• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie zaprojektują Kolej Metropolitalną

mn, ms
5 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową zaprojektuje Transprojekt Gdański. Oferta tego biura nie była najtańsza, ale ma powstać w najkrótszym czasie.



Z warunków przetargu, do którego stanęło 12 chętnych, wynikało, że o wyborze najkorzystniejszej oferty w 85 proc. zdecyduje cena, a w 15 - termin wykonania dokumentacji.

Po otwarciu kopert liczyły się dwie oferty. Najtańsza, złożona przez konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy, opiewała na 4,5 mln zł. Ten projekt miał powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Zwycięstwo przypadło jednak Gdańskiemu Transprojektowi, który złożył co prawda ofertę droższą o 400 tys. zł, ale zadeklarował jej wykonanie odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Co powinno decydować o wynikach przetargów publicznych?

- Dodatkowe 15 pkt. przyznane Gdańskiemu Transprojektowi za skrócenie terminów wykonania prac spowodowało, że jego oferta pokonała tę złożoną przez ofertę BBF o 7,52 pkt. - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Zwycięzca uzbierał 92,52 pkt., natomiast druga firma - 85 pkt.

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, planował, że przygotowanie projektu pochłonie ponad dwa razy więcej środków, czyli ok. 10-11 mln zł.

W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
mn, ms

Miejsca

Opinie (75) 2 zablokowane

  • Gdańszczanie czyli wszyscy ludzie z Gdańska czy Transprojekt Gdański bo to jest różnica. (2)

    • 46 19

    • nie wszystko co dobrego w Gdańsku to budyniowo a co be to hołota gdańska (1)

      budyniowo karmi się narcyzmem

      • 1 4

      • będzie zaprojektowane z głową

        • 0 0

  • rączka rączkę myje (4)

    coś mi tu nie pasuje

    skoro inwestor określił na kiedy chce mieć projekt to dlaczego ten czynnik zadecydował o wygranej?!

    w takim układzie nie dziwi, że jakieś lokalne cwaniaczki wygrały przetarg :-)

    • 22 78

    • nie narzekaj

      lokalne cwaniaczki czyli TG projektowały całą autostradę A1, prawie całą A2, most i trasę siekierkowską w Warszawie także myślę że znają się na budownictwie

      • 30 3

    • A umiesz czytać ze zrozumieniem młody wyborco PO, co to umie czytać i pisać, jest wykształcony i z wielkiego miasta?

      Warunki przetargu są podane - cena + termin.
      Najniższa cena dostaje 85 pkt. Reszta dostaje punkty proporcjonalnie do ceny najniższej. Czyli Transporjekt dostał za cenę 77,52 pkt.
      Najkrótszy termin dostaje 15 pkt, czyli Transprojekt dostał 15 pkt, a ci najtańsi dostali 0pkt.
      Widzisz, ja jestem moherem, patologią polityczną i umiem czytać i liczyć ze zrozumieniem. A też jestem wykształcony i z wielkiego miasta.

      • 19 7

    • Bo taka budowa to konkretne żrodełko dla koleżków

      pryska na boki jak diabeł a z głównej rury leci jak krew z nosa. "Eksperci" i inni zarządcy ciągną z niego fortunkę a budowa stoi albo się sypie.

      PS- Jedzie Polak po nauki kręcenia walów do Niemiec i spotyka się z głównym inwestorem autostrad. niemiaszek ma S classe średni domek i mówi mu, ze jak najlepiej "przyoszczędzić" i wyciągnąć z budowy na jakości asfaltu malowaniu pasów "taniej" , tańszych odblaskach na słupkach itp. niemiaszek przyjeżdża do Polaka za 3 lata a Polak 5 Bentejów helikopter i paląc, Niemiec pyta się go jak to zrobił na tej autostradzie , Polak prowadzi go na moczary i mówi : widzisz a Niemiec nic nie widzę a Polak mu na to : A widzisz???

      • 6 3

    • inwestor określił

      na kiedy najpóźniej chce mieć projekt

      • 0 0

  • Ta kolej to megabubel. (11)

    Lepiej było to włożyć w obwodnicę metropolitalną albo trase kaszubską.

    • 13 177

    • twoj komentarz to megabubel synek

      • 37 3

    • kaszuby jak chcą to niech sami se budują! jak tacy zaradni są... (2)

      • 10 11

      • pisze się

        sobie*
        sprawdź se.:P

        • 2 0

      • trasa kaszubska laczaca z trojmiastem lebork, slupsk itd, ktore nie sa kaszubskie

        • 0 0

    • A od bramek tej obwodnicy helikoptery przewoziły by samochody prościutko do centrum.

      • 9 0

    • Ty zapewne z Gdyni (2)

      Żal tyłek śicska?
      PKM, Obwodnica Południowa, Trasa WZ, Stadion, Węzeł Karczemki, linia tramwajowa na Morenę....
      A co w Gdyni? Pier...enie o przedsiębiorczości, energii i wyjątkowości...

      • 16 3

      • Ależ bredzisz (1)

        Widzę, że niektórym już kompletnie odbiło na tych sąsiedzkich animozjach.

        Akurat my się cieszymy z tej trasy, bo połączy Gdynię z lotniskiem, ale przede wszystkim z południowymi dzielnicami, które obecnie nie mają takiego połączenia. Nie wspominając o tym, że z południowych dzielnic będzie łatwo dostać się do centrów obu miast.

        Weź jakieś leki na nerwice czy coś. Nie wiem. Piwa się napij ;)

        P.S. Wymieniłeś projekty, które po pierwsze w większości finansowane są przez UE, a po drugie nie są realizowane w Gdyni bo nie ma takiej potrzeby i powoływanie się na nie w odniesieniu do Gdyni jest bez sensu. Równie dobrze można by powiedzieć, że Czesi się nie starają bo do tej pory nie wystawili armady na Bałtyku ;)

        • 3 8

        • No tak bo ty z Gdyni i taki wyluzowany jesteś...

          Dotacje są po to aby z nich korzystać, więc tylko chwała Gdańskowi za to, że potrafił z nich skorzystać.
          Piszesz, że w Gdyni nie ma potrzeby realizowania takich inwestycji a swojego lotniska niby do czego potrzebujecie??

          • 4 1

    • kolej z lotniska jest potrzebna czymś z lotniska treba djechac do miasta a autobus to porazka a taksówka w cenie złota

      • 4 0

    • (1)

      Dla mnie to też bubel. I nie o sama technologie i pomysł mi chodzi ale konkretnie o linie. Wrzeszcz powinien byc połączony jak najkrótszą trasą z lotniskiem!! Po to są tego typu kolejki aby szybko sie przemieszczać a nie jechać do okoła miasta. Jeżeli chcemy połączyć karczemki to wypadało by stworzyć dodatkowa linie. Ludzie mieli by wybór, wrzeszcz-lotniko, karczemki-lotnisko, wrzeszcz-karczemki. Wszystko szybko i sprawnie a nie tłuc się przez trzy czwarte miasta. Nic dziwnego ,że są takie korki jak ludzie doskonale wiedzą ,że dojadą autem dużo szybciej i w niemal identycznej cenie.

      • 1 3

      • Drogi asie... zero pojęcia o planowaniu przestrzennym - czemu miałoby służyć najkrótsze połączenie Wrzeszcza z Lotniskiem?... zero pojęcia o projektowaniu kolei - jak inaczej prowadzić tą trasę zarówno w planie jak i wysokościowo?... zero znajomości miasta - ta trasa w mieście już istnieje?no i na koniec ... zero logicznego myślenia - na co komu samochód na lotnisku jeśli zaraz wsiada do samolotu?A błędem jest to, że tak późno powstaje.

        • 0 0

  • no nie (3)

    znowu jakieś plany, jak nie kolejna proponowana trasa to propozycja projektu i tak w koło Macieju. Czekam dnia w którym przeczytam że budowa się zaczęła, bez zmian, protestów czy innych wtrętów.

    • 13 43

    • to nie jest plan projektu ale już projekt budowlany (1)

      • 16 1

      • to jest dopiero projekt planu

        • 0 0

    • to odwiedzaj strone czesciej niz raz na rok!!!

      • 4 2

  • to do roboty !!!! bo puki co hajs na to przeznaczony idzie na spotkanka i inne pierdoły,
    a zaraz się okaże , że na kolej hajsu nie ma a panowie nim zarządzający mają nowe samochody i domki nad jeziorem

    • 18 10

  • dziwny plan (8)

    wg mnie polaczenie lotniska z wrzeszczem (a nie osowa) powinno byc priorytetem przed euro 2012.

    • 25 19

    • zle ci sie wydaje

      • 4 6

    • w tym czasie jest to nierealne i dlatego lepszym rozwiazaniem jest... (3)

      podpięcie lotniska do istniejącej już teraz linii z Osowy do Gdyni.. lepszy wróbel w garści itd itd

      • 11 3

      • t (2)

        a nei uwazasz ze lepiej cos robic dluzej a lepiej?? niz dobudowac badziew i znowu miec problem... osowa to juz gdynia nie gdansk... wiec o co wam chodzi... trasa z lotniska co tu gadac ... zobaczycie na euro jak sie lotnisko bedzie zapychac.. a gdansk bedzie nie przejezdny i do roboty bedzie ciezko dojechac.. no chyba ze rowerkiem... pzdr

        • 2 3

        • (1)

          Osowa to jak najbardziej Gdańsk.

          A jak słowackiego zdążą zrobić, to z korkami powinniśmy sobie poradzić, bo będą i tak mniejsze niż dziś. Przecież oni tu nie przyjadą samochodami, ani nie zaczną ich wynajmować na potęgę, aby nagle nam korki wzrosły.

          Poprostu będzie więcej autobusów kursować i tyle.

          • 4 4

          • Co prawda rzadko bywam w gdańsku ale ostatnio (2 tygodnie temu) jechałem ul.Słowackiego a także Partyzantów. Wyburzyli kilka budynków oraz scieli drzewa ale tak po za tym , żadne prace nie zostały rozpoczęte. SŁowackiego na 100% nie będzie zbudowana na euro a co za tym idzie będzie oddana do użytku (mała spekulacja) ok 2014-2015r.

            • 0 2

    • KOLEJ METROPOLITALNA (1)

      TEŻ TAK UWAŻAM NAJPIERW POŁĄCZENIE Z WRZESZCZEM A NASTĘPNIE Z OSOWĄ Z OSOWY TO JEDYNIE STARSZE DZIECI POJADĄ DO SZKOŁY DO CENTRUM BO RODZICE RANO ZASTANOWIĄ SIĘ KTÓRYM DZIŚ AUTEM POJECHAĆ DO PRACY I TYLE Z KOLEI METROPOLITALNEJ DLA MIESZKAŃCÓW OSOWY

      • 5 4

      • do JOCKER podstawą rozwoju jest komunikacja nie robiona na styk

        tylko perspektywicznie. Ta kolej powinna być budowana przez Chwaszczyno do Żukowa i to z miejscem na kolejne 2 tory. Ty masz typowo policzkowe myślenie : " po co budować w ogóle skoro i tak się dojeżdża" Po co był tramwaj na Chełm skoro autobusem można było się dowlec??

        • 3 1

    • osowa też jest ważna

      bardzo dużo ludzi mieszka w tych miejscach a będzie jeszcze więcej, kolej powinna być jeszcze bardziej rozbudowana bo to najtańszy i najszybszy środek transportu. Linie powinny być podzielone (jak w innych metropoliach świata) kolorami.

      • 0 0

  • "Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. " (2)

    zegar już tyka, stawiam 1$ że pojawią się niespodziewane utrudnienia i będzie jak zawsze ....

    • 22 18

    • Już nawet wiadomo, kto te utrudnienia stworzy - budyniowo

      • 4 6

    • Bet

      Za malo stawiasz chlopcze. Nie wchodze w to!

      • 1 2

  • nie uwazacie ze przystanki na morenie sa troche dziwacznie usytuowane? (5)

    ten na potokowej to jeszcze ujdzie bo bedzie mozna busem czy tez tramwajem dojechac (ale pewnie samochodu zostawic to juz nie bedzie gdzie?), natomiast ten przy jeziorku na poligonie? to wyglada na jakis zarcik planistow

    • 8 21

    • Zarcik?

      zapomniales ze miasto sie rozwija i tam gdzie dzis masz scienisko za dwa trzy latabeda domy mieszkalne,,, Czyli planowanie jak najbardziej prawidłowe. Chyba ze wolałbys potem znow przebudowe i niepotrzebne koszty generowane poprzez krotkowzrocznych

      • 17 1

    • Teren przy jeziorku już jest nieźle zabudowany. To nie lata 90-te, kiedy chodziło się tam pohasać wśród poligonowego sprzętu....

      • 13 1

    • a byliście tam ostatnio? trochę się zmienia :)

      • 3 1

    • no comment

      przystanek "przy jeziorku" to tereny, które wkrótce będą zabudowane nowym osiedlem "Wróbla Staw' - tak nazywa się też nazwane przez Ciebie jeziorko, jak i planowany przystanek. Wpadnij do Jasienia - zobaczysz na jego peryferiach już w budowie na co najmniej 5 tys osób osiedle. Przy okazji zobaczysz blokowisko przy Myśliwskiej, które już jest zamieszkałe.

      • 4 1

    • Tereny wokół kolei są najbardziej rozwojowe

      Jak pół wieku temu budowano SKM również nie było osiedli - Zaspy, Przymorza, Żabianki... One powstały dopiero po uruchomieniu SKM, która właśnie przyczyniła się do rozwoju Gdańśka i całego Trójmiasta
      Podobnie będzie z PKM - zobaczycie za kilka, kilkanaście lat :)

      • 2 1

  • do roboty a nie siedzicie w komentarzach i drapiecie się po głowach: co tu napisać...

    • 6 4

  • no i git majonez

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane