• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kolejny trolejbus przerobiony z autobusu

Patryk Szczerba
10 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu. Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu.

W ostatnich dniach na ulice Gdyni wyjechał kolejny - przebudowany z autobusu Mercedes Citaro - niskopodłogowy trolejbus. Takich "przerobionych trajtków" jeździ już po mieście ponad trzydzieści. Niebawem dołączą do nich kolejne.



Czego najbardziej brakuje ci w gdyńskiej komunikacji?

Mercedes-Benz O530 Citaro posiada to samo, co miałyby zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej fabryczne modele: nowy silnik, klimatyzację oraz napęd pomocniczy.

- Zaczęło się w 2004 roku od przekładania urządzeń ze starych jelczy do nowych mercedesów, dzięki czemu mogliśmy wykorzystać pojazdy, które już nie są w eksploatacji. Nadal postępujemy według tej zasady, odkupując używane autobusy, które mają około 10 lat i przerabiając je do naszych potrzeb - wyjaśnia Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Co się zmienia? Wymieniane są podzespoły oraz demontowane silniki i skrzynie biegów. Pozostaje karoseria. Instalowane są oczywiście nowe elementy, takie jak np. silnik asynchroniczny, pozwalający na bardziej ekonomiczna jazdę.

Wszystko za cenę trzykrotnie niższą niż u producenta, gdzie nowe pojazdy kosztują nawet milion złotych. W lipcu pojawiły się trzy nowoczesne solarisy trollino 12M. Dzięki pojemnym i wydajnym akumulatorom mogą przejechać do 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Na większe zakupy na razie się nie zanosi.

Czytaj też: Zmiany w komunikacji nocnej

- Przez kilkanaście miesięcy, dzięki środkom unijnym kupiliśmy 28 nowych trolejbusów. Teraz koncentrujemy się na ich utrzymaniu. Przyjęliśmy strategię, że w najbliższych trzech latach ograniczmy się do zakupu trzech pojazdów, już z własnych środków. Będziemy chcieli nadal dokonywać przeróbek. Dwa przebudowywane właśnie solarisy powinny wyjechać na ulice już w grudniu i w lutym - podkreśla Tomasz Labuda.

W styczniu mają już ostatecznie zostać wycofane wysokopodłogowe trolejbusy. Pozostaną zabytki: Sauer, Skoda i dwa Jelcze, obsługujące sezonową linię turystyczną.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Tramwaje w całym Trójmieście (41)

    Czego najbardziej brakuje ci w gdyńskiej komunikacji?
    Tramwajów!

    • 114 185

    • Może Tobie. Reszcie z nawiązka wystarczy trajtek. (13)

      O kosztach stworzenia torowisk w ogóle nie wspominając.

      • 61 29

      • (10)

        Kolega napisał niżej - "po cholerę im ta sieć trakcyjna skoro i tak szybciej jak samochody nie pojada". No właśnie. A tramwaj wyprzedza wszystkie samochody stojące w korkach.

        • 38 29

        • a jak sie taki tramwaj zepsuje to stoi cala siec na danej linii (9)

          wspaniale rozwiazanie, ciekawe dlaczego miasta nie decyduja sie dzisiaj na wybudowanie od nowa sieci tramwajowej? skro taka idealna, pytanie za 100pkt, wazny jest aspekt ekonomiczny, poza tym + i -

          • 40 28

          • (5)

            Wiele miast w Polsce i na świecie planuje prawdziwą tramwajową rewolucję. Przykładowo w Turcji komunikacja tramwajowa ma się coraz lepiej. W ostatnich latach otwarto w tym kraju dwie nowe sieci w Bursie (2002) i Samsunie (2010), przez co ich liczba wzrosła do jedenastu. Firm produkujących tramwaje jest dziesiątki i wszystkie mają zamówienia. Przykładowo Stadler DT 8.12 to najnowsza wersja tramwaju dla Stuttgartu, gdzie pojawić się ma na przyszłej linii U12, dla której właśnie buduje się tunel pod centrum miasta. Kolejny z tunelów tramwajowych w tym mieście, dodajmy.

            • 13 8

            • a potem potem jest płacz i zgrzytanie zębów (4)

              ze spać nie można na pętli w olivie. Komfort przejazdu tramwajem na Hallera a trajtkiem to jest chyba jednak różnica.

              • 17 18

              • smarownice szynowe

                takie proste urządzenia

                • 13 3

              • Ja tam nie wiem...
                Ale śpię w domu a nie "na pętli"

                • 18 1

              • (1)

                Mieszkam 20 lat przy pętli na Zaspie i jakoś mnie uszy nie bolą (koszmarów nocnych też nie miewam)...

                • 2 1

              • Jak miasto nie posiada tramwajów to nie będzie w nie inwestowało proste trolejbusy są łatwiejsze do zrealizowania niż budowa infrastruktury dla "przecinaków" ;)

                • 1 0

          • Pytanie z d*py (2)

            Bo nawet w Polsce jest miasto które buduje od zera linie tramwajową - Olsztyn

            • 14 6

            • (1)

              Mieli, ale zlikwidowali, a teraz żałują

              • 8 2

              • kwestia organizacji i planowania

                • 0 0

      • nie stac was na tramwaje (1)

        przerabiajcie sobie dalej te autobusiki. les lat temu Gdansk pozbywal sie starych ikarusow mogliscei odkupic.

        • 9 17

        • no nie bądź taki

          przynajmniej daj popatrzeć na wasze lśniące 105-tki..

          • 5 2

    • po co tramwaje ? (14)

      1. z pasu wydzielonego dla tramwaju moga korzystac tylko one, gdyby wylac na nie asfalt to by znaczaco rozladowaly korki dzieki dodatkowej nitce
      2. drogie tramwaje, drogie tory, klopoty w zimie, tramwaje wypadajace z torow
      3. Gdynia jest bardziej górzysta, a także tramwaje sie nie spisza bo nie podjada pod wieksze wzniesienia
      4. ILE OSOB ZABILY TRAMWAJE, A ILE TRAJTKI ?

      • 29 44

      • (6)

        A ile osób zabiły samochody osobowe? Nie wydaje mi się, żeby śmiertelność ofiar wypadków z udziałem tramwai była większa niż pojazdów innych. Tramwaje wypadające z torów... zdarza się, ale raczej bardzo rzadko - ja nie pamiętam kiedy ostatnio i przedostatnio wypadły. Są droższe, ale i ich żywotność KILKA RAZY dłuższa od autobusów. Nowo zakupione podjadą pod każdą gdyńską górkę. Co do pkt. 1-szego to uważasz że buz-pasy są niedobre?

        • 19 8

        • bzdura (5)

          Wybacz, ale jako kierowca(10 lat praktyki) zdecydowanie się z Tobą nie zgadzam. Jazda po ulicach/skrzyżowaniach gdzie są tramwaje to spore "zamieszanie", natomiast w Gdyni Trolejbusy wystarczają w zupełności.

          A tak z innej beczki - jakby te (bez)mózgi z naszych 3 miast potrafiły się dogadać, to bajką była by choć 1 linia metra w Trójmieście...ale tego to chyba nikt z nas nie dożyje

          • 16 18

          • jeśli przez 10 lat nie udało Ci się opanować skryżowanań z tramwajami

            to pewnie w wieku 50 lat stwierdzisz, że drogi jednokierunkowe to też spore zamieszanie. Wczoraj takiego jednego przerósł jednokierunkowy ruch na trójmiejskiej obwodnicy... Lepiej za wczasu oddaj dobrowolnie prawko.

            • 22 15

          • jakoś te mózgi mają jedną nitkę kolei miejskiej (2)

            i nie mów, że metro musi być w tunelu, bo wcale tak nie jest.

            • 13 1

            • (1)

              Kolej miejska nie musi być w tunelu, ale słowo "metro" taką kolej określa.

              • 1 1

              • metro oznacza kolej obsługującą przewozy pasażerskie w metropolii

                • 0 0

          • A w którym kierunku miałoby być metro?

            Z płn na południe jest SKM
            Ze wschodu na zachód za 3 lata będzie PKM

            Ewentualnie brakuje czegoś an południowe dzielnice Gdańska lub w pasie nadmorskim w Gdańsku. W Gdyni w przyszłości (Gdynia Zachód) planowane jest połączenie kolejowe z PKM, więc także z całym systemem "metra" trójmiejskiego.

            • 10 1

      • Gdyby wylać asfalt na tory, to istnienie tramwajów nie miałoby żadnego (3)

        sensu, bo tak ajk samochody stałyby w korku, tyle, że trochę mniejszym.

        • 15 2

        • Nie wiem czy mniejszym skoro pasażerowie przesiedliby się do autobusów jadących po tym asfalcie.

          • 5 3

        • sensa ma jedynie wpuszczenie na torowisko autobusów... (1)

          dziwie się, ze na Kartuskiej / Nowych Ogrodach / Podwalu nikt na to nie wpadł...
          Kolejnym kretynizmmem jest brak asfaltu na ostatnich 20 metrach torowiska na Nowych Ogrodach przed skrzyżowaniem z Puhulanką. Przecież karetki mogłby spokojnie cały ten odcinek aż do skrzyżowania jechać torowiskiem...

          • 8 3

          • mistrzowie jazdy buspasem i parkowania na wąskim chodniku by się tam czuli jak w raju

            • 5 1

      • po to:

        1.gdyby z tego samego pasa korzystały samochody i to sens istnienia tramwajów byłby żaden,trolejbus stoi w korku a tramwaj jedzie
        2.to prawda tylko miasta bogate mogą sobie pozwolić na ten rodzaj komunikacji,kłopoty w zimie mniejsze niż z utrzymaniem dróg(ile tych tramwajów wypada z szyn? i co ile czasu-bzdura nie argument,trajtek może złapać gumę
        3.Jakoś na Chełm wjeżdżają a mają też jechać na Morenę,dla nowoczesnych jednostek to nie kłopot
        4.Bardzo ciekawe pytanie,a ile osób zabiły trajtki?
        Statystyki powinny zawierać wielkość miasta i ilość pojazdów,to tak dla ścisłości.
        Ile jeździ w Polsce tramwajów a ile trajtków?

        • 12 8

      • a pas wspólny mogą blokować wszyscy

        przykro mi, ale komunikacja miejska musi mieć priorytet. Awaria tramwaju? można go odholować lub przepchnąć na pętlę drugim tramwajem.

        • 6 0

      • Tramwaj ma zalete

        pod górkę jedzie bardzo szybko i ma szybkie przyśpieszenie.

        • 0 0

    • Po co budować torowisko wzdłuż ulicy na której można puścić autobus?

      Przecież to generowanie kosztów. Tramwaje też stoją w korkach, a jak zepsuje się jeden to reszta stoi.

      • 11 15

    • Latem jeszcze były.

      Ale ponoć to już ostatni sezon :(

      • 2 0

    • (2)

      Jak się ogląda tramwaje na Zachodzie to wszystkie mają dużo miejsc siedzących. Tylko w lewackiej Polsce podróżującym nimi ludziom każą stać. Do tego te krzywe krzesełka w Pesach.

      • 8 3

      • na Zachodzie tramwaje mają dość duże odległości między przystankami (1)

        w lewackiej Polsce przystanki co 100-200 metrów to nic dziwnego.

        • 4 3

        • wyzywać ludzi od leworęcznego sztyletu ;) co za fantazja ;))

          • 0 0

    • żadnych tramwajów w Gdyni (3)

      Jak w temacie, żadnych tramwajów w Gdyni. Proponuję koledze żeby się troszkę zastanowił, Gdynia to nie Gdańsk i tu się tramwaje nie sprawdzą. Tak naprawdę tramwaj mógł by się poruszać wzdłuż ulicy Morskiej, śląskiej, alei lub różowej i tak do granicy miasta za klifem. W Gdyni tą role pełni już SKM. Owszem tramwaj miał by więcej przystanków, ale tak na serio czy wzdłuż SKM-ki są odcinki których nie da się przejść pieszo, lub podjechać autobusem, lub trajtkiem ? Teraz bardziej merytorycznie, trzeba sobie zadać pytanie jakie są główne kierunki poruszania się mieszkańców Gdyni ? O ile przekłada się to na korki, a tak właśnie sądzę to jest to Chylonia - Orłowo, Obłuże - Centrum, Dąbrowa - Centrum, Witomino - Centrum, oraz wszystkie dzielnice do obwodowej. Teraz rozwiązania dla tramwaju. Z Obłuża po estakadzie tramwaj nie pojedzie (nie te naciski), z Dąbrowy pewnie by pojechał, ale dojechał by do Orłowa i tu się kończą możliwości budowy torowiska, no i powstaje pytanie czy podjechał by pod Wielkopolska, są w końcu kolejki górskie wiec i tramwaj da się tak zrobić by podjeżdżał, ale czy to się opłaca?. Z Witominem mamy dokładnie ten sam problem, wiec zostaje nam Chylonia do Orłowa gdzie mamy SKM. Tak podsumowując wydaje mi się iż kolega się z tymi tramwajami troszkę zapatrzył na metropolie które są inaczej położone (na płaskim terenie)i troszkę zapomniał że Gdynia to ani skala wymagająca takich rozwiązań, ani sprzyjające temu ukształtowanie terenu.

      • 35 3

      • Nareszcie jakaś sensowna, dobrze uargumentowana wypowiedź bez pieniactwa.

        Oby więcej takich.

        • 16 0

      • W pasie nadmorskim przydałaby się taka tramwajowa linia połączona z takimi gdańskimi pętlami jak Jelitkowo, Zaspa i Brzeźno. Chodzi tutaj też o konkurencję przewoźników, ale i o bliskość mieszkańców i plażowiczów do przystanków. Oczywiście "nie od razu Kraków zbudowano".

        • 0 0

      • To co wymieniłeś

        to nie Gdynia, to już prawie Wejherowo.

        • 0 0

    • Trzeba (1)

      być człowiekiem wyjątkowo nieodpowiedzialnym,żeby wprowadzić do miasta tramwaje.Czy ludzie są ślepi!!!
      I nie widzą ja zorany przez tory jest Gdańsk!!!!!.
      Człowieku,odpuść sobie te tramwajowe bzdury.

      • 10 11

      • co to pie*pszysz

        zakompleksiony czlowkieku? Tramwaj jest swietny wszystkie wieksze miasta inwestuja w tam....

        • 8 10

    • GDYNIA PO ZAKOPANYM TO NAJBARDZIEJ GÓRZYSTE MIASTO W POLSCE!!!

      Tramwaje do płaskich miast. Trolejbusy są cichsze i wygodniejsze, mniej wypadkowe - bezpieczniejsze i mogą jechać 5km bez trakjci. Zepsuty tramwaj to zator!!! Tylko trolejbusy i autobusy na gaz!

      • 1 0

  • 10-cio letnie pojazdy przewożące ludzi (9)

    w komunikacji zbiorowej to chyba nie jest powód do dumy?

    zauważyć należy że teraz dopiero zaczynają karierę .... podczas gdy gdzieś w europie już z nich ktoś zrezygnował.

    Czy takich oszczędności chcemy?

    • 48 102

    • Wymieniać wszystkie autobusy (1)

      co miesiąc!!!

      • 39 4

      • Co tydzień! Nie myć

        tylko od razu wyrzucać na złom!

        • 35 4

    • z drugiej strony co się zużywa w takim autobusie najbardziej? (2)

      Oczywiściesilnik i skrzynia biegów które z bomby są wyrzucane. Zastępują je nowe silniki elektryczne i osprzęt. Jeśli buda była dobrze zakonserwowana, rama pojazdu nie jest pordzewiała to 10 letnie pojazdy mogą jeździć jeszcze kolejne 15. Zawieszenie można naprawić, w drastycznej wersji wymienić w nim wszystko i będzie jeździł jak nowy. Środek autobusów produkowanych 10 lat temu ma też wszytsko czego nam trzeba, najlepiej jeśli są duże otwierane okna bądź klimatyzacja. Siedzenia powinno się wymienić (nowe obicia), ale to zazwyczaj PKT robi. Tylko plastiki będą trzeszczeć i skrzypieć bardziej... Generalnie da się przeżyć i popieram taką rozsądną oszczędność. Gdyby Gdynia nie bawiła się w lotniska to by można było te 100 mln złotych inwestować w komunikację - fabrycznie nowe pojazdy i tańsze bilety. Ale że mamy co mamy to należy się cieszyć i z tego.

      • 45 0

      • tragedia polega na tym, (1)

        że w tych autach nie ma ramy. Zastępuje ją kratownica, co czyni remont bardziej kosztownym. Wymiana wszystkiego jest ekonomicznym nonsensem, gdyż koszt demontażu, zakupu i montażu w warunkach jednostkowych wychodzi drożej niż zakup nowego. Ale na zasadzie: " tonący brzytwy się chwyta " tworzymy taki tabor i poprzez odpowiedni PR mamimy namiastką luksusu...

        • 3 1

        • tylko że oni nie remontują kratownic jedynie wymieniają silnik bo co może dolegać kratownicy z kraju gdzie nie ma potrzeby solenia w zimę wszystkiego ;)

          • 3 0

    • (2)

      W najbogatszych krajach Europy po miastach jeździ zdecydowanie starszy tabor- byłoby głupotą wymieniać sprawne na nowe:) ale cóż widocznie kolegę stać...miło słyszeć... zerknij na strony w Holandii czy Francji:)

      • 24 4

      • tylko nowe (1)

        bo nie za swoje to sie fajnie kupuje,Unia przeciez musi dac.W Niemczech 10-15 letni bus to nie rzadkosc, ale sa normalnie i systematycznie serwisowane.W Polsce po 5-ciu latach to szrot,dotyczy tez taboru tramwajowego.

        • 7 3

        • To nie jest do końca tak jak piszecie. W Polsce 10-15 lat temu dominowały Ikarusy i Jelcze. Pojazdy te nie dość, że już w momencie produkcji były przestarzałe to były wykonanie niedbale. Z tego powodu pojazdy te w wieku 20 lat obojętnie jakby nie były serwisowane są złomami. Dodatkowo słaba kultura techniczna, przeładowanie, słabe drogi itp. powoduje skrócenie czasu eksploatacji. W RFN pojazdy były projektowane na 35-40 lat. Dodatkowo każda minimalna usterka powodowała zjazd do serwisu. Z tego względu po 20 latach pracy w Niemczech pojazdy te są w lepszym stanie niż polskie po 5 latach.

          • 4 1

    • 10 letni pojazd

      A ty 20 letnim golfem jezdzisz i jest OK?

      • 25 0

  • Pobudka!!!! (3)

    W jakich ostatnich dniach???? Toż to ponad pół roku już jeździ (pod warunkiem, że nie stoi i nie czeka na serwis) - niedługo kolejny wyjedzie. Obecnie jest na lakierni.

    • 50 3

    • Dokładnie, już w lecie nim jechałem.

      A w ankiecie brakuje mi odpowiedzi:
      - najbardziej brakuje mi trolejbusów przegubowych.

      W trolejbusach w godzinach szczytu panuje straszny tłok, ciężko czsami wejść do środka. Komfort podróży jest znikomy. Zamiast wciskania na siłę trolejbusów na Fikakowo rozwój sieci powinien zostać skierowany w kieruku zwiększenia pojemności i komfortu podróży. Gdyby nie strefa płatnego parkowania już dawno dojeżdżałbym do pracy samochodem.

      • 14 0

    • bo w lakierni czy w hali a nie na dachu byloby latwiej i nie trwaloby tak dlugo

      • 0 1

    • Dokładnie a teraz będą przerabiane Solarisy 2 generacji na trolejbusy ... jeden na kanałach ma już zamontowane wszystko na dachu, tak więc pewnie w nowym roku go wypuszczą na trasę

      • 2 0

  • trolejbusy 22 (3)

    Trolejbusy linii 22 często się spóźniają albo w ogóle nie przyjeżdżają.

    • 27 20

    • wystarczy korek na ulicy.... (1)

      i trolejbus stoi... a nasze tramwaje w Gdańsku mają gdzieś korki :P to jest różnica ;)

      • 6 14

      • Taaa, szczególnie na wielkich skrzyżowaniach w Centrum.

        Stoją tak samo jak i inne pojazdy.

        • 6 4

    • Jak nie wiesz Marcinie to się nie odzywaj ... światła są tak porobione,że jeżeli staniesz na 2 czerwonych, to masz już opóźnienie, którego nie da się nadrobić szczególnie gdy ludzie kupują karnety nie odliczoną kwotą.

      • 4 2

  • ?

    Nie ma się co chwalić bardzo drogimi w eksploatacji pojazdami. Autobusy są tańsze, ale o tym sza!

    • 25 35

  • Nowoczesne miasto. Hehehe (1)

    po cholerę im ta sieć trakcyjna skoro i tak szybciej jak samochody nie pojada

    • 36 40

    • jeżeli stoją w korku, to nie palą hektolitrów paliwa

      • 6 1

  • Tłok (3)

    Sprowadzają stare graty, które na Zachodzie uważane są za złom. Nowoczesna komunikacja? Częstotliwość kursowania pojazdów rano i po południu jest taka, że często drzwi nie daje się zamknąć, nie mówiàc o jakimkolwiek komforcie jazdy.

    • 41 29

    • Napisałeś o Gdańsku (2)

      a artykuł jest o Gdyni

      • 15 19

      • drrryń! obudź się! gimnazjum wzywa

        • 15 4

      • w pol milionowym miescie to normalne ze jest ltlok

        u was nawet mikrobusy by sie sprawdzialy... przerobcie z lublinow hahahaha

        • 5 6

  • ale radość (głupiemu chyba) (3)

    stary, na granicy złomu autobus odkupiony od bogatszych, przerabiają na trajtek. Braaawo! Sukces! ale na miarę Białorusi albo Pakistanu. Redakcja gdyńska musi zabłysnąć, że coś robi?

    • 34 36

    • (2)

      te autobusy sa w dobrym stanie,ale w Polsce po krotkim czasie sa zdemolowane/zdewastowane,minimalny serwis.Nowe wytrzymuja gora 5 lat.

      • 3 1

      • (1)

        Kilka lat temu w Gdyni była firma produkująca nowe trole .Ale z powodu waśni niektórych prezesów spółek komunikacyjnych ją zlikwidowano .

        • 3 0

        • To było Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej "Trobus" Spółka z o. o. w Gdyni. Spółka należała do gminy Gdynia. Miasto zlikwidowało tę firmę, ponieważ jej działalność nie mieściła się w dozwolonym ustawą zakresie działalności dla gmin. Poza tym, Gdynia chciała odzyskać siedzibę tej firmy dla innych celów i nie przewidywała przeniesienia tej firmy w inne miejsce.
          Jednakże, co do waśni prezesów, masz trochę racji. Były nawet destrukcyjne działania spółki "PKT" wobec "Trobusa". Ale, według mojej wiedzy, nie to było głównym powodem likwidacji tej spółki.

          • 0 0

  • trolejbusy to zawalidrogi (1)

    I powinno sie je likwidowac. Oczywiscie ekologia pozorna. Bo ile trzeba wegla spalic aby to pojechalo.

    • 27 63

    • trolejbus ma lepsze przyspieszenie niż Twój golf i to Cię boli...

      Silnik elektryczny ma duży moment obrotowy przy niskich obrotach dlatego trolejbus - jesli tylko jego kierowca będzie chciał - zostawi niejedno auto ruszając spod świateł. Ale tego nie robi, bo w środku wiezie ludzi a nie worek kartofli.

      A ekologia jest i to duża. Elektrociepłownia czy elektrownia pracuje w punkcie pracy, czyli tak została zaprojekotwana i tak jest eksploatowana by pracować stale z najwyzszą sprawnością. Do tego elektrofiltry wyłapujace bardzo dużą ilośc substancji szkodliwych, rakotwórczych itd, Niektóre związki są wyłapywane w 99%. Oczywiście nie da się zapobiec emisji dwutlenku węgla do atmosfery, mamy po drodze straty (stacje transformatorowe, straty przesyłu) lecz sumarycznie ilosć zanieczyszczeń jest mniejsza. Porównaj to z silnikiem spalinowym. Pracuje w pobliżu punktu pracy przez 30-40% czasu, do tego te spaliny... Masz tam całą tablice Mendelejewa. Poczytaj o rakotwórzczych związkach azotu a potem pomyśl, że co drugi właściciel nowoczesnego diesla usuwa filtr cząsteczek stałych bo pan czesiu z warsztatu mu poradził, ze tak będzie taniej... Nie bez powodu wiele europejskich miast wprowadza zakaz wjazdu dla samochodów napędzanych dieslem. Najczystszym paliwem jeśli chodzio zawartość spalin jest oczywiście LPG. Następne auto będzie zagazowane.

      • 35 3

  • no i fajno...

    Tylko mam takie pytanie - czy po każdym przerobionym autobusie na trolejbus będziemy czytali o tym artykuł?? bo to nawet nie jest śmieszne. Skoro wychodzi się na takiej przeróbce 3 razy taniej, to zbudować porządną halę do takich przeróbek(zwróci się w rok) i jazda - mało tego można by sprzedawać innym miastom trolejbusy np. za połowę ceny nowego(byli by chętni).

    PS. a do tych czubów, co narzekają na gdyńską komunikację, bo "autobusy mają już 10 lat" - porównajcie sobie z innymi miastami - w Gdyni jest naprawdę całkiem przyzwoity poziom

    • 46 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane