• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.

Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.



Ulica Starowiejska w końcu doczeka się zmian?

Dyskusje na temat tego, jak ma wyglądać ul. Starowiejska trwały od lat. Jedni chcieli gruntownych zmian sprzyjającym pieszym, inni wręcz przeciwnie, tłumacząc, że spowodują one odpływ klientów z okolicznych lokali.

Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.

W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.

Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach



Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.

Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.

Dwie oferty w przetargu na projekt



Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.

  • Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
  • Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.


Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.

- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.

Zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia

Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy



Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.

- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.

Opinie (90) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Starowiejska

    Ja tutaj mieszkam . Byłem na wszystkich zebraniach . Nigdy nie ustalono ograniczenia miejsc parkingowych o "65 do 80 % " . Niby dlaczego ??? . Ograniczanie do 50 % to już jest zbrodnia .
    Mała archtektura i ograniczanie prędkości . Wróćmy do remontu chodników i oświetlenia na Starowiejskiej oraz poszerzenia do 4 pasów ulicy Władysława IV od 10-go Lutego do Jana z Kolna - to jest dobry kierunek dla miasta i budowy nowego centum . M

    • 0 0

  • Prl

    Malowanie trawy na zielono - znowu??? Trzeba wymienic instalacje, zeby nie burzyc w przyszlosci tego co bylo zrobione w ramach estetyzacji

    • 0 0

  • starowiejska dla rowerów

    proponuje aby zastawic starowiejska stojakami dla rowerów słupkami i klatkami dla pracowników zdz, gdynia, aby podziwiac te ewenementy przyrodnicze !!!

    • 0 0

  • Szkoda. (10)

    Dzisiejszy dzień pokazuje jak fantastyczne może być miasto bez samochodów.
    Cisza, świeże powietrze. Normalnie można spacerować, jeździć rowerem bez obaw o swoje życie.
    Szkoda że to tylko na chwile tak będzie.

    • 28 39

    • Potrzebujesz życia bez samochodów to wyprowadź się gdzieś do miejsca (2)

      oddalonego o 2km od drogi - na pewno nikt nie przyjedzie autem :)

      • 2 1

      • (1)

        samochodziarze scigacie sie kto glupszy post napisze?

        • 0 0

        • Nie, my możemy scigać się na drodze. Ty musisz na głupie posty.

          • 0 0

    • To jest brak życia i upadek wszystkiego

      • 1 0

    • Xxx (1)

      O swoje życie obawiam się jako pieszy idący po chodniku i uciekający często przed rozwydrzonymi rowerzystami.

      • 20 5

      • przestan lazic po sciezkaz rowerowych

        • 0 0

    • Jasne zostaniemy wszyscy w domach żebyś ty mógł rowerem środkiem ulicy popitalać

      • 1 2

    • Mam dokładnie takie same odczucia. Są plusy tej całej kwarantanny.

      Wreszcie można odetchnąć.

      • 2 2

    • Trzeba mieć coś nie tak z głową żeby teraz wychodzić z domu na spacer czy jeździć rowerem.

      • 4 4

    • za miesiąc odczujesz w kieszeni skutki tego raju

      • 9 0

  • Zakneblujcie Piesiewicza (2)

    Nigdy nie podał żadnej sensownej propozycji, wszystkie jego pomysły mają na celu utrudnienia życia normalnych mieszkańców naszego miasta.

    • 4 1

    • Parafrazując klasyków pr z urzędu miasta: (1)

      a jest jakaś inna opozycja?

      • 0 0

      • Brak głupich propozycji to dobra propozycja.

        .

        • 0 0

  • Nie wierze

    W sytuacji jakiej znalazła się polska prezydent myśli o przetargach, zajął by się służba zdrowia i pomocą potrzebującym w tym trudnym czasie.

    • 0 0

  • Odsamochodowić centrum. Jaka teraz jest przyjemna cisza i spokój na ulicach. (2)

    Kto za?

    • 4 9

    • Pomyliłeś się - twoje miejsce jest na wsi, tak z 2km od najbliższej (1)

      asfaltowej drogi.

      • 2 1

      • na wieś

        popieram

        • 0 0

  • stara i wiejska wizytówka Gdyni na wprost od wyjścia z dworca

    odrażające

    • 1 0

  • Wyprowadźcie UM z centrum. To główny generator ruchu, te departamenty.

    Mieszkańcy powinni mieć miasto dla siebie za darmo, a nie płacić,płacić i płacić i podwyżka 30%, 100%,300%. W zamian strefa parkowania i parkometr i płacić, i bilety zkm +10%, skm+

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Przebudowa tej ulicy bez remontu instalacji podziemnych i likwidacji krawężników nie ma sensu (8)

    Ulica Starowiejska może stać się kolejną częścią strefy miasta wolną od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefą przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym. Do tego potrzeba konsekwentnych i zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta. Takie ulice po sensownie zaprojektowanej przebudowie przyciągają klientów poruszających się głównie pieszo, ale niekiedy także na rowerach i hulajnogach. Najnowszy przykład to Stągiewna w Gdańsku, choć w Kopenhadze takie strefy były konsekwentnie wdrażane od 1968 roku. Ich autor i inicjator kilkakrotnie odwiedzał Trójmiasto, urbaniści lubili sobie robić z nim zdjęcia, ale zdecydowanego naśladownictwa dobrych przykładów jak na razie nie widać.

    • 50 22

    • Ty,Piesiewicz (2)

      Czemu ty tak nie lubisz aut?? Moze wez rower i rozwoż towar nim,to zobaczysz

      • 9 15

      • rowerami towary rozwozono po miescie przez kilka dziesiecioleci

        • 0 0

      • jak na razie to aut nie lubią inni posiadacze aut, którzy im np. zajmują przestrzeń do parkowania

        towar można zawozić w mieście na różny sposób, dla dostawczaków można przewidzieć wybrane godziny dnia (tzw. okienka dostaw) praktykowane od wielu lat w dobrze zarządzanych strefach wolnych od ruchu i parkowania samochodów. Najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów.

        • 3 3

    • Siedź w domu i odwal sie od samochodów! (2)

      W dzisiejszych czasach i przyszłych deptaki zostaną zlikwidowane. Chodzi o to by ludzie nie mieli ze sobą kontaktu. A to najlepiej robi się w aucie! I nie mów że to tylko teraz! Te kwarantanny będą chlebem powszednim na świecie. Po tym wirusie przyjdzie następny i następny i......

      • 2 9

      • Juz tworzycie nastepnego, ze masz takie informacje?

        • 0 1

      • chciałem dać plusa za ironię, ale w końcu dałem jednak minusa

        Ironia na moje rozeznanie szyta zbyt grubymi nićmi.

        • 2 1

    • (1)

      To gdzie do ku............y nędzy mają w końcu parkować kierowcy może w kościele.......kiedy w końcu zaczną robić parkingi wielopoziomowe ,do cholery mamy 21 wiek a Gdynia się cofa zamiast iśc do przodu.

      • 14 10

      • kierowcy mogą parkować w wielu miejscach, jeśli wszyscy chcą jeździć samochodami

        i do tego parkować swoje prywatne samochody 23 godziny na dobę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania to wszyscy mamy problem. Powtarzam: najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów. Wyobraźnia jest potrzebna do tego, by stwierdzić, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli każdy by chciał wszędzie jechać w mieście swoim prywatnym samochodem, wszyscy staliby w korkach. Chyba to nie jest trudne do zrozumienia? Praktyczne dowody na prawdziwość tej tezy widzimy prawie codziennie.

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane