- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (156 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (90 opinii)
- 3 Parawaniarze już anektują plaże (115 opinii)
- 4 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (178 opinii)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (14 opinii)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (156 opinii)
Gdańsk: zmiany w komunikacji miejskiej
Od początku przyszłego tygodnia pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku czeka sporo zmian. Jedną z nowości jest więcej połączeń autobusowych przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, czy wydłużenie linii tramwajowej nr 5 z Nowego Portu do Zaspy. We wrześniu na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi zatrudnieni i szkoleni przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
W nowych serwisach ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia czeka sporo udogodnień związanych z podróżowaniem komunikacją miejską w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Informacje wyświetlane na tablicach przystankowych dostępne są zarówno w klasycznej wersji stron ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, jak i na mobilnych urządzeniach oraz w darmowych aplikacjach Trojmiasto.pl
Poprzez wyszukiwarkę przystanków można znaleźć każdy gdański i gdyński przystanek oraz sprawdzić jego konkretną lokalizację na mapie.
Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać i sprawdzać rozkłady lub najbliższe odjazdy.
Planowanie podróży stało się łatwiejsze dzięki podglądowi trasy wybranej linii.
Nowością jest możliwość sprawdzenia przesiadek na wybranym przystanku.
W tym roku wyzwanie przed Zarządem Transportu Miejskiego i przewoźnikami jest jednak szczególne, bo od początku lipca dzieci i ucząca się młodzież może korzystać z transportu zbiorowego bez opłat. Odczuwalne będzie to dopiero od poniedziałku 3 września, gdy rozpocznie się nowy rok szkolny.
Aby podołać zadaniu i realizować umowę przewozową bez szkody dla pasażerów, ZTM jeszcze przed wakacjami podpisał nowe umowy z BP Tour i PKS Gdańsk na obsługę linii, których GAiT obsłużyć nie był w stanie. Głównie z powodu braku kierowców, z czym spółka mierzy się od kilku miesięcy (o efektach jej starań piszemy na końcu artykułu).
Pierwsze zmiany od 3 września
- Większość zmian i decyzji podyktowana jest rozmowami z mieszkańcami. W wielu kwestiach otrzymujemy od nich prośby i sugestie i staramy się na nie reagować - wyjaśniał powody wprowadzonych zmian Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.
Na linii 130 łączącej Jasień z centrum Gdańska mają pojawić się pojazdy przegubowe, bo pasażerowie narzekali na przepełnione autobusy. Dogęszczone rozkłady mają też odciążyć linie jeżdżące na Orunię (154, 162), a zmiany na liniach 156 i 255 poprawić połączenie z nową szkołą w Kowalach.
Kolejne zmiany nastąpią 8 września, gdy ruszy remont torowiska tramwajowego na Stogach. Linia 158 zostanie wydłużona przez osiedle do Stogów Plaża. Z kolei linia tramwajowa nr 9 zostanie przedłużona z Przeróbki do Stogów Pasanil.
- Dzięki tym zmianom mieszkańcy zyskają codzienne bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem, a po zakończeniu remontu obsługę tej linii nowoczesnym taborem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Lepsza komunikacja przy biurowcach
Sporo zmian nastąpi wraz z rozpoczęciem roku akademickiego. Do tego czasu do ruchu autobusowego ma zostać przystosowana ul. Cygańska Góra, co pozwoli na skierowanie w rejon UCK linii 115 i 131. ZTM chce też wydłużyć trasę linii 139 z Przymorza SKM do Wrzeszcza PKP, co ma na tym odcinku odciążyć linię 199 i przede wszystkim poprawić obsługę komunikacyjną biurowców na al. Grunwaldzkiej.
Inaczej pojedzie też tramwaj linii nr 5. Dotychczas kursował on między Nowym Portem a pętlą Strzyża PKM. Od drugiej połowy września linia zostanie wydłużona przez Oliwę i Żabiankę aż do Zaspy. To oznacza, że tramwaj od pętli do pętli będzie jechał ok. 60 min.
- O wydłużenie linii prosili nas mieszkańcy, dla których uciążliwe były przesiadki tuż przed samą Oliwą np. na linię 11. Dlatego między Strzyżą a Zaspą linia nr 5 zastąpi linię 11. Wydłużenie dodatkowo wzmocni dojazd do kampusu uniwersyteckiego czy kompleksu biurowców - dodaje Zomkowski.
Poleć pracownika do GAiT
We wtorkowej konferencji prasowej swoje plany na nadchodzące miesiące przedstawił też Maciej Lisicki, prezes GAiT. W miejskiej spółce od kilku tygodni trwają usilne starania o zatrudnienie nowych pracowników, bo firma wciąż zmaga się z wakatem ok. 70 kierowców autobusów.
- Obecnie jesteśmy na etapie zatrudnienia 6 nowych pracowników, kolejnych 6 osób jest w trakcie zdawania egzaminów i także 6 osób rozpoczęło nowy kurs. Dodatkowo w szkoleniach uczestniczy ok. 20 osób, a Gdański Urząd Pracy przeszkoli na nasze potrzeby 13 pracowników - wylicza Lisicki.
Aby poprawić efektywność procesu rekrutacji w spółce ruszył właśnie nowy program "Poleć pracownika". Każdy pracownik GAiT, który poleci do pracy kierowcę posiadającego uprawnienia do kierowania autobusami, dostanie premię w wysokości 700 zł brutto. Jeśli polecany pracownik przepracuje w firmie co najmniej 3 miesiące, osoba która go poleciła otrzyma kolejną premię, tym razem w wysokości 3600 zł brutto.
- Liczymy, że w ten sposób pozyskamy nawet kilkudziesięciu nowych kierowców. Program dopiero ruszył, więc na pierwsze efekty musimy trochę poczekać - przyznała Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Za to już od września na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi. Kilkudziesięciu kierowców spodziewanych jest w Gdańsku na początku przyszłego miesiąca.
Początek roku szkolnego na drogach (17 opinii)
Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.
Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg. Zobacz więcej
Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.
Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg. Zobacz więcej
Opinie (346) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-28 21:40
5 na Zaspę przez Wrzeszcz,Oliwę?A po jaką cholerę?Wystarczyłoby tylko przedłużyć ją ze Strzyży do Oliwy,tak jak kiedyś jeździła stara 15,2 powinna wrócić do Jelitkowa,zamiast jeździć do Oliwy,a na trasę z Nowego Portu przez Brzeźno, Zaspę do Oliwy dać linię 4 i wszystko będzie grało.Pozostaje tylko problem trasy przez Dworzec PKS,którą kursuje 4,ale linia ta kursuje tylko w dni powszednie w godzinach 5-17 i 90% trasy ma zdublowane z 2.Wystarczy zostawić na 3 Maja 11,nawet na cały czas,a nie tylko wariantowo,jak obecnie,bo skoro 3 ma być przeniesiona na trasę Chełm-Brzeźno,więc Chełm nie straci ilości linii do Dworca Gł.Zakładając że 9 stanie się linią całodzienną i całotygodniową,to z Dworca Gł do Wrzeszcza będą kursować trzy linie(6,9,12),czyli nic się nie zmieni,a nawet będzie czytelniejsza oferta,bo 11 jeździ przez Dworzec Gł tylko okresowo tj w dni powszednie po godzinie 19.00 oraz w soboty i dni świąteczne.
- 28 3
-
2018-08-28 21:45
kiedy tramwaj na Orunie ???
- 19 0
-
2018-08-28 21:52
(3)
przydałby się jakiś autobus z Moreny na Oliwę z pominięciem Grunwaldzkiej.
- 25 2
-
2018-08-29 11:43
Dobry pomysł, np. przez Chrzanowskiego i Polanki
- 6 0
-
2018-08-29 13:22
Chyba do Oliwy.
- 4 0
-
2018-08-29 22:01
wracaj NA Mazury słoju...
DO Oliwy, kiedy się wreszcie nauczycie???
- 2 3
-
2018-08-28 21:53
Dzielnice południowe... (1)
Potrzebne jest odciazenie dzielnic poludniowych Gdanska - Ujescisko OruniaGrn itd. Tylko kolej metropolitarna może rozwiazalaby problem komunikacji tych dzielnic
- 23 2
-
2018-08-29 10:33
brak bezpośrednich połaczeń do Centrum, jeden autobus na godzinę tak wygląda komunikacja na południu - nikt nie nabierze się na powyższe spóźnione wykonane w pośpiechu ruchy
- 2 0
-
2018-08-28 21:53
213 z 255 ma jeździć co 10 minut tak aby koła nie było przez Kampinoską ;) (1)
- 7 0
-
2018-08-29 12:11
Marzenie ściętej głowy. Raz na pół godziny 255 nie wyrabiało się. A gmina Kolbudy raczej nie będzie chciała płacić za dodatkowe kursy. Ja od pół roku już przyzwyczajam się do spacerów na autobus z "centrum" ;-) osiedla Olimp do ul. Świętokrzyskiej, gdzie jest najbliższy działający przystanek w stronę Gdańska. I to chyba dobry (jedyny?) pomysł, bo nawet po zmianach tras 255 i 156, autobusy będą stały w wielkich korkach (otwarcie szkoły). Już teraz dotarcie do pracy w centrum Gdańska (7 km) komunikacją miejską, zajmuje (dotarcie do przystanku + jazda autobusem do pętli Świętokrzyska + jazda tramwajem) 1 h 20 min. Zaznaczam, że nie narzekam, a tylko stwierdzam fakt. 17-15 lat temu jeździła tylko jedna linia na Kowale (256) a w dodatku co 1,5 godziny. Ale jeździła, a nie - przez większość trasy - stała ;-) Plusem jest to, że poranny spacer do przystanku (1,1 km) jest już odhaczony na liście :-) P.S. nie zazdroszczę osobom, które będą dowoziły dzieci do szkoły metropolitalnej w Kowalach - prawdopodobnie warto, żeby uzbroili się na drogę w zapasy naparu z melisy.
- 3 0
-
2018-08-28 21:58
Manager Lisicki, z którego korzysta arkusza kalkulacyjnego? (2)
Premie i podwyżki standardowych wynagrodzeń były marne, a teraz nagle płaci za rekomendacje i przepracowanie 3m-cy aż 4200 brutto... to lepiej być rekruterami w gait niż siedzieć za fajerką tyle godzin. Lisicki to musiał jakieś podyplomowe hr chyba zaczepić bo nagle zaczął korporacyjne sztuczki stosować z lat 90tych. Po co przepłacać Lisicki, leć z misją do Pakistanu i Nepalu, fruń biznesmenie nasz kadrowcu menadżerze.
- 41 2
-
2018-08-28 23:04
Co racja to racja
- 2 0
-
2018-08-28 23:10
Kierowca zkm
Hahahaha super ale humor mi poprawiłeś
- 1 0
-
2018-08-28 21:59
A kiedy linia na Borkowo np. do Kasztanowej ZTM-u ?
- 9 1
-
2018-08-28 22:02
biolorus bedzie wesolo wjedzie na oruni to wyjedzie w oliwie
- 15 1
-
2018-08-28 22:20
Propaganda pięknie napisana (4)
A między wierszami:
- nie wraca częstotliwość 15-minutowa na liniach 127, 130, 155 ani 262;
- zmniejsza się częstotliwość na 156 do 20 minut;
- zmniejsza się częstotliwość na 199 do 20 minut (!!!);
- nic nie piszą o 161;
- zamiast 155 i 156 co 15 minut dają jakiś 164, z nikąd do nikąd;
- nie piszą nic o częstotliwości na 283, a żeby miało to jakiś sens,, to trzeba będzie ją zmniejszyć do 40 minut (tak jak 131);
- boję się o częstotliwość na 136 i 116 (też 40 w szczycie?)
- nie piszą nic o częstotliwości 213, ale pewnie spadnie, jak będzie tam jeździł też 255;
- skoro 255 ma jechać do Jankowa, to boję się też o los 256.- 43 2
-
2018-08-29 00:03
(1)
129 nie wraca
- 2 0
-
2018-08-29 00:13
Wraca
piszą o tym na gdansk.pl
- 1 0
-
2018-08-31 23:09
175 (1)
Propaganda - bardzo dobrze powiedziane. Krzyczą, że "175 będzie jeździło co 15 minut w szczycie, a nie jak teraz co 20". Wszystko fajnie, ALE ten autobus już jeździ co 15 minut w szczycie.
- 1 0
-
2018-08-31 23:12
175 cdn
Dodam jeszcze, że zwiększenie częstotliwości na tej linii według tego co mi ZTM odpisał miało nastąpić już 12 maja, ale coś nie wyszło. Ponad miesiąc temu napisałem znowu w tej sprawie, a ZTM milczy.
- 0 1
-
2018-08-28 22:25
(2)
czy klima w pojazdach będzie działać?
- 15 2
-
2018-08-28 22:42
Nie, bo taki mamy klimat
- 3 0
-
2018-08-28 23:14
Na bielarussi niet klimy to i tu toże niet
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.