• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • dumny

    Ekspert powiedział to, co ja piszę na forach od 10 lat. I nawet tymi samymi słowami.

    • 3 5

  • wszystkim malkontentom proponuję tunel

    ...ze światłem na końcu

    • 6 0

  • haha. To co mówiłem już 2 lata temu ten facet wreszie powiedział do szerszej publiczności. (6)

    Tu nie innej możliwości, tylko wpuszczenie tej przelotówki pod ziemię.
    Nie da się inaczej. Albo, ewentualnie, wywalenie tej przelotówki wyżej, tj. z dala od starego miasta.
    I trzeba się spieszyć póki PIS nas nie wywalił z unii i postarać się o środki. Dla Śródmieścia to tylko około 1 km. drogi. więc wcale nie dużo.

    Miasto dla ludzi, nie dla samochodów. Stop dewastacji naszego życia i życia naszych dzieci przez leniwych i aroganckich kierowców. Stop dewastacji miasta przez buraków z przedmieścia. Niech się nauczą trochę jśli do tej pory mieli opór.

    • 5 15

    • (4)

      Zdecydowanie lepszym i tańszym pomysłem jest budowanie dróg alternatywnych i zmniejszanie przepustowości przy dworcu PKP.
      Tunel (średnicowy) niczego nie rozwiąże

      • 5 0

      • w kosmosie te drogi? (3)

        na długiej? na szerokiej? gdzie? rybcia, czy ty jesteś z Gdańska czy ze wsi?
        tam już wszystko zastawione a do centrum zawsze ludzie będą się pchali samochodami. Na całym świecie tak jest. To normalne. co ty chcesz zmniejszyć? Przepustowość? Tzn. zamknąć drogę ? Ale przecież ilość samochodów będzie rosnąć. Nie ma cudów.

        Tunel rozwiąże to że ulica zniknie z powierzchni ziemi i powierzchnia będzie przeznaczona dla ludzi. W tak gęsto upakowanym miejscu zarżnięcie tego miejsca ulicą to jest najgłupsze z możliwych rzeczy. Niech ktoś tam stanie i stoi cały dzień. Wieczorem trafi do lekarza ogólnego z chorobą słuchu i zaczadzeniem, zakładając że żaden hrabia nie potrąci go samochodem z przedmieścia.

        Tunel ożywi to miejsce.

        Ale rzeczywiście, hipotetycznie można zbudowac inną drogę i tą zamknąć. Al.e tego nie da się zrobić, bo: a) nie ma miesjca na inną drogę, i b) nawet jeśli by było to tej i tak nie zamkną.

        Więc jedyną alternatywą jest tunel.

        aha! we wrzeszczu od Miszewskiego do Galerii Bałtyckiej też tunel. I przy okazji wyburzyć tą patologiczną wysepkę.

        • 0 0

        • (2)

          Normalnie buduje się siatkę dróg ograniczając ruch w centrum. Jak widać niektórzy wolą zrobić inaczej, budując mityczne tunele.
          Ale tak z ciekawości, jak poprowadzisz ruch lokalny, jak zrobisz połączenie ulic Rajskiej, Wałów Piastowskich i kolejnych?

          Albo we Wrzeszczu jak połączysz tunel z Jaśkową Doliną, Konopnicką, Słowackiego czy Miszewskiego?

          • 0 0

          • a co za różnica w skrzyzowaniu nad i pod ziemią? (1)

            ulica jedna pod i wylot/wlot na skrzyżowaniu. To pierwszy pomysł.
            drugi - przelot prosty bez niczego na długim odcinku. i wyloty na początku i końcu.
            Kolejne zmiany - zamknięcie starego miasta dla samochodów. Przynajmniej większości ulic. Jedynie rano do np. 9 rano, dostawczaki do sklepów/hoteli/itp.

            Skoro górą się to dlaczego nie miałoby się dać niżej? w czym problem? Nie chodzi o coś na kształt metra ale o to aby wywalić jeden prosty odcinek z centrum miasta. To i tak jest przelotówka. komuna nie przewidziała że będzie tyle samochodów ale jest. I trzeba to ogarnąć.

            Nie ma innego rozwiązania. W niektórych miastach USA tak właśnie robią: przelotówa w glebę a u góry trawka i zabawa. Ludzie są zachwyceni.

            Obecnie - wiocha jak w Żukowie: przez centrum przelotówka z dwoma rondami. Makabra. Gdańsk nie może być wiochą, nie ta skala.

            • 0 2

            • dr No

              Komuna przewidywała wzrost ilości samochodów do poziomu zachodu. Zostawiano nawet odpowiednie rezerwy terenowe. Ale rezerw już w większości nie ma. Każdą wolną przestrzeń sprzedaje się deweloperom. A prawdziwe rodeo na Hucisku zacznie się po oddaniu do użytku centrum Radunia na starym cmentarzu po dżumie.

              • 1 0

    • Hipokryzja

      To zamknij wszystkie drogi prowadzące do Centrum a zacznij np od Traktu Św Wojciecha, Hipokryzja polega na tym że dla kogoś to Centrum jest najważniejsze a reszta jakoś wyjdzie. Niech najpierw zrobią porządek z Grunwaldzką - gdy pojawia się pomysł np poprowadzenia tramwaju ul Do Studzienki aż do skrzyżowania właśnie z Grunwaldzką to pojawiają się głosy oburzenia, musi być przepustowość! Gdy chcą budować tunel Pod Pachołkiem to źle, mieszkańcy Osowy mogą się przeprowadzić. Jeśli problem dotyczy Centrum to wtedy jest priorytet, czyli zwężamy ulice ograniczamy ruch. Gdańsk to nie tylko Śródmieście. Dlaczego np do Centrum prowadzą co najmniej trzy szerokie ulice? Zacznijmy robienie zmian od podstaw a nie od środka.

      • 0 0

  • Więcej tramwajów

    Wystarczy puszczać częściej tramwaje w godzinach szczytu i nie będzie tłoku na przystankach

    • 8 1

  • Proste rozwiazanie (6)

    Rozwiązanie jest proste - każdy ze zwolenników ograniczenia ruchu samochodów sprzedaje swój prywatny samochód,
    Co więcej wszystkie służbowe sprawy załatwia za pomocą komunikacji miejskiej/ roweru.
    Dopiero wtedy te wszystkie tak lansowane propozycje będą wiarygodne.

    Inaczej jest to tylko kolejna odsłona neosocjalizmu - "wybrańcy" (przez nikogo nie wybrani) wiedzą lepiej co potrzebują mieszkańcy..

    • 13 3

    • (3)

      ave parking dla urzędników przy urzędzie miejskim.

      • 2 1

      • (2)

        Czemu chcesz zmuszać innych - zacznij od siebie. Sprzedaj samochód, wybierz tramwaj. Zawstydź innych.

        • 3 0

        • (1)

          Dokładnie tą logikę powinni zastosować do siebie urzędnicy. Do tego zero taxi i ubera, tylko komunikacja miejska i rower. Na zachodzie często tak jest, tylko u nas post komunistyczne zakłamanie. Jak coś promują to niech to realizują w swoim życiu

          • 3 1

          • Jak ktoś proponuje jazdę całoroczną rowerem do pracy, niech tak sam sprawdzi jak to jest. Inaczej pokazuje swą hipokryzję.

            • 2 0

    • cymbale gdybys niebył tak ograniczony umysłowo to bys wiedział ze nikt niezmusza do tego (1)

      wszyscy moi znajomi maja auta ,ale korzystaja z nich tylko wtedy kiedy muszą.
      Na codzien korzystaja własnie z komunikacji miejskiej i roweru.

      • 0 5

      • Jak ktoś opowiada, iż inni powinni korzystać z komunikacji miejskiej, a sam jeździ samochodem to znaczy iż nie jest wiarygodny

        • 3 0

  • (1)

    Przecież pod jezdnią Radunia płynie.

    Gdzie ten miłośnik kretów chce ją zakopać?

    Wode w dół, a potem do góry? Windą?

    • 10 1

    • lewar lub syfon poszukaj w google

      • 0 0

  • w kwestii sprostowania!

    Fundusze Euro,... to tez nasz wkład jako Państwo sami finansujemy składki europejskie.
    i czy dostaniemy Nasze pieniądze z Unii na infrastrukturę to żadna Łacha!
    Pieniądze z nieba nie Leca!
    Jak się nie podoba możemy wyjść z Unii dwóch prędkości - tym lepiej, mniej blokad
    dla świetnie rozwijającej się Polskiej Gospodarki!

    • 3 5

  • Mam męża po udarze. Wożę go na zabiegi, do lekarzy. (2)

    Samodzielnie może przejść najwyżej kilkadziesiąt kroków. Mam go wsadzić na rower ?? Czy do miejskiej komunikacji ?? Miasto jest bardzo nieprzyjazne takim ludziom. Ja nie chcę żadnych specjalnych ulg. Tylko móc podjechać samochodem pod obiekt, posadzić męża na jakąś ławeczkę i zaparkować w pobliżu - oczywiście odpłatnie.

    • 10 5

    • a spróbuj

      Po udarze wsiąść do tramwaju na Kartuskiej! To koszmar! Dla kogo budyń zrobił tą rewolucję z pętlą na Kartuskiej? Chyba dla takich debili jak on, co nie korzystają z transportu publicznego!

      • 6 3

    • a to przy dwrocu PKP jest jakiś szpital dla udarowców?

      a gdzie to jest?

      • 1 2

  • Kilka zagadnień

    "Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych..."

    Cóż, komfort jazy pojazdem zawsze będzie lepszy /większy, czy to oznacza że trzeba na siłę i za wszelką cenę wprowadzać jakieś nie do końca przemyślane zmiany?

    "Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne..."

    Co oczywiście sparaliżuje ruch pojazdów ale nazywane będzie polepszeniem komfortu jazdy komunikacją miejską :)

    Oto nasi specjaliści ;)

    • 3 0

  • Jaki koszt tej zupełnie zbędnej inwestycji?

    Jaka będzie POdwyżka czynszów i biletów z tego powodu? Jak wzrośnie zadymienie i smog w śródmieściu z powodu gigantycznych korków?
    Misiu ekspercie, badania najpierw, badania...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane