• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Odpowiadam na pytanie typu, "czy nie lepsze są autobusy elektryczne?" (7)

    Po pierwsze: nowoczesne trolejbusy marki Solaris, jeżdżące po Gdyni, zwracają energię elektryczną z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania!!! Autobus elektryczny, co oczywiste, tego nie zrobi, bo to co weźmie, tego już nie odda! Po drugie: trolejbus, który przejedzie odcinek bez trakcji, po ponownym podłączeniu się do niej, ładuje baterie podczas jazdy, a autobus elektryczny (co jest również oczywiste) naładuje się tylko podczas bezproduktywnego postoju!!!

    O przewadze trolejbusu nad tramwajem, zostało już napisane pod tym artykułem więc proszę cofnąć do wcześniejszych wypowiedzi. Argumenty za trajtkami są bardzo mocne i wręcz wypunktowane oraz logiczne i jasne.

    P.S.Prawdopodobnie, w najbliższej przyszłości, trolejbusy będą mogły z naładowaną baterią przejechać jeszcze większe odległości, niż obecnie i być może zbliżone do osiągów autobusów elektrycznych. Przypominam, że na początku, kilka lat temu, trolejbusy ze złożonymi odbierakami prądu, mogły przejechać tylko 2km. Dodatkowa bateria miała służyć trolejbusom tylko w przypadku konieczności zmiany trasy przez trolejbus (np. w przypadku:
    robót drogowych -uniemożliwiających trolejbusom przejazd z podłączeniem do trakcji, różnego rodzaju ulicznych imprez -kiedy to całe ulice są wyłączone z ruchu, czy w przypadku jakiegoś poważnego wypadku, akcji ratowniczej itp. oraz co się zdarza bardzo, bardzo rzadko, kiedy to zerwaniu uległyby przewody sieci trakcyjnej np.przez przewrócone przez wichurę drzewo.)

    Pozdrawiam wszystkich malkontentów!

    • 12 10

    • Jesteś idiotą czy tylko udajesz? (3)

      Po co autobusy miałyby oddawać energię do sieci? Przecież trolejbusy i tak zużywają wielokrotnie więcej energii niż jej "oddają" do sieci. Autobusy elektryczne mogą być jak najbardziej doładowywane bez straty czasu. Poczytaj chociażby o naszych autobusach indukcyjnych

      • 7 3

      • Napisałem to w taki sposób, by przekaz dotarł do wszytkich, także do idiotów, a Ty cztaj uważniej :) (2)

        Niestety piszesz bzdury jeśli chodzi o trolejbusy! Co do autobusów elektrycznych to masz rację, przyznaję się -moja niewiedza. Świat biegnie do przodu, ale trolejbusy nie zostają w tyle. Tak, czy inaczej UE daje pieniądze na rozwój wszelkiej komunikacji ekologicznej.
        Pozdrawiam!

        • 2 0

        • (1)

          w Atenach czasem na jednym przystanku (pod moim hotelem taki był) można zobaczyć autobus, tramwaj i trolejbus, wszystkie produkcji Solarisa...

          w żadnym mieście w Polsce tak się nie da
          a u nas? Schrott aus Reich :-(

          • 1 0

          • bo to

            Budyńland, Kędziorland, czyli POland. Raj oszustów, cwaniaków i ogólnie wszelkiej maści serwilistycznych targowiczan

            • 0 0

    • bzdury piszesz

      • 1 2

    • (1)

      Arkadiusz- co ty za bzdury piszesz Autobus elektryczny tez zwraca energii podczas hamowanie tylko nie do sieci ale do baterii A przynajmniej nie szpecą Gdyni trakcją Wiec odrób lekcje a nie głupoty piszesz I jeszcze jedno przemawia za autobusami ze wozokilometr jest o wiele tańszy niz w trajtkach

      • 3 3

      • Skąd masz takie informacje?

        Poza tym z tego co piszesz, wynikałoby, że wystarczy je raz naładować, a później ładują się same :)
        Pozdrawiam! Znajdę czas, to poczytam o autobusach elektrycznych. Z tego co piszecie wynika, że wiele się zmieniło. Podejrzewam, że w przyszłości takie autobusy będą i w Gdyni, a zastąpią stare autobusy. Natomiast trolejbusy zostaną na zawsze, dla gdynian to coś więcej, niż tylko wygodny, cichy i przyjazny środek transportu, bo to po prostu nasze kochane trajtki. Natomiast mnie cieszy każdy postęp i rozwój trolejbusów :)

        • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Testy nowych trolejbusów w Gdyni

    gdynia to nie miasto

    coś co nie posiada tramwajów to nie miasto :)

    • 0 7

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Testy nowych trolejbusów w Gdyni

    Daleko im do LUBLINA

    W Lublinie dużo jest hybryd takich ;) i lepszy ogólnie tabor niż w Gdyni . Pozdrawiam

    • 2 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Testy nowych trolejbusów w Gdyni

    tajne te trajtki

    • 1 3

  • (8)

    Szkoda ze w gdańsku nie mają "trajtkow" by się im odsprzedawalo nasze stare a by się wozili i cieszyli jak z nowych w tym syfie to by wyglądały imponujaco

    • 44 54

    • Gdyński styl to (4)

      50% jeżdzącego ledwo, śmierdzącego i głośnego, taboru autobusowego. Szczególnie spod znaku PKM Gdynia.

      • 1 4

      • (2)

        co to jest pkm gdynia ?

        • 1 1

        • Odpowiednik ZKM w Gdańsku, PKT w Gdyni czy PKA w Gdyni.

          • 0 0

        • Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, czyli jedna ze spółek transportowych miasta Gdyni. Chyba tylko po to, by obsadzać stołki prezesowskie swoimi kolegami. Patrz: niejaki Stasiak, były wicek.

          • 0 0

      • Gdyński styl to- a ty piszesz ze srebrzyska ?

        • 1 2

    • Syf to masz pewnie w swoim mieszkaniu

      • 13 1

    • spoko, dostaniecie neoplany, przerobicie na trajtki (1)

      jak kiedys merce i kolejne 20 lat uber lansu

      • 19 4

      • mówisz o "słynnych" gdyńskich jelczomercedesach co mercedes kazał z nich usunąć swoje logo? ;)

        • 17 3

  • PKT

    Najważniejsze by wreszcie zrezygnowali z tych starych Mercedeso-Trajtków bo to jeden wielki stary syf, taka prawda, odbyłem praktyki w PKT i wiem co mówię. Wszędzie rdza, ktoś kto jeździ normalnie to nie widzi, ale jak jest sie na zajezdni, przegląda wszystkie części, to widać jak zmęczone są już te pojazdy. Mam nadzieję że te stare zostaną wyparte przez nowe, z falownikami i lepszym zasilaniem, przynajmniej przy tych nowych aż tak bardzo nie szarpie przy zwiększaniu prędkości.

    • 3 1

  • (5)

    Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane.

    Co to za informacja - nic nie mówiąca
    Ile energii w stosunku do całkowitego zużycia energii udaje się oszczędzić?
    Ile kosztowniejsze są nowe akumulatory od starych?
    Rodzaj akumulatora nie ma wpływu na ilość odzyskiwania energii podczas hamowania- tak mnie kiedyś uczono ale pewnie coś się zmieniło

    • 12 2

    • Jeśli to pomoże, a pewnie nie, to dla przykładu bateria Niklowo Kadmowa trolejbusowa kosztuje około 15 tyś. Ciekawi mnie ile kosztują Li-on.

      • 0 0

    • akurat rodzaj akumulatora ma istotny wpływ na ilość odzyskiwanej energii (1)

      sprawność ogniwa li-ion jest wyższa, niż NiCd. Do tego można je ładować bardzo wysokim prądem (1C lub więcej) - a NiCd zaczynają się pocić powyżej 0,2C.

      • 0 0

      • ale ceną i trwałością też się chyba różnią nie wierzę , ze to tylko różnica 170 tys (miedzy starym a nowym) ważne jest porównanie do trolejbusu bez akumulatorów

        • 0 0

    • przecież ważne jest ile energii się zużywa w tradycyjnym trolejbusie a ile w takim z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, jaka jest różnica.
      Trzeba tez patrzeć na cenę tego systemu i jego trwałość - akumulatory się zużywają
      W artykule nic na ten temat

      • 0 0

    • tu chyba o co innego chodzi

      Fakt, że nie jest to wyjasnione. Jako użytkownik hybrydy przypuszczam, ze chodzi o to, że część hamowania odbywa się w tradycyjny sposób, czyli klockami hamulcowymi. Dlatego nie jest to 100%. Jeżeli to jest to, tzn, że 97,7% to jest bardzo dobry wynik, bo ja u siebie oceniam hamowanie odzyskowe na max 70%. Reszta to klocki hamulcowe.

      • 2 0

  • Tramwaj z wydzielonym torowiskiem to jest to (11)

    Niestety w Gdyni nie ma, uwielbiałem w Warszawie patrzeć na stojące w korku jadąc tramwajem, to naprawdę zachęca do zbiorkomu. W Gdyni tkwię w aucie bo wygodniej niż w trolejbusie.

    • 37 48

    • (4)

      Górki w Gdyni trochę większe niż we wawie

      • 7 10

      • W Oslo jeszcze większe i tramwaje śmigają.

        • 0 0

      • w Gdasku masz najbardziej stromą trasę tram w Polsce i drugą w kolejności w Europie - tramwaj zasuwa bez bólu (1)

        • 6 2

        • W Gdyni "nie da się".

          • 3 1

      • Widziałem bardziej strome i tramwaj jechał. Trolejbus byłby rewelacyjny (niski hałas) ale na bus pasie, inaczej stoi z resztą w korkach. Przykładowo Al. Zwycięstwa i Wielkopolska mają miejsce na wydzielony pas dla komunikacji, chętnie bym wówczas skorzystał

        • 12 4

    • ja za to uwielbiam

      jak jeden tramwaj stoi a reszta dalej nie moze jechac bo ten nie zjedzie na pobocze albo po prostu nie zlozy szelek a reszta pojedzie.widzisz kolego??kij ma 2 konce

      • 0 0

    • Autobus z wydzieloną jezdnią bus pas to jest to (4)

      A jeszcze lepszym rozwiązaniem są autobusy z wydzielonym na wyłączność bus pasem. Autobusy mogą w przeciwieństwie do tramwai ominąć się w razie jakiejkolwiek awarii lub innych wydarzeń wpływających na możliwość przejazdu.

      • 2 4

      • autobus może mieć 18m i ani centymetra więcej (3)

        tramwaj może mieć 55 metrów. Do omijania uszkodzonego wozu są przejścia torowe - wiele miast je ma. Niestety, w Gdańsku ktoś mądry inaczej wolał je zlikwidować.

        • 14 0

        • Tramwaj musi mieć conajmniej 55m długości, by zabrać tylu ludzie co jeden zwykły autobus. (2)

          Tramwaj ograniczony przez tory i przez sieć. Tramwaj nigdy nie ominie przeszkody, a niewielki kamień wbity w szyny rowkowe (tramwajowe), może spowodować tragedię!!! Autobusy i trolejbusy zawsze będą miały przewagę, bo są bardziej mobilne!

          • 4 8

          • jeżeli liczysz miejsca siedzące tramwaju i porównasz je do nabitego "na glonojada" autobusu

            to może i masz rację. Ale w tramwaju ludzie też mogą stać.

            • 1 1

          • Co ty za brednie piszesz. Tramwaj 30-metrowy, czyli standardowy w Gdansku, zabiera dwa razy więcej pasażerów niż najdłuższe możliwe w Polsce przegubowce (Gdynia nie ma nawet takich trolejbusow). A tramwaje w Polsce mogą mieć bodaj 50 metrów max.

            • 7 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Testy nowych trolejbusów w Gdyni

    Brawo

    To nie jest juz trolejbus tylko autobus na baterie a co z trakcja unia dala nato kase?

    • 1 4

  • Z mocniejszą baterią> a co, wymienili baterie płaską na R20?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane