• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • (1)

    Zatoki same w sobie, może i nie są tak potrzebne jak się to większości kierowcom osobówek wydaje ale skoro się już je buduje, to po co i dlaczego nawierzchnia tam kładziona jest brukowa? Nie do końca to rozumiem zważywszy ze takie akcje remontów tychże, organizowane są cyklicznie w miejsce porządnego wykonania podbudowy tychże - podbudowy, która wytrzyma nacisk kół autobusów przez dziesięć a może i więcej lat? Ktoś za to brakoróbstwo albo brak umiejętności jednak płaci cyklicznie. Nie widzę w tym sensu innego jak - Job security.

    • 4 0

    • Rzecz w tym, że te podbudowy nie zostały wykonane jak należy. Może po to, by ciągle "modernizować" za wielkie pieniądze.

      • 1 0

  • A kiedy remont na Obłużu Centrum 05?

    To trochę żart, że jeden z najbardziej obleganych przystanków w Gdyni nie może w dalszym ciągu doczekać się swojej modernizacji... przede wszystkim brakuje tablicy informacji pasażerskiej

    • 5 0

  • zatoki

    witam mam pytanie a kiedy znikna te druty z nad ulicy zenada porazka dynastji szczurow

    • 1 4

  • Kto wybierał te zatoki? (1)

    Tylko trzy z nich są w złym stanie. Jest za to sporo zatok w Gdyni, które są w fatalnym stanie. Czym się kierowali ludzie odpowiedzialni za ten remont? Czy ktoś kiedyś zapyta o zdanie kierowców? Przecież to my wiemy gdzie i z czym są problemy. Co chwilę jest poprawiane coś, co działa dobrze.

    • 3 3

    • Raczej poprawianie, bo żle zrobione.

      • 0 1

  • Kasa

    Skąd oni biorą te kwoty 7 mln????

    • 6 0

  • ja tylko przypomninam

    prezydent zeby dac stolki swoim najlepszym ludziom dal je w spolkach . i mamy w komunikacji prezesow ktorzy dostali stolek za pucowanie prezydenta.wystarczylby jeden ale co tam... da sie 3 pod przykrywka lepszego zarzadzania ludzmi :) co wiecej, jeden z prezesow dostal stolek jak nie udalo mu sie zrobic?? tak tak. lotniska :) . jak jeden z dyrektorow zkm musial odejsc ze wzgledu na emeryture nastepny zostal sciagniety z PLO zeby dostac stolek jako dyrektor zkm gdynia. nagle :D .coz..... i tak to sie kreci :) a ludzie dalej wierza w intencje prezydenta :) nie nie..... nie jestem za pisem ani za platforma ani za niczym innym :) przedstawilem tylko bardzo niewygodne fakty :) jak nie wierzycie to nie wierzcie.wasza sprawa :)

    • 5 1

  • nie wiedziałem ze jedna zatoka kosztuje tyle co dwa mieszkania!!!!!!

    niesamowite. co na to organa scigania???

    • 6 0

  • A najważniejsze dalej w tyle... (1)

    Potrzebne sprawy przekładane latami i dalej nie zdobione, tutaj zatoka autobusowa za prawie 1mln zł... Pytam co to za zatoka panie Prezydencie, jakiemu znajomemu pan teraz daje zarobić...?

    • 3 1

    • Firma MTM, która podobne zatoki już robiła nie tak dawno temu. Robiła, robi i robić będzie, bo tu chodzi o to, żeby wiecznie rob

      • 1 0

  • "Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego." Ta wypowiedź dyskredytuje owego pana jako myślącego człowieka.

    • 3 1

  • przekręt ????

    900.000zł za 100-150 metrow warstwy scieralnej asfaltu , wiate i laweczke?
    zrobię to za pół ceny !!!!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane