• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: czujnik doświetla trzy przejścia dla pieszych

Michał Sielski
22 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Gdy czujniki przy nowych latarniach wykryją pieszego, zwiększają natężenie światła na przejściu na 20 sekund. Gdy czujniki przy nowych latarniach wykryją pieszego, zwiększają natężenie światła na przejściu na 20 sekund.

Trzy przejścia dla pieszych w dzielnicy Dąbrowa zyskały nowe oświetlenie. Dzięki niemu piesi są bardziej widoczni, a tym samym - bardziej bezpieczni. Realizacja to efekt głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2018 roku. Latarnie będą wykrywać zbliżających się pieszych i zwiększać natężenie światła. - Projekt został zmieniony i nie działa jak powinien - zastrzega jego pomysłodawca.



Czy przejścia dla pieszych w Trójmieście są dobrze oświetlone?

Inicjatorem projektu był mieszkaniec Dąbrowy Włodzimierz Karasek. Jego pomysł zyskał aprobatę mieszkańców i trzy najbardziej niebezpieczne przejścia na Dąbrowie zyskały nowe oświetlenie LED.

Koszt realizacji doświetlenia trzech przejść to niemal 70 tys. zł. Na każdym z nich zamontowano po dwie lampy LED oraz czujniki ruchu.

Tutaj zamontowano nowe latarnie z oprawami LED:


Co istotne, z tych przejść korzystają m.in. uczniowie pobliskich szkół podstawowych. W okolicy są też placówki handlowe oraz przychodnia.

Nowe latarnie są nie tylko energooszczędne z racji zastosowania technologii LED.

- Latarnie są wyposażone w czujniki reagujące na ruch. Czujniki te wykrywają postać zbliżającą się do przejścia. Wtedy oprawa LED zwiększa strumień świetlny na 20 sekund i doświetla nie tylko przejście, ale i osobę, która chce przedostać się na drugą stronę ulicy. Po 20 sekundach natężenie światła wraca do stanu początkowego - opowiada Michał Fontański z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Doświetlenie dla pieszych czy kierowców?



Na przejściach nie wszystko jednak działa tak, jak powinno. Pomysłodawca rozwiązania wskazuje konkretne problemy.

- Miały być kamery, które będą wykrywać ludzi i np. zwierzęta zbliżające się do przejścia. Tymczasem pojawił się detektor, który włącza mocniejsze światło, np. gdy przejeżdża samochód... Natomiast gdy pieszy wchodzi na przejście, to światło świeci się mocniej dopiero wtedy, gdy dochodzi niemal do połowy jezdni. Przez to trudno powiedzieć, że to realizacja mojego pomysłu. To raczej twórczość urzędników, którzy mogli się nim zainspirować - zastrzega Włodzimierz Karasek, który w 2018 roku zgłaszał pomysł doświetlenia przejść na Dąbrowie.

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • "czujnik doświetla trzy przejścia dla pieszych" (1)

    A od kiedy to czujnik świeci Panie redaktorze? Lampa świeci, a czujnik ją uruchamia. Tak by było właściwie.

    • 3 0

    • Redaktorki nie są kumate.

      • 0 0

  • 6 opraw za 70k (2)

    Mają rozmach. Ja rozumiem że to nie jest naświetlacz z allegro za 50zl ale na litość boską. Wszystko co publiczne musi być 3x przepłacone?

    • 3 0

    • Projekty trzy, realizacja, materiały (wszystkie, nie tylko same oprawy), robocizna - coraz droższa.

      70k to wcale nie tak dużo jakby się wydawało.

      • 0 0

    • Lampka z czujnikiem ruchu kosztuje 19 z), połączona z przekażnikiem i oświetlaczem Led 50W za 60 zł razem daje 100 zł. Do tego jakaś profesjonalna oprawa za 300 zł. plus wykonanie niech będzie 1000zł. Montaż z podnośnika 500 zł. To koszty. Reszta to zysk.

      • 0 0

  • czujnik doświetla trzy przejścia dla pieszych?

    jak czujnik moze cokolwiek doświetlać?

    • 3 0

  • Jako osoba siedząca w oświetleniu od jakiegoś czasu, mająca na sprzedaż podobne patenty i technologie mogę śmiało powiedzieć, że całość wliczając to mój zysk można by załatwić za 3-4k, no ale kto by tam na tym oszczędzał.

    • 1 1

  • Oświetlenie przejść dla pieszych

    W okresie jesienno-zimowym jest dużo takich przejść dla pieszych gdzie nie widać pieszego czy pieszych którzy zbliżają się do zebry w celu przejścia przez jezdnię. Do tego dochodzi brak odlasków. Trzeba dołożyć wszelkich starań żeby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i pomóc kierującym.

    • 1 0

  • Popieram (1)

    A i ja,kierowca.Będę bezpieczniejszy....Ludzie nie zdają sobie sprawy co czynią wchodząc na przejście w ciemności,tak na pałę,nie patrzą czy coś jedzie czy nie,a o braku jakiegokolwiek odblasku,nie wspomnę.....Przechodnie!!! Was po prostu nie widać!!!

    • 4 0

    • pieszy widzi dobrze oświetlony samochód

      i myśli, że kierowca też go doskonale widzie i dlatego często dochodzi do potrąceń. Pieszy wchodzi na jezdnię myśląc, że kierowca go widzi. W internecie można zobaczyć pełno filmów ukazujących jak bardzo kierowca nie widzi pieszych gdy Ci są nieoświetleni i bez odblasków. Myślę, że należy edukować ludzi od dziecka w takich kwestiach. Ja zapamiętałem jako dziecko, że przed wejściem na jezdnię należy się dokładnie rozejrzeć i upewnić, że jest WOLNE a nie włazić na "pałę" ma ulicę "bo mam pierwszeństwo". Ja uczę swojego syna, żeby zawsze poczekał aż będzie wolne przed wejściem na jezdnię, a gdy kierowca się zatrzymuje to powinien przechodząc się dodatkowo rozglądać, upewnić, że kierowca z kolejnego pasa ruchu też go zauważył. i starać się utrzymać kontakt wzrokowy z kierowcą upewniając się, że ten "niechcący" nie ruszy (np ześliźnie mu się noga ze sprzęgła) . Tak aby w razie czego być w gotowości aby zareagować. Niestety prowadzenie samochodu wymaga znacznie więcej uwagi i łatwiej popełnić błąd.

      • 1 0

  • Przejscie dla pieszych na kokoszkach

    Może ktoś zrobi coś z przejsciem na kokoszkach koło lidla ciemno tam az strach przechodzic a do tego obok przystanek

    • 1 0

  • No to kierowcy mogą spokojnie jechać 2x szybciej niż dozwolona prędkość.

    • 0 0

  • gdy pieszy wchodzi na przejście, to światło świeci się mocniej dopiero wtedy, gdy dochodzi niemal do połowy jezdni

    a co gdy jest ich więcej?

    • 1 0

  • Na Stryjskiej to ledwo widać ludzi na przejściach, tak ciemno

    Pasy dla pieszych powinny być juz dawno odnowione, a nie czekają do maja

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane