• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • A Gdynia nie ma tramwajów hahahahahaha :p (2)

    • 0 0

    • ale Gdynia ma trolejbusy (1)

      podobnie jak cała Szwajcaria (czytaj najbogatszy kraj europy) czy stolica Nowej Zelandii (Wellington).
      Trajtki spotkasz też m.in. we Włoszech,USA i Kanadzie, a nie tylko jak myślisz pewnie że tylko w krajach byłego ZSRR, więc się tak nie śmiej tym bardziej, że Gdynia ma zarówno tabor autobusowy jak i trolejbusowy jeden z najlepszych w Polsce, a może i najlepszy.

      • 0 0

      • Europy z dużej -tak wiem -pomyliłem się

        • 0 0

  • gdyby nie trzeba było spłacać Baltic Areny, to byłoby więcej linii tramwajowych (6)

    oczywiście o ile nasi "gospodarze" odważyliby się na zaciągnięcie kredytu na to co mieszkańcy uważają za niezbędne do rozwoju miasta

    no cóż zaciąganie kredytu na budowę dróg i linii tramwajowych współfinansowanych z UE jest dla władz Gdańska bezsensowne - budowa na parę meczów stadionu finansowanego w 95% przez Miasto tak.

    Hasło, że organizacja Euro 2012 da nam nieskończony napływ inwestycji jak tak samo puste jak slogan "morze możliwości" - no gdzie te inwestycje? no gdzie?

    • 1 0

    • O czym ty piszesz?

      Nie mamy juz szansy na zadne inne wspolfinansowanie z UE, oprocz przyznanych projektow, wiec tu dodatkowy kredyt niepotrzebny.

      • 0 0

    • przestań sapać i idź do gierka na skargę (1)

      bo to za jego czasów zaprojektowano min. linię na morenę!

      • 0 0

      • i teraz przy odkurzaniu ktoś znalazł w pokoju szkic z projektu hi,hi,hi.

        • 0 0

    • następny imbecyl (2)

      policz lepiej ile chlebów można by kupić za Baltic Arenę!! kto takich głąbów robi?? prawdziwa metropolia jest wtedy kiedy mieszkańcy mają chleb i trawnik prywatny żeby pies się mógl w******, komu potrzebny stadion?? hehehe ludzi z taką mentalnością powinno się niezwłocznie wysyłać na wschód!! czyli w rodzinne strony zapewne hehehe

      • 0 0

      • kto takich głąbów robi?? (1)

        stadion miarą metropolii ?
        niech będzie stadionów jak największych nawet po kilka i w Gdyni i w Sopocie i w Kościerzynie, Pucku czy Kolbudach

        co za problem?
        każde miasto może sobie wypuścić obligacje

        problem jedynie w tym, że te tak jak i kredyt trzeba będzie spłacać - a stadion będzie generował straty nie zyski

        • 0 0

        • Tak tylko tam jak budują to na obrzeżach miasta nie w centralnych miejscach i mają porządne drogi a tu przecież będzie przebiegał główny ciąg TIRÓW. I co tam bądzie jeśli ten Nocnik wybudują po mistrzostwach od czasu do czasu jakieś brzdąkanie typu hlastu,hlastu Doda a pózniej to kozy bądą tam paść.

          • 0 0

  • brawo Gdańsk!!! (1)

    Naprawdę chce się żyć w naszym pieknym miescie
    -46 zmodernizowanych Dortmundów
    -35 tramów klasy Flexity
    -45 nowych autobusów z klimą
    - nowe linie tramwajowe
    - modernizacja torów
    - nowa zajezdnia
    Można wymieniać w kółko

    • 0 1

    • ale za co te brawa. przeciez to wszystko to jest konieczne minimum. zaden wyczyn.

      dalej jestesmy na szarym koncu duzych polskich miast. Dobrzy jestesmy tylko w wyciaganiu lapy po pomoc (dobre i to), ale zeby poruszyc mieszkancow i stworzyc cos samemu to juz gorzej..

      miernosc.

      • 0 0

  • super

    • 0 0

  • (15)

    Byłoby cudownie gdyby w Sopocie i Gdyni też zroblili tory tramwajowe. Tylko pytanie czy ulice Sopotu i Gdyni są do nich przystosowane? Tramwaje mogłyby jechać jedynie po Al. Niepodległości w Sopocie Al. Zwyciestwa, Śląska, Wielkopolska i Morska w Gdyni. Nie wyobrażam sobie ,,wpuszczenie " tramwajów na Swiętojańską w Gdyni. Powstałyby korki z powodu zbyt wąskiej ulicy.

    • 0 0

    • MIASTO JEST TAM GDZIE DOJEŻDŻA TRAMWAJ (10)

      1) tramwaj w Sopocie przed wojną był obecny, linia zelektryfikowana jeździła mniej więcej do obecnej pętli przy Reja - niewiele ale zawsze coś na dobry początek ;)
      poza tym starszy tramwaj konny jeździł również obecną 23 Marca
      2) W Gdyni są spore możliwości, na każdej ważniejszej ulicy można by go wcisnąć
      jeżeli natomiast chodzi o Świętojańską to można by ją po prostu zamknąć dla ruchu, kursowałby nią tylko tramwaj - takie rozwiązanie są częste na zachodzie w zabytkowych obszarach miast
      3) póki rządzi szczurek można być niestety pewnym, że tramwaju w Gdyni nie ujrzymy, bo tramwaj postrzega jako wrogi element gdański, jako gedanizację Gdyni, a trolejbus to przecież jeden z symboli Gdyni, szkoda tylko, że w tym wypadku, dla Gdyni, która uważa się za miasto tak nowoczesne, symbole są ważniejsze od rozwoju...

      • 0 0

      • (7)

        Zadnych tramwaji !!!!!!!!!!!!!Wiekszosc mieszkancow Gdyni nie potrzebuje tramwajow. A jak zbuduja kolej do Karwin i Dabrowy wiekszosc bedzie z niej korzystac przy transporcie.. Jakos w NY, Lodynie czy Rzymie nie ma tramwajow- a Gdynia nie jest tak duzym miastem zeby budowac metro

        • 0 0

        • tramwajów nie tramwaji szczurku 0323

          i ciekawe na czym opiera się twoje komiczne stwierdzenie, że większość mieszkańców nie potrzebuje "tramwaji"

          • 0 0

        • w londynie

          • 0 0

        • (3)

          a rzymu nie nazwalbym metropolią, to dziura ktora zyje tylko z turystow, przejedz sie i zobacz sam, poza tym tam to skuterek a nie komunikacja zbiorowa hehehe se znalazles przyklad genialny

          • 0 0

          • Fantastyczne! (2)

            Rozumem ze Rzym to dziura, a Trojmiasto to metropolia. Slabo mi. Rzym byl juz centralnym osrodkiem Europy jak tutaj byly bagna.

            • 0 0

            • wszystko się zmienia (1)

              Teraz do Trójmiasta ściąga cała Europa, żeby uciec przed bezrobociem.

              • 0 0

              • Tak jest.

                Wrecz srodek Wszechswiata.

                • 0 0

        • no akurat w Rzymie i Londynie tramwaje są

          • 0 0

      • dziwne, ze Szczurek nie zauwazyl, ze trajtki wprowadzili... gdanszczanie w czasach okupacji! xD

        • 0 0

      • Tramwaj

        to mocno przestarzaly srodek transportu. Napisze standardowo: wiekszosc miast europejskich wycofuje sie z tej metody i slusznie. Dziwie sie, ze Gdansk ciagle inwestuje, i co najdziwniejsze, rozwija ta komunikacje. To jakas piramidalna bzdura.

        • 0 0

    • pusc sobie tramwaj przez srodek Dlugiej.... (2)

      tramwaje to przezytek - jesli juz to porozmawiajmy o metro

      • 0 0

      • wasz trajtek to przeżytek, do tego wynalazek wschodu (1)

        ale o tym szczurowi nie powiesz...milość przecież wszystko wybaczy hehehe

        • 0 0

        • Cy dzis jest

          dzien otwardego internetu w Dworkach? Pytam powaznie.

          • 0 0

    • Po co w Gdyni tramwaje, zastanów się

      W Gdyni są trolejbusy i jest OK. podobnie jak w całej Szwajcarii (czytaj najbogatszy kraj europy) czy stolicy Nowej Zelandii (Wellington).
      Trajtki spotkasz też m.in. we Włoszech,USA i Kanadzie, a nie tylko jak niektórzy myślą że tylko w krajach byłego ZSRR. Gdynia zaryzykowała, kiedy był kryzys i w innych miastach Polski żegnano się z trajtkami to w Gdyni przyszłość wciąż wiązano z komunikacją trolejbusową. Dzisiaj dzięki UE powstają nowe linie, a niskopodłogowe Solarisy to obecnie jedne z najlepszych trolejbusów na świecie. Pamiętaj że tylko w 4 polskich miastach są trolejbusy! Trajtki to część Gdyni !!! Gdańsk ma swoje tramwaje, a Gdynia swoje trolejbusy i niech tak zostanie.

      • 0 0

  • Bzdety

    Myślałem, że to artykuł o czymś co się zacznie niedługo i skończy jak najszybciej, ale widzę, że to tylko takie pieprzenie w sezonie ogórkowym.

    • 1 0

  • moze ktos mnie oswieci (3)

    Wiadomo ze tramwaje jezdza na prad elektryczny,a ten z kolei jest bardzo drogi i jest go w Polsce coraz mniej.Jak wiec mozna stawiac na tramwiaje a nie na przyklad autobusy na gas?
    Ja mam mniej zwariowany pomysl,co powiecie na wyciag krzeselkowy,z Brzezna do Sopotu i z Sopotu do Gdyni Orlowo.Jechaloby sie na wysokosci 5 metrow i podiziwalo okolice z gory(nad wydmami).Taka atrakcja dla turystow,platna oczywiscie.Maja gory swoje wyciagi, wiec nad morzem tez moga byc chyba.
    W ramach innych pomyslow proponuje ruchome chodniki w duzych centrach handlowych pomiedzy sklepami.
    A moze droga morska bez korkow ,3/4 roku (oprocz zimy) tramwaj wodny Gdansk -Sopot-Gdynia?

    • 1 0

    • tramwaj kolego nie stoi w korku, oto odpowiedz na twoje pytanie

      • 0 0

    • (1)

      przecież taki pomysł kolejki górskiej w Gdańsku pojawił się w poprzedniej kadencji pana A.
      "genialne"

      • 0 0

      • ale co innego wyciag do krzyza, gdzie nic sie nie dzieje, a co innego nad morzem. ale koszta za duze.
        to byloby niezle. moze nie w formie wyciagu, a czegos calorocznego i mogacego sie zatrzymywac na kilku przystankach. po drodze.

        ale niestety - po wydmie sie nie da (halas!), a dalej beda problemy z terenami (bo kto chcialby miec cos takiego nad soba).

        g

        • 0 0

  • Brawo!!! Oby tak dalej.... to jedyne słuszne wyjście przy niewydolności układów ulic.... W nastepnej Fazie SKM....

    • 0 0

  • a moze tak cos w strone lotniska

    bo mieszkancy osiedli i miejscowosci lezacych na trasie lotnisko-centrum zwlaszcza od niedzwiednika w gore, przezywaja prawdziwy horror probujac dostac sie do miasta i spowrotem

    • 0 0

  • tramwaj do lotniska, zamiast kolei !!! (2)

    Skorzystali by na tym mieszkańcy górnych tarasów Gdańska ! To najlepsze rozwiazanie dla miasta !

    • 0 0

    • Pełna zgoda

      Święte słowa

      • 0 0

    • Ta a ci co będą jechać czy wracać z lotniska to gdzie bagaż ułożą w ciasnych blaszankach, pomyślcie barany, tramwaji bagażowych to Gdańsk jeszcze nie zamówił na specjalne urozmaicenie jakiś fantazji. To miasto to wielki korek brak przepustowości i wbrew logice pierw budują osdiedla, nie drogi, a później jak zawsze jakoś to będzie. Gdańsk stwoży nową TRADYCJĘ DZIEŃ PRZECHODNIA i ludzie spacerkiem tam i tu bo na drogach koreczki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane