• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku

Maciej Naskręt
4 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.

W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.



Jak oceniasz wprowadzenie autobusów bez kierowców do komunikacji miejskiej?

W ramach odbywającego się w Brukseli tygodnia robotyki zainaugurowano projekt wprowadzenia samojezdnych, pozbawionych kierowców busów na trasy pokazowe w miastach regionu Morza Bałtyckiego. Jedna z takich tras zostanie wytyczona także w Gdańsku.

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.

Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą



Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.

Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.

- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku

Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku



W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.

Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.

Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.

Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Czy wszystkie te autonomiczne, elektryczne pojazdy muszą być tak szpetne? Poważnie ktoś chce sprzedawać Annę Grodzką w świecie samochodów?

    • 7 1

    • Na gondoli na gondoli

      • 0 3

    • Zrobili taki brzydki z myślą o krajach gdzie janusze (1)

      kradną części do swoich vwaudiseatskoda.

      • 0 1

      • Uroda auta nie ma nic wspólnego z kradzieżą. To, co napędza kradzież to popularność modelu. Wracaj do szeregu Jeleniu.

        • 0 0

  • W życiu do takiego nie wsiądę!

    • 6 2

  • czy to polski produkt ?

    Jeśli to polski produkt to wpuszczamy do Gdańska, a jeśli nie polski to niech budyń ze swoimi wyjedzie tam skąd ten pojazd pochodzi !

    • 5 4

  • Autobusy bez kierowców i kanarow

    • 4 0

  • (3)

    Robot nie płaci podatku od dochodu więc kierowca człowiek zostanie zwolniony jako zbędny koszt dla pracodawcy. No ale jaka to atrakcja jeździć z komputerem.

    • 1 2

    • Jaka to atrakcja jeździć autobusem?
      Wąchać smród plebsu?

      • 0 0

    • (1)

      Tak samo zbędne stały się tabuny ludzi z kosami po wprowadzeniu kombajnów. Chcesz bogacenia się społeczeństwa? Należy robić jak najwięcej przy jak najmniejszym nakładzie pracy.

      • 1 1

      • To mpze zamienmy wszystkich pracownikow na roboty

        ... I zobaczymy jak "spoleczenstwo" sie wzbogaci.

        Chyba, ze "spoleczenstwo" to tylko mala grupka wlascicieli biznesu.
        (A I to do czasu, bo kiedy zabraknie popytu - a przy braku pracy na rynku zabraknie) to I firmy padna

        • 1 1

  • Krótkie pytanie (1)

    Czy polskie przepisy KRD dopuszczają funkcjonowanie czegoś takiego. Kto będzie rozpisywał kartę drogową, co w przypadku stwierdzenia uchybień przez ITD, Policję, ktoś pojazdem będzie musiał sterować i kontrolować, tylko zza komputera a nie bezpośrednio jak kierowca np. w przypadku zasłabnięcia kogoś w pojeździe do kogo pobiegną inni pasażerowie. Jak zatrzymają pojazd czy np. jak będzie bójka? To jest niedorzeczny pomyśl dla tak dużych miast i ruchu. Co innego w małej miejscowości czy gdzieś np. w zamkniętych obszarach jak ZOO czy obiektów do zwiedzania. No i kwestia kosztów... Koszty będą co najmniej dwa lub trzy razy wyższe niż funkcjonujący standardowy pojazd komunikacji. Nie wiem skąd ludzie glosujący w ankiecie mają takie dziwne przekonanie. Poczytajcie o tych pojazdach w fachowej literaturze, zmienicie zdania....

    • 4 3

    • Smartfony to też wg paru znanych firm miał być pomysł bez przyszłości.

      • 2 2

  • Taaa

    Już widzę jak taki autonomiczny pojazd zjeżdża z obwodnicy w Kowalach i skręca w lewo.

    Wiem, że ten testowy busik tam nie pojedzie, ale podobno takie pojazdy to już bliska przyszłość. A porabanych skrzyżowań w Polsce nie brakuje.

    • 3 1

  • .

    Zamiast kierowcy będzie dodatkowy kanar.

    • 5 1

  • Najpierw "normalne" płace za prace, kolejny krok- jak w temacie artykułu..

    • 1 2

  • a jak ktoś będzie biegł i mu zamknie przed nosem

    1. to czy otworzy ponownie ?
    2. komu można pokazać środkowy palec ?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane