• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Ja płacę, starsi nie (1)

    Tak więc nie zajmuje miejsc dla inwalidy. Jak ktoś mi da ulgowe bilety za stanie to będę stał. Starsi mają darmowe i mają siedzieć?

    • 5 3

    • d*pku!

      d*pku, też kiedyś będziesz stary, szybciej niż się tego spodzeważ, to jest sprawdzone, prawdziwe i nieodwracalne!

      • 1 1

  • (1)

    Każdy model jest ok, oprócz Pesa. Pesa niewypał ZKM - najgorsze tramwaje. Oprócz małej ilości miejsc siedzących, pasażerowie stojący mają problem z trzymaniem się. Mówimy precz Pesa!!!!

    • 14 10

    • Co znaczy dzisiaj "wschód" lub "zachód"?

      Mili Państwo!
      Wprawdzie najlepszym sposobem poznania i rozeznania co znaczą słowa "wschód" i "zachód", czyli smród, bieda i ubóstwo, w pojęciu naszej propagandy, (myślę o prasie, TV, "literaturze typu IPN-owskiego"), a otaczającą nas rzeczywistością, jest pojechać, dotknąć i zobaczyć. Tym którzy z uwagi na bariery finansowe, językowe czy czasowe, gorąco polecam internet, dostępny dziś dla każdego, prawie dotykalny, kolorowy a nawet przy korzystaniu z programów Google, możliwy do zaglądania nie tylko za ocean, ale nawet do sąsiedniego miasta, na przykład do Elbląga, Malborka czy Bydgoszczy i porównania ich z Gdańskiem!
      Wrzućcie hasło Szanghaj, zobaczycie tam np wieżowce, tyle i takich jakich nie zobaczycie w Nowym Yorku, wpiszcie Pekin, Kanton i inne miasta Chin! Zobaczcie kolejnictwo (np w Tybecie 4000 m n.p.m), autostrady tylko 58 (pięćdziesiąt osiem) tysięcy kilometrów. Zobaczcie Singapur, który z okowów kapitalizmu wyrwał się w 1947, popatrzcie na Malezję (Kuala Lumpur) , popatrzcie na Indonezję, gdzie montuje się F16, nam nawet nie wolno ich serwisować (?). Zanim zaczniecie wydawać ostateczne opinie, co to jest "wschód", a co to jest "zachód", zobaczcie jakie są dzisiaj Indie czy Pakistan, mocarstwa atomowe, obejrzyjcie zdjęcia z ich miast i miasteczek. Popatrzcie Państwo na Brazylię, Argentynę i wtedy wydajcie werdykty, kto jest kto?!
      Co oznacza dzisiaj "wschód" i "zachód", zobaczcie po sąsiedzku jaka jest dzisiejsza Moskwa czy St Petersburg, a gdzie jest Polska? Tak chętnie dziś używamy w sensie niezbyt chwalebnym, pojęć Białoruś lub Ukraina, a kto miał tam wielki udział w ich rozwoju?

      • 0 0

  • Pesa i tyle.Po co nam używany złom!!!! (3)

    Po co chcecie stary złom kupować.Kupcie polska pesse czyli Swinga !!! Stary sprzęt do ruskich wysłać!!!

    • 17 13

    • Oj! Głupiś ty- głupi

      Niestety na głupotę nie ma rady! Co ty chcesz do "ruskich wysyłać? Oni jeżdżą na swoim sprzęcie (nie jak my na złomie), oni
      latają swoimi samolotami, a nie jak my na zagranicznym złomie (np Dreamliner), oni latają w kosmos, na swoim sprzęcie i wożą Amerykanów, a my możemy jeździć na nocnikach (po pokoju z kuchnią). Czytaj mniej gazet, oglądaj mniej TV i nieprawdziwych Książek, wykup wycieczkę do Moskwy czy st Petersburga, do Paryża, Londynu czy Nowego Yorku, a potem porównaj i wystawiaj opinię?! OK?

      • 1 0

    • (1)

      ty sopociak to idź na SKM lepiej

      • 6 3

      • haha, na SKM z Gdyni - denną i rozsypującą się

        sklejoną na brud

        • 1 0

  • Nie kupujcie tych używanych dortmundów.

    W Niemczech pewnie dają radę, bo tam każdy dziadek ma samochód i w tramwajach pustki, u nas jest mega ciasno, ciężko do tramwaju, wejść, wyjść, skasować bilet. Dortumundy = dramat.

    • 5 4

  • Pesa Swing jest wizytówką Gdańska, świetnie się prezentuje, należy jją zakupić a nie dawać kasę na złom niemiecki. (1)

    • 7 10

    • ggłupia idiotka ale kobietom sie to wybacza

      • 0 0

  • wyburzyć pusty stadion i juz co roku mamy zaoszczędzone 30milionów

    a za te kase spokojnie mozna kupic wiele nowych tramwajów!

    • 4 3

  • Obiecanki cacanki

    Najpierw kupić a potem się chwalić. Nie odwrotnie! Dość nam naobiecywano.....

    • 2 2

  • Czy nie można wymienić w tramwajach tych śmierdzących wszystkim przesiąkniętych (2)

    siedzeń na plastykowe ???? jak na nich siadam to zastanawiam się czy coś złapię :((( a w Pesach wali szczocho rzygami...czy to od tworzyw sztucznych w nich zastosowanych, brudu a może czegoś innego ???

    • 12 4

    • platikowe siedzenia

      takie jak były kiedyś w skm-ce czy starych tramwajach sa najlepszym rozwiazaniem w transporcie publicznym. Siedzenia obite materiałem po każdym deszczu śmierdzą stęchlizną .

      • 2 0

    • dokładnie, skąd ta maniera obijanie siedzęń materiałem?

      Plastikowe komuś przeszkadzały w ZTM?

      • 3 1

  • Dwustronne (13)

    To jakiś trend- moda.

    Przez tą modę ludzie się tłoczą bo w środku jest mniej miejsca.
    A najlepsze, że 99,9% tramwajów zawraca na pętli...

    • 92 78

    • Teraz jest moda na wszystko dwustronne

      ...związki partnerskie też!

      • 2 2

    • ale już niedługo (7)

      Pętla w Oliwie ma być rozebrana, pętli na Morenie nie będzie w ogóle. Także nie jest to takie głupie.

      • 37 11

      • I to jest właśnie głupota (5)

        Można byłoby wykorzystać te pętle.

        Zakładam, że za chwilę będzie jechał tramwaj z Moreny do Jelitkowa.
        A powinien jechać tak:
        1. Z Jelitkowa do Oliwy, albo Wrzeszcza (pętla)
        2. Z Wrzeszcza na Morenę.

        To pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania bez konieczności kupna nowych tramwajów.

        Za chwilę okaże się, że będzie jechał jeden tramwaj za drugim...

        Może chcemy pobić rekord w ilości tramwajów dwukierunkowych?:)

        • 8 28

        • (4)

          przecież już jeździ jeden tramwaj za drugim, w godzinach szczytu będzie niedługo można sprzęgać te składy i będzie jeden długaśny pociąg :)

          • 17 2

          • (3)

            Właśnie mówię o tym, że powinny jeździć częściej, ale na krótszym dystansie.
            Wtedy przez połowę Gdańska nie dublowałyby się linie...

            • 6 7

            • (2)

              Krótsze trasy i więcej przesiadek.
              Do tego jeszcze sygnalizacja pod komunikacje zbiorową (priorytet). Wplecenie kilku cykli świateł dla tramwajów w jeden cykl świetlny skrzyżowania tak aby postój wozu nie był dłuższy niż 20-30sekund. W sumie to nie wiem czemu tak nie jest zrobione. U niemiaszków to norma.

              • 12 3

              • Nie wiem czy to taki dobry pomysl bo: (1)

                Jak bedziesz mial trase z przesiadka to kupujac bilet jednorazowy bedziesz musial kupic nastepny na nastepny tramwaj,lub jesli masz bilet czasowy..bedziesz musial liczyc na to ze nastepny tramwaj nie zlapie opoznienia i przyjedzie od razu za tym z ktorego wysiadles.Co jak nie przyjedzie i twoj czas sie skonczy?...Nastepny bilet?

                • 0 1

              • każde rozwiązanie ma jakieś wady i zalety

                Podzielenie długiej trasy (której niemal nikt nie pokonuje w całości) na kilka krótszych może mieć spore zalety. Jednak przewyższą one wady tylko jeżeli zrobi się to rozsądnie i bez przesady.

                Teoretycznie, dla większości pasażerów problem z biletami przy przesiadce nie powinien być znaczący. Ludzie korzystający codziennie z komunikacji (a to większość pasażerów) powinni korzystać z biletów okresowych, które są przecież tańsze i wygodniejsze od jednorazowych.

                Jeżeli jednak ktoś jeździ rzadko i nie opłaca mu się kupić biletu miesięcznego to raczej nie odczuje finansowo tego, że będzie musiał kupić odrobinę droższy bilet czasowy lub / i od czasu do czasu skasować dodatkowy bilet.

                Przy dobrze zorganizowanej komunikacji, sytuacja kiedy z jakiegoś powodu przesiadka się nie uda, nie powinna zdarzać się często. Jeszcze rzadziej powinna wystąpić sytuacja kiedy z tego powodu pasażer zostałby zmuszony do skasowania kolejnego biletu.

                Niemniej słusznie zwróciłeś uwagę na wady krótkich linii. Trzeba o nich pamiętać bo dobre zaplanowane "cięcie" wady te zminimalizuje a złe wyolbrzymi.

                • 2 1

      • BYle Miłośnicy Komunikacji nie nadawali więcej niemieckobrzmiących nazw dla tramwajów!!

        • 4 11

    • (2)

      ankieta: ja najbardziej lubie wersje swing :D

      • 5 1

      • Pesa Swing?!

        NAJGORSZY tramwaj jaki ktokolwiek mógł wymyślić! Ludzie depczą po sobie albo "siadają" na kolanach, bo nawet nie ma się czego złapać jak tramwaj rusza! Kto to w ogóle wymyślił?!

        • 11 5

      • tylko żę w ankiecie nie pytają o party :P

        • 2 1

    • Wyremontować linię do Stogów by nie jeździły hałaśliwe złomy!!

      • 11 3

  • Tramwaje w całym Trójmieście

    Na dobry początek linia tramwajowa z pętli Jelitkowo wzdłuż plaży w kierunku Sopotu.

    Solaris Tramino - tramwaj który uznawany jest już za polski super-produkt wkracza i na rynki zagraniczne!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane