• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Gdynia inwestuje, a gdansk pod wodza adamowicza sprzedaje

    obcym

    • 1 11

  • "Kluczowe będą starania o środki na budowę [...] Drogi Czerwonej." (11)

    O, a którejż to ciemnej nocy zorganizowano w UM zebranie w tej sprawie?

    Oficjalne oświadczenie władz miasta nt. forsowanego przez UM zmienionego przebiegu Drogi Czerwonej sprzed dwóch lat po spotkaniu z mieszkańcami:
    "Ona na pewno nie powstanie za dziesięć, czy piętnaście lat, być może nie stanie się to nigdy. Wszystko zależy od przyszłych pokoleń."

    Na ostatnim oficjalnym mieszkańcy się nie zgodzili (wśród kilkudziesięciu obecnych nie było ani jednego przychylnego) na tę inwestycję biegnącą parę metrów od ich okien na wysokości pierwszego-drugiego piętra (ci mieszkający na parterze i pierwszym piętrze mieliby okna pod estakadą, czyli bez dostępu do światła słonecznego). Cena ich mieszkań spadłaby o 70% bez prawa do zadośćuczynienia finansowego ze strony miasta (przedstawiciele UM jasno to stwierdzili), a warunki panujące w tych mieszkaniach uczyniłyby je niezdatnymi do zamieszkania. przypomina to jako żywo sposoby na wypędzenie z mieszkań kamienicznych niechcianych lokatorów, z tym że te akurat mieszkania i budynki nie należą do miasta.

    • 12 3

    • "bez prawa do zadośćuczynienia finansowego" (9)

      A co ma być zacofana Gdynia-Polska?
      Liczniku odrób lekcje z historii. Bo pewnie nie wiesz, że w ciągu tych 200 lat przez 123 państwo polskie nie istniało, a w II wojnie światowej straciło swoje elity w tym także gdyńskie prorozwojowe elity. A i owszem epoka PRL przywróciła model inwestowania , ale to inne czasy inne technologie i nie na wszystkie nam pozwalano i do tego był de facto jeden tylko inwestor, planista i dysponent funduszy, i kontroler ich jakości, pozbawiony kontroli społeczne.

      Ale to się zmienia i jeszcze zmieni bo proponuje się, żeby budowę inwestycji celu publicznego o charakterze krajowym oraz ponadlokalnym można było rozpocząć po uzyskaniu decyzji lokalizacyjno-środowiskowej regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz zintegrowanej zgody budowlanej wojewody tzw. KORYTARZY !!!!

      • 3 8

      • No co za dekle w tym UM Gdynia (6)

        Dziś w całym Bożym i Laickim świecie buduje się tunele.
        Czy w Gdyni o czymś takim nie słyszano, zwłaszcza że wielkim atutem- ułatwieniem jest brak wody pod torami kolejowymi.
        Wylot na Janka Wiśniewskiego i.....dalej już szeroko za ścisłym centrum.
        Ok. 1,5 km tunelu. I na co tutaj czekać, co tutaj debatować.

        • 2 1

        • ale co tam tunel (2)

          W Gdyni prostego busspasa nie potrafią do końca na Kieleckiej wybudować.
          Z najmniejszego gow..na medialnie WIELKĄ budowę zrobią.
          Ach ta Gdyńska Propaganda Prezydenta Sz

          • 6 2

          • wszystk wymaga w Gdyni analizy finansowej (1)

            nie to co u kolesi, kolesiów :)))0

            • 3 3

            • Analiza finansowa jest prosta, jak konstrukcja cepa,

              wydało się pieniądze na bzdurne projekty, stąd nie ma finansowania dla sensownych.

              • 5 1

        • Ale dla urzędników Świat jest bytem nierozpoznanym i niepotrzebnym. (2)

          Oni są światem, świat jest w nich. Nie muszą wyjeżdżać po naukę, ani pieniądze do normalnych krajów. Mają swoich wyborców/wyznawców, którzy im podarowują kasę, a ci ewentualnie wybyczą się na rynku w Madrycie. Jak kilka lat temu pisałem o tunelach pod Marsylią, to niejaki Bezstronny/Marych wyśmiewał/a mnie, bełkocząc coś w urzędniczym amoku.

          • 5 1

          • "Marych wyśmiewał/a mnie" (1)

            - jak mozna nie wysmiewać farmazonów i głupawych założeń?

            Bo normalny pomysł na proj.inwest. zwykle rodzi się pod wpływem wielu czynników; sygnałów płynących z rynku czy strategicznych decyzji odpowiedzialnych za prognozy i wizje takich aktywów. Tylko wysokiej klasy specjaliści potrafią dostrzec potencjał regionu po wprowadzeniu odpowiednich mechanizmów zmieniających region.

            Niestety zgodnie z krzywa Gaussa takich ludzi jest b. mało, reszta to średnia do roboty za 1400 przynieść wynieść pozamiatać, ponarzekać na forum - dlaczego jesteś biedny bo głupi, takie żyje pretensje do ewolucji a nie do ...

            • 1 2

            • Dokładnie, tak wygląda urzędniczy amok.

              Dzięki, za przypomnienie. Nic się nie zmieniło, tylko Gdyni szkoda.

              • 2 1

      • (1)

        Cha, cha. Ty chyba nie wiesz, jak wloką się sprawy decyzji środowiskowych w Polsce i jaka panuje u nas spychologia. Podpytaj się w porcie, co czasowo głównie blokuje w nim inwestycje.

        • 1 1

        • No tak jak będziemy wybierać dalej do Sejmu, Sejmiku; marketingowców, politruków

          zamiast sprawnych inżynierów z doświadczeniem, to faktycznie utopimy sie tylko w długach.

          • 3 3

    • Niby tak,

      ale jak bedziemy sie ogladac na tekie stekanie kazdej jednostki to nigdy nic nie wybudujemy bo zawsze bedzie komus cos przeszkadzalo.

      • 5 2

  • Gdynia inwestuje w tereny dla portu...

    ... budując w Dalmorze i Naucie WATERFRONT !!!

    • 15 1

  • portu brakuje?

    Po kiego sprzedawane są nabrzeża portowe po zbudowę komercyjną? Ilu ludzi zdrowie oddało, żeby wyrać je morzu. A teraz jakieś cwaniaki robią interesy na budowlach nikomu w porcie niepotrzebnych. E..ch Kwiatkowski się w grobie przewraca...

    • 15 0

  • brak opini tow. Stępy !

    • 9 1

  • Propagandowe bicie piany. (7)

    Nie wiem, czy się śmiać, czy płakać po przeczytaniu tego artykułu z zacytowanymi w nim wypowiedziami.
    Ci miejscy propagandziści chcą zmarnować 2,6 mln zł na stworzenie jakiegoś bezwartościowego gniota, który ma usprawiedliwiać faktyczną anty-portową politykę miasta?! Co to są za czary mary?! Nie dziwię się, że nie ma w tym propagandowym materiale żadnej wypowiedzi przedstawiciela gdyńskiego portu, bo to są brednie, które zapewne tylko tak zostałyby przez kogoś takiego ocenione. Z tej powyższej paplaniny jedynie fakt potrzeby budowy tzw. Drogi Czerwonej i jej połączenia z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej (przez początkowy odcinek projektowanej OPAT) jest bezsporny, ale natychmiast, a nie w jakiejś perspektywie długoletniej.

    • 27 3

    • (6)

      Jeżeli miasto Gdynia miałoby rzeczywiście szczere intencje we wspomaganiu rozwoju gdyńskiego portu, to, przede wszystkim, zwróciłoby się do zarządzających portem o współpracę przy tworzeniu tej strategii. Zwracam przy tym uwagę na fakt, że gdyński port dopiero co przyjął nową strategię swojego rozwoju na najbliższe lata, z którą strategia dotycząca jego gospodarczego otoczenia powinna być zgodna.

      • 8 3

      • no nie ośmieszaj się (5)

        tam oprócz czubka własnego nosa nic nie widzicie, a świat idzie mocno do przodu.

        Prezydentowi Szczurkowi i jego ekipie powinniście peany śpiewać zamiast "kiedy ranne...."

        A wy co robicie...:(( aż szkoda pisać :((

        • 3 11

        • (3)

          Ty już lepiej pisz o tym porcie lotniczym, a mniej fantazjuj o porcie morskim. Jak na razie, to pierwsze jest wdzięczniejszym obiektem dla literatury fantastycznej :).

          • 9 1

          • dla takiego jak Ty może byc fantastyka, (2)

            a dla mnie jest to OGROMNE KOŁO ZAMACHOWE REGIONU, tym sie różnimy :))

            Oczywiście obowiązuje analiza przepustowości i wykorzystania poszczególnych portów; powietrznego, .... portów z siecią kolejową i siecią dróg wodnych śródlądowych oraz zwiększenia ich udziału, jak i odpowiednich dróg. Dobrze, że opracowuje sie takie strategie i prognozuje a z czasem wdroży się jednolity dla przestrzeni powietrznej z zagwarantowaniem wysokiego priorytetu i kształtowania polityki, mającej na celu poprawę synergii i koordynację całości.

            • 3 8

            • Marych. Masz może żółte papiery? (1)

              • 6 2

              • nie

                to nasz nowy, Bezstronny wiceprezydent...

                • 3 2

        • Matka wie że ćpiesz...?

          • 2 3

  • (3)

    Jestem gdynianinem od urodzenia, kocham to miasto. Ale co szczur robi z portem, to woła o pomstę do nieba. Międzytorze, Dalmor, Nautę trzeba oddać pod zabudowę, a składy portowe szczur będzie budował w Kosakowie czy może Łebie. Nonsens !!! Gdynia będzie powoli umierać. Gdynia będzie sypialnią sąsiednich miejscowości, praca będzie poza Gdynią. Ale cóż, skoro lemingom wystarczy zrobić sylwestra ze srolsatem, bezsensowny infobox, kolejkę na KG i to wystarcza, żeby mieć 80 % w wyborach, to ja przestaję być zwolennikiem demokracji. Głupki wybierają głupków, ewentualnie zdrajców albo pożytecznych idiotów. Dramat.

    • 25 3

    • ależ ty jestem ograniczony i chory z nienawiści

      • 1 4

    • idiotów takich jak tY, bo nie znasz (1)

      nawet Ustawy o Samorządzie ! Do szkoły, a nie do wylewania tu krokodylich chorych łez i mieszaniu ludzim w głowach

      • 1 13

      • a prezydent chwali się,

        że ma dobrze wyedukowaną młodzież - widać to kłamstwo

        • 10 1

  • Ten tekst jest obrazą inteligencji. Urząd Miasta Szczurka zamordował port zabierając mu tereny rozwojowe, (18)

    a teraz chce sobie przy kawce pogadać czy w Choczewie da się zrobić terminal. Najgorsze jest to, ze ludzie to łykną. Trochę unijnego bełkotu, mignięcie magicznymi formułkami, jak "kwota dofinansowania", "fundusze unijne" i wszystko wydaje się takie mądre, takie amerykańskie!

    Otóż informuję Cię Toczek: Szczurek i jego ludzi od lat 90. pracowali nad zabraniem portowi terenów rozwojowych i dopięli swego. Sprzedali przyszłość miasta na wieżowce zaprzyjaźnionym deweloperom. Nie ma sensu już wnikać kto ile wziął za to do kieszeni.

    Towary, które z powodu tej głupoty nie przejdą przez Gdynię - owszem, znajda się w sąsiedniej gminie. W Gdańsku.

    • 100 24

    • PORT mordował przez lata RZĄD POLSKI a nie Gdynia czy jakiekolwiek inne miasto.

      • 0 7

    • (7)

      no cóż... miasto (nie to jedno) działa w interesie kapitału (głównie obcego). Gdyby jeszcze działało w swoim własnym (tzw. racja stanu) to by było pół biedy, a gdyby w interesie obywateli to by było super. Póki co i Gdynia i Gdańsk przedkładają interes kapitału nawet nad swój własny. Jest to sprzeczne z zapisem Konstytucji: "Rzeczpospolita jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli". Władze działają tak, jakby Konstytucja głosiła "Rzeczpospolita jest terenem do rozgrabienia przez rozmaitych inwestorów".

      • 15 6

      • i znowu belkot.... (6)

        spusc moze troche tego patosu i zauwaz, ze poziom przeladunkow w portach Gdyni i Gdanska jest na rekordowych poziomach.
        Port w Gdyni nie powinien zajmowac sie przeladunkami towarow masowych, szczegolnie wegla - to idiotyczny pomysl z wielu wzgledow - port znajduje sie praktycznie w centrum miasta - pyly z odbywajacego sie na otwartym powietrzu przeladunku wegla zanieczyszczaja powietrze i truja mieszkancow.
        Kontenery tak, drobnica tak - wegiel WON!

        • 11 13

        • (1)

          To WON do Słupska tam nie ma portu,pracy i węgla!!!

          • 4 5

          • Biedny glupku

            Potrafisz tylko wegiel przerzucac lopata? W ten sposob daleko ten port nie zajedzie...

            • 5 4

        • Węgiel (3)

          No to w ramach Nordy zróbmy przeładunek węgla na helu :)

          • 17 0

          • zgoda (2)

            chętnie pozbylibyśmy się hałd węgla i oddali przełądunki do Gdańska pod warunkiem że Gdansk odda nam przeładunki kontenerów o których piszesz.
            Twój tok myslenia spowodowałby że w Gdyni nie przeładowywano by nic.

            • 6 5

            • Glupie myslenie..... (1)

              Wegiel powinien natychmiast zniknac z gdynskiego portu. Podstawowym argumentem sa wzgledy zdrowotne i ekologiczne. Przez ten syf przeladowywany w porcie gdynskim w samym centrum miasta stezenie zanieczyszczen i pylow jest najwieksze w calym miescie. Upieranie sie przy tym syfie to desperacja i dowod na to, ze portem zarzadzaja ludzie bez wyobrazni... Biora kazdy syf by w porcie by zarobic kilka groszy... Wegiel, smierdzaca srute... Nawet te odpady z ameryki pld., ktore mial byc spalone w PL mialy isc przez Gdynie. Kolejna wizytowka kompetencji zarzadzajacych portem to zlomowiec obok muzeum emigracji....

              • 7 5

              • X jest idiotą!!!!!

                • 3 5

    • bredzisz... (4)

      rozwoj portu na terenach Dalmoru? Na Skwerze Kosciuszki?

      • 8 30

      • Nie nie bredzę. Na terenach Dalmoru, obszarach po Naucie i Międzytorzu (3)

        były tereny z prawem pierwokupu dla portu. Port te tereny przejąłby natychmiast, bo nie ma gdzie się rozwijać, ale "sprytne głowy" jeszcze w latach 90-tych wyłączyły te obszary z terenów portowych i sprzedały na pustostany.

        Propaganda Szczurka ma dużo pieniędzy, więc będzie głośno krzyczeć, ale prawdy nie zakrzyczy. Co z tego, skoro miasto już jest skazane.

        BREDZI TOCZEK, który w budowie drogi na Hel widzi jakąś korzyść dla portu.

        • 39 9

        • bredzisz i to strasznie (2)

          gdybys przeczytal raz jeszcze komentowany tekst, zauwazylbys, ze problem dotyczy lokalizacji magazynow, skladow, miejsc gdzie przetwarzane beda towary.
          Idiotycznym pomyslem jest lokowanie tego typu przybytkow w samym cetrum miasta w najbardziej atrakcyjnej czesci miasta w pasie nadmorskim.....
          Podobnie durnym pomyslem jest przeladunek wegla w centrum miasta...
          Im szybciej w Gdyni przestana przesypywac wegiel tym lepiej dla miasta i mieszkancow - dosc juz tego syfu w miescie.

          • 15 22

          • Oczywiście (1)

            Znacznie trafniejsze jest ulokowanie nabrzeży na wiczlińskich ugorach. Ziemia tania, będzie jak znalazł.

            • 13 6

            • Naucz sie czytac ze zrozumieniem....

              Nabrzezy w porcie jest pod dostatkiem. Artykul jest o lokowaniu magazynow, skladow czy zakladow przemyslowych POZA portem. Lokowanie tego typu obiektow w centrum miasta, na najdrozszych terenach to idiotyczny pomysl. Tego typu obiekty mozna lokowac na peryferiach o ile sa sensownie skomunikowane z portem.... Naprawde tego nie potrafisz zrozumiec?

              • 7 11

    • skoro tak zależy im na porcie

      to dla czego sprzedali połowę nabrzeża indyjskiego vistalowi?

      • 10 2

    • " kto ile wziął za to do kieszeni" (1)

      no tak pewnie pieniacze i szukający wszędzie przekrętów idioci, a być może celowo mącący aby ukryć jakieś niejasne fakty np. obszczekiwanie i szkalowanie Rosjan tylko po to aby nas z ich łowisk pogoniono?

      I te soczyste komentarze chamskie komentarze a właściwie hejtarzenie. To dlaczego niby tak chętnie obrzucamy się w internecie mięsem?
      Na dodatek pod zidiociałymi komentarzami zaraz pojawia się ponad ogromna ilość głupich i prześmiewczych postów. A brakuje wród nich głosów rozsądku, rzeczowych -merytorycznych, dotyczących faktycznej problematyki. Tylko zwykły perfidny charakterystyczny "hejt", nie mający nic wspólnego z wyrażeniem własnej opinii, a robiony dla szpanu lub wysoko opłacony przez organa nacisku ew. zamydlenia lub zrobienia wody z mózgu?. Tak jak w twoim wypadku " kto ile wziął za to do kieszeni" jasno wskazuje kto jest mocodawcą tego SPOŁECZNEGO URABIANIA ? O jego przyczynach i powodach trudno w tak krótkiej wypowiedzi się odnieść, bo wymagałoby to większego wywodu?

      • 1 15

      • Marych to jeden z niewielu sensownych komentatorów na tym portaliku

        • 3 10

    • Ja na Szczurosyna nie głosowałem.

      • 23 4

  • co konkretnie robi?
    jakieś plany drogi na Hel?
    chyba dla turystów bo z portem nie ma to nic wspólnego
    i znowu sławna norda...

    jeżeli by Gdynia cokolwiek robiła dla portu to powstałoby co najmniej jedno połączenie wiaduktem lub tunelem, hutniczej z obwodnicą
    a sama hutnicza (tak jak i wiele innych dróg w Gdyni) zyskała by status drogi a nie klepiska
    powstał by też OPAT w jakiejkolwiek wersji
    oraz powstała by namiastka "obwodnicy" Chwaszczyna i Żukowa (wykonywane wraz z Gdańskiem Sopotem zainteresowanymi gminami i województwem)
    to byłoby coś co faktycznie przyczyniłoby się do ułatwia rozwoju portu

    ale sylwester z Marylką infobox oraz paralotnisko są niewątpliwie ważniejsze
    dla samorządności

    • 11 1

  • Za problemy portu odpowiada rząd RP, a nie miasto.

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane