• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania aut na ulicznych latarniach. Prototypowe urządzenia w Gdyni

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę. Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę.

Dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych pojawiły się na słupach oświetleniowych przy ul. KomandorskiejMapka w Gdyni. To prototypowe w skali kraju rozwiązanie. Urządzenia zamontowane przez firmę Energa Oświetlenie mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW. Korzystanie z nich jest na razie bezpłatne.



Czy ładowarki na latarniach to dobry pomysł?

Urządzenia zainstalowano w ramach współpracy z Urzędem Miasta w Gdyni. Znajdują się naprzeciwko Hotelu Antares, na Grabówku. Dlaczego tam?

- Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty, nie ma garaży podziemnych czy przeznaczonych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Parkowanie i ładowanie aut elektrycznych w Trójmieście: więcej informacji



Z ładowarek mogą od czwartku korzystać wszyscy chętni. Przez kilka miesięcy usługa będzie bezpłatna, a później zostanie połączona z usługą Orlen Charge. Technicy z Energi będą w tym czasie weryfikować jakość ładowania z lamp ulicznych działających w sprzężeniu i podłączonych w większej liczbie do jednego układu sterowania oświetleniem.

Ładowarki przy Komandorskiej w Gdyni od 3 do 22 kW



Tego typu urządzenie może obsługiwać obwody oświetleniowe od kilku do kilkunastu lamp, więc ważne jest, aby przeanalizować sprawność i niezawodność pracy systemu rozbudowanego o więcej niż jedną stację.

Samochody w ładowarkach przy ul. Komandorskiej można ładować zarówno przy wyłączonym, jak i włączonym oświetleniu ulicznym. W drugim przypadku system weryfikuje pobór mocy przez oprawy i wysyła pozostałą moc do ładowarki. Urządzenia mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW, w zależności od bieżącego zapotrzebowania.

Ładowarki na latarniach: tańsze i szybsze w budowie



Przedstawiciele firmy Energa Oświetlenie przekonują, że zaletą rozwiązania jest fakt, że urządzenia montowane na słupach są szybsze w budowie niż wolnostojące ładowarki, których postawienie wymaga prac ziemnych związanych z procedurami i pozwoleniami. Poza tym są nawet czterokrotnie tańsze.

- Budowa stacji ładowania na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej jest nowością na rynku polskim. Stanowi przykład połączenia wysiłków na rzecz efektywności energetycznej z promowaniem elektromobilności. Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania - wskazuje Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.
Firma, w zależności od zainteresowania, nie wyklucza montażu kolejnych podobnych urządzeń w mieście. Ok. 10 ładowarek pojawi się w tym roku w kolejnych miastach na Pomorzu.

  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
W Gdyni docelowo ma być 100 różnego typu urządzeń.

- Systematycznie uruchamiamy kolejne, które są zróżnicowane. Chcemy, by obejmowały całe miasto. W moim przekonaniu musi być tak, żeby ta usługa była łatwa i dostępna. Nie ma co się oszukiwać: obecnie cena aut elektrycznych jest wysoka i pojazdy te są dobrem słabo dostępnym. Przez popularyzację i ułatwianie dostępu do elektromobilności jesteśmy w stanie uzyskać taki efekt, jak w niektórych krajach europejskich, gdzie zielone tablice stają się normą - kończy Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (240) 5 zablokowanych

  • tylko benzynka :) żadnych dieseli, turbin, elektryków... (12)

    i przy tym już zostanę :) 2.5 wolnossący i ten silnik przeżyje mnie :)

    • 22 18

    • Merc (1)

      W202 przebieg 400000 i dalej jeździ,nie kopci,benzyna bez turbiny,7/100 i uwaga 93 rok.a jak u was elektryki i 1.0 przy 200000?

      • 2 0

      • Moje elektryki po 100 i 170 tys km i po 10/9 latach dalej nie kopcą - pozdrawiam

        • 0 0

    • (4)

      Polacy mistrzami w dorabianiu ideologii do jeżdżenia starymi gratami :)

      • 9 16

      • Przynajmniej nie zmniejsza mu się zasięg po kilku latach (1)

        • 4 0

        • Oooooo, nowinka - samoregenerujący się silnik :-)

          • 0 0

      • Ja jeżdżę starym "gratem".

        Mam ałdi A6 kombiaka, silnik v6 z gazem, wnętrze ze wszystkim o czym właściciele nowych hybrydowych tojot mogą tylko pomarzyć, włącznie z wygodą znakomitych skórzenych fotelii. No ale cóż, mój "grat" ma juz 10 lat. Pozdrawiam miłośników nowych, twardych fotelii :)

        • 4 2

      • 5 letnie auto kupione w salonie za wiecej niz na oczy widziałes

        Ale tak kmiocie mam grata

        • 13 4

    • Najlepsze są Rydwany piekielne ;)

      • 2 2

    • Benzyna to 300tys km max deasle to tak nawet 450tys, tak było 10 lat temu przynajmniej i to jak będziesz dbał a nie oszczędzał na świecach. Elektryki niewiadomo pewnie max 2-3 lata a km nie wiadomo bo wszystko wokół silnika się celowo rozpadnie.

      • 5 0

    • i wolne jak muł.

      • 0 2

    • se pojeździsz jak wejdą zakazy i opłaty za jeżdżenie benzyniakiem

      • 0 6

    • Pewnie masz BMW rocznik 1997 z wyciętym katalizatorem.

      • 1 10

  • To teraz proszę o namiary na darmowy dystrybutor z benzyną (1)

    Jego stać na elektryka, to stać na ładowanie. Czemu mamy mu płacić, wdychać dym z elektrowni węglowych, pył węglowy w porcie.

    • 0 0

    • To cofnij się o 100 lat i wtedy może jakieś promocje były dla spaliniaków

      Teraz nowością są elektryki i to dla nich są promocje. Dymu z elektrowni nie wdychasz, z wydechu elektryka też nie, ale Twoimi spalinami niestety się zaciągamy.

      • 0 0

  • 3-22 (1)

    3-22kW, to śmiech na sali, a i tak w Polsce elektryki opalane są węglem z Rosji :D

    • 0 0

    • Opalana węglem z Rosji jest Twoja lodówka i smartfon

      Elektryki jeżdżą na słońce i wiatr - przejdź się na stację Energi lub Orlenu i sobie poczytaj. Moje dwa karmią się nawet wprost z mojego dachu.

      • 0 0

  • Dwie stacje ! Olaboga! (1)

    Jakby będzie ich w Trójmieście 2 tysiące, to może będzie miało to sens. Sam wtedy kupie auto elektryczne lub przynajmniej skuter. No ale rozumiem że od czegoś trzeba zacząć. Żeby nie było- Polska cały czas 30 lat za Europą....

    • 1 0

    • Póki co stacji jest ciut więcej niż potrzeba - ze 150 pewnie teraz

      A z czasem w miarę potrzeb przybędzie.

      • 0 0

  • W Gdańsku stac na elektryczne auto tylko urzedników co za nasza kase sobie kupia limuzyny słuzbowe (1)

    • 2 0

    • Mnie też stać, nie jestem urzędnikiem. I parę innych osób też - zobacz ile Porsche'aków jeździ po ulicach

      • 0 0

  • samochody elektryczne są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska niż tradycyjne (1)

    to ślepa uliczka, ale bardzo propagowana pod pozorem eko

    • 4 0

    • No jeszcze 95 razy to powtórzysz i to może stanie się prawdą - pisz, nie poddawaj się!

      • 0 0

  • (1)

    1 kg węgla = 8kwh = 10 m3 spalin, straty w przesyle w Polsce do 60% + straty w ładowarce. Ekologia aż zabraknie prundu

    • 10 0

    • Teraz zrób ten sam rachunek dla spaliniaka :-)

      • 0 0

  • Jeszcze trochę wiecej elektryków (11)

    A prąd w gniazdkach będziemy mieli co drugi dzień albo przez 3 godziny dziennie jak przy wysokim stopniu zasilania w latach 60. Samochody będą na prad a oświetlenie na lampy naftowe ;-)

    • 74 24

    • Święta prawda (1)

      Widzę już oczami wyobraźni rok 2035 (po zakazie sprzedaży aut spalinowych). Ekojanusze wracają z pracy do domu czy mieszkania i podłączają swoje autko do ładowarki - niech to będzie tylko 10kW. Jeżeli w rodzinie będą 2 autka to wyjdzie 20kW. Drobny problem polega na tym, że dzisiaj przeciętne gospodarstwo domowe zużywa około 7kW dziennie i sieć energetyczna ledwo zipie. Ładowanie dwóch samochodów elektrycznych tylko przez jedną godzinę zwiększy zapotrzebowanie na prąd 4 krotnie. Nie ma szans aby system to wytrzymał.

      • 5 1

      • A wyobrażasz sobie jak gdańskie drogi sprzed 20 lat miałyby wytrzymać dzisiejszy ruch?

        Szczęśliwie od tego czasu niektóre się trochę poszerzyły - myślisz że z sieciami energetycznymi też się da? Jak będzie można taką grubą kasę za prąd czesać to firmy energetyczne nie skorzystają myślisz? Pomyśl jeszcze raz i nie pisz więcej bzdur.

        • 0 0

    • Obyś nie wykwakał ;-) (2)

      • 12 1

      • (1)

        Kwa-Tsuk-Kwa!

        • 4 6

        • VATołuszek nam obiecał polskie elektryki dla każdego

          ale nie powiedział do kiedy poPiSowo pobuduje te fabryki ... na razie postawił stępkę

          • 0 1

    • Hddusjwb (1)

      Ev pomogą zbalansowac siec, nie przeciwnie ;) Googluj dwukierunkowe ładowanie ev ;) nmzc

      • 1 9

      • Niestety w obecnej specyfikacji Type2 i CCS2 nie ma oddawania do sieci.

        • 2 0

    • Ten to nigdy nie zmarnuje okazji by sie głupotą pochwalic ,Jak ci zabraknie biedaku to weźmiesz wiadro i skoczysz po faze :)

      • 3 2

    • Bez napinki. Sprzęt w domu klasyAAA+ i ledy

      biorą tyle co kiedyś za PRLu lodówka ruska Mińsk.

      • 3 1

    • guzik prawda

      obejrzyj jeden z ostatnich filmów Zachara na ten temat

      • 2 1

    • Jakiś czas temu jak zaczela sie fala upałów to mogliśmy już doznać poczatki takich czasów... W calej Polsce były awaryjne wylaczenia bo siec byla za bardzo obciazona przez klimatyzatory i wentylatory.

      • 12 1

  • Ekosciema (5)

    Po 5 latach, koszt wymiany akumulatorów równa się cenie nowego auta

    • 11 1

    • Stare akumulatory wyrzuci się do lasu i po sprawie (1)

      • 2 1

      • Nie wyrzucaj - daj mi znać i przyjadę po nie, jeszcze zapłacę

        • 0 0

    • Skąd Ty te brednie czerpiesz? W spaliniaku silnik też wymieniasz co 5 lat?

      Mam w domu miejskiego maluszka - 11 lat ma i wciąż jeździ, bateria jeszcze trochę posłuży, a to była stara technologia dość szybko zużywająca się, od paru lat są już znacznie lepsze baterie. Jak przyjdzie do wymiany to kupię taką od nowszego rozbitka i przełożę - koło 10 tys. zł mnie to będzie kosztowało, to do ceny nowego jeszcze trochę brakuje, nie? W ASO nowa bateria wraz z wymianą 32 tys. zł - też jeszcze brakuje do nowego, nie? Widzisz jak bredzisz?

      • 0 0

    • Brednia. Pakiet w aso do priusa kosztuje 12 tysiaków.

      Skąd te ceny? Gwarancja na pojemność 10 lat.

      • 1 1

    • Spoko. POlskie Józki i Julki dadzą radę. Wezmą następne kredyty na krzywy ryj, a ich dzieci będą spłacać.

      • 4 0

  • (1)

    Jak ilość samochodów elektrycznych przekroczy 10% ogółu to wysiądzie zasilanie każdego kraju, nie ma nigdzie tyle elektrowni żeby zapewnić ładowanie dla wszystkich. Mają wrócić stare czasy i samochody prywatne i służbowe tylko dla elity, reszta do autobusów i piechotą

    • 12 0

    • Oj Szerloku - co powiesz o Holandii lub Norwegii? Chyba im nic nie wysiadło?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane