• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

Michał Brancewicz
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach. System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach.

Rozpoczęły się prace związane z wprowadzeniem na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska systemu ILS kategorii III B. Pozwoli on pilotom lądować nawet wtedy, gdy w ogóle nie będą widzieli świateł podejścia, a widzialność pasa startowego wyniesie 75 m. Realizacja systemu nie powinna zakłócać ruchu samolotów, a jego uruchomienie ma nastąpić jesienią 2018 roku.



Czy zdarzyło się, że samolot, którym leciałe(a)ś nie mógł wylądować w Gdańsku?

Niemal równo dwa lata temu port lotniczy w Gdańsku świętował uruchomienie ILS-u kategorii II. Jak się okazało, system nie wyeliminował całkowicie problemu mgły, która momentami nadal paraliżowała ruch. Dodatkowo ILS musiał zostać wyłączony na pięć miesięcy zeszłego roku (od kwietnia do września), żeby Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej mogła zmodernizować swoje urządzenia. Jednak, jak podaje portal rynek-lotniczy.pl, uruchomienie wartej 70 mln zł inwestycji spowodowało zmniejszenie liczby odwołanych lotów z powodu złych warunków atmosferycznych o niemal 90 proc.

Całość została tak zaprojektowana, żeby możliwa była dalsza rozbudowa, która właśnie ruszyła. Za kwotę blisko 6 mln zł ILS zostanie podniesiony do kategorii III B. Dzięki temu pilot będzie mógł podjąć decyzję o lądowaniu nawet w sytuacji, gdy w ogóle nie będzie widział świateł podejścia, z kolei widzialność wzdłuż drogi startowej będzie musiała wynieść przynajmniej 75 m (patrz grafika).

Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.  Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.
To jednak nie będzie jedyne udogodnienie.

- Głównym elementem infrastruktury, jaki zostanie zrealizowany, będzie montaż pętli indukcyjnych w polu manewrowym lotniska. Dzięki nim, w sytuacji ograniczonej widzialności, kontrolerzy TWR [wieży - red.] będą wiedzieli w jakich sektorach, a będzie ich osiem, znajdują się pojazdy lub samoloty, umożliwiając tym samym bezkolizyjne kołowanie na stanowisko postojowe - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska. - Natomiast PAŻP w ramach swojej inwestycji zainstaluje dodatkową antenę monitoringu pola dalekiego odpowiedzialną za pomiar jakości sygnału kierunku systemu ILS.
ILS kategorii III B ma zacząć funkcjonować jesienią 2018 roku. Obecnie żadne lotnisko w Polsce nie posiada takiego systemu. Trwają prace nad jego uruchomieniem na warszawskim Okęciu. Ostatnią, najwyższą kategorią jest ILS kat. III C.

Zobacz, jak dba się o powierzchnie gdańskiego lotniska

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • Na bagaże czeka się godzinę. Czasami krócej.

    • 3 3

  • Carna magia te jielesy

    Przelatując teraz będą zmieniać propagację fal radiowych i tylko Tvpis i radio maryja będą dostępne i to we mgle do 75m. ;-)

    • 1 1

  • no i super ! ...wazne ze tem MASZT na kartuskiej rog zielony stok zniknal !

    ja NIE wierze ze maszty sa takie dobre i nie wplywaja na samopoczucie ! czy maszty wywoluja raka ? zostawmy to ekspertom ,ale dobrze ze rozebrali ten zlom !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane