• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • Gdzie jest CBA???

    Halo halo !

    • 14 3

  • Te wady zatok przystankowych... (3)

    Trudno jest mi zgodzić się z tym, że brak zatok poprawia płynność ruchu. Może dla odizolowanej ulicy o jednym pasoe ruchu to prawda, ale na zdrowy rozsądek stojący na przystanku autobus to to samo co nagłe zwężenie o jeden pas, a to wiemy jakie skutki powoduje. No ale nie przesądzam tylko jutro poszukam w internetach czegoś na ten temat.

    • 7 6

    • Tu chodzi o płynność dla komunikacji publicznej, nie dla prywatnych samochodów (2)

      autobus nie zjezdzając do zatoki robi sobie przestrzen przed. to chyba logiczne.

      • 2 4

      • piszesz rzeczy dramatycznie wprost glupie (1)

        dowodzace podstawowych problemow z logicznym mysleniem. Pomysl matole o przestrzeni ZA autobusem blokujacym droge - wyobraz sobie brak zatok postojowych na buspasie. Norma jest, ze jedzie po sobie kilka autobusow/trolejbusow. Jak jeden staje to wszystkie inne tez stoja matole - opiznienia kumuluja sie, plynnosc ruchu znika..... Ta twoja zapiekla nienawisc skierowana wobec kierowcow samochodow osobowych jest toksyczna, uposledza twoje mylsenie i zdolnosc do wyciagania wnioskow;.

        • 6 4

        • to nie matoł

          to całkiem inteligentna jednostka, tylko totalnie zaślepiona ideologią bądź osobistą traumą. jak zobaczysz jego wpisy w tym wątku (charakteryzujące się tym, że się nie podpisuje, ale powtarza, bądź parafrazuje dokładnie te same wypowiedzi), to wyjdzie, że jego marzeniem i zarazem mokrym snem jest kompletne wyeliminowanie samochodów osobowych z przestrzeni i żadne racjonalne argumenty nie trafiają. taki gdyński błędny rycerz co walczy z wiatrakami w chłodnicach :D

          • 4 4

  • (1)

    Uwielbiam te teksty o smrodzie w autobusach. Prawdę mówiąc to biorąc pod uwagę palących w samochodzie to średnio w samochodzie śmierdzi bardziej niż w autobusie. Ale ja rozumiem po co to. W autobusie musi śmierdzieć i w każdym musi jechać bezdomny i inne miejskie legendy też muszą być prawdziwe. Inaczej zostałoby lenistwo i egoizm, a to przecież nie tak.

    • 9 6

    • Bo śmierdzi, zwłaszcza latem

      polacy się średnio nie myją, a ja nie znam absolutnie nikogo kto by palił w samochodzie. i co pan na to?

      ech, Panie Kajetanie, naprawdę czas dorosnąć. ideologia jest bardzo fajna i pozwala odreagować najróżniejsze frustracje, ale to przecież nie tak.

      • 4 3

  • Promowanie transportu i zwiększanie konkurencyjności = blokowanie osobówek. Brawo

    • 6 6

  • (1)

    Znów pan Łucyk ma genialne pomysły???

    • 11 1

    • Wizjoner pierwsza klasa

      Szkoda tylko że jeszcze nie podał się do dymisji.

      • 3 1

  • Znaczy na udeptanym piachu...

    ... zamiast kolein w asfalcie będzie betonowa kostka?
    Sprawdzie se na Węźle Żołnierzy Wyklętych jak to będzie wyglądać. Najlepiej na przystanku w stronę do Centrum

    • 5 0

  • Dla kierowców wszystko. Nawet zatoki za 7mln (8)

    Byle św przepustowość nie była zaburzona.

    • 6 5

    • zatoki matole sa dla komunikacji miejskiej (4)

      • 5 5

      • o nie (1)

        przeczytaj ostatni akapit artykułu:

        "Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego."

        Zaraz Pan Kajetan, który jest tutaj nadzwyczaj aktywny Ci to wyklaruje :))))

        • 4 3

        • aktywista moze byc byle i**ota - zero kwalifikacji, dorobku

          • 4 4

      • o niee...zatoki, scieżki rowerowe, chodniki... (1)

        to wszystko jest dla kierowców. by nikt im na jezdni nie przeszkadzał w szybkiej jezdzie i mieli gdzie parkować.

        • 4 1

        • Wciąż nie rozumiem dlaczego aktywiści miejscy nie postulują robienia woonerfow na torowiskach. Linia kolejowa przecina całe Trójmiasto krwawym sznytem.

          • 3 3

    • (2)

      Wystarczy, że aktywiści miejscy są zaburzeni.

      • 0 4

      • zaburzeni są cierpiący na samochodozę (1)

        całe szczęście ich populacja maleje, rozsądek się przebija przez sznury samochodów stojących w korkach

        • 1 3

        • Tak bardzo maleje

          Że w Gdyni odsetek dojeżdżających samochodem w latach 2015-18 sporo wzrósł.

          • 2 1

  • W miejscach tymczasowych przystanków powinien być obowiązek wykonania znaków poziomych ( zygzaków żółtych ).

    • 5 0

  • Pięknie "równy" beton na pilsudskiego.

    Nawet tego nie potraficie zrobić.

    • 1 4

  • Jak czytam wypowiedzi takich matołów jak Lewandowski wzrasta we mnie chęć przemocy (3)

    • 5 5

    • No nie od dziś wiadomo że kierowca = frustrat

      • 2 3

    • przejdź się kawałek pieszo - dziś jest "dzień bez samochodu"

      może zrozumiesz, skąd się biorą choroby układu krążenia: od stania samochodem w korkach.

      • 0 3

    • Dlaczego?

      Im wcześniej pogodzisz się z faktami, tym lepiej dla Ciebie

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane