• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku

Maciej Naskręt
4 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.

W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.



Jak oceniasz wprowadzenie autobusów bez kierowców do komunikacji miejskiej?

W ramach odbywającego się w Brukseli tygodnia robotyki zainaugurowano projekt wprowadzenia samojezdnych, pozbawionych kierowców busów na trasy pokazowe w miastach regionu Morza Bałtyckiego. Jedna z takich tras zostanie wytyczona także w Gdańsku.

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.

Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą



Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.

Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.

- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku

Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku



W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.

Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.

Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.

Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Bilety papierowe też będzie sprzedawał, i resztę wydawał ?

    • 163 16

    • Nie będzie chamski na pewno

      I opryskliwy. A żuli i tak kierowcy nie wyrzucają. Pasażer nie zobaczy różnicy

      • 25 10

    • Teraz w linii gdańskiej (1)

      I tak nie chcą reszty wydawać to co za różnica ?przynajmniej nie będzie chamstwa wśród naburmuszonych kierowców

      • 6 13

      • Tyljo pasażerowie są kulturalni i uprzejmi. Zapłaci taki dwa złote za bilet i normalnie szejk z Dubaju.

        • 14 5

    • Tylko za odliczona kwote

      • 2 3

    • (4)

      A smartfona masz? Proste?

      • 5 12

      • (3)

        nie mam. Trudne.

        • 19 5

        • to będziesz musiał mieć wcześniej czy później jak my wszyscy .... (2)

          • 8 12

          • nie będę musiał

            • 3 0

          • Iphona X

            Jak wszyscy

            • 0 3

    • będzie omijał legendarne gdańskie dziury w jezdni?

      • 13 3

    • Oczywiście, nawet będzie przez mikrofon do ciebie mówił, żebyś się odsunął od drzwi.

      • 4 1

    • hehe ale tylko karnety

      • 0 1

    • I nie ma kibla jak w skmkach

      którymi jedziesz ze swojej wioski do pracy w mieści. No normalnie dramat.

      • 1 2

    • Niegrzecznych pasażerów będzie poddawał szokom elektrycznym, a maluchom da po lizaku.

      • 0 2

    • Gdy jakiś student programista wpisze w GPSa Starówka, to pojedzie busik do Wawy.

      • 4 0

  • Czy to reakcja Grzelaka na ostatnie protesty kierowców? (6)

    • 122 6

    • (2)

      na polskich drogach cały nie przetrwa tygodnia

      • 22 4

      • (1)

        Ja tam wolę koło pana posiedzieć co kieruje kolejką na Kamienną Górę

        • 5 0

        • Ma kierownicę??

          • 0 0

    • Tak, to wybitny specjalista od wszystkiego

      Najpierw wprowadzi nigdzie nie sprawdzony system biletów elektronicznych, potem znajdujące się we wstępnej fazie testów autonomiczne pojazdy. Pan socjolog z bogatym doświadczeniem noszenia teczki za Adamowiczem, zawsze występuje jako ekspert od innowacji, o których nie ma zielonego pojęcia.
      Jak mu ktoś na spotkaniach udowadnia, że bredzi robi się czerwony jak burak, co zdradza nędzę wiedzy w danej dziedzinie. Fizjonomia wiecznego synusia mamusi. Do odstrzału w najbliższych wyborach.

      • 17 5

    • właśnie! roboty powinny najpierw pojawić się w zarządach i radach nadzorczych polski firm... (1)

      ... bo to ludzie stamtąd są najczęściej hamulcowymi wydajności, a nawet rozwoju pracowników i firm. A pracownicy mogliby takie roboty doskonalić ;)))

      • 13 1

      • ale z czego by żyli pociotki Pisowców

        wszak w radach spółek skarbu państwa roi się od pislamskich nieudaczników, fryzjerów, szoferów, kosmetyczek itp.

        • 4 5

  • pieszo będę chodzić, a czymś takim nie pojadę (2)

    • 60 60

    • Taksiarzy juz szlag jasny trafia. Ciekawe jak szybko mafia taksowkarska zniszczy wszystkie takie autononiczne pojazdy

      • 18 4

    • ...i do Bydgoszczy będę jeżdził :)

      • 2 0

  • Napotka ujowo zaparkowane auta januszów i grażyn (7)

    Nie będzie wiedział jak dalej jechać

    • 177 7

    • niech on lepiej nie jezdzi. albo niech jedzie po trasie GDZIE SA TYLKO TAKIE POJAZDY. Inaczej nie ma to sensu

      • 7 0

    • to sie wypusci na miasta robocopa

      i bedzie porzadek

      • 6 1

    • dzięki skanerowi tablic GWE, GKA, N oraz C (2)

      zachowa szczególną ostrożność na drodze

      • 21 1

      • A jak ja jestem z Gdańska (1)

        Ale pracuję w firmie, która swoje pojazdy rejestruje w Kartuzach, a oddział ma w Gdańsku to jak to ze mną jest? Jestem okej, czy Janusz z GKA?

        • 10 2

        • Janusz

          z GKA

          • 1 0

    • a my wiemy co robić?
      przeciez te łosie to my....

      • 1 1

    • Jak taki bus napotka dwie równoległe białe podwójne ciągłe na małokackiej, to też zgłupieje

      I nie jest to wina kierowców tylko Obersturmbannführer Furkal Offiziera, który forsuje buspasy i ścieżki bez pytania kogokolwiek o zdanie.
      Ale Polska przeżyła Fuhrera, komunistów, PO, przeżyje i jego, za rok wiatr zmian w ZDiZ zawieje, jak w Scorpionsach... Będą jego "osiągnięcia" piaskować. Byle tylko wszyscy poszli do urn, a nie tylko mohery, co popierają samoklikę.
      Myślę, że po tym, co ostatnimi czasy wyprawiają, braknie kart do głosowania, a w urnach będą musieli ubijać karty.

      • 4 1

  • (6)

    Autonomiczna z kierowcą. Chcą a nie mogą. Od kilku lat w Stanach autobusy i osobówki "autonomicznie" z kierowcami jeżdżą. Technologia nam nie pozwala dziś na takie rozwiązania. Ci co najbardziej się jarają tą technologią nigdy tym nie jechali. Np Norwegia, kolebka Tesli. Pada śnieg/deszcz/śnieg zalega na jezdni i autopilot nie działa.

    • 37 26

    • (2)

      Masz małą wyobraźnie, każda technologia się rozwija. Sam pamiętam, że jak pojawiły się pierwsze smartfony to większość się nabijała jaki to szajs, a teraz każdy z nich ma 20-stego smartfona i nawet nie pamięta, kiedy kupił pierwszego.

      • 5 7

      • (1)

        I wszystko wyhamowało. W komputerach, smartfonach, domowych mediach też nie masz jakiś drastycznych postępów od 3-4 lat. Highendowy telefon kupiony 10 lat temu 5 lat temu był reliktem, 4 lata temu kupiony smartfon highendowy nadal fantastycznie się sprawuje zapewniając super komfort pracy.

        Bez potężnych inwestycji finansowych w infrastrukturę drogową (cewki w jezdni/znaczniki przy krawędziach jezdni i pasów) nie ma na to szans na autonomię, bo dzisiejsza technologia ogranicza (kamery, lasery) i nie daje rady w warunkach inne niż optymalne.

        I macie problem z nazewnictwem. Taki trend teraz w mediach - używajmy nowych słów i będziemy trendi.

        Autonomiczny bus - kierowcą (Inżynierem który będzie "nadzorował pracę").
        Sharing Economy (Airbnb/Uber przy których sharingujemy tak samo jak hotele/kierowcy swój czas i samochód).
        Wypożyczalnia Carsharingowa - Masło, maślane. Wypożyczalnia na minuty - Carsharing lepiej brzmi.

        Pielęgniarka/lekarz sharingują swoją wiedzę i doświadczenie.
        Ja sharinguję swoje auto z rodziną.
        A autonomiczny autobus w sumie nie jest autonomiczny.

        • 7 1

        • Są filmiki jak goście włączają asystenta pasa

          ruchu, aktywny tempomat i robią w konia czujnik np zakładając puszkę piciem na kierownicę. Jedzie?

          • 0 0

    • (2)

      Technologia pozwala, żeby takie auta jeździły same. Prawo natomiast nie. Kto ponosi odpowiedzialność w razie wypadku z winy autonomicznego pojazdu? Właściciel, programista, czy producent?

      • 6 1

      • Ubezpieczyciel (1)

        • 0 3

        • Ubezpieczyciel ubezpiecza (i ew. wypłaca odszkodowanie), a nie ponosi odpowiedzialność Jeleniu.

          • 2 0

  • szczurek zawsze pierze nam mózgi ,że to my w Gdyni (2)

    mamy najnowocześniejsza komunikacje a tu proszę:(

    • 28 19

    • Narzekasz? (1)

      Nie znasz wojta Kalkowskiego...

      • 6 5

      • z gmiszy Szemud?

        • 3 1

  • Bus samojezdny z kierowcą, tak tak... podczas testów

    Tak naprawdę chodzi o to by go nie rozkradli ewentualnie nie podpalili ;)

    • 55 4

  • Oj marzyciele (2)

    To w niemcsch mialo byc a jednak bedzie w polandiiii

    • 17 4

    • (1)

      W niemcach ich nie będzie bo taki bus nie nadaje się do tradycyjnych niemieckich rozrywek - wjeżdżania w tłum.

      • 12 4

      • ten zamach akurat byl na zlecenie policji - wczoraj podano fakty

        nie to co ten w sopocie

        • 1 3

  • Polacy króliki doświadczalne. (10)

    Pamiętam testy hamowania automatycznego volvo. Można wpisać na YT. Co, gdy technika zawiedzie?

    • 27 19

    • (7)

      A ja pamietam samochody bez pasow vezpieczenstwa i airbagow. I pamietam pierwsze telefony konorkowe wielkosci cegly

      • 14 6

      • (3)

        Brawo Ty historyk z Ciebie. Napisz ksiazke teraz kazdy pisze opowiesci i proboje sprzedac jako hit sezonu jak w disco..wyjdzie na scene pieknis zagdacze cos tam i juz jest hit, wiec dawaj..

        • 5 13

        • Rozwój techniki jest potrzebny i wszystko ok. (2)

          Ale faktycznie puszczanie na polskie drogi autobusu bez kierowcy - tak dla testów... to lekka przesada. Airbagi i pasy zwiększają bezpieczeństo. Jazda bez kierowcy i poleganie tylko na zawodnej technice nie bardzo...

          • 10 2

          • Statystyki wypadków mówią, że najbardziej zawodny jest jednak kierowca (1)

            i jego ego

            • 7 3

            • a najczęstszą przyczyną utonieć jest woda :)

              • 5 2

      • pierwsze, nie pierwsze nadal nie podawane sa skutki uboczne (2)

        Częste korzystanie z telefonu komórkowego czterokrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia śmiertelnego raka mózgu.

        cell phone

        Nikt z nas nie chce słyszeć, że coś tak niezbędnego jak telefon komórkowy może poważnie szkodzić zdrowiu. Niestety, jest na to coraz więcej dowodów. Telefony bezprzewodowe i inne gadżety mogą powodować szereg problemów zdrowotnych, począwszy od bólu głowy, a na nowotworze mózgu kończąc.
        Coraz więcej badań naukowych potwierdza związek między korzystaniem z telefonu komórkowego a rakiem mózgu. Pierwsze badania z tej dziedziny wykazały, że u tych, którzy często korzystali z telefonu komórkowego przed ukończeniem 20 roku życia, ryzyko wystąpienia raka mózgu przed 30tką było nawet pięciokrotnie większe niż u tych, którzy korzystali z niego bardzo rzadko. W 2011 działająca z ramienia Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem, zaklasyfikowała telefony komórkowe do kategorii B czynników kancerogennych. Oznacza to, że na podstawie dostępnych badań stwierdza się, że mogą one powodować raka. W tej samej kategorii znajdują się także: spaliny z silnika diesla, niektóre pestycydy i część metali ciężkich. Panel ekspertów stwierdził, że istnieją dowody, iż regularne korzystanie z telefonii komórkowej powoduje wzrost zachorowań na dwa rodzaje nowotworów: złośliwego nowotworu mózgu-glejaka i nerwiaka nerwu słuchowego.
        Biorąc pod uwagę fakt, że nasze ciało jest bioelektryczne, łatwiej jest zrozumieć jak i dlaczego telefonia bezprzewodowa może mu szkodzić. W uproszczeniu: do komunikacji nasze ciało wykorzystuje elektrony, a wewnątrz każdej jego komórki znajdują się mitochondria, pełniące funkcję elektrowni. Jeśli mitochondria podda się działaniu pola elektromagnetycznego (np. z telefonu komórkowego), wywoła to dysfunkcję komórek.

        • 3 7

        • I faktycznie w ciągu ostatnich 20 lat zachorowalność na raka mózgu wzrosła czterokrotnie? Bo wszyscy telefonów uzywają.

          • 4 2

        • Jak nie chce słyszeć?

          Chcę w domu wyłączyć WiFi i dostawca internetu (MM) uniemożliwia mi taką opcję. Nie mogę nawet wykręcić antenki. Żeby ograniczyć smażenie muszę zabudować router klatką do wytłumienia tego g!

          • 1 0

    • Dalej będzie bezpieczniej niż z Januszem za kierownicą TDI (1)

      • 5 2

      • Już sam silnik TDI gwarantuje, że nie będzie bezpiecznie.

        • 1 0

  • Biletomaty w Gdyni po 2020 r. (3)

    To autentyczna zapowiedź miasta. Chyba było jeszcze, że do rozważenia po 2020 r. Ile zwiqzkowcy kontrolujący miejskie spółki przewozowe, mają za sprzedaż karnetów? 6 %?

    • 24 2

    • szczurowi nie wierzę!

      • 5 2

    • Biletomaty (1)

      Po co komu biletomaty w erze smartfonów? Kupowanie biletu u kierowcy i wydawanie reszty to męczenie kierowcy i strata czasu. W dodatku w Gdyni sprzedają tylko karnety.

      Bilet kupuje się komórką, ja uzywam jakdojade. Sprawdzam rozkład i od razu kupuję bilet, dodam ze 20gr tańszy. I nie ma opóźnień bo nie robie kolejki po bilet, nie ma problemu z zepsutymi biletomatami, kosztów planowania, kupna, serwisowania biletomatów i w dodatku bilet tańszy.

      • 5 4

      • jestem młody i zdrowy, imam innych w d...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane