• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Gdansk musi uwolnic sie od po i budynia

    • 6 8

  • Sposób myślenia

    Kiedyś na prezentacji w Radzie Miasta spotkałem się z takim myśleniem: A po cholerę nam jakieś obligacje na autobusy, kiedy za rok kończy nam się kadencja? Takie myślenie dominuje i dzisiaj... A za te obligacje, które w końcu zostały wyemitowane, Gdańsk zakupił Mercedesy dl komunikacji miejskiej...

    • 3 1

  • Tak, przenieśmy ruch samochodowy do tunelu. Wreszcie ta część miasta stanie się przyjaźniejsza ludziom. Popieram

    • 3 3

  • Ja muślę że...

    Zamiast skrzyzowan pierdyknąć ronda zamiast skrętów w prawo i lewo wiadukty sygnalizacja bylaby tylko na przejsciach zamiast ulic tunele na tunelach tory i pasy dla autobusów przystanki i pasy zieleni mini parki z ławeczkami drzewka krzewy no byłoby zajedwabiście

    • 0 0

  • po co sa tory przy pks 2 11 4 powinny jezdzic gora no ale kto bedzie chodzil schodami do gory jak sie zepsuja

    • 2 1

  • (2)

    Nie sądzicie, że rowerzyści stają się najbardziej uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu? Każdy projekt robi się z myślą o rowerzystach. Mają drogi rowerowe, z których część nie korzysta bo woli jeździć po ulicy. Nie wymaga się od nich ubezpieczenia i karty rowerowej a przecież też mogą komuś krzywdę zrobić. Jeżdżą po chodnikach, przejściach dla pieszych, mają praktycznie zawsze pierwszeństwo. I w dodatku planują przenieść ruch samochodowy pod ziemię, by lepiej im się jeździło po centrum.

    • 11 9

    • Geniuszu jestes az tak głupi czy tylko udajesz? (1)

      • 2 2

      • Ty głupszy.

        • 0 0

  • Jak na miasto bez śródmieścia rzeczywiście szybko przez miasto się jedzie

    Proszę porównać rozległe śródmieścia Poznania Wrocławia i Łodzito zrozumiecie o co mi chodzi.

    • 4 3

  • Pozawężać drogi, zakazać wjazdu itp, itd.. śmieszne

    A może najpierw obwodnica metropolitarna, nowe drogi, dojazdy do obwodnicy ?
    Kierowcy z radością ominą Centrum.

    • 8 2

  • FRAG - lobby antysamochodowe (17)

    FRAG tylko udaje, że chce rozwiązać problemy z korkami, a tak na prawdę:
    - są przeciwni rozbudowie obwodnic,
    - są przeciwni rozbudowie dogodnych dojazdów do obwodnic, tak, aby realnie można było wyprowadzić ruch z centrum miasta,
    - są przeciwni budowie nowych szybkich arterii (tras średnicowych),
    - są przeciwni budowie nowych arterii komunikujących górny i dolny taras - choćby przywoływana tutaj Nowa Politechniczna,
    - są przeciwko ukończeniu Drogi Zielonej i Drogi Czerwonej,
    ... mówiąc w skrócie - są przeciwko budowie JAKICHKOLWIEK nowych dróg.

    • 18 10

    • (14)

      Jeżeli dla ciebie rozwiązaniem korków jest budowanie szerokich arterii w mieście to ja dziękuje...

      Jedz sobie do Moskwy tam całe miasto to jedna wielka obwodnica(szeroka arteria).
      Jak wrócisz daj znać jak tam się wygodnie jeździ ( dodam od siebie ze Moskwa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast na świecie)

      • 9 10

      • (3)

        Gdańsk 450tys i Moskwa 13200tys fajne porównania stosujesz lol

        • 4 6

        • (2)

          no tak, ale powierzchnia tez jest kilkanaście razy większa. Mechanizm ten sam.

          Jednym słowem sugerujesz ze jak Moskwa by miała autostrady po 12 pasów, a nie po 9 jak jest teraz to korków by nie miała?

          albo jak by się w centrum jeszcze kilka tranzytowych (po przynajmniej 3pasy) dróg wybudowało to byłoby lepiej?

          To droga do nikąd

          • 5 5

          • (1)

            takie porównania nie mają żadnego sensu, jak porównujesz to rób to z miastami podobnymi do Gdańska.

            • 4 0

            • Leeds, podobna skala jak w Gdansku

              Obwodnica wewnetrzna i zewnetrzna, sprawdzaja sie dobrze, wewnetrzna od strony miasta glownie w tunelu.

              • 0 1

      • (9)

        Budowanie dróg alternatywnych jest jedyną metodą na rozładowanie korków w ścisłym Śródmieściu.

        • 5 1

        • (8)

          Ludzie lubią narzekać, ale jako kierowca od wielu lat w Gdańsku mogę stwierdzić że tam gdzie pojawiły się szersze trasy jedzie się szybciej bezpieczniej i wygodniej. Nie stoimy już w korkach 1-2h jak to miało miejsce i to pomimo ogromnego wzrostu liczby samochodów.

          • 7 2

          • (3)

            np gdzie? Gdzie po kilka godzin rzekomo stałeś?

            • 1 6

            • (2)

              Słowackiego, Kartuska

              • 7 1

              • Jana z Kolna, Kliniczna, Hallera, Al. Zwycięstwa... dalej ? (1)

                • 2 0

              • Do tego dodaj jeszcze Czarny Dwór.
                A teraz wyobraź sobie Drogę Zieloną, dokończoną Słowackiego i Nową Politechniczną.

                • 3 0

          • (3)

            Wystarczy wybudować normalną Drogę Zieloną (2x2)
            Oraz dojazd 2x2 z Wrzeszcza (a przez szerszą Miszewskiego z Zaspy/Przymorza) do Rakoczego w połączeniu z szybkim! tramwajem, aby w Śródmieściu zmniejszyć ruch samochodów (szczególne ten tranzytowy).

            Do tego dokończyć Nową Wałową w standardzie 2x2, tunelem i szybkim tramwajem

            • 7 2

            • wybuduj saobie droge buraku przez własne mieszkanie ,a potem podłacz sie do rury wydechowej (2)

              • 1 7

              • (1)

                To jest ta merytoryka zwolenników rowerów.

                • 3 0

              • i ped**arzy wszelkiej maści ;)

                • 1 0

    • (1)

      Ciekawe ilu zwolenników koncepcji FRAGu codziennie, bez względu na pogodę porusza się komunikacją miejską czy rowerem.

      • 8 3

      • przecież oni wszyscy mieszkają w centrum i uważają że każdy tak powinien

        • 5 1

  • Tak dla metra

    Jestem za tym by rozwijać gdansk i nie tylko ... może wkoncu będą to pizza to metra w trójmieście

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane