• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Mega i**otyzm (4)

    Można w godzinach porannych zrobić bus pas na istniejących pasach w kierunku Witomina. Po co tak kombinować?
    I wydawać bez sensu kasę miasta!

    • 60 31

    • czy ty jestes niespełna rozumu

      podobnie jak wszyscy, ktorzy kilkaja tobie łapke w góre?

      • 8 1

    • Jednak inzynierem nie jestes

      Takie rozwiazanie wykorzystuje odciążony pas wyjazdowy z miasta rano a po poludniu to samo powinno byc robione w drugim kierunku... Proponuje troche pojezdzic po Europie... przyklady sa w Holandii i Belgii i to dziala dobrz

      • 12 2

    • bo wtedy zamiast na dwóch pasach to korek by był na jednym - pewnie już gdzieś od Wiczlina. Nikt by nie zyskał

      • 12 2

    • I wydać dokładnie tyle samo, na gorsze rozwiązanie?

      Brawo Ty!

      • 14 4

  • Co to są godziny szczytu? (3)

    A co jeśli będzie korek w kierunki Chwarzna? Czyli wiadomo jak zlikwidować działanie kontra pasa żeby nie działał.

    • 16 4

    • Godziny szczytu...

      to godziny w których uzyskujesz największą satysfakcję ze szczytowania.
      Mogą wystąpić w komunikacji miejskiej.

      • 2 0

    • jest napisane w treści artykułu

      • 4 0

    • Kontrpasy dla rowerów nie przeszkadzają?są dużo bardziej niebezpieczne.

      • 3 1

  • Czyli standardowo w Gdyni farba pędzel i gotowe

    • 19 3

  • Niedługo pajace zrobią buspas na Rolniczej.

    • 15 0

  • Gdynia nowoczesnie!

    Bardzo dobra decyzja.
    Widzialem podobne rozwiazania w Holandii 10 lat temu.
    Brawo Wy

    • 5 17

  • miasto jest zaniedbane i niedoinwestowane. jedyna odpowiedź władz to kilka znaków, pędzel i farba.

    • 20 3

  • Będą bęcki!

    • 9 1

  • Chwarznieńska, w prawie niezmienionej formie (pomijam węzeł obwodnicowy i odcinek lesny) isnieje odkąd pamiętam

    W tym czasie Wiczlino i Chwarzno, z terenów wiejskich o gęstości zaludnienia na poziomie Norwegii, zmieniły się w 40 000 sypialnie miejskie.
    Liczba aut wzrosła pewnie z 5 000 - krotnie

    A przekrój drogi się nie zmienił.

    • 24 1

  • Tragedia

    Najpierw niech puszczą więcej autobusów w stronę Wiczlina i do Gdyni. Ta ilość przy tej ilości mieszkańców to jakiś żart. Mam nadzieję, że przy następnych wyborach będzie jakiś normalny kandydat na prezydenta Gdyni.

    • 27 3

  • 10 min za 4 miliony!!

    Brawo Ja pytam za co ? obserwuje pracę które tam trwają poważnie tyle kasy ? słyszałem o 2 milionach ale tyle koszmar.I jaki będzie efekt..uwaga! Od od Sokółka do obwodnicy stop....na odcinku kładka Witawa stop...ci jeżdżą codzienne wiedzą o czym jest mowa.

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane