• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką

Szymon Zięba
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne. Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne.

Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.



Jak oceniasz kwotę wydatków GAiT na gadżety?

Sprawę nagłośnił gdański radny PiS Przemysław Majewski, który zapytał urzędników o wydatki na gadżety reklamowe gdańskiego przewoźnika w pandemicznym 2020 roku.

Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.

Za tę kwotę kupiono m.in.:
  • 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
  • 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
  • 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.


Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski. Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski.

Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.

Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Czym różni się GAiT od ZTM?



W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.

GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk



- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.

- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.

Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków



Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."

- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.

Miejsca

Opinie (336) ponad 10 zablokowanych

  • Bez sensu wydatki (10)

    • 213 38

    • nie wiem gdzie pracujesz (1)

      ale opowiedz nam o tym miejscu - kawę i herbatę sobie sam przynosisz do pracy, prawda ?

      • 0 5

      • ja niestety muszę

        kawy (tfu!) i czarnej herbaty nie piję, a niestety gorąca czekolada nie jest powszechnie uważana za gorący napój dla mas (a szkoda, bo w XVIII i XIXw. była spożywana częściej niż kawa, a pijalnie czekolady były powszechne) dlatego muszę sobie sam przynosić, niestety; a akuratnie mnie wyszła

        • 1 0

    • (4)

      I tak piss was ośmiesza. Tu się oburzacie za 100 tyś na gadżety. A obok lotos pissowcy rozkładają i kupują limuzyny za ponad 35 milionów

      • 15 11

      • Tak jest wszędzie nie tylko w GAiT (1)

        "Przymusowa promocja"

        • 4 0

        • czasami jest tak

          że przedsiębiorstwa komunikacyjne z krajów rozwiniętych startują w przetargach na obsługę lub zarządzanie komunikacją miejską, tam, gdzie nie ma takiej tradycji, np. na bliskim wschodzie, czy ameryce południowej; wtedy taka reklama ma uzasadnienie;
          niestety nie słyszałem, żeby GAiT brały udział w takich przetargach

          • 2 0

      • No i jak pisowcy ogłaszają przetarg na limuzyny (1)

        dla administracji to musi być 4x4 i 300 KM. A po co? Pali wtedy to 20 litrów w miescie w korku. Tankowanie na narodowym Orlenie. Zyski i przychody rosną i jest cacy.

        • 5 6

        • Czyli jak PiS trwoni kasę to źle, jak wy to ok...

          9 złotych za kalendarz trójdzielny to marnotrawstwo kasy. Bez problemu, bez żadnych negocjacji cenowych można kupić trójdzielny kalendarz za 3 złote i to kupując kilka sztuk. Zresztą zakup gadżetów reklamowych przez taką firmę to marnotrawstwo pieniędzy podatników. Przerost formy nad treścią ale czego nie robi się dla znajomych...i rodziny.

          • 2 3

    • Serdeczności!

      • 0 0

    • Wina januszyzbieraczy, co to nawet kupując jakieś pazdzierze w internecie, oczekują choćby karteczek

      z bajek w ramach gratisu

      • 1 1

    • Zmian ZKM na gait

      Szkoda,że nikt nie porusza bezsensownych kosztów zmiany nazwy. Wówczas, stare gadżety rozdawano za darmo. Zaś nowe trzeba było wyprodukować za wielkie pieniądze. Jednak, to i tak pikuś, z tym co robi Nierząd

      • 2 0

  • Kiedyś stawka dla zaopatrzeniowca z budżetówki wynosiła (2)

    5% pod stołem w kopercie, od całości zamówienia przy długoterminowej "współpracy"

    • 5 0

    • eee tam, ciekawsze są przetargi w budżetówce (1)

      do której specyfikację pod zamówienie przygotowuje zaopatrzeniowiec. Tak przygotowana specyfikacja trafia do działu inwestycji, a tam jak nie ma zastrzeżeń pod kontem prawnym, to wystawia zamówienie na przetarg. Wystarczy jeden myk, szczegół w specyfikacji, żeby wybór był nakierowany na danego wykonawcę i wykosił resztę konkurencji.

      • 1 0

      • pewnie kwota w "kopercie" jest wtedy %-wo mniejsza

        mi by wystarczył 1% od takich wygranych przetargów :D

        • 1 0

  • powiem szczerze

    kolejne pieniądze podatników wydane na szajs.

    • 6 2

  • Ufff (1)

    Gdyby nie te płyty i kubki pewnie GAiT stracił by kontrakt - konkurencja nie śpi :)

    • 4 1

    • konkurencja jest niedaleko a przez A1 to nawet szybko

      a przecież taki MZK Toruńskie Tramwaje albo MZK Bydgoszcz może ma tańsze przejazdy i co wtedy? Klient może chcieć jechać innym przewoźnikiem, o klienta trzeba dbać. Konkurencja czuwa i myśli jak by tu pojechać po tych torach w Gdańsku.

      • 0 0

  • Ciekawe czy gpec wydaje tak kasę niemiecką

    • 8 0

  • Gdzie te kalendarze książkowe

    Dostała je tylko kilku kierowców przy prezentacji nowych citaro :D haha

    • 4 2

  • Ktoś z działu inwestycji lub z zaopatrzenia może dorabia do pensji na tak "drobnych" zamówieniach.

    Proponuję prześwietlić wszystkie zakupy, zamówienia, które robi ta osoba w GAiT i pewnie nie takie kwiatki wyjdą.

    • 6 1

  • NiK powinien się tym zająć i tego typu podobnym wydatkom

    każdej, bez wyjątku, spółce dotowanej z pieniędzy podatników.

    • 6 1

  • Ja też chcę pendrive! (1)

    i kalendarz też

    • 3 1

    • zapomnij pendraivy rozdane wśród rodzinki zarządu i ich znajomych

      • 2 0

  • Kiedy i gdzie dawali pendraiva dla pasażera korzystającego z komunikacji od wielu lat?

    Zdziwiony jestem, ze np na 72 urodziny w 2020 roku, nie dostałem pendraiva za ponad 70 lat korzystania z usłg masowej komunikacji w Gdańsku i Trójmieście dużym i małym oraz w innych miastach oraz za granicą?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane