• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: zmiany w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od września spore zmiany czekają pasażerów zarówno komunikacji tramwajowej, jak i autobusowej w Gdańsku. Od września spore zmiany czekają pasażerów zarówno komunikacji tramwajowej, jak i autobusowej w Gdańsku.

Od początku przyszłego tygodnia pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku czeka sporo zmian. Jedną z nowości jest więcej połączeń autobusowych przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, czy wydłużenie linii tramwajowej nr 5 z Nowego Portu do Zaspy. We wrześniu na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi zatrudnieni i szkoleni przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.



Nowy wygląd i funkcjonalność naszych serwisów

W nowych serwisach ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia czeka sporo udogodnień związanych z podróżowaniem komunikacją miejską w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.

Informacje wyświetlane na tablicach przystankowych dostępne są zarówno w klasycznej wersji stron ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, jak i na mobilnych urządzeniach oraz w darmowych aplikacjach Trojmiasto.pl


Poprzez wyszukiwarkę przystanków można znaleźć każdy gdański i gdyński przystanek oraz sprawdzić jego konkretną lokalizację na mapie.


Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać i sprawdzać rozkłady lub najbliższe odjazdy.


Planowanie podróży stało się łatwiejsze dzięki podglądowi trasy wybranej linii.


Nowością jest możliwość sprawdzenia przesiadek na wybranym przystanku.


Jak oceniasz proponowane od września zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Koniec wakacji w komunikacji miejskiej oznacza z reguły dobre wiadomości dla pasażerów. W rozkładach jazdy autobusów i tramwajów pojawiają się dodatkowe kursy, dostosowane do zwiększonych potoków pasażerów.

W tym roku wyzwanie przed Zarządem Transportu Miejskiego i przewoźnikami jest jednak szczególne, bo od początku lipca dzieci i ucząca się młodzież może korzystać z transportu zbiorowego bez opłat. Odczuwalne będzie to dopiero od poniedziałku 3 września, gdy rozpocznie się nowy rok szkolny.

Aby podołać zadaniu i realizować umowę przewozową bez szkody dla pasażerów, ZTM jeszcze przed wakacjami podpisał nowe umowy z BP Tour i PKS Gdańsk na obsługę linii, których GAiT obsłużyć nie był w stanie. Głównie z powodu braku kierowców, z czym spółka mierzy się od kilku miesięcy (o efektach jej starań piszemy na końcu artykułu).

Pierwsze zmiany od 3 września



  • Nowe trasy komunikacji publicznej w Gdańsku.
- Większość zmian i decyzji podyktowana jest rozmowami z mieszkańcami. W wielu kwestiach otrzymujemy od nich prośby i sugestie i staramy się na nie reagować - wyjaśniał powody wprowadzonych zmian Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.
Na linii 130 łączącej Jasień z centrum Gdańska mają pojawić się pojazdy przegubowe, bo pasażerowie narzekali na przepełnione autobusy. Dogęszczone rozkłady mają też odciążyć linie jeżdżące na Orunię (154, 162), a zmiany na liniach 156 i 255 poprawić połączenie z nową szkołą w Kowalach.

Kolejne zmiany nastąpią 8 września, gdy ruszy remont torowiska tramwajowego na Stogach. Linia 158 zostanie wydłużona przez osiedle do Stogów Plaża. Z kolei linia tramwajowa nr 9 zostanie przedłużona z Przeróbki do Stogów Pasanil.

- Dzięki tym zmianom mieszkańcy zyskają codzienne bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem, a po zakończeniu remontu obsługę tej linii nowoczesnym taborem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Lepsza komunikacja przy biurowcach



Sporo zmian nastąpi wraz z rozpoczęciem roku akademickiego. Do tego czasu do ruchu autobusowego ma zostać przystosowana ul. Cygańska Góra, co pozwoli na skierowanie w rejon UCK linii 115 i 131. ZTM chce też wydłużyć trasę linii 139 z Przymorza SKM do Wrzeszcza PKP, co ma na tym odcinku odciążyć linię 199 i przede wszystkim poprawić obsługę komunikacyjną biurowców na al. Grunwaldzkiej.

Inaczej pojedzie też tramwaj linii nr 5. Dotychczas kursował on między Nowym Portem a pętlą Strzyża PKM. Od drugiej połowy września linia zostanie wydłużona przez Oliwę i Żabiankę aż do Zaspy. To oznacza, że tramwaj od pętli do pętli będzie jechał ok. 60 min.

- O wydłużenie linii prosili nas mieszkańcy, dla których uciążliwe były przesiadki tuż przed samą Oliwą np. na linię 11. Dlatego między Strzyżą a Zaspą linia nr 5 zastąpi linię 11. Wydłużenie dodatkowo wzmocni dojazd do kampusu uniwersyteckiego czy kompleksu biurowców - dodaje Zomkowski.

Poleć pracownika do GAiT



We wtorkowej konferencji prasowej swoje plany na nadchodzące miesiące przedstawił też Maciej Lisicki, prezes GAiT. W miejskiej spółce od kilku tygodni trwają usilne starania o zatrudnienie nowych pracowników, bo firma wciąż zmaga się z wakatem ok. 70 kierowców autobusów.

- Obecnie jesteśmy na etapie zatrudnienia 6 nowych pracowników, kolejnych 6 osób jest w trakcie zdawania egzaminów i także 6 osób rozpoczęło nowy kurs. Dodatkowo w szkoleniach uczestniczy ok. 20 osób, a Gdański Urząd Pracy przeszkoli na nasze potrzeby 13 pracowników - wylicza Lisicki.
Aby poprawić efektywność procesu rekrutacji w spółce ruszył właśnie nowy program "Poleć pracownika". Każdy pracownik GAiT, który poleci do pracy kierowcę posiadającego uprawnienia do kierowania autobusami, dostanie premię w wysokości 700 zł brutto. Jeśli polecany pracownik przepracuje w firmie co najmniej 3 miesiące, osoba która go poleciła otrzyma kolejną premię, tym razem w wysokości 3600 zł brutto.

- Liczymy, że w ten sposób pozyskamy nawet kilkudziesięciu nowych kierowców. Program dopiero ruszył, więc na pierwsze efekty musimy trochę poczekać - przyznała Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Za to już od września na trasy wyjadą pierwsi kierowcy z Białorusi. Kilkudziesięciu kierowców spodziewanych jest w Gdańsku na początku przyszłego miesiąca.
06:30 3 WRZEśNIA 18

Początek roku szkolnego na drogach (17 opinii)

Witajcie w poniedziałkowy poranek. Dziś w szkołach początek nowego roku szkolnego, a to oznacza, że na drogach znów będzie ciaśniej. Od poniedziałku nastąpią też spore zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Szerzej o tych zmianach piszemy w osobnym artykule.

Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.

Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg.
Zobacz więcej
Witajcie w poniedziałkowy poranek. Dziś w szkołach początek nowego roku szkolnego, a to oznacza, że na drogach znów będzie ciaśniej. Od poniedziałku nastąpią też spore zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Szerzej o tych zmianach piszemy w osobnym artykule.

Pora jeszcze wczesna, więc to ostatni moment, by przemknąć przez Trójmiasto bez korków. Wszystkie główne trasy są przejezdne, na zjazdach z obwodnicy i wlotach do Gdańska i Gdyni też pusto.

Piszcie jak wygląda wasza poranna podróż przez Trójmiasto. Czekamy na wasze informacje, a także zdjęcia i filmy z dróg.
Zobacz więcej

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • 5 na Zaspę przez Wrzeszcz,Oliwę?A po jaką cholerę?Wystarczyłoby tylko przedłużyć ją ze Strzyży do Oliwy,tak jak kiedyś jeździła stara 15,2 powinna wrócić do Jelitkowa,zamiast jeździć do Oliwy,a na trasę z Nowego Portu przez Brzeźno, Zaspę do Oliwy dać linię 4 i wszystko będzie grało.Pozostaje tylko problem trasy przez Dworzec PKS,którą kursuje 4,ale linia ta kursuje tylko w dni powszednie w godzinach 5-17 i 90% trasy ma zdublowane z 2.Wystarczy zostawić na 3 Maja 11,nawet na cały czas,a nie tylko wariantowo,jak obecnie,bo skoro 3 ma być przeniesiona na trasę Chełm-Brzeźno,więc Chełm nie straci ilości linii do Dworca Gł.Zakładając że 9 stanie się linią całodzienną i całotygodniową,to z Dworca Gł do Wrzeszcza będą kursować trzy linie(6,9,12),czyli nic się nie zmieni,a nawet będzie czytelniejsza oferta,bo 11 jeździ przez Dworzec Gł tylko okresowo tj w dni powszednie po godzinie 19.00 oraz w soboty i dni świąteczne.

    • 28 3

  • kiedy tramwaj na Orunie ???

    • 19 0

  • (3)

    przydałby się jakiś autobus z Moreny na Oliwę z pominięciem Grunwaldzkiej.

    • 25 2

    • Dobry pomysł, np. przez Chrzanowskiego i Polanki

      • 6 0

    • Chyba do Oliwy.

      • 4 0

    • wracaj NA Mazury słoju...

      DO Oliwy, kiedy się wreszcie nauczycie???

      • 2 3

  • Dzielnice południowe... (1)

    Potrzebne jest odciazenie dzielnic poludniowych Gdanska - Ujescisko OruniaGrn itd. Tylko kolej metropolitarna może rozwiazalaby problem komunikacji tych dzielnic

    • 23 2

    • brak bezpośrednich połaczeń do Centrum, jeden autobus na godzinę tak wygląda komunikacja na południu - nikt nie nabierze się na powyższe spóźnione wykonane w pośpiechu ruchy

      • 2 0

  • 213 z 255 ma jeździć co 10 minut tak aby koła nie było przez Kampinoską ;) (1)

    • 7 0

    • Marzenie ściętej głowy. Raz na pół godziny 255 nie wyrabiało się. A gmina Kolbudy raczej nie będzie chciała płacić za dodatkowe kursy. Ja od pół roku już przyzwyczajam się do spacerów na autobus z "centrum" ;-) osiedla Olimp do ul. Świętokrzyskiej, gdzie jest najbliższy działający przystanek w stronę Gdańska. I to chyba dobry (jedyny?) pomysł, bo nawet po zmianach tras 255 i 156, autobusy będą stały w wielkich korkach (otwarcie szkoły). Już teraz dotarcie do pracy w centrum Gdańska (7 km) komunikacją miejską, zajmuje (dotarcie do przystanku + jazda autobusem do pętli Świętokrzyska + jazda tramwajem) 1 h 20 min. Zaznaczam, że nie narzekam, a tylko stwierdzam fakt. 17-15 lat temu jeździła tylko jedna linia na Kowale (256) a w dodatku co 1,5 godziny. Ale jeździła, a nie - przez większość trasy - stała ;-) Plusem jest to, że poranny spacer do przystanku (1,1 km) jest już odhaczony na liście :-) P.S. nie zazdroszczę osobom, które będą dowoziły dzieci do szkoły metropolitalnej w Kowalach - prawdopodobnie warto, żeby uzbroili się na drogę w zapasy naparu z melisy.

      • 3 0

  • Manager Lisicki, z którego korzysta arkusza kalkulacyjnego? (2)

    Premie i podwyżki standardowych wynagrodzeń były marne, a teraz nagle płaci za rekomendacje i przepracowanie 3m-cy aż 4200 brutto... to lepiej być rekruterami w gait niż siedzieć za fajerką tyle godzin. Lisicki to musiał jakieś podyplomowe hr chyba zaczepić bo nagle zaczął korporacyjne sztuczki stosować z lat 90tych. Po co przepłacać Lisicki, leć z misją do Pakistanu i Nepalu, fruń biznesmenie nasz kadrowcu menadżerze.

    • 41 2

    • Co racja to racja

      • 2 0

    • Kierowca zkm

      Hahahaha super ale humor mi poprawiłeś

      • 1 0

  • A kiedy linia na Borkowo np. do Kasztanowej ZTM-u ?

    • 9 1

  • biolorus bedzie wesolo wjedzie na oruni to wyjedzie w oliwie

    • 15 1

  • Propaganda pięknie napisana (4)

    A między wierszami:
    - nie wraca częstotliwość 15-minutowa na liniach 127, 130, 155 ani 262;
    - zmniejsza się częstotliwość na 156 do 20 minut;
    - zmniejsza się częstotliwość na 199 do 20 minut (!!!);
    - nic nie piszą o 161;
    - zamiast 155 i 156 co 15 minut dają jakiś 164, z nikąd do nikąd;
    - nie piszą nic o częstotliwości na 283, a żeby miało to jakiś sens,, to trzeba będzie ją zmniejszyć do 40 minut (tak jak 131);
    - boję się o częstotliwość na 136 i 116 (też 40 w szczycie?)
    - nie piszą nic o częstotliwości 213, ale pewnie spadnie, jak będzie tam jeździł też 255;
    - skoro 255 ma jechać do Jankowa, to boję się też o los 256.

    • 43 2

    • (1)

      129 nie wraca

      • 2 0

      • Wraca

        piszą o tym na gdansk.pl

        • 1 0

    • 175 (1)

      Propaganda - bardzo dobrze powiedziane. Krzyczą, że "175 będzie jeździło co 15 minut w szczycie, a nie jak teraz co 20". Wszystko fajnie, ALE ten autobus już jeździ co 15 minut w szczycie.

      • 1 0

      • 175 cdn

        Dodam jeszcze, że zwiększenie częstotliwości na tej linii według tego co mi ZTM odpisał miało nastąpić już 12 maja, ale coś nie wyszło. Ponad miesiąc temu napisałem znowu w tej sprawie, a ZTM milczy.

        • 0 1

  • (2)

    czy klima w pojazdach będzie działać?

    • 15 2

    • Nie, bo taki mamy klimat

      • 3 0

    • Na bielarussi niet klimy to i tu toże niet

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane