• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Na 189

    dziś jeździ.

    • 0 0

  • Węgiel - weglem ale smogu nie produkuje w mieście. (6)

    I o tyle dobrze.

    • 77 22

    • Gorsze zatrucie z elektrowni

      Elektrownia nie musi spełniać norm emisji spalin, dlatego generuje do atmosfery dużo cięższe zanieczyszczenia

      • 0 0

    • (2)

      o to chodzi

      • 7 1

      • O to chodzi aby golić frajerow (1)

        Jak tam podwyżki biletów i opłat za śmieci?

        • 6 4

        • Z czegoś PFN i TVP muszą się utrzymać...

          • 1 1

    • Ten smog to chwyt na kase, podobni jak afera z koronawirusem.

      • 0 2

    • poza miastem tez nie

      wszystko "łykają" filtry

      • 4 0

  • pojazdy na energię elektryczną nie są ekologiczne w Polsce (2)

    Polska na dzień dzisiejszy nie posiada odpowiedniej infrastruktury elektrycznej, żeby zasilić takie pojazdy. Poza tym pojazd z silnikiem spalinowym pracującym zgodnie z normą Euro 6 jest bardziej ekologiczny niż pojazd elektryczny ze względu na straty transmisyjne energii z elektrowni oddalonej setki kilometrów. Pomorze w większości zasilane jest z elektrowni z Bełchatowa, a emisja spalin w elektrowni nie jest poddawana takim restrykcjom jak w pojazdach spalinowych. Dopóki nie będziemy mieli rozproszonej sieci ekologicznych elektrowni w postaci farm wiatrowych, fotowoltaiki, biogazowni, itp, to nie ma większego sensu inwestować w pojazdy z napędem elektrycznym. Jest to z punktu widzenia ekonomii i ekologii nieuzasadnione. Spaliny z kominów elektrowni są rozprzestrzeniane na duże obszary, a w nich znajdują się nie tylko pyły zawieszone, ale przede wszystkim tlenki azotu i metale ciężkie.

    • 7 3

    • leming ile razy jeszcze bedziesz chwalił sie głupotą ,to ze jestes odporny na wiedze juz wiadomo bo ile razy mozna ci odpowiadac (1)

      • 1 2

      • Do powyższego autora

        Przede wszystkim pisząc jakąś treść należy podpisywać się na końcu a nie na początku.
        Jeżeli tylko umiesz obrażać ludzi, to proponuję wybrać się na tematyczną konferencję naukową dotyczącą rozwoju transportu i posłuchać co specjaliści mają do powiedzenia. Ale ty wolisz wyzywać ludzi od lemingów, z pewnością patrząc w lustro i sądząc po sobie. Tzw. standard "nie wiem, ale się negatywnie wypowiem". Nie trzeba być znawcą, żeby zrozumieć, że bez infrastruktury pojazdy elektryczne są nie ekologiczne, nie jesteśmy jeszcze na tyle rozwiniętym krajem, żeby w takie pojazdy inwestować.

        • 0 0

  • Jak utknie na Spaecrowej to co będzie?

    • 0 0

  • a hybrydy

    czy są hybrydy autobusowe? wydaje się bardziej przystosowany bo niezależny od jednego nie bardzo przewidywalnego napędu elektrycznego.Warto porównać elektryka do napędu CNG i w końcu się na coś zdecydować. bo kilka typów to za wysoki koszt serwisów i trudne do opanowania histerie techniczne.

    • 0 0

  • Oczywiście Mercedes (21)

    No bo jak by inaczej

    • 56 28

    • (18)

      Właśnie dziwne, że Solaris nie ma już wstępu do Gdańska...

      • 13 10

      • (7)

        Niemcy mają pierwszeństwo....o to już zadbają nasi włodarze

        • 19 20

        • Pasażer St. Paluch (1)

          Merc to Merc wygodny obszerny i ma szerokie siedzenie w Solarisie są dziecięce nie wiedzieć czemu?

          • 8 0

          • W Solarisie masz siedzenia takie jakie sobie zamówisz.

            • 0 0

        • (4)

          Jakie trzeba mieć elementarne braki wiedzy o (szczególnie) powojennej historii Gdańska i/lub kompletnie zmanipulowany światopogląd (nomen omen kopiowany z hitlerowskich/stalinowskich metod) żeby pisać takie kocopoły...

          • 23 10

          • Testament (1)

            Adamowicz też tylko mercedesy

            • 1 1

            • Czy będzie zasilany z elektrowni wiatrowych, czy będzie truł spalanym węglem inne miejscowości, by w Gdańsku żyło się lepiej?

              • 1 0

          • (1)

            jakie trzeba mieć pojęcie, żeby twierdzić, że ziemie odzyskane powinny wrócić do Niemiec i bo nam je ukradli i im się należą.

            • 1 4

            • Wykidalaj szwabie

              • 0 0

      • (4)

        Solaris czasem nie jest sprzedany?

        • 2 2

        • Jest Hiszpanom

          • 1 0

        • Jest produkowany w Polsce matole!!Daje prace Polakom!Podatki i zyski zostaja w Polsce

          • 1 4

        • ale dalej produkuje to co produkował ....inny wlasciciel , tylko tyle

          Smakuja ci wyroby z Morlin i Sokołowa ? należą do Chińczyków , Wedel do Japończyków a mowimy ze Polskie . Tak samo z Solarisem , część zakladu sprzedana ale produkcja i rozwój trwa.Ich Autobusy elektryczne sa znane bardziej na całym świecie niż w Polsce.

          • 5 1

        • Jest, należy już do Hiszpanów. Ale już przed sprzedażą był non grata w Gdańsku.

          • 7 3

      • ślepy jesteś, albo w Gdańsku nigdy nie byłeś (3)

        po Gdańsku jeździ mnóstwo Solarisów

        • 3 4

        • Tylko starych kupionych lata temu.

          W Gdańsku nie ma ani jednego nowego Solarisa.

          • 0 2

        • (1)

          Ale on "wie lepiej". A faktycznie jeździ, bo aż 83 sztuki.

          • 3 1

          • ciiii...

            • 0 0

      • ponad 80 Solariów jeździ po Gdańsku

        więc w jakim celu kłamiesz ?

        • 1 1

    • A czy ktoś zabrania (1)

      innym firmom dostarczyć taki autobus do testowania ? Przecież miasto za to nie płaci.....Hallllo Sanok, halllo "narodowa fabryka autobusów":-))) czekamy...

      • 13 4

      • Sanok produkuje trepowozy

        i PiSobusy

        • 11 7

  • Kto płaci za testy? (1)

    Znając poziom wladz Gdańska To testują sprzęt Mercedesowi i jeszcze za to płacą.

    • 5 1

    • Mercedes wypożycza taki autobus bezpłatnie celem zaprezentowania produktu potencjalnym nabywcom.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    Tiger

    Kto powiedział że elektryczne Autobusy są ekologiczne po pierwsze akumolatory gdzie będą składowane po drugie jak to prąd będzie oddziaływanie źle na ludzi którzy będą chorowac

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    Mercedes bo...

    ZKM Gdańsk uważa że były to najlepsze wozy - jakość - cena - cykl użytkowania . Neoplany to była katastrofa w temacie naprawiania , podobnie Solaris - fajne wozy ale na bazie Neoplanów z silnikami Daf a Mercedes wydawał się być najtrwalszym

    • 0 0

  • ikarusy (3)

    Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Ikarus potrzebował 26 litrów oleju napędowego.Ekologia jak kij.

    • 12 1

    • Jak dodasz do tego konieczność wymiany akumulatorów co kilka lat (2)

      Które kosztują tyle, co pół autobusu to robi się ciekawie. A te akumulatory też trzeba przetworzyć.

      • 5 1

      • Kwak, ty nie rozumiesz, że branża cały czas (1)

        pracuje nad polepszaniem tych pojazdów?

        A odpowiednikiem przetworzenia akumulatorów jest np. przetworzenie ropy naftowej w paliwa w rafineriach oraz przetworzenie zużytych aut spalinowych po ich wycofaniu z eksploatacji.

        Zatem nie wiem co tu tworzysz takim pisaniem ?

        • 0 1

        • W - Ty chyba nie rozumiesz mechanizmu

          Odpowiednikiem przetworzenia akumulatorów nie jest przetworzenie ropy naftowej. Przetworzenie ropy naftowej to można porównać co najwyżej do wytworzenia energii elektrycznej (czyli wydobycie węgla i przetworzenie na energie el.) . Akumulatory to zupełnie osobna para kaloszy, i należy mieć oczywiście na uwadze koszt ich wymiany. Obecnie dzięki lobbowaniu, podpierając się rzekomo proekologicznym działaniem, m.in energia elektryczna nie jest obłożona taką akcyzą jak paliwa płynne. Obecnie ponad połowa ceny ON to podatki. Tak stan rzeczy służy tylko producentom nowych pojazdów. Kiedy ilość pojazdów elektrycznych przekroczy pewien próg z pewnością energia elektryczna wykorzystywana do napędu pojazdów będzie obłożna odpowiednią akcyzą.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane