie za to zdawalność egzaminów praktycznych. Coraz więcej osób ma problemy z egzaminem teoretycznym na prawo jazdy. Rośnie za to zdawalność egzaminów praktycznych.

19 stycznia 2013 roku w życie weszły nowe przepisy ustawy o kierujących pojazdami. Sprawdziliśmy jak zaostrzone regulacje wpłynęły na zdawalność egzaminów na Pomorzu.



Za którym razem zdałe(a)ś egzamin na prawo jazdy?

Wzrost cen egzaminów, dodatkowe kategorie prawa jazdy czy zmodyfikowany egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A - to jedynie początek listy zmian, które zaczęły obowiązywać w prawie drogowym po drobnej rewolucji z 19 stycznia 2013 roku.

Wprowadzenie dość restrykcyjnych zmian najdotkliwiej odczuły osoby przystępujące do egzaminu teoretycznego. We wszystkich kategoriach na prawo jazdy zmieniono formułę, ale przede wszystkim drastycznie podniesiono poziom trudności testów.

Nowe przepisy sprawiły, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadła blisko o połowę.

- Stary egzamin teoretyczny to była tak naprawdę parodia egzaminu. Osoby podchodzące do testu uczyły się na pamięć odpowiedzi o przepisach ruchu drogowego, a następnie przychodziły na egzamin i potrafiły wyjść z sali po 30 sekundach. Dosłownie. I to z pozytywną oceną oczywiście. Dziś nie ma miejsca na przypadek. Dobry kierowca po prostu musi znać przepisy, a trudniejsze testy boleśnie to weryfikują - tłumaczy Andrzej Pepliński, wicedyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Poniżej przedstawiamy statystyki zdawalności egzaminów teoretycznych i praktycznych na Pomorzu w latach 2010-2015.

Zdawalność egzaminów na prawo jazdy z wyodrębnieniem kategorii B. Zdawalność egzaminów na prawo jazdy z wyodrębnieniem kategorii B.
Wprowadzenie w życie nowych przepisów nie miało większego wpływu na liczbę przeprowadzanych egzaminów teoretycznych, która od sześciu lat, rokrocznie, wynosi ok. 50 tys. Nowe zasady wpłynęły jednak na zdawalność testów, która spadła radykalnie, z 80 proc. do zaledwie 43 proc.

Jak już wspomnieliśmy, wszystko za sprawą zdecydowanie trudniejszych testów. Osoby podchodzące do egzaminu teoretycznego muszą zmierzyć się z 32 pytaniami: 20 z podstawowej wiedzy o ruchu drogowym oraz 12 z wiedzy specjalistycznej. Liczba pytań w całej puli zwiększyła się do około 2 tys., a kursanci nie mają do niej dostępu. Egzamin trwa 25 minut.

W latach 2010-2012 egzamin praktyczny z pozytywną oceną kończyła co czwarta osoba (zdawalność na poziomie 26 proc.). Należy jednak zaznaczyć, że egzaminów przed 19 stycznia 2013 roku przeprowadzano nawet o kilkadziesiąt tysięcy więcej w skali roku niż teraz (od 98 tys. do nawet 115 tys. rocznie). Wystarczy porównać lata 2012 i 2014, w których spadek liczby przeprowadzonych egzaminów wyniósł 51 proc.

- Każda zmiana generuje wzrost lub spadek. A im bliżej wprowadzenia tych zmian - tym większe zainteresowanie. Tak było w przypadku nowych przepisów. W ostatnim roku obowiązywania starych zasad odnotowano blisko 116 tys. wszystkich podejść. W następnych latach ta liczba była już zdecydowanie niższa - dodaje Pepliński.
Mniej egzaminów praktycznych, ale za to zdawalność większa, bo w latach 2013-2015 utrzymywała się na poziomie 30 proc. Najlepszy wynik osiągnięto w ubiegłym roku, w którym prawie co trzeci egzamin kończył się pozytywnie.

W powyższej tabelce prezentujemy statystyki zdawalności egzaminów na prawo jazdy przy pierwszym podejściu.

W latach 2010-2012, jeszcze na starych zasadach, średnio aż 83 proc. pierwszych podejść do testów teoretycznych kończyło się powodzeniem. W przypadku praktyki, prawie co czwarta osoba zdawała egzamin przy pierwszej próbie.

Po wejściu w życie nowych przepisów, statystyki uległy wyraźnym zmianom. W ostatnich trzech latach egzamin teoretyczny za pierwszym razem zdawała średnio co druga osoba. W przypadku egzaminów praktycznych odnotowano tendencję wzrostową. W 2013 roku 30 proc. pierwszych podejść kończyło się sukcesem, a w ubiegłym roku ta skuteczność wzrosła do 34 proc.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • isoww nie tylko dyrektor by nie zdal ale i polowa instruktorow...nowych przep

    • 1 0

  • (1)

    Niestety w Polsce panuje opinia, że wszyscy powinni mieć prawo jazdy, nibym dowód osobisty. Tymczasem egzamin powinien weryfikować osoby które poprostu się do tego nie nadają. Nawet jeśli taka osoba pojawi się na drodze po n-tym zdaniu egzaminu, należy się zastanowić czy kogoś po prostu nie zabije za rok, dwa.

    • 1 6

    • Zgadzam się dokladnie tak samo jest z morzami w kuchni szczególnie tymi ostrymi

      • 0 0

  • (1)

    Już za moich czasów (30 lat temu) byli zawodnicy, którzy zdawali na prawo jazdy po wielokrotnych podejściach. W mojej 10 osobowej grupie zdał tylko jeden chłopak (12 podejście) i ja szczęśliwie za pierwszym razem. Reszta obalała jazdę. Najwyraźniej nic się nie zmieniło. Ten trend świadczy o poziomie nauczania instruktorów bądź ich złośliwości a nie o umiejętnościach kursanta. Polskim kierowcom przydałby się intensywny kurs na temat kultury jazdy.

    • 14 1

    • he he dobre

      30 lat temu to się zdawali za czekolade bo system egzaminowania było calkiem inny.

      • 1 0

  • Dowodzi to jednoznacznie, ze system nauczania jest BEZNADZIEJNY

    I nalezaloby zaczac od przeegazminowania "szkolacych".
    Jezeli polowa nie zdaje to system jest zly i niewydolny. Sluzy przede wszystkim do naciagania ludzi na kolejne egzaminy. Patologia.

    • 10 0

  • jak kupić prawko

    w Mołdawii albo Ukrainie (zdalnie, przez pośrednika)
    w Niemczech przepisać na niemieckie (osobiście)
    niemieckie przepisać na polskie
    kasy trzy razy więcej wyjdzie, ale w dwa tygodnie mamy prawko ABCDE :-)

    • 1 3

  • (1)

    Jeszcze za latwo jest najwyrazniej patrzac na to jak jezdza nasi kierowcy

    • 2 3

    • wlasnie nie rozumiesz, i to tez objaw choroby, ze nie rozumiesz
      ze nikt tu nie rozumie

      nasze kursy sa trudne, egzaminy odsiewaja wiekszosc, a kierowcy sa beznadziejni, zabiaja kilka tysiecy ludzi rocznie, najwięcej w Europie

      kursy w Stanach sa latwe, zdaja niemal wszyscy, a jezdza duzo lepiej niz my

      czyli caly system jest do du py i sluzy tylko wyciaganiu forsy, za kursy, za egzaminy, za mandaty, za pogrzeby, ze za zrodlo niebezpieczenstwa uchodza tu
      piesi i rolwerzysci, ze prawa pieszych na przjsciach POciej opluł

      jeszcze jeden powod, by stad pryskać

      • 3 1

  • Krasnal nie boi się nic a nic. Podobno ma układy a na układy ....

    Ogarnia prawko od lat...Pieprzenie o zdawalności to ściema dla frajerów !

    • 3 0

  • nowe testy pozwalają opanować przypisy (3)

    Jestem instruktorem, nawet srednio rozgarnięty kursant jeżeli się przyłożył to zdaje teorię za pierwszym razem. Wielokrotne odpowiadanie na pytania testowe pozwala im przyswoić sobie zasady ruchu drogowego. Jest to o wiele lepsze niż słuchanie wykładów z których i tak niewiele zapamiętują.

    • 8 12

    • (1)

      I tu sie Pan mylisz.Jak instruktor może takie bzury gadać?ja wgl praktycznie sie nie uczyłam testów,słuchałam na wykładach i przeczytałam książkę i zdałam za pierwszym!wstyd ze instruktor ma do tego takie podejscie

      • 3 3

      • Ale to było dwadzieścia lat temu

        • 2 0

    • no i tu jest problem bo znowu uczycie kursantów testów na pamięć a nie uczycie zachowania na drodze ...

      • 9 1

  • posiadam prawko od 23 lat dziś jest 5 razy więcej pytań na egzaminach z czego jak zajrzałem polowa nie ma nic wspólnego z zasadami bezpiecznej jazdy i przepisami ruchu drogowego tylko zawracanie głowy żeby tylko golić ludzi z kasy

    • 10 0

  • ;) (2)

    Statystycznie? Statystycznie to ja i mój pies mamy po trzy nogi.
    Każdy przypadek - człowiek, jest inny.

    • 31 6

    • Nie statystycznie, a srednio. Statystycznie to z twojego zdania wynika ze psy maja 4 nogi a ludzie dwa. Naucz sie pojęć srednia i mediana wtedy coś pisz

      • 4 1

    • Kur...., ale to głębokie, mądre i odkrywcze

      • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane