• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką

Szymon Zięba
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne. Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne.

Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.



Jak oceniasz kwotę wydatków GAiT na gadżety?

Sprawę nagłośnił gdański radny PiS Przemysław Majewski, który zapytał urzędników o wydatki na gadżety reklamowe gdańskiego przewoźnika w pandemicznym 2020 roku.

Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.

Za tę kwotę kupiono m.in.:
  • 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
  • 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
  • 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.


Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski. Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski.

Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.

Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Czym różni się GAiT od ZTM?



W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.

GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk



- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.

- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.

Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków



Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."

- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.

Miejsca

Opinie (336) ponad 10 zablokowanych

  • W dobie kryzysu takie rzeczy

    • 15 2

  • Zamiast wydawać pieniądze na kalendarze niech obniżą ceny biletów, to będzie najlepsza promocja

    • 18 4

  • Jak sie nie ma pojecia (6)

    O funkcjonowaniu firmy. Ani panstwowej ani prywatnej. To takie wydatki dziwia.

    • 12 30

    • jak się nie ma przyzwoitość to tak jest (3)

      to są firmy miejskie dotowane w wysokości 3/4 kosztów i reklamy nie potrzebują. Więc to jest zwykłe okradanie podatnika.

      • 13 4

      • Jak się jest z pisu to wszystko co nie pisowskie dziwi...

        • 6 10

      • (1)

        dziwne a Orlen to z czego jest dotowany??

        • 0 2

        • Orlen sam zarabia. W odróżnieniu od Gait społeczeństwo nie wkłada w to ani złotówki, przeciwnie Skarb Państwa czerpie.

          • 0 0

    • Tu sami "eksperci" komentują

      Pod każdym artykułem te same teksty

      • 0 0

    • Pracuję w firmie prywatnej, która przycina wydatki które nie przekładają się na sprzedaż

      tutaj kalendarzyki, usb trafi do pracowników (raczej tych kierowniczych) i ich rodzin i wybranych znajomych i ew. kooperantów. Jak to ma napędzić sprzedaż nie wiem.

      • 0 0

  • Te pieniądze powinny być wydane na sprzątanie taboru bo syf w nich straszny

    Gdańsk to brudne miasto na każdym kroku

    • 22 3

  • Widocznie mają dużą konkurencję

    Tylko wtedy promocja i reklama ma sens

    • 12 2

  • borawski i dulkiewicz do dymisji

    miasto z kartonu, nad niczym nie panuja...

    • 21 5

  • (1)

    Na ch... komuś gadżet z tramwajem?

    • 22 3

    • O, widzisz! I to jest pomysł na kolejne gadżety promocyjne: biżuteria intymna z logo gajtu xD

      • 6 0

  • to wiecie czemu miesięczny ma koszt 400 zł

    100 kosztuje a 300 miasto z podatków dokłada.

    • 3 5

  • (3)

    Pracuje w Gait i zadnego kalendarza nie dostalem

    • 25 4

    • Słabo sie starasz

      • 5 4

    • Prezes

      Po miesiącu pracy nie dają.Dostaniesz za rok.

      • 0 5

    • kierowcom to powinni zegarki kupować bo jak zaczniecie jeździć wedle kalendarza to dopiero będzie masakra

      • 4 3

  • Fajne rzeczy....

    Jak można je zdobyć/ dostać, stać się ich posiadaczem. Super sprawa.

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane