• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dwa sygnalizatory nad jednym pasem

Michał Sielski
17 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej. Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej.

Od poniedziałku kierowców czeka w Gdyni niespodzianka. Na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni nad pasem do jazdy w lewo i na wprost będą dwa sygnalizatory. Osobne dla skręcających i jadących prosto. Jeśli kierowcy się nie pogubią, zmiana zostanie wprowadzona na stałe.



Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?

Do tej pory jadący ul. Wielkopolską mają sygnalizator do jazdy na wprost, którą można kontynuować z dwóch pasów i osobny do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja jest czytelna, zwłaszcza że niemal nigdy nie jest dynamiczna. Korek podczas porannego szczytu sięga kilkuset metrów i do manewru skrętu można się spokojnie przygotować. Urzędnicy wpadli jednak na pomysł, jak korki zmniejszyć.

Postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowana będzie jednak także możliwość jazdy z niego prosto. Co w sytuacji, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone? Rozwiązaniem ma być dodatkowy sygnalizator. Kierowców będzie obowiązywał ten, który będzie określał w jakim kierunku chcą jechać.

Tristar podsunął rozwiązanie



- Propozycja zmiany organizacji ruchu wynika z coraz większego obciążenia relacji w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską. Kolejka pojazdów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego nie mieści się na pasie do skrętu w lewo, powodując blokowanie lewego pasa ul. Wielkopolskiej nawet za skrzyżowanie z ul. Inżynierską. Wykorzystując narzędzia i dane z systemu Tristar, przeprowadzone zostały przez ZDiZ symulacje ruchu. Wykazały one, że rozwiązanie to może poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu, jednak z uwagi na jego niestandardowy charakter, efektywność będzie zależała od zachowania kierujących pojazdami, którzy muszą stosować się do sygnałów wyświetlanych dla swojego kierunku jazdy - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Właśnie zachowanie kierowców będzie kluczowe w aspekcie tego, czy rozwiązanie się sprawdzi, czy też nie. Bo światło zielone dla jadących prosto, będzie się zapalać wcześniej, niż dla skręcających w lewo. Stojący i czekający na skręt w lewo będą więc blokować jadących na wprost, którzy będą za nimi na tym samym pasie.

W innych miastach się sprawdziło



Czy spowoduje to nerwowe i niebezpieczne sytuacje? Urzędnicy będą przyglądać się temu przez najbliższe trzy tygodnie. Jeśli kierowcy sobie poradzą, zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Kluczowe ma być bezpieczeństwo i przepustowość skrzyżowania.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.
19:19 2 LIPCA 18 (aktualizacjaakt. 19:22)

Kolizja na lewoskręcie z Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską (15 opinii)

Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja
Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Czy Gdynia ma jakąkolwiek strategię? Jakieś plany remontów na kolejne lata? (5)

    Mam wrażenie że to wszystko działa na zasadzie a to tu co pokazujemy a to tam coś maźniemy..

    • 18 1

    • To jest działanie psim swędem

      • 3 0

    • Ja mam wrażenie, że jesteś trollem (1)

      • 2 2

      • Ja mam wrażenie, że dla Ciebie każdy kto nie wielbi Szczurka jest trollem

        • 1 2

    • Lepiej niech już nic nie planują

      i dadzą się wykazac następcom. Tylko będzie problem z pieniędzmi, wszystko wyprzedane, a dochodów brak.

      • 1 0

    • Tak - mamy plany:

      Przed kolejnymi wyborami przedstawimy wizualizację zmian.
      W 2018 planujemy zakup dużej ilości materiałó niezbędnych do gruntownego remontu dróg - jak tylko markety ogłosxą przecenę białej i czerwonej farby.

      • 0 0

  • W Gdyni jak w Alternatywy 4

    • 22 1

  • Zjazd z estakady na Unruga (1)

    Tam tez powinno sie dopuscic srodkowy pas do skretu w prawo na Unruga. Srodkowy wjezdza na lewy prawy na prawy. Proste. Strzalka warunkowa obowiazuje po uprzednim zatrzymaniu dla dwoch pasow ruchu.

    • 8 2

    • I z Estakady w Morską kierunek Rumia.

      Tak było w trakcie remontu i zdawało egzamin.

      • 3 0

  • Cytat:
    "Urzędnicy będą przyglądać się temu przez najbliższe trzy tygodnie."

    Uuuuu, jest grubo - urzędnicy będą się przyglądać.

    • 12 2

  • Powinno to zmniejszyć korki. (1)

    O ile debil skręcający w lewo nie zjedzie podczas manewru na prawy pas.

    • 4 1

    • Nie zjedzie

      Jeśli Janusz z tyłu nie będzie siedział na zderzaku

      • 1 0

  • Jeszcze coś (1)

    Tam nieraz problem jest też wtedy, kiedy na skrzyżowaniu wcześniejszym pas ruchu blokują skręcający w lewo i, że względu na duży ruch, nie można dojechać do opisywanego lewoskrętu. Ale może teraz, kiedy będzie można też skręcać ze środkowego pasa, będzie lepiej.

    • 7 0

    • Tam wogole jest problem ze zjazdami w lewo

      W orlowska, inżynierską... ale jadąc od strony alei zwyciestwa.

      • 1 0

  • A jaki sygnalizator dla GWE i GKA? (3)

    Słabo to widzę.

    • 11 11

    • A ty długo w trójmieście czy tata dziś na polu truskawki zbiera?

      • 0 1

    • Szlaban

      • 0 1

    • też GPU

      Dodał bym jeszcze gpu...

      • 1 0

  • (2)

    Kiedy droga gdyńska do sopotu

    • 19 0

    • Nigdy

      • 1 0

    • ta droga to porażka

      wstyd dla gdyni

      • 0 0

  • Gdynia to miasto prowizorek drogowych. Jestescie częscia metropolii, czas na konkretne docelowe rozwiązania. Przede wszystkim Droga Gdynska powinna łączyć się bezkolizyjnie z obwodnicą. Czy istnieje choćby koncepcja takiego rozwiązania?

    • 12 1

  • Gdn (1)

    Takie samo zastosowanie powinno być na skrzyżowaniu Słowackiego / Budowlanych w stronę lotniska

    • 8 2

    • Z tą różnicą, że dopuszczona ze środkowego pasa powinna być jazda na wprost.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane