• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką

Szymon Zięba
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne. Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne.

Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.



Jak oceniasz kwotę wydatków GAiT na gadżety?

Sprawę nagłośnił gdański radny PiS Przemysław Majewski, który zapytał urzędników o wydatki na gadżety reklamowe gdańskiego przewoźnika w pandemicznym 2020 roku.

Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.

Za tę kwotę kupiono m.in.:
  • 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
  • 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
  • 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.


Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski. Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski.

Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.

Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Czym różni się GAiT od ZTM?



W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.

GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk



- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.

- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.

Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków



Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."

- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.

Miejsca

Opinie (336) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Te płyty Cappelli Gedanensis to w ramach odchamiania kierowców, jak rozumiem?

    • 22 5

    • Pasazerow powinni puszczac

      • 6 1

    • Ja bym zaczął od poprawy kultury pasażerów, a kierowca na 100% odwdzięczy się tym samym.

      • 6 0

  • Dobre.

    Ale tansze niz rydwan

    • 20 1

  • Aby jechało się serdeczniej

    • 19 0

  • GAiT najlepiej reklamuje się poprzez jakość usług. (4)

    Czy mamy niezawodną komunikację? Punktualną? Komfortową? Czy można przejechać przez miasto bez przesiadek? Czy tabor się nie psuje? Czy działa klimatyzacja? Czy jedzie się wygodnie? To jest prawdziwa reklama zachęcająca ludzi do komunikacji zbiorowej. Inaczej te breloczki będą wisieć przy kluczykach samochodów ludzi dojeżdżających prywatnym transportem do pracy i na zakupy.

    • 41 3

    • (3)

      Ale to zadania ZTM a nie Gait w wiekszosci

      • 2 4

      • W takim razie GAiT nie ma sensu istnienia. (2)

        • 5 4

        • (1)

          Ma bo wg prawa organizator nie moze byc przewoznikiem

          • 4 1

          • I w ten sposób tworzymy kolejne spółki, zarzady, stołki prezesów.

            A na transport publiczny narzeka 80% pasazerow. Wydatki na drugim miejscu w kraju a o wsoplnym bilecie mówi sie od 20 lat.

            • 1 0

  • firma wujka cioci,brata instruktora narciarstwa?

    ciekawe jaka firma reklamowa to robiła..

    • 38 2

  • Chyba im się w d*pach poprzewracalo
    Jakieś kubki,plyty za tyle pieniędzy a stan pojazdów daleki od poprawnego

    • 28 5

  • I tak zagłosujecie na Dulska, więc po co ktokolwiek miałby się przejmować oburzeniem mieszkańców?

    • 29 4

  • Głosujcie na Ole (5)

    w następnych wyborach .jprd. ponad 82% gdańszczan na nią głosowało.... to teraz płaćcie:
    za rydwan,
    nowy łańcuch z bursztynu
    za podświetlenie ratusza w LGBT,
    za promocje TVN,
    za MEVO,
    za droższe parkowanie,
    za droższe bilety,
    za podpaski,
    na stadion trzeba też dołożyć,
    ECS
    nowe stanowiska

    • 71 8

    • Lepsze to niż dojna zmiana pisu... ci jak sie dorwą to wogole nic nie bedzie

      • 5 9

    • (1)

      nie no bede głosował na pisorków i przekrety z respiratorami, huczne otwarcia fabryki maseczek która od roku stoi, milony wsadzone w wybory które sie nie odbyły, setki tysięcy zł na największy parking dla policji na Żoliborzu

      • 8 6

      • Zalecam jeszcze więcej TVNu

        To znakomita obiektywna telewizja w przeciwieństwie do TVP.

        • 6 1

    • Odniosę się tylko do łańcucha z bursztynu. Jesteś niedoinformowany. Jednen z jubilerów opiekuje się tym łańcuchem czyli naprawy, poler, patyna itp zupełnie pro bono inaczej za free inaczej za darmo. I jest tym zaszczycony, że może w grodzie bursztynowym promować taką sztukę. Oczywiście otrzymuje za to podziękowania na piśmie ale to już jest standartowe postepowanie każdego urzędu czy przecietnej firmy nawet dostarczajacej pizze.

      • 0 6

    • Trafne podsumowanie zasług na forum rozrzutności !!!!

      • 3 1

  • Gadżety tak (1)

    Ale widac ze na kilku pozycjach albo zaszaleli, albo dali świadomie komuś zarobić . Dziwne ze ja do swojej firmy zamawiam gadżety tj. Pendrive czy kalendarze dużo taniej i to w mniejszych ilościach

    • 27 1

    • Interesy

      Nikomu nie dali się nabrać ani nie poszaleli. Tę kasę jak wypłynie ze spółki trzeba jeszcze podzielić. Lekko na trzy dole.

      • 1 0

  • My Mieszkańcy kupiliśmy GAiT materiały promocyjne

    • 30 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane