• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • rondo turbinowe

    rondo w Kokoszkach jest genialne w swej prostocie - tam się nie da pojechać źle... znako pionowe, poziome.. jest wszystko - nic tylko stosować się do oznaczeń i jechać. Rondo przy Sobieskim się wreszcie uspokoiło ale część znaków jest kiepsko widoczna. Najbardziej niebezpieczne są skrzyżowania równorzędne - zawsze wjeżdżam na nie z duszą na ramieniu bo różne interpretacje już widziałem :(

    • 3 0

  • A może budować tak normalnie

    Nie zgadzam się z tą pomysłowością, co skrzyżowanie to popisy twórców. Rozwiązania powinny być typowe, przewidywalne i wtedy unikniemy kolizji. Kto nie wierzy niech pojedzie do Paryża na plac gwiazdy - to nie jest zapyziały gdański Targ Drzewny i ludzie tam jeżdżą całkiem normalnie!

    • 1 2

  • Proponuję jeszcze rondo dla tramwajów.

    Proponuję jeszcze specjalne rondo tylko dla tramwajów. Będzie pole do popisu dla naszych włoodarzy :-)

    • 0 1

  • rondo na targu drzewnym makabryczne. wcale nie rozwiązuje problemu kierowcom i pieszym.

    • 0 1

  • Co to jest rondo wielopasmowe? Ja słyszałem o wielopasowych

    • 1 0

  • MrErdek1

    Kilka uwag do autora. Pisze Pan, że rondo turbinowe zaprojektowano tylko przy pomocy znaków poziomych. Jakie znaki pionowe odróżniają RONDO TURBINOWE OD NIETURBINOWEGO? A może to nie RONDO lecz złożone SKRZYŻOWANIE TURBINOWE? Pisząc o zasadach ruchu trzeba mieć wiedzę, bo to nie przepis na kompot. Pisze Pan RONDO WIELOPASMOWE. A jakie to pasma występują na jezdniach dróg. W polskim prawie nie ma ani słowa RONDO ani PASMA. Podłużne pasy jezdni to PASY RUCHU a nie PASMA. A "RONDO" TURBINOWE nie jest wiele pasów? Dwa pasy ruchu to nie wiele pasów? A gdzie ma Pan napisane w polskim prawie, że na mini rondach (wg obowiązującego prawa na MINI SKRZYŻOWANIACH O RUCHU OKRĘŻNYM) wolno komukolwiek jeździć w poprzek centralnej wysepki? A gdzie napisano, że jest to okrągły próg zwalniający? Jeśli tak to może jechać po nim każdy. Nie rozumie Pan określenia "przejezdna wyspa" , która nie jest częścią jezdni. A jaki przepis pozwala samochodom ciężarowym i autobusom jeździć po wyłączonych z ruchu powierzchniach?Każdy kierowca ma obowiązek jazdy po jezdni. Wyspa tak jak pierścień na małych skrzyżowaniach typu rondo JEST PRZEJEZDNY TYLKO DLA TYLNYCH OSI DŁUGICH POJAZDÓW!!! Zapraszam na .... nie wolno!

    • 1 0

  • Rondo w Swindon .

    Będąc w Swindon przejeżdżałam przez to rondo nie jeden raz .Podobno Anglicy sami nie wiedzą jak tam jeździć. :) rzeczywiście jest zakręcone.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane