- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (178 opinii)
- 2 Coraz więcej domów pływających na wodzie (41 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (14 opinii)
- 4 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (235 opinii)
- 5 Tylko w 7 dzielnicach Gdyni wybrano radnych (49 opinii)
- 6 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (140 opinii)
Gdańsk nie 'zdekomunizuje' ulic. Zgoda na nowe muzeum
Prezydent Gdańska na sesji Rady Miasta ogłosił, że nie zmieni nazw sześciu ulic w związku z ustawą o dekomunizacji. Wbrew apelom opozycyjnych radnych przeforsował natomiast uchwałę w sprawie intencji budowy nowego Muzeum Gdańska.
Prezydent Gdańska tego jednak nie zrobi, bo twierdzi, że ustawa jest absurdalna. Wymienił, że w Gdańsku miały być zmienione nazwy ulic: Wincentego Pstrowskiego, Mariana Buczka, Dąbrowszczaków, Stanisława Sołdka, Ludwika Waryńskiego, Franciszka Zubrzyckiego.
Czytaj także: Czy Dąbrowszczacy znikną z mapy Gdańska? oraz Kontrowersje wokół nazw ulic Sołdka i Pstrowskiego
- Mam bardzo krytyczne zdanie na temat tej ustawy. Wydaje mi się, że łamie ona zasady niezależności samorządu, bowiem pierwszą naturalną kompetencją samorządu lokalnego jest kształtowanie nazw ulic i placów. Głosy mieszkańców są bardzo wyraziste, przeciwne tym zmianom - podkreślał Paweł Adamowicz.
- To ostry zwrot w lewo Pawła Adamowicza - komentował Kazimierz Koralewski, szef klubu PiS w Radzie Miasta. - W tej sytuacji to wojewoda będzie musiał w trybie nadzorczym dokonać zmiany nazw ulic. Sama zmiana nazw, wbrew temu, co się mówi, nie będzie nic kosztować mieszkańców.
Gdynia i Sopot częściowo zmieniły nazwy ulic
Gdynia i Sopot dostosowały się do ustawy tak, by w zasadzie nic nie zmienić. W Sopocie ulica 23 Marca, zamiast upamiętniać tzw. wyzwolenie przez wojska Armii Czerwonej, obecnie upamiętnia ustanowiony przez Lecha Kaczyńskiego Dzień Przyjaźni Polsko-Węgierskiej.
W Gdyni natomiast ostatnia zmiana miała dotyczyć ul. Pionierów.
- Pionierzy to osoby, które wytyczają kierunki, odkrywają coś nowego, tworzą. Podobnie było w Gdyni, gdy powstawało miasto i port. To właśnie gdyńscy Pionierzy je budowali i ich chcemy uhonorować, pozwalając, by patronowali jednej z gdyńskich ulic - podkreślał na sesji Paweł Brutel z Samorządności Wojciecha Szczurka.
Wcześniej zgodnie z nową ustawą zmieniono ulice generała broni Zygmunta Berlinga na kontradmirała Stanisława Mieszkowskiego, Wincentego Rzymowskiego na komandora Jerzego Staniewicza, I Armii Wojska Polskiego na Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego.
Spór o nowe Muzeum Gdańska
Zgodnie z przewidywaniami dużo emocji budziła uchwała w sprawie intencji budowy Muzeum Gdańska przy ul. Rycerskiej. Dyskusja na jej temat rozpoczęła się od apelu Piotra Czauderny, wiceprzewodniczącego RM, by nie podejmować tej uchwały, bo "koncepcja tego muzeum i lokalizacja budzą kontrowersje".
Podkreślał, że w pierwszej kolejności oddziały Muzeum Historycznego Miasta Gdańska potrzebują dofinansowania na remonty, czy przeniesienia Muzeum Bursztynu do Wielkiego Młyna.
- Gdańsk od dawna nie prowadzi polityki muzealnej, nie kupuje nowych eksponatów. Czym więc będzie wypełnione nowe muzeum? Lokalizacja też budzi wątpliwości: wystarczy przypomnieć sobie, jakie problemy były przy budowie MIIWŚ. Najpierw trzeba to wszystko dobrze zaplanować, gdzie jest biznesplan? Czy 200 mln zł, które zapewne trzeba będzie wydać na budowę, jest najbardziej potrzebnym wydatkiem w Gdańsku? - dopytywał Piotr Czauderna.
- My na tej sali nie przesądzamy o budowie tego muzeum. Ogłosimy konkurs architektoniczny, który ma pokazać, jak ten obiekt ma wyglądać. Nie przekazujemy też funduszy na ten cel. Decyzje będzie pojmować kolejna Rada Miasta, my przyjmujemy tylko intencję - argumentował Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO.
W trakcie dyskusji radny PO, Mariusz Andrzejczak, przyznał, że niektórzy radni jego ugrupowania mają wątpliwości odnośnie budowy, chociażby w kwestii zdobycia środków na finansowanie.
- Doświadczenie mówi mi, że ta uchwała, choć nazywana jest intencją, jest przesądzająca o budowie muzeum - skwitował Kazimierz Koralewski, szef klubu PiS.
Przerwę w burzliwej dyskusji spowodował widok zakrwawionego chłopaka, leżącego na chodniku pod budynkiem Rady Miasta, któremu z pomocą ruszył Piotr Czauderna (jest także lekarzem). Po powrocie na sesję otrzymał oklaski od radnych, ale jego apel nie został wysłuchany i uchwała w sprawie nowego muzeum i tak została przegłosowana głosami radnych PO.
Miejsca
Opinie (455) ponad 50 zablokowanych
-
2017-08-31 20:44
czemu mnie to nie dziwi?
- 10 1
-
2017-08-31 20:44
budyń
czego spodziewać się po prezydencie miasta, którego honorowym obywatelem jest SS-man...
- 18 7
-
2017-08-31 20:24
Mieszkam przy ulicy Waryńskiego
i uważam go, za jednego z największych Polaków. Jeżeli już ta nazwa miałaby ulec zmianie, to proponuję następującą: "Zbydlęciałego pisu". Wtedy z przyjemnością wpiszę ją do wszystkich swoich dokumentów.
- 13 15
-
2017-08-31 15:12
moja ocena decyzji radnych (7)
1. odstąpienie od zmiany nazw ulic - popieram, nie mamy w nazwach jakichś typowych badziorów ubeckich czy pzprowskich, raczej postaci dwuznaczne i można śmiało dać spokój im oraz mieszkańcow tych ulic.
Wojewoda oczywiście te nazwy zmieni na siłę, ale wtedy Budyń powie: "to ten zły PiS-owiec wam utrudnia życie, już wiecie na kogo nie głosować" ;)
2. budowa muzeum - oceniam krytycznie jako próbę rozdmuchania wydatków miasta, zarobienia na miejskiej inwestycji. Będzie jak z kunsztem Wodnym - na siłę dorabiają ideologię do niepotrzebnego budynku.- 178 24
-
2017-08-31 16:40
połączone dwie informacje (2)
na temat muzeum powinien być osobny artykuł i osobna ankieta,
ale trzeba rozmyć temat...- 17 2
-
2017-08-31 17:29
to chyba spisek (1)
a może po prostu jedna sesja rady miejskiej?
- 3 2
-
2017-08-31 20:21
Sesja jedna
Artykuly i ankieta mogly byc razy dwa
Brak miejsca na portalu?- 4 0
-
2017-08-31 16:37
Ale kto ustalił te "złe nazwy" ? (3)
Jedni powiedzą, że to komunista był a drudzy socjalista itp. itd a przecież ustawa ich nie wymienia.... Tak więc prawnik może zaskarżyć decyzję Wojewody i wykazać, że dane osoby nie podpadają pod ustawę a wręcz szargane jest ich dobre imię...
- 11 1
-
2017-08-31 17:09
Warto pamietać, że Piłsudski też był socjalistą... (1)
- 11 0
-
2017-08-31 17:28
może by i jego zdekomunizować?
Oj Dziadek popędziłby Jarosława i jego ekipę, aż za morze kaspijskie
- 8 2
-
2017-08-31 17:04
I tak za nasze pieniądze będą sobie Budyń z Wojewodą wojenkę prowadzić ...
- 4 3
-
2017-08-31 16:46
AdolfBudynStrasse (3)
Tramwaje w niemieckie, sorki, niebieskie paski,
a do tego jeszcze może Aleja Makrelowej.
Głębiej się już chyba nie da (wchodzić Niemcom etc.)
W Danzig "najlepiej" przywrócić nazwy z 1944 r.
Po nich trzeba będzie przeprowadzić nie tylko dekomunizację ale jeszcze denazyfikację.- 29 12
-
2017-08-31 20:15
właśnie zawsze
Sie zastanawiałem czemu budyń używa non stop tych obzyganych kolorków?!?
Tak jak SKM??? W GD takie barwy?- 3 1
-
2017-08-31 20:13
Brawo!
Mirek w końcu nazwał rzeczy po imieniu!
- 3 3
-
2017-08-31 18:13
Głupi, głupszy, pisowiec
- 2 6
-
2017-08-31 16:54
Znowu ten drelich (1)
pisowski pachołek od zamiatania liści
pewno zarażony piątą odmianą wirusa kaczyzmu
a Sołdka proponuję od razu zatopić- 18 19
-
2017-08-31 20:01
Budyń trzeba w pierwszej kolejności!
Zatopić i wszystkich koni stycznych władców ADM-9w co sponsoruje za nasze! POpaprańc9w!
- 3 1
-
2017-08-31 18:48
(1)
Adamowicz to ostatnia osoba której bym przyznała racje ale jeśli chodzi o zmianę nazw ulic to też uważam że nie jest to sprawa najpilniejsza,natomiast jeśli chodzi o muzea-pomniki to już gruba przesada ludzie w mieście nie maja w domach ogrzewania, muszą palić w piecach i grzać wodę do umycia a tu proszę jest kasa na kolejne muzeum,tym razem to chyba figur woskowych dla upamiętnienia tych z PO-pleczników głupich decyzji o.........Adamowicza.
- 13 3
-
2017-08-31 19:59
Muzeum Figur Woskowych
O, takie muzeum można zrobić, jak w Lądku...
Zamiast tej nudy o Gdansku- 0 0
-
2017-08-31 19:58
w pierwszej linii zmienić! (1)
Nazwy nie Mieckie na tramwajach!
- 9 2
-
2017-08-31 19:59
tak!
i zmienić na prawdziwych bohaterów Narodowych
Inki itd.- 1 3
-
2017-08-31 15:15
Zróbcie muzeum (1)
nierządów budynia. Rozdawnictwo gruntów miejskich kolesiom od flaszki, kamienicznictwo, amnezję w sprawach majątkowych, bzdurne wydawanie publicznych pieniędzy , POlitykierstwo POnad interesem mieszkańców. itd... Gdańszczanie !!! Otrzeżwiejcie !! KTO Wami rządzi !!!!???? Ja rozumiem , że największe POparcie dla Parady Oszustów w czasie wyborów było w zakładach penitencjarnych , ale żeby tak dosłownie .....?
- 84 28
-
2017-08-31 19:53
zgadzam sie!
I koniecznie ,,krzywe,,
Co by można było wypierac pieniazki x5 na spec. Technologie ścian!- 2 0
-
2017-08-31 15:14
(2)
muzeum przekrętów polityków powinno powstać,
- 69 4
-
2017-08-31 19:51
PO zapomniałes dodać!
- 4 0
-
2017-08-31 17:20
Powstanie jak juz pozbędziemy się pisu przy korycie
- 1 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.