• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Renoma The Best .. część pieniędzy na pewno jest z biletów !

    • 1 0

    • Fantasmagorie, hehe (1)

      Przecież Renoma kosi tylko dla siebie.

      Na pewno nie puszczą trasy ciągiem Witosa / Łódzka ani AK / Łódzka - obecnie przedłużają Wilanowską do Łódzkiej co oznacza, że Nowa Łódzka jeszcze przez najbliższe parę wieków NIE POWSTANIE. O wiele bardziej prawdopodobne jest puszczenie w dół koło Tesco i Świętokrzyską.

      A tyle w Gdańsku byłoby do zrobienia - jest przewidziane miejsce na linię tramwajową z AK na Kartuską (zaraz obok szpitala MSW), jest przewidziane miejsce na tramwaj w ciągu AK (na wiadukcie koło Chełmu i na dole). Niezłym pomysłem jest także puszczenie linii w dół na Orunię i wzdłuż Witosa. Ale to pieśń przyszłości.

      • 0 0

      • Mało prawdopodobne

        Mało prawdopodobny scenariusz ze względu na kolizje z planowana trasą na Orunię Górną (pętla na wysokości ulicy kadmowej wzdłuż tzw rur). Ale kto tam ich wie

        • 1 0

  • podoba mi się zakończenie.... (1)

    wymowek pewnie pojawi się tysiące....
    ale też nie jestem tego w stanie zrozumieć....

    • 0 0

    • oczywiście, jak był remont mickiewicza, a i wcześniej kawałka pod wiaduktem na zaspie, czy też pętli - też tramwaje nie jeździły :) w sumie to będzie chyba 6 raz w ciągu ostanich paru lat :P

      • 0 0

  • hahaha (2)

    jak skończą te tory to poprzdnie się zepsują i tak w kółko ahaha.

    • 0 0

    • (1)

      ha-ha-ha... chyba nie koniecznie...nastolatko.

      • 0 0

      • Właśnie, przecież te "stare" torowiska to chyba i stan wojenny pamiętają

        • 0 0

  • (1)

    Ten złom już nie jeździ na Chełm :D

    • 0 0

    • Rano jeden czasem jeździ.

      • 0 0

  • (5)

    a jaką trasą ma jeździć ten tramwaj do skrzyżowania łódzkiej i świętpokrzyskiej?

    • 0 0

    • (2)

      do BP tam jakoś się musi przedrzeć a potem w dół NOWĄ Łódzką, której jeszcze oczywiście nie ma :P

      • 0 0

      • o to by było extra. ale jak znam życie to tramwaje będą jeździły(o ile to wypali;)) tylko do jakiejś stacji przesiadkowej

        • 0 0

      • niestety nie do BP tylko wzdłuż Świętokrzyskiej

        • 0 0

    • (1)

      powinny jechać do urzędu miejskiego na chełmie

      • 0 0

      • powinny jechać spod mojej klatki. ja nawet mogę stawiać samochód na innym parkingu by zrobić miejsce na przystanek

        • 0 0

  • Wrzeszcz - Stogi (6)

    A kiedy bezpośrednie połączenia z Wrzeszcza na Stogi? Za komuny jeździła 11stka. Podczas remontu ul. Hallera 13 jeździła bezpośrednio i można było bez przesiadki ( czyli taniej) dojechać na plażę.

    • 0 0

    • za komuny to w ogóle a raczej wogle było lepiej

      • 0 0

    • za komuny (2)

      to się po papier toaletowy w dłuuuuuugich wielogodzinnych kolejkach stało. Pytanie: po co jechać z Wrzeszcza na plażę w Stogach?

      • 0 0

      • za komuny to była 1 z Siedlec na Stogi teraz też by się przydała.

        • 0 0

      • a wiesz antykomuchu że na Stogach jest nie tylko plaża, ale mieszka tam kilkanaście tysięcy ludzi, którzy muszą dojechać w różne części miasta? Dlaczego z takich Siedlec jest dojazd do wszystkich pozostałych krańców (no oprócz Stogów) a ze Stogów nie ma? To nam się zwalają na łeb wszyscy cholerni turyści latem i nie ma jak normalnie z pracy po południu do domu wrócić, bo całe to tałatajstwo zajmuje tramwaj;/

        • 0 0

    • 11 (1)

      11 wozi powietrze w godz 9:00-12"00 po co ta linia istnieje niech ZTM na to odpowie , a najlepiej wszystko wiedzący p.Marcin Szpak.

      • 0 0

      • 11=zjazd do bazy

        Między 9, a 12 nie ma godzin szczytu, więc może jeździć mniej tramwajów, więc zjeżdżają do zajezdni, ale żeby nie jeździły puste to jadą jako 11.

        • 0 0

  • (2)

    a tak w ogóle chciałbym zauważyć, że wspaniały zkm bardzo troszczy się o nowe składy. W niemieckim złomie zacinają się juz drzwi, zaś bombelek #1006 ciągle jeździ z niesprawnym światełkiem. Dziwne, że jak kierowca wsiądze do samochodu z niesprawnym reflektorem, to od razu policja go zatrzyma.

    • 1 0

    • (1)

      Dlaczego tyle osób nazywa Dortmundy złomem? Czy nie zauważają, że naszych pojazdów (czy też może wehikułów:D) nieraz nawet tak nie można nazwać?... Lepiej niech się zacinają niż wypadają:)

      • 0 0

      • tez zaczna

        • 0 0

  • No tak w Gdańsku Nowy szpital, nowa szkoła (16)

    inwestycje w każdej dziedzinie (ostatnio IBM czy centrala BWE)
    w gdyni niania przy klifie, nowy śledź w akwarium gdyńskim, stateczek w porcie lub dwudziesta bajeczka o lotnisku dla hydroplanów.

    • 1 0

    • no fakt poWolny danzig pedzi jak szalony :D (1)

      buhahahahahahahahahaha

      • 0 0

      • Mknie niczym śledź w gdyńskim akwarium:) A tak wogóle to śmiejesz się niczym głupi do sera czy do śledzia? I nie zapominaj to Gdańsk jest miastem wojewódzkim i to Gdańsk rozdziela jako urząd wojewódzki wiele funduszy celowych więc nie śmiej się tak głośno bo jeszcze i na śledzia nie dostaniesz

        • 0 0

    • (3)

      czym sie podniecasz? jak na Europe to jesteśmy i tak zacofani możesz dodać do super inwestycji otwarcie Tesco

      • 0 0

      • heheh (1)

        trafne :) a i otwarcie punktu odpraw w centrum gdzie mozna sie odprawic :)

        • 0 0

        • a byliście juz na otwarciu w gdyni???

          • 0 0

      • w Europie o ktorej mówisz podstawą komunikacji miejskeij jest metro i tramwaj

        nikt się nie bawi w trolejbusy ze wschodu, ale gdynia dla efektu propagandowego zawsze będzie bronić trajtków jak niepodległości, dlatego - bez tramwaju- metropolią nigdy nie będziecie

        • 0 0

    • zaraz cię zagryzą wielbiciele szczura.... (3)

      bombardier i jego koledzy z kompleksami

      • 0 0

      • bombardier i wASZKA używający (2)

        nicków typu obiektywny i tak dalej juz czekają na nianie i otwarcie megablaszaka zwanego "wzgórze.

        W Gdańsku w latach 90 się czymś takim podniecali

        • 0 0

        • w latach 90 to Gdańsk zapadał się jak czarna dziura (1)

          o czym świadczy twój zawistny post

          yjdziesz kiedyś z tego mentalnego zaścianka Kargul ???

          • 0 0

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • swieta prawda (2)

      a najlepsze jest to ze ci ludzie uwierzyli w te bajeczki...
      kosmodrom i kontenery z portu poleca w kosmos hahaha
      no ale najwazniejsze ze mieszkancy maja dobre samopoczucie, uwierzyli w bzdury ktore im powtarzaja od wielu lat, ze w gdyni tak wspaniale sie zyje...
      Swoja droga Szczurczesku siedzi i pewnie swobie wlosy wyrywa i gdyka mu skacze.... ciekawe co teraz wymysli, czym nakarmi mieszkancow.... plany z kosmodromem w babich dolach przekroczyly granice absurdu, ciekawe co wymysli? Moze wymysli zeby gdynia oddzielila sie od Polski i oglosila niepodleglosc?

      • 0 0

      • masz szczęście, że głupota nie boli ;) (1)

        • 0 0

        • i co jeszcze? ze jestem zalosny?

          inteligencja nie grzeszysz

          • 0 0

    • ach te gdanskie kompleksy.... (1)

      z takim mysleniem nigdy nie bedziecie metropolia....
      bez wspolpracy z Gdynia - tez nie - pozostanie wam sciganie sie z Kielcami, Lublinem i innymi podobnymi wam 'metropoliami'
      tramwaje to przezytek - nie macie pieniedzy na metro? biedacy - stojcie dalej w slynnych gdanskich korkach - jak dlugo jeszcze ptys bedzie was mamil swoimi wizjami?

      • 0 0

      • metro?

        gdzie metro upchniesz w takich górkach jakie są w gdańsku????? Tak w ogóle to odpuscmy sobie to przekrzykiwanie się. Skąd to się wzięło? ze stadionów piłkarskich? Ja nie lubie jak po gdańsku jeżdżą blachy GA bo zawsze robią korki ale bez przesady:) peace love and harmony ludziska:)

        • 0 0

    • i jeszcze wscieklizna :) w gdansku

      • 0 0

  • A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować (2)

    ach, gdyby zdarzył się cud i nie trzeba by było spłacać budowy i utrzymania Baltic Areny, to może byłyby i nowe linie tramwajowe, i nowe drogi w mieście....

    Ach cieszymy się i tak niezmiernie, że ma powstać przedłużenie linii tramwajowej z Chełmu

    małym zmartwieniem będzie fakt, że po raz trzeci trzeba będzie przebudować skrzyżowanie ulic Witosa i Sikorskiego - parę miesięcy temu z niezrozumiałych przyczyn przy okazji budowy Tesco podnieśli poziom tego skrzyżowania , a teraz będą obniżać. No cóż, to pieniądze podatników, czyli niczyje.

    • 1 0

    • przebudowa witosa i sikorskiego

      ale moze w koncu zrobiliby tam wtedy rondo zamiast tych swiatel?? przeciez jak otworza tesco to swiatelka beda korkowac co niemiara...:(

      • 0 0

    • Arrrena

      Co tam Arena , Jewropejskie Centrum Komuchosolidarniuchów to jest priorytet dla zapewnienia se stołków.

      • 0 0

  • (7)

    chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na bezsens budowy pętli tramwajowej na Chełmie. Od początku było wiadomo, że nie będzie to przystanek końcowy. Po co więc wydawano takie sumy pieniędzy na coś co będzie użytkowane przez tak krótki czas. Dlaczego nie zrobiono torów odstawczych i nie kupiono nowych dwukierunkowców, które uzupełniłyby N8C? Dlaczego w tym mieście nikt nie umie przewidywać?

    • 1 0

    • petla ma sluzyc nie tylko tramwajom ale tez autobusom dowozacym pasazerow z odleglejszych dzielnic, ktore koncza tam bieg

      • 0 0

    • pimpku drogi

      odpowiedź jest prosta. po co dać komuś zarobić raz, skoro można dwa;)

      • 0 0

    • (2)

      Pętla wbrew pozorom łatwo daje się przenieść :). Tory po rozebraniu można ułożyć w innym miejscu, to samo z wiatami. Poza tym w chwili rozpoczęcia budowy tej pętli nie było wiadomo czy dostaniemy kasę na kolejną trasę :).

      • 0 0

      • uhaha.... bardzo mi się to podoba, łatwo przenieść pętlę tramwajową

        na pewno łatwiej przenieść, niż spojrzeć na mapę Gdańska i stwierdzić, że powstaje ona pośrodku nowych dzielnic i nie rozwiązuje ich problemów transportowych

        uhaha.... do tego jeszcze zerwać asfalt i położyć go tam gdzie faktycznie potrzeba

        • 0 0

      • Zapytaj włodazy TESCO :::))

        • 0 0

    • bo tam rzadza idioci

      z misja

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane