• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Wypi**ryć konserwatora#

    To chyba ten sam który zmazał na budynku obok polskie napisy poczty by odsłonić szwabskie!!! Gdańsk to germanofilia aż serce boli.

    • 20 6

  • Oto Polska Jakość i Polska Robota

    • 13 2

  • Schody są "objęte ochroną konserwatorską" a niektórzy ludzie są objęci ochroną ubezpieczeniową.

    Ciekawe kto zapłaci odszkodowanie w razie wypadku.

    • 22 0

  • Gratulacje dla Konserwatora...

    Proszę również zgłosić się do gabinetu psychiatry. Bo jak się tam wywracac ludzie będą to... odszkodowania będą niebotyczne dla PKP.

    • 25 0

  • Zróbcie tam skansen i zamknijcie przed ludźmi. Zerwijcie asfalt z jezdni i wyłóżcie gnojem i słomą, zamiast aut konie.

    Taka jest wizja dla Gdańska. Brawo oni! Aha, i koniecznie parkometry i płatne żłoby. Dla koni oczywiście.

    • 26 2

  • Konserwator idiota .

    Niech sobie takie przed biurem zrobi . Masakra. Idiotyzm totalny każdy ma d*pie ze ten syf to historyczne schody szczególnie w zimie . Są brzydkie zniszczone i beznadziejne .

    Może zostawmy tez stare zabytkowe tory , stare dworcowe toalety i inne historyczne perełki .

    Ps historyczne g*wna gołębi tez możemy zostawić :-)

    • 27 3

  • Są pilniejsze sprawy. Przejście naziemne przy dworcu. Czy to też będzie blokował konserwator.

    • 11 8

  • Kabarety w RP proszą konserwatora o więcej?

    Pasażerowie z połamanymi nogami powinni teraz zgłaszać się do konserwatora!brak stosownej tabliczki to skandal!

    • 18 1

  • rządy PIS-u byle jakie

    - opóżnione nagminne pociągi
    - fuszerki na dworcach np. krzywe schody
    - fatalny stan samolotów LOTu / ciągłe usterki i lądowania awaryjne

    wszędzie gdzie obywatel spotyka się z władzą jako petent klient jest byle jak- bareja
    niestety firmy zarządzane przez Państwo za czasów pis - świadczą coraz gorsze usługi

    • 21 12

  • Dla zachowania zabytkowego charakteru obiektów użytkowych przy renowacji dązy się do zachowania jak największej ilości oryginalnych elementów. Elementy zniszczone lub zużyte odtwarza się, w miarę możności stosując oryginalne (identyczne lub podobne) materiały i techniki. Tak robi się w normalnych krajach na całym świecie. Oczywiste jest, że stopnie schodów nie zostały przed laty zrobione krzywe - zostały zużyte podczas wieloletniej eksploatacji. Kto tego nie rozumie jest idiotą, a już na pewno nie nadaje się na Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane