• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk miastem dróg równorzędnych. Kierowcy: zły pomysł

Maciej Naskręt
24 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu. Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu.

Na gdańskich osiedlach z każdym miesiącem przybywa dróg równorzędnych. Ich liczba dalej będzie rosnąć. Część mieszkańców - kierowców chce ich likwidacji na głównych drogach osiedlowych.



Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne. Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne.
W Gdańsku, jak grzyby po deszczu, pojawiają się skrzyżowania równorzędne. Obowiązuje na nich "zasada prawej ręki", czyli ustępowanie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie kierowcy.

Aktualnie skrzyżowania równorzędne można napotkać w Śródmieściu, Olszynce, Wzgórzu Mickiewicza, części Oliwy (rejon ul. Kaprów, ul. Bitwy Oliwskiej, ul. Podhalańskiej i ul. Leśnej), Złotej Karczmy, Matarni, części Przymorza i Zaspy, a także osiedla Cztery Pory Roku.

Wielu kierowców neguje jednak pomysł wytyczania dróg równorzędnych na głównych ulicach osiedlowych. Skrzyżowania równorzędne często bowiem zdecydowanie utrudniają płynną jazdę. Niejednokrotnie trzeba ustępować przejazdu samochodom wyjeżdżającym z ulic, które trudno nimi nazwać, bowiem mają zaledwie kilka metrów albo prowadzą na prywatną posesję. Nierzadko dochodzi też do groźnych sytuacji, bo część kierowców jadących "większą" drogą z góry zakłada, że jest ona główna.

Czy w Gdańsku powinny być wytyczane kolejne skrzyżowania równorzędne?

Kierowcy uważają, że ulice: Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, Morenowa zobacz na mapie Gdańska czy Wojskiego zobacz na mapie Gdańska powinny być drogami z pierwszeństwem przejazdu, bowiem duże natężenie ruchu sprawia, że są kluczowymi w ruchu drogowym.

Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie. - Docelowo sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście, czyli 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. Obecnie skrzyżowania równorzędne funkcjonują na ok. 35-40 proc. tras - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ przekonują, że wydzielanie stref skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku jest elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych. Inżynierowie ruchu chcą w ten sposób poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach międzydzielnicowych - m.in. na ul. Kościuszki czy al. Hallera.

Opinie (517) ponad 10 zablokowanych

  • Mala uwaga do kolegi

    nie mowi sie primo tylko "po pierwsze primo" chyba wiem, bo mam doktorat i certyfikat inzyniera ruchu drogowego w Gdansku.Pracuje w pocie czola w magistracie aby kierowcom zylo sie lepiej a warsztatom blacharskim dostatniej!

    • 1 0

  • ...elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych... (2)

    A to ci dopiero bełkot!Ciekaw jestem jak autor chce to zrealizować? Przypisując z góry że uliczka z prawej (bo będzie po prawej jakaś uliczka 10m długości dziurawa pipidówka) jest bardziej przepustowa, z większym nasileniem ruchu czy jak?Z tego co ja wiem to zadania przewozowe przypisuje się po analizie ruchu na danym odcinku, a nie przez takie chore nieprzemyślane widzimisie prawej strony.To się nawet kupy zupełnie nie trzyma!

    • 1 4

    • Bo im większy bełkot tym mniej ludzi to rozumie

      i tym większe jest niby poparcie dla czegoś tak chorego...

      • 0 0

    • Dokładnie tak jest...

      A dopiero potem ustala się która ulica jest główna, które ulice będą podporządkowane w zależności od nasilenia ruchu na tych ulicach/ uliczkach. Do tego służą m.in. odpowiednie znaki drogowe, oznakowanie poziome, sygnalizacja świetlna...A u nas jak zwykle - Mozambik pełna gebą!...

      • 0 1

  • Jakoś (2)

    nie słychać dyżurnych "ekologów". Biedni nie wiedzą jak się zachować. Z jednej strony uderzenie w kierowców, co cieszy a z drugiej jazda na jedynce i dwójce, hamowanie i przyśpieszanie to więcej spalin.Śmiem twierdzić, że pomysł ma jedną przyczynę. Miasto szuka oszczędności gdzie tylko się da. Brak znaków to brak konieczności wymiany, konserwacji, itd. Tym co cieszą się, że kierowcy będą jeździć wolniej śpieszę donieść, że tak się nie stanie. Idiotów nie nauczy nic poza kostnicą tak jak urzędnika nie oduczysz grzebania w przepisach. Zmiana bezsensowna bo pomija zupełnie kulturę i inteligencję kierowców. Jeśli się mylę to może Hucisko zróbmy na próbę równorzędnym. Światła ponoć spowalniają.Wiele uliczek jest zupełnie nieczytelnych. Zaniedbanych, zarośniętych, lepiej wyglądają czasami wyjazdy z parkingów. Czekamy do pierwszych ofiar.Do pierwszych

    • 4 6

    • mir - co ty wiesz o ekologach? (1)

      wolniejsza jazda - mniej hałasu, mniej przyspieszeń i hamowań, mniej spalin. tylko tyle i aż tyle

      • 1 2

      • Bywalec

        co ty wiesz o samochodach - optymalne spalanie to nie wolna jazda

        • 1 0

  • Mamy w domu 2 auta (1)

    nalezy nakazac jazde samochodami pn-sr-pt nr rejestr.parzyste a wt-czw-ndz nr rej nieparzyste.W ruchu polowa aut i mozna zrobic same deptaki i sciezki rowerowe.Prezydent Adam Pawlowicz i jego inzynierowie ruchu dostana w Brukseli odznaczenia i 7 letnie kontrakty w U.E.Bedzie nam smutno i ciezko jak nas opuszcza-co My biedne sierotki wtedy zrobimy,rozpacz i lzy!

    • 2 2

    • Tak już kiedyś było i jak widać się nie przyjęło :-)

      • 1 0

  • PRZEPISY?? co robi Nauka Jazdy na końcu ul. Sucharskiego i szyby zaparowane

    całkiem ciemno i wygwizdowo.I jak później kobiety maja kumać przepisy z cyckami na kierownicy i oczami (okularami) na przedniej szybie?

    • 3 0

  • Primo: to ten przepis powinien zostać skonsultowany z mieszkańcami

    Mieszkańcami poszczególnych osiedli, kierowcami, służbami porządkowymi, medycznymi itp.Nie na każdym osiedlu ten wielce kontrowersyjny przepis się sprawdzi.Na szczęście ostatnie słowo należeć będzie nie tylko do miasta ale i do władz spółdzielni M. Reszta to ma już z góry przechlapane...

    • 3 1

  • Czy ten pomysł ma być oznaka niemocy Państwa nad egzekwowaniem prawa?

    Przeciez samochód z obecnej ulicy podporządkowanej będzie musiał się zatrzymywać tyle samo razy ile teraz, a z obecnej głównej na każdym skrzyżowaniu na którym dotychczas płynnie przejeżdżał. Do podniesienia poziomu bezpieczeństwa włączania się do ruchu służą małe ronda, do bezwzględnego wymuszenia zwolnienia przed pasami progi zwalniające, a do przestrzegania prędkości na drodze fotoradary i mandaty. Jeżeli te ostatnie są nieskuteczne to oznacza, że są za niskie. Koszt ustawy zmieniającej wysokość mandatów x10 jest znacznie niższy niż zmiany organizacji ruchu, a na pewno przyniesie lepszy efekt. Masowe prowadzenie skrzyżowań równoległych:- nie spowoduje zwiększenia płynności ruchu,- nie spowoduje zmniejszenia emisji spalin,- nie spowoduje większego bezpieczeństwa dla pojazdów,- nie spowoduje większego bezpieczeństwa dla pieszych.Pomnik głupoty urzędniczej.

    • 3 4

  • ronda

    tylko ronda robic

    • 4 1

  • skrzyżowanie nie-oznakowane ale na ulicy z prawej jest USTĄP PIERWSZEŃSTWA

    którego ja nie widzę bo i nie muszę i gałęzie, itp.Czekam aż ten z prawej ruszy ale tamten ma znak Ustąp.... i zapewne klnie co za baran (tu: ja) nie jedzie ...i jest problem. A takich miejsc jest całkiem sporo

    • 3 1

  • Będzie wiecej kolizji bo nie każdy kierowca pamięta o tym, że: (2)

    Skrzyżowaniem równorzędnym jest każde nie oznakowane znakami drogowymi.Nie gra tu roli szerokość lub ranga drogi. Natomiast przecięcie się drogi twardej z drogą gruntową nie stanowi skrzyżowania, więc wyjeżdżający z drogi gruntowej jest włączającym się do ruchu.Niebezpieczne jest także odstępowanie przynależnego nam pierwszeństwa przejazdu. Powoduje toczęste nieporozumienia, gdyż nie wszyscy kierowcy rozumieją intencje takiego przesadnie uprzejmego kierowcy. Np. kierowca zatrzymuje się, aby umożliwić wjazd innemu z ulicy podporządkowanej. Ten ostatni wyjeżdża i zderza się z innym, nadjeżdżającym z przeciwnego kierunku, który nie był świadomy zaistniałej sytuacji. Najbezpieczniej jest więc znać przepisy regulujące pierwszeństwo przejazdu i co ważniejsze szanować je na drodze.

    • 24 3

    • raz czy drugi rozbije auto (1)

      to sobie przypomni kodeks :)

      • 1 1

      • I Ciebie przy okazji...

        fajnie no nie?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane