• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Gdynia chciałaby dofinansowanie 500 mln, ale dawali 1 mln

    więc wzięła co dali. Innego sensu w tym nie widać.

    • 9 2

  • Najważniejszą inwestycją w Gdyni powinny być równe drogi i chodniki. Jak już dorówna pod tym względem

    przeciętnemu miastu w Europie, urzędnicy mogą sobie planować rowery, parki, windy, lotniska, narty wodne i inne rzeczy.

    • 23 1

  • te błazny z um już kompletnie odlecieli (1)

    żal to komentować

    • 31 2

    • żal, a jednak komentujesz

      znaczy, jakiś przejaw zdolności do refleksji się pojawił.

      Czekam na komentarze w rok po wprowadzeniu innowacji opisywanych w tekście artykułu.

      • 0 3

  • Jakie miasto taka kiełbasa

    • 18 2

  • Ich tam wszystkich zupełnie porypało (1)

    • 23 1

    • kup sobie lustro: może Ciebie też coś tknęło?

      • 0 2

  • Spółdzielnia Pracy im. Borów Tucholskich...

    • 12 1

  • To taki °miś °naszych czasów (1)

    Jest, ale nikt nie wie po co.

    • 20 2

    • po to, by oszczędzać na infrastrukturze i poszerzać wyobraźnię wielu internautów i mieszkańców

      jak na razie się nieźle udaje.

      Wielu czyta, wielu zajmuje stanowisko - ważne, że się o tym mówi i pisze.

      Zakorkowane miasto co rano to ważny temat przed wyborami.

      • 0 3

  • infrastruktura (4)

    Pomysł jest niszowy - da się to zastosować w okolicach Bulwaru Nadmorskiego i Skweru Kościuszki. Reszta miasta jest mało rowerowa, bo przestrzeń i ulice nie były zaplanowane do 3 typów użytkowników: pieszy, rower, samochód. Kiedyś rower to był po prostu pojazd kołowy, którym bez problemów jeździło się po normalnych drogach.

    Ścieżki rowerowe, które ukradły część przestrzeni pieszym, są za wąskie, żeby jeździły po nich szerokie rowery dostawcze.

    Obecnie trzeba raczej przywrócić kierowcom okrojoną przestrzeń parkingową, żeby w końcu przestali jeździć "na pusto" w poszukiwaniu parkingu. Niech jak najszybciej zaparkują samochód w dogodnym punkcie i dalej załatwiają sprawy pieszo, lub na rowerze, który można wozić na haku, lub w bagażniku.

    • 22 3

    • Mikuś - kolejny raz udajesz zdolnego do refleksji (3)

      Po co ten ton pesymistyczny?

      Wyjdź lepiej na spacer (sprawdziwszy dane o smogu i przekraczaniu lub nie przekraczaniu norm)

      Na pewno będzie to bardziej produktywnie spędzony czas niż potępianie dnia przed wieczorem.

      • 0 5

      • tia, minusy są, argumentów nie ma

        jak zwykle w takich dyskusjach na tym forum

        • 0 1

      • ? (1)

        Moim zdaniem wypowiedź jest refleksyjna, wesoła i optymistyczna.
        Skoro zwróciła Twoją uwagę, to może odnieś się do tego co napisałem, napisz co Ci się nie podoba i jak to powinno wyglądać po twojemu.
        Nie znamy się i Twoje personalne uwagi mnie nie interesują.

        • 0 1

        • tia, minus jest, argumentów nie ma

          • 0 0

  • hahaah

    buahahahahaha

    • 15 2

  • guć często (2)

    wyjeżdża do Azji stąd te rewelacyjne pomysły

    • 22 1

    • to trzeba przypalowi kupic bilet w 1 strone

      • 2 1

    • latarnij się do Kopenhagi

      tam 25% małżeństw z dziećmi ma takie rowery

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane