• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Radny Nowego Portu zabiega o zielone torowiska

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pierwsze od lat takie torowisko w Gdańsku
Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności.

Łukasz Hamadyk, były radny miasta a obecnie przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy w Nowym Porcie zabiega w magistracie, by na fragmencie torowiska tramwajowego w ciągu Marynarki Polskiej, tłuczeń zastąpić nawierzchnią trawiastą. Urzędnicy nie mówią nie, ale zastrzegają, że to kosztowne rozwiązanie.



Czy w Gdańsku powinny powstawać zielone torowiska?

Radny przekonuje, że zielone torowiska to standard nie tylko w Europie zachodniej (w Niemczech nawet 70 proc. torowisk jest zielonych), ale i w innych miastach w kraju. Przykładów nie brakuje też w Gdańsku: tramwaje jeżdżą po obsianych trawą torach w Jelitkowie i na węźle Kliniczna.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

- W imieniu Zarządu Dzielnicy oraz Rady Dzielnicy złożyłem wniosek na ręce pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by fragment torowiska tramwajowego w Nowym Porcie wykonać z powierzchni zielonej - mówi Łukasz Hamadyk. - Takie projekty realizowane są w innych miastach, a w Europie funkcjonują już od niemal 100 lat. My dopiero zaczynamy iść w tym kierunku. Proponowany fragment znajduje się w centralnej części dzielnicy od skrzyżowania torowisk na ul. Marynarki Polskiej z ul. Ks. M. Góreckiego z ul. Wolności i do skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej z ul. Wyzwolenia. W tej okolicy nie ma zbyt wielu terenów zielonych, czego skutki widoczne są podczas większych opadów deszczu, a przy idącemu w szalonym tempie zabetonowywaniu kolejnych terenów w Letnicy, ten problem będzie się tylko nawarstwiał.
Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie

Miasto nie mówi nie, ale...


O szanse na realizację postulatów mieszkańców Nowego Portu zapytaliśmy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem torowisk tramwajowych w mieście.

- Gdańska Polityka Zieleni zakłada tego typu rozwiązania - przyznaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Uważamy ich wdrożenie za potrzebne i właściwe. Podkreślić należy, że realizacja jest możliwa w procesie inwestycyjnym i uzależniona od pozyskania środków na ten cel. Wykonanie zielonego toru to nie tylko wymiana tłucznia na trawę, ale zmiana konstrukcji całego toru tramwajowego.
Szansę na przebudowę torowiska na wskazanym przez radnego odcinku zwiększa fakt, że jest on ujęty jako jedno z zadań Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV. Niestety, obecnie program ten nie ma zapewnionego źródła finansowania.

Zielone torowiska można podzielić na dwa rodzaje: z pokryciem trawiastym i pokryciem roślinnością ekstensywną, do której zaliczyć można różne gatunki rozchodników i mchów. Istnieją także dwa sposoby zazieleniania torowisk.

- Pierwszym z nich jest wysiew danej mieszanki roślin. O ile w przypadku trawy ten sposób jeszcze ma racje bytu (choć np. wprowadza okresowe ograniczenia w prędkości osiąganej przez tabor), tak w przypadku rozchodników jest on raczej rzadko spotykany - zamiast tego zdarzają się przypadki klasycznego nasadzania tych roślin. Drugim sposobem jest układanie gotowych mat wegetacyjnych z w pełni rozwiniętą roślinnością. Jest to sposób gwarantujący efekt natychmiastowy i pomijający problem mało efektywnego siewu np. w porach jesiennych. Maty wegetacyjne charakteryzują się prostym i szybkim montażem. Ich dodatkową zaletą jest także możliwość sprawnego usunięcia fragmentu pokrywy roślinnej w sytuacji awaryjnej, kiedy zaistnieje potrzeba dostania się do konstrukcji torowiska - wylicza Kiljan.
Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna. Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna.

...potrzeba środków finansowych na realizację i późniejsze utrzymanie


Niestety oba rozwiązania nie są tanie ani łatwe w utrzymaniu. Zazielenienie przy użyciu trawy z rolki wymaga minimalnej grubości warstwy wegetacyjnej wynoszącej 8-13 cm oraz stałych zabiegów pielęgnacyjnych (nawodnienia, koszenia czy odchwaszczania).

Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ponad 520 tys. zł (netto). Maty rozchodnikowe, które są bardziej wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie wymagają koszenia i łatwo demontują się w przypadku awarii są jeszcze droższe. Koszt budowy analogicznego odcinka może wynieść minimum 550 tys. zł (netto).

- Trawiaste torowiska wymagają instalacji automatycznego nawadniania, co wpływa na koszty ich utrzymania - mówi Kiljan. - Maty rozchodnikowe nie wymagają systemu nawodnienia, cechuje je odporność na długie okresy suszy oraz atrakcyjny wygląd przez niemal cały rok.
Zakładając najtańszy wariant, na wykonanie 240-metrowego odcinka torowiska w Nowym Porcie miasto potrzebowałoby ok. 1,2 mln zł.

ZALETY
1. Aspekt estetyczny:
- poprawa walorów estetycznych infrastruktury tramwajowej.
2. Aspekt społeczny:
- redukcja hałasu od 4-8 dba,
- codzienny kontakt z zielenią w drodze do pracy.
3. Dodatkowy obszar biologicznie czynny:
- pozwala na wprowadzenie zieleni w nowych przestrzeniach, gdzie są ograniczone możliwości, wprowadzenia innej formy zieleni.
4. Retencjonowanie wód opadowych:
- opóźnienie spływu wody deszczowej i jej magazynowanie (np. wełna wykorzystywana jako warstwa torowiska zielonego jest w stanie zgromadzić 80 proc. swojej objętości),
- wpisuje się w politykę w zakresie walki ze zmianami klimatycznymi.
5. Redukcja zanieczyszczenia powietrza:
- przechwytywanie pyłów,
- pochłanianie dwutlenku węgla i produkcja tlenu,
- zwiększenie wilgotności powietrza i zmniejszenie temperatury nagrzewania nawierzchni.

WADY
1. Wysoki koszt założenia i utrzymania zielonych torowisk:
- wymaga przebudowy układów torowych, które częściowo były poddane modernizacji.
2. Utrudnione prace związane z przeglądami, naprawą czy działaniami awaryjnymi.
3. Brak doświadczenia:
- małe doświadczenie w stosunku do wprowadzonych rozwiązań w Polsce, brak badań.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysł bez sensu, na całym zachodzie torowiska są wybetonowane lub wbite w nawierzchnie drog

    Też min dlatego by służby bezpieczeństwa i ratunkowe mogły się przemieszczać bez korków... U nas jakiś d**il znów chce coś zmieniać... Jak już na morenie pokazało torowiska służące jako trambus pasy udrazniaja ruch dla komunikacji i służb... Po co to zmieniać

    • 0 1

  • Warto zainwestowac w dodatkowe pasy zieleni

    Koszty utrzymania drogie, ale dają dodatkowe miejsca pracy, popieram p. Hamadyka pomysł miasto zyska na wygladzie

    • 1 0

  • W Gdańsku koszt 1km ułożenia trawy w torowisku wynosi tyle ile koszt budowy 1km autostrady (7)

    Może to i lepiej, że nie ma na to kasy. Wyobraźcie sobie zatem jak doją na tych rzeczach co im sie udało zrobić typu zakup rydwanu czy konferencje blogerek.

    • 52 20

    • (2)

      Nie za ułożenie trawy, tylko za ułożenie torowiska z trawą. To nie trawa jest przeokrutnie droga, tylko te chore torowiska.

      • 5 7

      • Opinia wyróżniona

        przeceiz nie muszą zrywać tych w miare nowych tylko uwzglednić trawę przy tych co czekają na wymianę (1)

        po co podawać w takim razie pełny koszt wymiany torowiska? Nik o zdrowych zmysłach nie bedzie wywalał takiej kasy na wymianę tylko po to żeby mieć trawiaste torowisko. Ale przy okazji remontu to są raczej znikome koszty

        • 74 2

        • Może w tym przypadku ma to sens. Wyjątkowo ponura lokalizacja. Niestety ale jak myślę o zielonych torowiskach od razu skojarzenia prowadzą do miasta Łodzi. Te brzydkie zachwaszczone i piaszczyste torowiska. Te nasze to mniejsze zło

          • 0 0

    • No i po co kłamiesz?

      • 3 0

    • Bo to jest tak po POlsku.

      • 4 4

    • Zmień płytę Pisior

      • 5 8

    • Załóż firmę, zrób taniej

      • 5 6

  • No naprawdę, jaki uczciwy człowiek, nic dla siebie, nic nikomu nie jest winien ...

    • 1 1

  • W Holandii można (1)

    To i u nas można jak się zechce

    • 0 1

    • Klimat...

      Sorry mamy inny klimat.

      • 1 0

  • Nie widać ich !!

    Dzieci będą tam w piłkę grać przez przypadek ! Tory to tory muszą być wystające i widoczne ! Fanaberia i tyle .

    • 4 1

  • Tanie rozwiązanie (1)

    Wystarczy wysypać cienką warstwę piasku na tłuczeń ,a trawa sama urośnie po paru tygodniach.

    • 1 0

    • Ale miasto ma swoją koncepcję. Tanio się nie płacą, bo nikt nie zarobi ;-)

      • 0 0

  • Jaaasne (5)

    Bo od razu "są wymagane" automatyczne systemy nawadniania itd. Nie wystarczy po prostu wysiać trawy i ciąć na równo traktorkiem.

    • 66 13

    • (3)

      Zobacz sobie jak wyglądają trawniki w gdańsku po kilku tygodniach bez deszczu. Gdyby nie było nawadniania na torowisku, to mielibyśmy sianowe torowisko.

      • 6 1

      • Jasne

        Bo na klinicznej są systemy nawadniające. Dobra historia

        • 4 0

      • Które będzie się zapalało od hamujących tramwajów.

        • 6 1

      • I to jest koncepcja. Wysiac zboze to tramwaj skosi

        • 3 0

    • Popatrz co kupiła do tego Warszawa

      Unimog multifunkcykny, między innymi z możliwością jazdy po torach i podlewania zielonych torowisk. Na YT jest film.

      • 6 0

  • Łukasz (2)

    Ten Łukasz H. miał zawsze głupie pomysły.

    • 7 8

    • A ty nigdy ani jednego zostały ci anonimy w necie hehehe

      • 1 0

    • Nie głupie tylko europejskie ;)

      • 1 1

  • :/

    O, i to jest problem! Radny, brawo Ty!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane