Fakty i opinie

Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Niewygodna nawierzchnia chodnika nie sprzyja spacerom. Nz. nowy chodnik z kostki brukowej wzdłuż Motławy w pobliżu ul. Stara Stocznia i Wapienniczej.
Niewygodna nawierzchnia chodnika nie sprzyja spacerom. Nz. nowy chodnik z kostki brukowej wzdłuż Motławy w pobliżu ul. Stara Stocznia i Wapienniczej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Ma być ładny czy wygodny? Powinien być taki i taki, ale nie zawsze się to udaje. Bo wybór odpowiedniej nawierzchni chodnika - wbrew pozorom - nie jest banalną sprawą. Sprawdziliśmy chodniki wokół kilku obiektów Trójmiasta, gdzie priorytetem powinna być wygoda pieszych.



Jaki powinien być idealny chodnik? W Trójmieście nie ma dokumentu, który by to określał, więc sięgnijmy do projektu rozporządzenia prezydenta Warszawy:

"Nawierzchnia powinna być trwała i stabilna, gwarantując odporność na deformacje, odkształcenia i zniszczenia; równa i szorstka, zapewniająca możliwość poruszania się bez ryzyka poślizgnięcia, bez względu na warunki pogodowe i sposób przemieszczania się - na wysokich obcasach, na wózku inwalidzkim, o kulach; wykonana z materiałów jednoznacznie określających funkcje pasa terenu (...); estetyczna."

Niestety, w Trójmieście mamy wiele przykładów, jak nie należy wykonywać chodników.

Dworzec Gdynia Główna: fatalna i nieprzemyślana nawierzchnia

Podręcznikowym (anty)przykładem jest kostka brukowa ułożona wokół wyremontowanego kilka lat temu dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni.

Jej nierówna nawierzchnia jest nie tylko niewygodna dla kobiet na obcasach czy przechodniów z cienką podeszwą, ale stanowi znaczne utrudnienie dla pasażerów ciągnących za sobą walizki na kółkach.

Jakby tego było mało, projektanci wykonali rampę wjazdową do budynku... z kratownicy - przeprowadzenie przez nią walizki na kółkach może skończyć się jej uszkodzeniem.

Na pytanie o przyczynę zastosowana takiej nawierzchni i szansę na jej ewentualną zmianę lub chociaż korektę, kolejarze odpowiedzieli nam krótkim oświadczeniem:

- Inwestycja została zakończona w 2012 roku. Obecne kierownictwo PKP SA dokładnie analizuje opinie korzystających z dworca podróżnych. Aktualnie jednak wymiana nawierzchni pociągnęłaby za sobą groźbę utraty unijnego dofinansowania do tej części inwestycji.
Teatr Muzyczny: po kostce lub płytach

Zdziwienie budzi także nawierzchnia przy przebudowanym Teatrze Muzycznym zobacz na mapie Gdyni.

- Zupełnie nie rozumiem, jak można było ułożyć tak nierówną kostkę brukową w miejscu, gdzie nie brakuje pań na obcasach i to jeszcze wieczorami, gdy nawierzchnia chodnika jest mniej widoczna. Moja żona prawie tu złamała nogę - alarmuje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.

Przedstawiciele teatru tłumaczą, że nawierzchnia z kostki pełni głównie rolę ozdobną.

- Kostka brukowa jest ułożona pod oknami. Widzowie mogą wejść do budynku po równych płytach chodnikowych. Nie ma potrzeby korzystania z chodnika wykonanego z kostki. Element ten nawiązuje do czasów budowy Gdyni - zachowaną kostkę mamy wciąż na ul. 10 Lutego czy Starowiejskiej. Dotychczas nie mieliśmy żadnych skarg na zastosowane nawierzchnie - mówi Aleksandra Borowiak, rzecznik Teatru Muzycznego w Gdyni.
Dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się, Teatr Muzyczny oferuje możliwość asysty pracownika i dotarcie na widownię drogą pozbawioną barier architektonicznych.

Filharmonia Bałtycka: wejście tylko po bruku

Gorzej wygląda sytuacja wokół Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska. Tutaj nie da się ominąć kostki brukowej.

Paradoksalnie ułożona jest ona wyłącznie wokół budynku, podczas gdy już chodniki po drugiej stronie ulicy, parkingi czy wreszcie sama nawierzchnia jezdni są wykonane z płaskich materiałów (płyt chodnikowych i asfaltu).


- Zastosowana nawierzchnia wynika z zaleceń konserwatora zabytków. Obiekty Filharmonii Bałtyckiej są wpisane do rejestru zabytków. Nie otrzymaliśmy żadnych skarg ani nie odnotowaliśmy zdarzeń związanych z taką nawierzchnią - informuje Małgorzata Maciejewska z działu promocji Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Nierówna kostka na ul. Stara Stocznia i nowych nabrzeżach

Nierówna kostka brukowa zdominowała nowe nabrzeża Motławy (w tym częściowo na Wyspie Spichrzów) oraz chodnik na ul. Szafarnia zobacz na mapie Gdańska.

Podobnie jest z wyremontowaną ul. Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska, gdzie chodnik i jezdnia są wykonane z tej samej nierównej nawierzchni, przy czym sam chodnik zaczął pełnić dodatkowo funkcję parkingu.


Zarząd Dróg i Zieleni tłumaczy, że zastosowana nawierzchnia wokół Muzeum II Wojny Światowej to efekt projektu zagospodarowania najbliższego otoczenia, ale zapowiada, że nowe realizacje będą bardziej przemyślane.

- Wyciągając wnioski z wcześniejszych realizacji, obecnie stosuje się już standardy określające obowiązek wprowadzenia w ciągach pieszych pasa z materiału gładkiego, takiego jak płyty kamienne, kostka kamienna cięta lub płyta betonowa - zapewnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
Dobre przykłady z Trójmiasta

Na szczęście w nowych inwestycjach stopniowo pojawiają się przemyślane rozwiązania.

Na plus należy ocenić wyremontowaną ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska, gdzie pozostawiono bruk na jezdni, ale chodniki wykonano z równych płyt kamiennych. Szkoda jedynie, że projektanci nie pokusili się o lepsze oznakowanie schodów lub zastosowanie nieco innego odcienia płyt na stopniach, które "zlewają" się z pozostałą nawierzchnią.


Płyty kamienne pojawiły się także wzdłuż budynków osiedla Brabank zobacz na mapie Gdańska. Jak podkreślają urzędnicy, to właśnie jeden z przykładów stosowania nowych zaleceń Zarządu Dróg i Zieleni wobec inwestorów.

W Sopocie, przy okazji budowy nowego dworca kolejowego zobacz na mapie Sopotu wyciągnięto wnioski z gdyńskich błędów i cała nawierzchnia została wyłożona płytami. Z drugiej strony jakość ich ułożenia pozostawia wiele do życzenia - są one w wielu miejscach źle spasowane i nierówne. Co ciekawe, perfekcyjnie ułożono chodnik na poziomie +1.

W Gdyni idealnie gładki jest nowy betonowy chodnik na Placu Grunwaldzkim zobacz na mapie Gdyni, czyli tuż obok Teatru Muzycznego.

Pozytywnie ocenić można również nawierzchnię wyremontowanej ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska. Minusem są jednak rozsunięte kamienne płyty na rondzie, pomiędzy którym odstępy nie zostały dostatecznie wypełnione, zaś od ronda do ul. Waryńskiego płyty zastąpiono drobną kostką brukową.

Czytaj też: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na "mocną czwórkę"



Jak połączyć bruk i równe płyty?

Ciekawe rozwiązanie łączenia dwóch rodzajów nawierzchni zastosowano na terenie osiedla Garnizon we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. W nawierzchni dominuje niezbyt wygodna kostka brukowa, ale jest ona poprzecinana płaskimi paskami z kamiennego materiału. Wykorzystują to kobiety w butach na obcasach oraz rodzice z dziecięcymi wózkami.


- Pasy z płaskich płyt kamiennych to pomysł zarówno na urozmaicenie nawierzchni, jak i na ułatwienie poruszania się w butach na wysokim obcasie. Z reguły pasy te poprowadzone są wzdłuż głównych ciągów pieszych, ale czasami są też elementem kompozycyjnym placu - wyjaśnia Justyna Glazar z Grupy Hossa, która wybudowała Garnizon.
Deweloper zapewnia, że wsłuchując się w głosy użytkowników, w kolejnych etapach będzie zwiększał udział gładkich nawierzchni w stosunku do kostki. Bruk jednak pozostanie, by utrzymać historyczny charakter terenów pokoszarowych.

Gdańsk pracuje nad standardami ulic

W Gdańsku bez większego rozgłosu rozpoczęto w ostatnich tygodniach prace nad dokumentem, który określi standardy projektowania ulic miejskich. Powstaje on przy okazji prac nad nowym studium, a koordynacją tematu zajmuje się Biuro Rozwoju Gdańska.

Skupiono się w nim głównie na rozwiązaniach urbanistycznych (m.in. sytuowaniu parkingów względem frontów budynków, prowadzeniu linii zabudowy, dostępie do lokali w parterach itp.), a nie na szczegółowych zapisach na wzór Wrocławia czy Warszawy (patrz ramka niżej).

Warto odnotować, że w Gdańsku już przed wojną chodniki wykonywano z myślą o komforcie pieszych. Na wielu starych fotografiach możemy zobaczyć gładkie kamienne płyty lub betonowe płytki chodnikowe, otoczone drobną kostką brukową. Nieliczne fragmenty tych chodników zachowały się do dzisiaj.





Dobre przykłady z Wrocławia i Warszawy

W 2013 r. Wrocław opracował "Katalog standardów nawierzchni chodników", obowiązujący przy kapitalnych remontach chodników i nowych inwestycjach miejskich. W ostatnim czasie z myślą o pieszych, niepełnosprawnych czy rodzicach z dziecięcymi wózkami, wymieniono fragment nawierzchni rynku, tworząc tzw. szpilkostradę o szerokości sześciu metrów wzdłuż jego czterech pierzei.

- Nawierzchnię tzw. szpilkostrady wykonano z granitowej kostki cięto-łupanej, która różni się od poprzednio stosowanej regularnym geometrycznym kształtem i starannym przycięciem, gwarantującym ułożenie również nawierzchni o wąskich szczelinach. Kostki były dodatkowo na placu budowy docinane i ręcznie dobierane przez brukarzy, aby uzyskać właściwy efekt. Szczeliny zostały zalane zaprawą (sklejone). Wcześniej, w 1996 r., płyta rynku została zabudowana kostką łupaną, mającą imitować historyczną nawierzchnię. Kostka ta ma nieregularny kształt, jest wysklepiona, szczeliny są szerokie i zasypane kruszywem - wyjaśnia Ewa Mazur, rzecznik Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta Wrocławia.


We Wrocławiu działa także - obok doskonale znanego w Trójmieście stanowiska "oficera rowerowego" - "oficer pieszy", który dba o komfort piechurów.

- Najczęściej wnioskuję o stosowanie materiałów o jak największych powierzchniach równych i szorstkich (płyt betonowych lub kamiennych). Dbam o utrzymanie ciągłości nawierzchni chodników na zjazdach, stosowanie wyniesień przejść dla pieszych przez ulice podporządkowane i w strefach uspokojonego ruchu - mówi o swojej pracy Tomasz Stefanicki, wrocławski oficer pieszy.
Fragment nowego bulwaru nad Odrą we Wrocławiu.
Fragment nowego bulwaru nad Odrą we Wrocławiu. fot. wroclaw.pl
Oficer pieszy współpracuje z wrocławskim Rzecznikiem Osób Niepełnosprawnych, Bartłomiejem Skrzyńskim, który sam jeździ na wózku.

Dodatkowo tematem ruchu pieszych w wielu swoich publikacjach zajmuje się wrocławskie stowarzyszanie Akcja Miasto. Przygotowała ona m.in. opracowanie "Wpływ przepisów i stanu infrastruktury na jakość ruchu pieszego" czy "Poradnik ochrony chodników przed parkowaniem".



Również Warszawa w ostatnich latach zmieniła sposób myślenia o ulicach: już nie patrzy na nie wyłącznie z perspektywy fotela kierowcy, lecz także pieszego (w tym na wózku) czy rowerzysty. W stolicy przygotowano, przywołany na samym początku artykułu, wielostronicowy dokument, będący elementem "polityki tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju ruchu pieszego".

Krakowskie Przedmieście w Warszawie. Mimo historycznego charakteru tej części stolicy, zadbano o komfort pieszych.
Krakowskie Przedmieście w Warszawie. Mimo historycznego charakteru tej części stolicy, zadbano o komfort pieszych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W najdrobniejszych szczegółach zawarto w nim zasady projektowania chodników. Znajdziemy w nim nie tylko wytyczne co do ich materiałów, ale także przebiegów czy nawet sytuowania zieleni.

Duży nacisk położono na sytuowanie miejsc parkingowych. Praktycznie zakazuje się budowy chodników tylko po to, by parkowały na nich samochody.

"Jako optymalny sposób parkowania należy przyjąć lokalizowanie miejsc postojowych w poziomie jezdni, poniżej poziomu ciągu pieszego. Zaleca się stosowanie równoległego sposobu parkowania, szczególnie tam, gdzie ma to wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów" - czytamy w dokumencie.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Serio mamy w mieście samych inwalidów (12)

    którzy nie potrafią chodzić po chodnikach?

    P.S. A kiedy w końcu tunel pod pachołkiem?

    • 50 215

    • (2)

      tu nie chodzi o inwalidów, a o to ile można skroić na droższej nawierzchni

      • 16 15

      • (1)

        Banialuki piszesz. Pracowałeś kiedyś przy zamówieniach publicznych? A może siedzisz w biznesie brukarskim?

        • 10 12

        • W całym mieście jest granitowa kostka brukowa. Nawet na nowym rondzie na Jasieniu. Masakra . Ktos miał ładny dostęp do granitu. Teraz tylko szukać kostki granitowej ,lub płyt które były tam wcześnie. Może to kostka brukowa z Wrocławia? Hm... Myślę że już można szukać na licytacjach -- kostki brukowej z zeszłego stulecia . Oj ładnie ktoś na tym zarobi. Dlaczego nie można posadzić tam drzew? W upał nie cienia. Na deptaku nie ma gdzie odpocząć. Masakra.

          • 4 0

    • Wybierz się z dzieckiem w wózku na spacer

      Ciebie chyba mama wytelepała w wózku na takim uwielbionym przez Ciebie bruku jak byłeś mały.

      • 35 7

    • równe chodniki potrzebne są nie tylko inwalidom (1)

      ale wszystkim mieszkańcom, którzy od czasu do czasu mają jakiś bagaż, wózek do pchania, rower, dzieci lubiące jeździć na hulajnodze lub skateboardzie itd. itp.

      Jacek przypuszczalnie wyobraża sobie, że po mieście nie można poruszać się inaczej niż tylko dobrze amortyzowanym pojazdem - to potwierdza tezę, że codzienne korzystanie z samochodu ogranicza wyobraźnię i zdolność do empatii.

      Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom to miasto przyjazne mieszkańcom i
      przyjezdnym.

      Ale może Jacek silił się na ironię - nie zawsze każdemu wychodzi wpis mający ręce i nogi.

      • 42 4

      • Bzdury wypisujesz

        lepiej idz do garów zaraz stary wraca z tyrki

        • 2 30

    • nic niestoi na przeszkodzie tunelu zorganizuj własną kase na jego budowe (1)

      to zaczną budować!!

      • 7 6

      • Panie

        ja podatki płacę! Ja wymagam! :)

        No dobra, ja nie z Osowy, ani z nawet z Gdańska, gdzieś mam ten tunel..
        (nie, z Banina też nie)

        • 3 8

    • Kolejny troll

      Kolejny idiota @Jacek, który 3 minuty po publikacji obszernego artykułu ze zdjęciami, już wydaje ekspercką opinię. Kretynie Jacku, przyszedłeś tu po informacje, czy wylewać swoje żale i frustracje?

      • 10 7

    • Nie tylko inwalidom jest ciężko... (1)

      Bruk jest romantyczny i estetyczny oraz trwalszy niż płyty chodnikowe (nie pęka od mrozu). Jednak dla niektórych kobiet chodzących w balerinach chodzenie po bruku jest bolesne. Dla mnie na pewno.

      • 8 1

      • Idąc do Filharmonii zdjęłam szpilki !!!

        • 5 1

    • Troche wyobrażni

      Domyśl sie idioto!

      • 0 0

  • Ciekawy jestem jak te wspaniałe płyty na ul. Stągiewnej spisują się w zimie (7)

    mam podejrzenia, że stanowią atrakcję niespodziankę...

    • 63 28

    • dokładnie (5)

      gładkie posadzki z kamienia są fajne dopóki nie jest ślisko. w mieście najlepiej sprawdza się betonowa płytka z posypką, przy tym lepiej wygląda niż zwykły chodnik.

      • 15 9

      • (4)

        Bzdury gadasz. Kwestia obróbki materiału. W tunelu przy dworcu masz kamienne płyty, a jak są mokre, to i tak prędzej podeszwe zerwiesz niż się poslizgniesz.

        • 8 5

        • Woda, a lód na powierzchni to dwie różne rzeczy (3)

          • 8 1

          • coś takiego, nigdy bym się nie domyślił

            Lód posypany piaskiem nie stwarza większych problemów.

            • 2 4

          • lód na betonowej posypce czy na szlifowanym kamieniu jest tak samo śliski (1)

            • 3 2

            • Nie, jeśli masz powierzchnię nierówną to w dużej mierze utworzona warstwa lodu jest o wiele mniej śliska

              To wynika z tego, że nie jest ona równa. Na równej płycie kamiennej, warstwa lodu jest jak lustro.

              • 1 0

    • W Gdanku i tak nie odsniezaja wiec nie bedzie zle

      • 3 1

  • Maskara (6)

    Widać że portal pisiorow trójmiasto.pl nie ma ewidentnie o czym pisać żeby się o coś doczepic.... atykul żenada

    • 31 139

    • (4)

      Najgorsze jest to, że Ci, którzy tak dużo się produkują na tym portalu chcąc doprowadzić do zmiany władzy, myślą, że nowa będzie lepsza... Albo głupota nimi kieruje, albo osobista chęć dorwania się do koryta.

      • 17 17

      • ;) (1)

        A może rozsądek i wstyd w jaki sposob Polska jest reprezentowana i przez kogo?

        • 14 4

        • Jaka nowa polska władza jest, każdy widzi

          tylko trolle je widzą inaczej... a przynajmniej tak udają

          • 9 6

      • a dlaczego nowa nie mogłaby być lepsza? (1)

        wystarczy, by każda władza - obecna czy przyszła - skupiała uwagę na sposobach rozwiązywania problemów mieszkańców.

        Autor pokazuje zarówno złe, jak i dobre przykłady działań.

        Najważniejsze, by w mieście bardziej myśleć o ruchu ludzi niż o poprawie warunków ruchu pojazdów: jeśli się wybiera drugą opcję, jakość życia w mieście ulega degradacji.

        • 8 1

        • debilu, a nie pomyślałeś ze samochodami jeżdżą tez ludzie?

          • 0 3

    • To już stan chorobowy, jeżeli ktoś potrafi łączyć chodnik z Kaczyńskim.

      • 27 0

  • Co za marudy! (11)

    Tylko narzekają. Są kraje w których wszystko jest tylko z kostki brukowej - choćby Portugalia i dzięki temu chce się tam spędzać czas - bo jest klimat. Czy lepiej jest wszystko zalać asfaltem i betonem, żeby walizeczkę na kółeczkach można było ciągnąć wygodnie?

    • 68 83

    • Są kraje, gdzie używa sie głównie asfaltu (8)

      i nie wpływa to na klimat starówek i nowówek - asfalt jest zawsze równiutki, a wysoką estetykę osiąga się poprzez dbałość o wiele innych detali ulicy

      • 15 10

      • Miłośnik asfaltu (7)

        W mieszkaniu sobie wylej asfalt i jezdzij walcem d*bilu

        • 7 17

        • (5)

          Rozumiem, ze np. Norwegia to wg ciebie debile...tylko dlaczego jest w czolowce krajow najbardziej przyjaznych zyciu ludzi?

          • 11 5

          • Nie porownoj Norwegi do Polski (4)

            W Norwegi żyje 5.200.000osob łatwiej zapanować nad taka garstka ludzi a poza tym inna mentalność ludzi i kultury której brakuje w Polsce!jak ty sobie wyobrażasz stare miasto zalane asfaltem ???

            • 4 9

            • (3)

              nikt nie mówi, że wszędzie musi być asfalt, ale czy wszędzie musi być kostka? - jak nie betonowa to kamienna?

              • 10 4

              • Na starym mieście tak (2)

                • 3 11

              • pogadamy, jak ty albo ktoś bliski będzie miał problemy z poruszaniem się

                Nie licz na to, że zawsze będziesz sprawny i twoi bliscy, bo się przeliczysz.

                • 10 0

              • idąc Twoim tokiem rozumowania to

                na starym mieście nie powinni już stawiać nowych budynków. Jeśli by wkomponowali w ten bruk prosty chodnik to tragedii by nie było. Przejście po starówce z wózkiem lub na hulajnodze do masakra

                • 3 0

        • Saab

          Gdyby miejski konserwator chodził na szpilkach, problemu by nie było.

          • 0 0

    • Drzewa

      • 0 0

    • Blat

      Pan Bóg dał niektórym rozum po to, żeby urządzać otoczenie wygodnie dla siebie. W tym mieści się walizeczka na kółkach na litnisku, dworcu, k. hotelu czy szpitala.

      • 0 0

  • Potwierdzam: przy dworcu w Gdyni chodnik to masakra (5)

    • 95 15

    • szczególnie dla naszych pięknych pań w szpilkach. (1)

      • 9 0

      • A nie tragedia?

        • 0 1

    • Dobra rada (1)

      zmien obuwie ze szpilek na sandały cebulaku

      • 0 13

      • dlaczego tu zawsze jest tak miło?

        • 12 0

    • Moze jeszcze czerwone dywany wam wyłożyć co???

      jak sie nie podoba życie w mieście to wracajcie na wieś z skad przyjechaliście

      • 0 14

  • Kto pozwolił na publikację tego gniotu, prawdziwsze artykuly sa w fakcie. Trojmiasto.pl robi sie juz kompletnym dnem

    • 25 78

  • W Gdyni porażka, nikt nie pomyślał o niepełnosprawnych czy nawet o paniach na szpilkach. (3)

    tragedia!!!

    • 54 13

    • i o dzieciach w wózkach... (1)

      nie każdy chodzi w szpilkach, na spacery z dziećmi też gdzieś trzeba chodzić. Wytelepanie dziecka na takich betonowych produktach chodnikopodobnych to nic fajnego.

      • 13 2

      • Jo jo

        na spacer z z dzieckiem na dworzec główny albo do teatru muzycznego ;)

        Dzieci sobie poradzą, nie bój się. Wiele dzieci w wózkach łatwiej śpi jak trzęsie, niż jak nic się nie dzieje. Serio.

        • 3 12

    • Chcecie zobaczyć cudowne pomysł architektoniczne . To przyjedzie na Lawendowe wzgórze tam jest tak niezwykły chodnik pod kątem 40 stopni.Obok trawnika który właściwie jest wzgórzem z potworna trawa . Do tego trzeba dodać piętrowy parking na który musisz sam się wciągnąć na 2 , aby dojść do samochodu. Plus wodotrysków który się wytworzył po powodzi i dalej jest mokro.

      • 1 1

  • Problemy pierwszego świata (2)

    Panienki w szpilkach nie potrafią chodzić po chodniku

    • 42 68

    • Czy szpilek potrafi chodzić w szpilkach ?

      czy chodnik mu przeszkadza ?

      • 12 0

    • kobiety w szpilkach to niechodza chodnikami ty;ko worza tyłem autem !!

      wsiada do auta i autem pod sama restauracje czy hotel!!

      • 2 7

  • (12)

    ktoś niezłą kasę trzepie na progach spowalniających i wysepkach

    • 48 15

    • Na całym świecie poszerza się jezdnie. (8)

      U nas banda ćwierć inteligentów wszędzie stawia wysepki lub progi zwalniające.

      • 39 50

      • Niby gdzie? Ostatnio to nawet w Moskwie zwezaja jezdnie, by oddac je pieszym.

        • 18 8

      • (1)

        to chyba prowokacja ? w cywilizowanym świecie nie poszerza się jezdni od 20 lat

        • 18 12

        • o producenci progów zwalniających się odezwali albo łapówkarze z UM

          jako prowokację traktuję twoje wypociny bo widać, że od 20 lat poza PL to ty nie byłeś

          • 9 5

      • przyjedz do angli (2)

        tu sie zwęża ulice

        • 7 8

        • co innego ulice, których zwykle się nie zwęża, co innego jezdnie, które się zwęża (1)

          U nas często jezdnie i chodniki się zwęża, by stworzyć miejsca do parkowania samochodów. (por. choćby ulica Kościuszki w Sopocie)

          Całe szczęście, że niektóre ulice są sensownie przekształcane w ulice, na których samochody przestają dominować: Stągiewna, Wajdeloty, w Łodzi 6 sierpnia....

          Kolej na Starowiejską w Gdyni.

          • 4 3

          • Stągiewna?
            O tym parkingu piszesz?
            A co tam dominuje jak nie samochody?

            • 2 2

      • Jedni inwalidzi to montować każą a inni nie potrafią zachować płynności ruchu przejeżdżając przez to.

        • 2 1

      • NIEPRAWDA

        w Dani czy Holandi jeznie są specjalnie zwężane co kilkaset metrów dla podniesienia bezpieczeństwa na osiedlach

        • 6 0

    • drogą, która nie musi być blokowana przez nadmiar samochodów (2)

      to ich nadmiar stwarza największe problemy w poruszaniu się karetek po mieście.

      Nieodpowiedzialna jazda kierowców przyczyną większości wypadków, do których potrzebne są karetki.

      Budowa progów spowalniających i uspokajanie ruchu w inny sposób zmniejszają popyt na usługi oddziałów ratunkowych w szpitalach miejskich. O tym nie pomyślałeś?

      • 7 10

      • (1)

        większych bzdur to ja w życiu nie czytałam

        pomyśl zanim coś napiszesz

        • 7 4

        • widzę, że jednak pomyślałeś, ale niewiele zrozumiałeś

          Proponuję unikać etykiet i czytać jednak ze zrozumieniem

          • 1 4

  • Jak należy projektować chodniki?

    Tego nie wiem. Ale wiem że należy dbać o te, które są. Nawet na Głównym Mieście chodniki to tragedia - często to asfalt z lat 70tych, łatany 100 razy, zapadniety, z wystającymi studzienkami i korzeniami drzew. Kostka układana kilka lat temu sie wybrakowała - nikt nie uzupełnia. Miesiąc po powodzi na skrzyżowaniu Kartuska-Łostowicka - nic nie ruszone. Chodnik przy Szerokiej, Pańskiej to tragedia.

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.