• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wchodzi do spółki SKM Trójmiasto

Michał Brancewicz
23 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka. W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka.

Gdańsk staje się udziałowcem Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Ma to pomóc w budowie nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. SKM ma ambitne plany modernizacji infrastruktury oraz taboru w ciągu trzech najbliższych lat.



W grudniu Gdańsk kupił 4 tys. udziałów w SKM-ce za 2 mln zł, a w ciągu 2009 roku wykupi kolejne 10 tys. za kwotę 5 mln zł. Kolejne takie transze będzie obejmował co roku, aż do 2011 r. Transakcje podwyższą kapitał zakładowy spółki, który obecnie wynosi 23 mln zł.

- Pomysł narodził się w czasie negocjacji z PKP dotyczących budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM w Gdańsku. - Doszliśmy do wniosku, że inwestorem będzie SKM, ale ponieważ samej spółki na to nie stać, miasto wesprze ją kapitałowo.

Gdańsk wchodzi więc do spółki głównie po to, by przeprowadzić właśnie tę inwestycję.

Przystanek SKM Śródmieście powstanie na wysokości wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Dzięki temu powstanie tam węzeł komunikacyjny skupiający wszystkie miejskie środki transportu, czyli tramwaj, autobus i kolej. Pozwoli to odciążyć węzeł przesiadkowy Gdańsk Główny.

To największa, ale nie jedyna inwestycja jaką w najbliższym czasie przeprowadzi SKM. Dokument pt. "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście" zakłada, że do 2011 roku modernizację przejdą stacje Wrzeszcz, Żabianka, Politechnika (dokończenie zeszłorocznego remontu), Sopot, Wyścigi, oraz Wzgórze Św. Maksymiliana. Odnowiony zostanie też tabor.

Koszt projektu szacuje się na ok. 262 mln. Pieniądze będą pochodzić z kapitału własnego SKM (po podwyższeniu kapitału zakładowego), środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Czy po wykonaniu inwestycji miasto wycofa się ze spółki? - To się jeszcze okaże, w zależności od późniejszych ustaleń - przyznaje Iwona Bierut.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (146) 5 zablokowanych

  • Jeszcze 2 lata temu w Polsce nie było problemu z pracą nie było zwolnień grupowych (1)

    a głównym naszym problemem nie był kryzys tylko co powiedział Kaczor czy Romcio zaś dziś z tygodnia n tydzień odczuwa się spowolnienie gospodarki i nie jest to wina tylko kryzysu światowego dla rządzących najlepiej jest zrzucić winę za nieudolne zarządzanie na kryzys światowy, analizując rynek to dolar do końca roku stanie na poziomie 3,8-3,9 a przed nie całym jeszcze rokiem dochodził do 2,10 bardzo niepokojące są fakty które przedstawiłem czy znów jedyną alternatywą będzie wyjazd z Polski....?????

    • 0 0

    • chlopie, tu jest mowa o SKM !!!

      a ze swoimi przemysleniami to na onet!

      • 0 0

  • Żabianka-Wycinka

    Na takie widoki jak na zdjęciu to nie będziemy mogli liczyć, bo remont Żabianki zaczyna się od wycięcia drzew -tych na zdjęciu już nie ma.

    • 0 0

  • Brawo, brawo, brawo GDAŃSK!!!! (3)

    Tutaj się nie gada! Tutaj się robi!!!!

    • 0 0

    • Czyżby? (1)

      to czemu gadasz i nic nie robisz?

      • 0 0

      • rób i daj przykład

        pomóż budyniowi, wziął sobie tyle ambitnych planów na łeb,że sam ich nie udźwigniw - nawet przy pomocy różnych spółek.

        • 0 0

    • dżus, dżus, dżus
      do boju ludzie sukcesu!!!

      • 0 0

  • przebudowa? niekończący się remont?albo....

    no, nie wierzę w te cudowne opowieści co do przebudowy i remontów starych peronów SKM-ki.najlepszym przykładem przebudowa peronu w Oliwie - trwa już 5 m-cy i jakoś końca nie widać (winde do lata może zainstalują),sknocony od początku do końca - miał być podwyższony, aby strsze osoby i kalekie mogły bez strachu wsiadać i wysiadać z pociągów i ten straszny, czerwony "bruk"!!!, którym wbrew uzgodnieniom konserwatorskim wyłożony został peron.to się nazywa modernizacja czy fucha?

    • 0 0

  • Mnie i tak denrwuje PKS Gdańsk

    Nie dość że z Kolbud nie da się wydostać, to kierowcy gorsi niż w ZKM-ie, chamscy z dwoma się spotkałem jednego dnia, a w ZKM-ie spotykam raz na tydzień lub dwa, a dużo jeżdżę.

    I kretyny ulg szkolnych nie prowadzą, to pytam się po co mi legitymacja jak z ulg rezygnują!?

    • 0 0

  • . (3)

    ale fotka fajna

    • 0 0

    • (1)

      poka poka

      • 0 0

      • eee... ja tam wolę jakieś młode z podstawówki.... z klas 1-3

        • 0 0

    • fajna pani na zdjeciu

      • 0 0

  • Orlowo

    Niby Gdynia Orlowo reklamuje sie jako jedno z najatrakcyjniejszych i luksusowych miejsc w trojmiescie a przystanek SKM...strach wysiadac!!

    • 0 0

  • Jeżeli Gdańsk wszedł w spółkę to oznacza , że będzie także wspierać remonty w Gdyni i Sopocie? :/

    • 0 0

  • Gdyni nie stać (1)

    bo zbiera kasę na oceanarium z kosmosu :)

    • 0 0

    • Przynajmniej Gdynia ma oceanarium, a Gdańsk ma wizje.

      • 0 0

  • Pomysł SKM Gdańsk-Śródmieście ma 30 lat ale ma powstać przed EURO 2012, podobnie jak inne cuda.

    Tymczasem mam skromniejszy postulat: może kasjerki we Wrzeszczu nauczą się sprzedawać dwa bilety skm w jednej kasie, a nie w dwóch?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane