• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje trolejbusy, na autobusy poczeka

Patryk Szczerba
4 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku. Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku.

Miasto przyjęło ofertę firmy Solaris, która dostarczy 30 nowych trolejbusów. Pierwsze pojazdy pojawią się w Gdyni we wrześniu. Natomiast przetarg na zakup nowych autobusów został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.



Czy powtórzenie przetargu na zakup autobusów to dobra decyzja?

O otwarciu kopert w przetargach na zakup trolejbusów i autobusów informowaliśmy kilka tygodni temu.

Czytaj też: Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Czytaj: Oferta na nowe autobusy dla Gdyni droższa o 16 mln

W obydwu postępowaniach złożono po jednej ofercie. Każda z nich przekraczała zakładany przez Gdynię budżet.

Gdynia kupi trolejbusy



W przypadku trolejbusów Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy chciało przeznaczyć łącznie 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość.

Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc blisko 10 mln zł brutto (dokładnie 8,6 mln zł). Mimo to, Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę i pierwsze trolejbusy wyjadą na ulice we wrześniu. Firma dostarczy czternaście trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

- Kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Na nowe autobusy w Gdyni trzeba będzie poczekać



Z kolei na zakup 55 nowych autobusów jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. Zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów wymagane przez zamawiającego okazały się kluczową kwestią, przez którą cena była tak wysoka.

W tym przypadku różnica blisko 16 mln zł okazała się dla miasta zaporowa i przetarg unieważniono.

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji - zapowiada Gruszecka-Spychała.
Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Urzędnicy zapowiadają, że nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Autobusy elektryczne na ulicach Gdyni?



Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach na ulice Gdyni wyjadą po raz pierwszy autobusy elektryczne. W ramach programu Gepard, miasto może kupić 6 takich pojazdów z 40-procentowym dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przegubowy trolejbus jeździł w maju na testach w Gdyni



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (117) 1 zablokowana

  • ... (4)

    Myślę że lepiej inwestować w hybrydy lub całkowicie elektryczne autobusy. Taki trajtek jest ograniczony wrazie braku prądu czy zablokowania drogi stoi klapa.

    • 15 15

    • Ciekawe (3)

      Trolejbusy z akumulatorem nie mogą wybrać trasę alternatywna " znawco"

      • 6 4

      • (2)

        To po kiego diabla utrzymywac trakcje? Na to ida grube miliony

        • 2 3

        • jakie miliony internetowy pajacu z dyplomem wikipedii?

          • 1 0

        • Zajmij się Gdańskiem.

          • 1 0

  • Idą wybory to są zakupy.....Wojtek kolejną prezydenturę ma w kieszeni ! (7)

    • 26 25

    • Idą wybory a samoklika czuje już lekkie podmuchy wiatru zmian (1)

      Który w listopadzie rozszaleje się na dobre i wywieje ich ze stołków. Za ścieżki rowerowe kosztem ulic, za likwidację miejsc postojowych, za oddanie bezpłatnych placów postojowych prywatnej firmie, za słupki i donice, za stojaki rowerowe w miejscach postojowych, za wszystko!

      • 6 8

      • idą wybory, kwik ruskich troli się wzmaga

        panika i desperacja jarozbawa rajmundowicza kłamczyńskiego

        • 0 1

    • Sie nie boj

      Martw sie o mopa w Sopocie. Wygląda że POpłynie z prądem w rynsztoku.

      • 1 2

    • i bardzo dobrze (3)

      To jest nasz prezydent i niech nam urzęduje jak najdłużej. Wszystkiego dobrego Panie Prezydencie. Gdynianie są z Panem i stają za Panem murem.

      • 10 26

      • Ty Danuta nie stoj murem tylko zaspiewaj do mikrofonu

        • 6 3

      • (1)

        Chyba ci Gdynianie, którzy mają stołki w spółkach miejskich, muzeach, inkubatorach i tym podobnych.

        • 16 8

        • Gdynianie z Polnocnej Gdyni stoja w krokach.

          Czekamy na wybory prezydencie

          • 10 3

  • Obowiązkowo należy doliczyć (1)

    do ceny dodatkowo opcjonalny pakiet na bezdroża. Jak puszczą to Hutniczą albo Wielkopolską, o al.Zwycięstwa przy ASO 11 już szkoda wspominać. Tam dali strefę 30 i jest rozwiązanie na bezdroża.

    • 46 9

    • kwiiiiiiiik

      • 0 1

  • pakowanie się w te trajtkowe zawalidrogi to slaby pomysł (11)

    a co faktycznie jest potrzebne czyli autobusy to na nie poczekamy niewiadomo ile

    • 43 99

    • (9)

      To i to jest potrzebne. Zresztą o czym tu dyskutować, sprawność silników elektrycznych jest ponad 2 razy większa od spalinowych. Więc zawalidroga mi to raczej one nie są.

      • 37 8

      • (5)

        ale w porównaniu do autobusów zasilanych cng to trajtki są nieekologiczne, prąd nadal pozyskiwany jest z węgla.

        • 6 8

        • niekoniecznie, w UK już większość prądu jest z odnawialnych (4)

          a będze jeszcze więcej,
          do 2025 planują zejść z węgla całkowicie,
          podobne plany do gazu mają

          • 3 3

          • a (1)

            "niekoniecznie, w UK już większość prądu jest z odnawialnych"

            A skąd Ty masz takie dane?

            • 3 1

            • z new scientist

              • 4 0

          • (1)

            Ale w Polsce jest z wegla

            • 4 0

            • wasza strata, smog jak w Chinach

              no ale nie od razu Rzym zbudowano,
              kierunek dobry

              • 3 0

      • (2)

        Może i mają wyższą sprawność, ale wymagają trakcji.

        • 9 27

        • Mają baterie więc mogą na niej pracowac

          • 6 3

        • trakcja już jest i to odnowiona. teraz musi się zamortyzować

          Dlatego widzę nowoczesne trolejbusy w Gdyni przynajmniej przez kolejne 10 lat

          • 34 7

    • Słabym pomysłem jest czytanie pańskich komentarzy.

      • 18 6

  • Super! Czekam na nowe trajtki!

    :-)

    • 4 0

  • dziwne miasto stawia wymagania na te autobusy skoro tylko jedna firma startuje do przetargu...

    • 4 0

  • (5)

    Chwali się to, że wybrali polskiego dostawcę, a nie dali zarobić znowu jakimś zagranicznym koncernom.

    • 8 8

    • "Wybrali", bo nie mieli innego wyboru.

      • 0 0

    • Man też jest montowany w Polsce tak samo jak solaris.

      • 2 1

    • Osprzęt jest czeski (2)

      Trolebusy Solarisa wcale nie są takie polskie. Osprzęt jest importowany głównie z Czech (Škoda, Cegelec).

      • 3 0

      • (1)

        No i co? Niektóre z niemieckich czy francuskich aut ma montowane podzespoły/elementy z Polski, to znaczy że auta są polskie ?
        Autobusy Solaris są projektowane i produkowane w Polsce .

        • 2 3

        • Polska jest tylko "buda"

          Sercem trolejbusu jest elektryka, a ta nie jest polska w Solarisie.

          • 2 0

  • Igranie z ogniem

    Miasto nie ma chyba pojęcia jakim taborem w tej chwili dysponują przewoźnicy!!!! Apeluje do wszystkich służb aby zainteresowały się autobusami starymi „na oko” widać które to są one nie powinny jeździć po ulicach miasta jak dojdzie do katastrofy to wówczas będą szukać winnych i znajda zapewne w osobie kierowcy bo tak najprościej a urzędnicy moja w d*pie głębokieBabil jaki transport jeździ jak zawsze nie maja pieniędzy ale oby nie było za późno. Wiem co mówię sprawdźcie autobusy zanim nie jest za późno

    • 5 0

  • Może tak zamiast tak inwestować w tabor, miasto zadbałoby o to, żeby obecny miał po czym jeździć, bo z roku na rok stan dróg się pogarsza i korki coraz większe. Na estakadzie autobusy stoją w korkach nagminnie.

    • 2 2

  • przecież szczurek bierze 150 milionów kredytu więc w czym problem spychała (1)

    • 9 1

    • Na splate innych kredytow i kolejne obietnice wyborcze

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane