• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży

rb
26 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu. Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu.

Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.



Pomysł radnego Skarbka jest:

Pontevedra to zabytkowe, średniej wielkości miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. W ostatnich latach stało się liderem i prekursorem działań na rzecz pieszych, a pomysły lokalnych działaczy i samorządowców są nagradzane w konkursach promujących zrównoważony rozwój. Program restrukturyzacji obszarów miejskich Pontevedry został wyróżniony m.in. przez Hiszpański Komitet Przedstawicieli Osób Niepełnosprawnych i Hiszpańską Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego. Niedawno inicjatywa "Metrominuto" zdobyła też nagrodę od Intermodes, organizatorów międzynarodowej konwencji transportowej.

Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.

Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.

- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży. Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.

- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem



Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.

Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.

Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą

rb

Opinie (295) 5 zablokowanych

  • super pomysły (1)

    zwijajmy komunikację - maszerujmy na piechotę. Nie kośmy trawników, nazwijmy je łąkami kwietnymi. Nie przejmujmy się, że po małym deszczyku Gdańsk jest pod wodą - powiedzmy że to są baseny miejskie dla Gdańszczanek i Gdańszczan. Zimą nie odśnieżajmy dróg, to przecież drogi śnieżne dla Gdańszczanek i Gdańszczan. więcej na razie głupich pomysłów nie mam, ale jak zostanę radnym.....

    • 23 0

    • i to jest podsumowanie obecnych radnych!

      • 3 0

  • Miało być Muzeum Kunsztu Wodnego. Oczywiście zamknięte. Tam miała być wielka mapa Gdańska z dzielnicami. To niech tam zrobią mapę interaktywną co zobaczyć w danej dzielnicy. Na to poszła kasa. Tam też będzie miał siedzibę IKM, który organizuje piesze spacery z przewodnikami po dzielnicach.

    • 5 1

  • Tacy radni to skarbek

    • 5 0

  • Chodzenie nowy fetysz lewaków . Gdańsk ma 30% deficyt a priorytet (2)

    lewaka to nam mówić nawet to jak chodzić ,gdzie chodzić i ile chodzić.

    • 13 6

    • Oni tak mają (1)

      Że lubią urządzać życie innym, na siłę

      • 8 1

      • To szeregowy poseł zbawiciel jest lewakiem?

        • 2 0

  • Ciekawe jak będą mierzyć czas może z mapy google hehe (2)

    • 22 3

    • (1)

      Świetny pomysł. Tylko niech od razu będą zaznaczone chodniki, którymi da się przejść bez wybicia zębów i te, które nie służą za parkingi (nielegalne). Inaczej nie ma sensu.

      • 2 0

      • Przecież nie masz zębów

        • 0 1

  • Cytat. " Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych." Ta strategia o której wcześniej pisało trójmiasto to sparaliżuje całe miasto. Widać że stowarzyszenia mają swoje wejścia i chcą narzucać swoje wizje. Najpierw sprawna komunikacja, drogi, nowe tramwaje i skm, budowa chodników gdzie ich nie ma, budowa ścieżek rowerowych gdzie ich nie ma. Darmowe parkingi blisko centrum. A nie malowanie białą farbą pasów po ulicy, zwężenia itp a i sprawa zrobiona... Albo mapki piesze...Czy w tym urzędzie macie mało roboty że takie pomysły...

    • 6 1

  • Proponuję zacząć od tych bezpłatnych parkingów 15 minut pieszo od centrum.

    Reszta przyjdzie sama.

    • 9 3

  • Myślę, że mieszkający na Przymorzu lub Chełmie (2)

    Stoczniowiec ze stoczni Wisła na Gorkach Zachodnich bedzie zachwycony tą mapą.
    6 godzinne spacery do i z roboty to samo zdrowie

    • 12 2

    • Bo jeszcze mózg trzeba mieć...a co ważniejsze korzystać z niego (1)

      Jak zwykle najwięcej do powiedzenie lub napisania mają bezmyślni hejterzy.
      Zawsze lepiej mieć informację, bo na pewno Twój stoczniowiec ze stoczni nie będzie na piechotę pokonywał takiego dystansu, ale już może taka informacja już mu się przyda gdy będzie czekał na przesiadkę w centrum.
      Czasami szybciej i zdrowiej dojść niż czekać na komunikację, tylko nie zawsze się zna drogę

      • 1 8

      • Jeśli coś jest bez sensownym wywalaniem publicznej kasy w imię chęci pokazania się (żeby nie powiedzieć że w imię chęci pokazania własnej głupoty), to nie zabraniaj tego krytykować OK? Nie wszystkie Wasze pomysły są czystym złotem, a na cenzurze na dłuższą metę jeszcze nikt dobrze nie wyszedł. Wracając do stoczniowca - oczywiście, że gdyby nie Wasze tablice z mapkami dojść piechotą, to biedny stoczniowiec nie wiedziałby jak dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Przecież nie ma smartfona, internetu, mózgu - czeka na Wsze mapki, bo bez nich jest bezradny jak dziecko we mgle... To, że sami się ośmieszacie, to Wasza sprawa, ale nie róbcie po prostu z innych ludzi i**otów, OK?

        • 5 1

  • i wszystko w temacie - jak zwykle porównanie jak kulą w płot (2)

    Pontevedra miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. Ponad 80 tys. mieszkańców. Powierzchnia 117km2. Gęstość zaludnienia : 684,58 os./km²

    Gdańsk - Liczba ludności: 470 tys. ; Powierzchnia: 263,44 km², Gęstość zaludnienia : 1798 os./km²

    6-krotnie mniejsze miasto ludnościowo. 2,5- krotnie powierzchniowo itd..

    • 14 3

    • są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, wredne kłamstwa i statystyka (1)

      taki tekst to przypuszczalnie przejaw samochodozy a nie rzetelnej wiedzy na temat czynników wpływających na strukturę sposobów poruszania się po mieście.

      • 1 4

      • to są dane z encyklopedii - dla wszystkich dostępne. Zarzucanie kłamstwa jest niestosowne

        • 3 0

  • zrownowazony transport po 3miejsku (13)

    6 szerokich pasow dla kierowców.
    Dla pieszych i rowerzystów wspólny wąski chodniczek pozastawiany jeszcze samochodami. Takie są u nas realia

    • 27 20

    • Zapomniałeś o przejściach dla sprinterów (9)

      Jak nie biegniesz stoisz na wysepce

      • 20 4

      • Wtedy możesz podziwiać innych ludzi w samochodach, którym udało się w życiu. (8)

        • 13 14

        • ty dalej biedaku myslisz ze ci sie udalo, bo kupiles uzywany samochod? (2)

          sukces zyciowy to jest wtedy, jak nie musisz w pedzie ze swojego kartonoow gipsowego apartementu w kredycie na 30 lat pod obwodnica, pedzic do pracy w centrum,. bo szef nakrzyczy ja sie 5 minut spoznisz. Idziesz sobie piechota , wtedy kiedy chcesz. Ale tego nie zrozumiesz

          • 7 7

          • Bolesne, ale prawdziwe

            Samochód na kredyt, mieszkanie na wygwizdowie na kredyt i terror 8 czy 9. No ale "sukces" w życiu jest, co nie?

            • 2 3

          • zrozumiał by lepiej gdyby zauważył, że osoby próbujące go przekonać

            nie używają języka pogardy.

            • 1 0

        • udało się codziennie tracić czas w korkach powodowanych przez nadmiar samochodów (3)

          na odległości do 5 km rower w mieście jest szybszy niż samochód, a potrzebuje kilka razy mniej przestrzeni do jazdy i parkowania.

          • 2 4

          • To zalezy. (2)

            Nie chciałbyś z okresem jeździć na rowerze. Nie wkladaj wszystkich do jednego worka. Zauważyłam, że zawsze takie komentarze piszą mężczyźni, najczęściej młodzi bez dzieci. Oni rowerem dzieci do żłobka nie odwoza. Są młodzi i mają siłę pedalowac. Zacznijcie od własnych matek i ojców. Najpierw ich powsadzajcie na rowery.

            • 7 2

            • też chciał bym

              • 0 3

            • Chciałbym

              • 2 1

        • mentalnośc dalej jak w głębokiej rosji. w polsce jeszcze przez długie lata nic sie nie zmieni

          • 10 8

    • Aha, a gdzie tak jest? (1)

      Bo w tych nielicznych miejscach, gdzie jest 6 pasów zawsze są też szerokie chodniki, zwykle oddzielone jeszcze pasem zieleni.

      • 5 4

      • juz podaje ul 3maja od urzędu miejskiego do wzetki.

        podwale grodzkie, wały jagiellonskie, okopowa.... no a to tylko centrum

        • 4 3

    • merytorycznie możesz coś napisać, czy tylko atak na tych "innych" ?

      brakuje ci miejsca do spacerów ?

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane