Fakty i opinie

stat

Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku

W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.



Jak oceniasz wprowadzenie autobusów bez kierowców do komunikacji miejskiej?

pozytywnie, będzie taniej, zwiększy się oferta

37%

pozytywnie, ale obawiam się o bezpieczeństwo w ruchu

27%

negatywnie, nowe autobusy pozbawią kierowców pracy

16%

negatywnie, to rozwiązanie brzmi jak science-fiction

20%
W ramach odbywającego się w Brukseli tygodnia robotyki zainaugurowano projekt wprowadzenia samojezdnych, pozbawionych kierowców busów na trasy pokazowe w miastach regionu Morza Bałtyckiego. Jedna z takich tras zostanie wytyczona także w Gdańsku.

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.

Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą



Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.

Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.

- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku

Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku



W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.

Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.

Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.

Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (163)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.