• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • od 30 lat w Skandynawi (3)

    • 1 5

    • Tu jest Polska! (2)

      • 2 1

      • Jarosław! Jarosław! (1)

        • 1 0

        • ktowziołkszysz!

          • 1 0

  • (9)

    Oby jak najszybciej pojawiły się takie ryksze. Karniemy sie ze szwagrem. :)

    • 59 15

    • bezsensu

      pogoda nie pozwala na takie wymysly, sama jezdze rowerem od marca do pazdziernika ale tylko deszcz, tylko snieg i koniec atrakcji, polska to szaruga i brzydka pogoda na to

      • 0 0

    • Śmiech na sali,Gdynia nie ma nawet ścieżek dla zwykłych rowerów a co dopiero dla takich kolumbryn.Teraz dopiero będą jaja jak taka kolumbryna wjedzie na drogi,korki gwarantowane dodanego Wejerowa...powodzenia kierowcy

      • 1 0

    • Ponoć (4)

      istnieją już koncepcje i na gdyńskich drogach ponownie pojawiają się holzwageny.

      • 16 2

      • schrott wageny jeżdżą prawie codziennie (3)

        warto sobie uświadomić, że co najmniej połowa przejazdów samochodem realizowanych w naszym mieście to przejazdy na odległość przypuszczalnie mniejszą niż 5 km.

        Rowerem 3 kilometry przejeżdża się w 10 minut, rowerem wspomaganym elektrycznie nawet szybciej.

        Wniosek: zwykłe rowery są dobrym lekarstwem na korki, rowery cargo mogą być lekarstwem na problemy tworzone przez samochody dostawcze stające na chodnikach lub blokujące jezdnie.

        • 5 1

        • Gdzie ciebie tak uswiadomiono

          W takie ciekawostki rodem z krainy mchu i paproci? Czego sie najarales oszolomie? Ponad polowa ponizej 5km ???? Hahaha. Sie nacoales koles.

          • 0 0

        • Podjedź u mnie pod górę 12% . (1)

          • 1 0

          • jeżdżę co dzień cienistą... może być?

            • 1 1

    • Gdyby dało się przyśpieszyć czas

      do wyborów ehh

      • 3 2

    • Lotnisko czeka

      • 6 3

  • Przecież takie i inne rzeczy powinny być " od zawsze". (8)

    Nie blokujcie inicjatyw a wówczas nie trzeba wymyślać koła od nowa.

    • 21 27

    • tiry na rowery! usługi na rowery! ryksze na rowery! rowery na tory (3)

      Zadanie w projekcie UE:
      przykładowy monter hydraulik Zbysiex-pol zasuwa z Dąbrowy do Śródmieścia ze skrzynką narzędziową i kolankami (a co!). Zapomniał elektronarzędzi w Kacku, musiał wrócić i dalej jedzie.
      Oblicz dzienne dodatkowe zapotrzebowanie na kalorie montera, przy założeniu że jedzie tą trasę 4 razy wioząc 150 kg bagażu.

      • 10 2

      • Nie każdy pracuje fizycznie :)

        Niech monter sobie jeździ nawet i tirem, jak za niego 10 urzędników weźmie rower, i tak będzie luźniej.

        • 1 0

      • Heh prawda (1)

        Gdynia/Trójmiasto to nie kopenhaga, tu jakby trochę górzyście jest. Rower do pracy Ok, ale nie jako narzędzie pracy/transportu. Akurat to ździebko pojechali pomysłem w kosmos

        • 12 3

        • Skąd w Szwajcarskich miastach kilkunastoprocentowy udział przejazdów rowerem

          w ogólnej liczbie codziennych przejazdów?

          Między innymi z korzystania z rowerów wspomaganych elektrycznie.

          Jazdę rowerem promuje nawet król Bhutanu - autor pojęcia "szczęście narodowe brutto"

          • 2 2

    • Pewnie, tymi rowerami będą (2)

      kontenery z terminalu rozwozić estakadą

      • 13 5

      • A gazety do kiosków będziemy wozili supertankowcami

        • 5 4

      • Kontenery TIRami a w centrum...

        Jestem przekonana, że nie każda działalność handlowa czy usługowa w ścisłym centrum wymaga każdorazowo dużego transportowego pojazdu.
        Wydaje mi się, że gdyby była chęć wprowadzenia zmiany to wielu przedsiębiorców choć częściowo mogłoby być obsługiwanych właśnie rowerem cargo.

        • 3 9

    • Jeszcze tylko Tego brakuje na tych farba malowanych drogach rowerowych. Szkoda słów

      • 5 3

  • cargo plugi i solarki

    • 2 1

  • W naszym klimacie Rowery to jakaś pomyłka (7)

    Niestety klimat w Polsce nie oszczędza nas na co dzień. Jedyny okres kiedy dałbym radę dojechać do pracy rowerem (24km w jedną stronę) to Lato, powiedzmy od Czerwca do końca Sierpnia. Poza tym okresem jest tak okropnie zimno, że nie mam możliwości skorzystać z roweru. Czyli przez prawie 10 miesięcy nie mam alternatywy i rower przegrywa...

    • 36 7

    • Ciekawe kto brał udział w styczniu w przejeździe Mikołajów na rowerach? (4)

      W Finlandii w miastach leżących pod kołem podbiegunowym skala ruchu rowerowego jest kilkakrotnie wyższa niż w Gdyni.

      • 2 5

      • (2)

        w Oulu nie odśnieżają tylko ubijają śńieg :-)
        a na drogach rowerowych zawalidrogami są nie piesi tylko narciarze :-)

        • 1 1

        • narciarza łatwo wyminąć (1)

          w każdym razie ściemnianie, że rowerem można jeździć tylko w lecie to zawracanie głowy

          • 1 1

          • ja nie mówię, że wszyscy... to po prostu mi jest za zimno na jazdę rowerem poniżej 20C.

            inni ludzie kompletnie mnie nie interesują, co mnie to obchodzi, że narciarze jeżdżą... a niech se jeżdżą, a mi wciąż jest zimno

            • 1 0

      • może i tak, ale mi jest po prostu zimno

        jestem dość szczupłym mężczyzną i jest mi strasznie zimno jak jadę rowerem gdy na dworze jest poniżej 20C

        • 0 0

    • siedz w czworakach i reperuj sieci (1)

      jak na mieszkanca gdyni przystało

      • 5 4

      • a co to są czworki?

        • 0 0

  • A może raczej w bezpieczeństwo.

    to byłaby lepsza inwestycja.

    • 1 1

  • Moje uwagi

    Nie nam nic przeciwko rowerom,sam korzystam.Natomiast mam wiele zastrzezen do polityki Prezydenta w stosunku do kierowcow a w zasadzie ich dyskryminacji.Kierowcy placa b duze podatki drogowe w paliwie,akcyzy,recyklingi,rejestracje i inne.Wylacza sie coraz wiecej przestrzeni drogowej na rowery,bus pasy a tam gdzie jest troche wolnego wbija sie slupy zeby bron boze nie stanal samochod.Drogi fatalne, prawy pasb na Al Zwyciestwa koleiny pol
    metrowe od autobusow i trajtkow.Na Wladka do jazdy prosto 1pas ruchu 10 lutego same dziury tak jak na Jana z Kolna.Kopernika ,Architektow,Pl.Gornoslaski dziury.Kwiatkowskiego dziury. Z jakiego funduszu sa budowane sciezki rowerowe?Dlaczego po bus pasach nie moga jezdzic samochody z trojka osob tak jak na calym swiecie?Korki na Wielkopolskiej,Estakadzie i Witominie od lat a robi sie caly czas sciezki,bus pasy itp.Gdynia sie cofa!

    • 6 1

  • Gdynia zgłupiała

    Kiedy gdyńscy tytani innowacyjności zamienią karetki pogotowia, radiowozy i wozy straży pożarnej na cargo rowery?

    • 6 1

  • ok ale to za malo,aby zmiejszyly sie korki

    Gdynia powinna ,tak jak Gdansk, wprowadzic darmowe przejazdy komunikacją miejską dla dzieci i mlodziezy w wieku szkolnym

    • 0 1

  • Ha

    Następny przekręt do wyłudzenia kasy.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane