• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • heh

    Cos drogie te zatoki chyba z granitu beda :D

    • 9 0

  • No ladnie

    Po co szukac toru na Offroad..wystarcza gdynskie drogi.
    Wielkopolska(rejon Karwin) pieknt teren dla 4X4...

    • 5 0

  • W Gdańsku też by się przydał remont zatoczek:
    - Potokowa kier. Wrzeszcz PKP i Morenę
    - Zacna w kier. Jasień PKM
    - Cm. Łostowicki w obu kierunkach
    - Dobrowolskiego w obu kierunkach

    Zapewne oprócz tych co wymieniłem znajdą się jeszcze przystanki, które można by było wyremontować.

    • 4 0

  • Ty Łucyk lepiej podaj się do dymisji

    Gdynia odetchnie.

    • 18 0

  • A to ciekawe ... (4)

    Jedna zatoka w cenie autobusu. Ale skoro mają być ze złota i co najważniejsze nie będą namalowane w szczurkowym stylu ,to niech tak będzie.

    • 10 0

    • Gdzie takie tanie autobusy?

      • 2 0

    • Zatoki po 780 tysięcy, autobusy po 1,15/1,55 mln (2)

      Jak Gdynia dwa lata temu kupowała autobusy MAN, to zwykły był po 1,15 mln, a przegubowy po 1,55 mln zł. Warto też zauważyć, że w ramach remontu jest też wymieniany cały chodnik. Ale mimo to te 700 tysięcy jest zazwyczaj zmarnowane, bo bez zatok komunikacja miejska jeździłaby szybciej.

      • 3 3

      • Bez autobusow.jezdziloby sie szybciej

        • 1 1

      • ale nie wszyscy jeżdżą komunikacją miejską

        zrozum to człowieku.

        • 0 1

  • ile?? za troche tłucznia i kostki plus wiata???

    • 10 0

  • Jedna z lepszych zatoczek autobusowych w Gdyni

    to jest na Biskupa Okoniewskiego w stronę dworca. Moja ulubiona.

    • 6 0

  • Czy ja dobrze widzę? (2)

    Czy oni zamierzają remontować zatokę na przystanku "Hutnicza - Estakada", która to zatoka ma być zaraz likwidowana wraz z budową drogi rowerowej między Janka Wiśniewskiego a Morską?

    • 4 0

    • A może od razu zlikwidują tę zatokę?

      Ale wtedy powinno to być zaznaczone w artykule.

      • 0 0

    • to na moje oko nie z tej strony. ddr ma byc po drugiej stronie

      • 0 0

  • Brukiem złotym będą wyłożone, że taka cena?

    • 14 0

  • Wpierw robili z kamieni kostkowych

    Teraz wyrzacaja to pod estakade a przystanki zalewaja betonem podwojna robota...interes sie kreci

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane