• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto upadłe (2)

    Ja ..owalski opłacam podatek drogowy. Z tych pieniędzy budowane są ulice, a na tych ulicach stawiane są prywatne parkingi. To ..owalski może wnieść sprawę do sądu o bezumowny handel jego udziałami i zażądać odszkodowania od miasta.

    • 14 4

    • to nawet gimbazo nie wiesz że podatek drogowy trafia do budżetu państwa ? (1)

      kto tu pisze ?

      • 2 1

      • naprawdę nie wiesz?

        pisowskie trolle oraz ludzie mentalnie uzależnieni od samochodów. Całe szczęście jest trochę sensownych tekstów. Warto lajkować.

        • 2 0

  • Fajnie tylko kto przyjedzie tutaj płacić skoro na razie przyrost zachorowań nie jest nawet liniowy ? (2)

    Mieszkańcy mają płacić czy kto ? Jak na razie to jest liczenie gruszek na wierzbie dosłownie ! Opłaty są tylko po to pobierane by nie zwrócić opłat mieszańcom bo kto tu ma parkować ?

    • 4 4

    • Dwa minusy pierwszy z UM a drugi z ZdiZ ! (1)

      ;) Pozdrawiam urzędników, niestety trzeba trochę dalej spojrzeć niż własny nos.

      • 1 2

      • kup lustro i powiedz to samo do siebie

        nigdy nie bylem urzędnikiem ani pracownikiem ZDiZ

        • 1 2

  • Kiedy bedzie zakaz wykonywania działalnosci dla pracowników spółke skarbu miasta (3)

    w zakresie branży, której są zatrudnieni?

    • 155 9

    • Ci z WUiA czek-listy powinni udostępnić bo co pokoj i inna osoba to inne uwagi do projektów! (1)

      bo inwestor nie wie o chodzi tylko pretensje do projektantow ze słabi..

      • 0 1

      • Koronawirusa odbiją sobie w podwyżkach za parkowanie

        • 0 0

    • bingo !

      taki argument musisz wpisac w argumentacji o dotacje do GUP,na otwarcie dzialanosci gospodarczej to wtedy na pewno dostaniesz!

      • 7 0

  • Masz na samochod miej na parkowanie (2)

    • 10 48

    • To może ci cykliści na rowerach po kilka tysięcy (1)

      Też zapłacą za ścieżki rowerowe? Ich stać jeszvze bardziej.

      • 16 2

      • ale placimy, w podatkach

        bo moze nie jestes swiadom, ze drogi w miescie miasto buduje z podatkow zbieranych u siebie, nie z akcyzy za benzyne. Za to powstaja drogi krajowe. Wiec ekonomiczniej budowac drogi rowerowe

        • 1 1

  • Ja prdle (1)

    czuję się w swoim mieście jak obca

    • 21 3

    • wysiądź mentalnie z samochodu i zacznij wreszcie żyć bez uzależnienia od inego

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście.

      • 2 3

  • Włodarze miasta zatracili się w ilości miejsc za których ściągają haracze . Nie będzie się można jeżdzić a bardziej stanąć ,żeby nie wydać pieniędzy. Zielonymi wyspami zostaną jedynie parkingi przy Lidlu i Biedronce . A może 15min. bez opłat a następne minuty egzekwować . Odpuście tym ludziom ...

    • 0 1

  • Cyklon (1)

    Gospodarka pada a ci podnoszą podatki.

    • 19 1

    • to nie są podatki

      to są opłaty za wykorzystywanie przestrzeni miejskiej. Ona może mieć lepsze zastosowanie niż plac do parkowania. O tym nie pomyślałeś?

      • 0 2

  • (1)

    A kiedy zapewnią alternatywę do samochodu? Np. znaczna poprawa jakości komunikacji miejskiej - np. dojazd z południa do centrum komunikacją w 15 minut, a nie w 30 min?

    • 13 1

    • SKM do Gdańska Południe da taką szansę

      Pociąg z Pruszcza jedzie mniej niż 12 minut do centrum Gdańska

      • 0 0

  • Haracz

    Tak zwany legalny haracz.

    • 2 1

  • miasto nie zarabia ,tylko wydaje. To dziwne , ale u nas tak jest jakoś dziwnie. Nie będzie drugiego rydwanu ,a już miąłem nadzieję ,że 1.09.2020r odbędą się zawody Dulkiewicz- Tusk na Długiej okraszone wesołymi pląsami i tańcami z okazji wybuchu II wojny

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane