• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje trolejbusy, na autobusy poczeka

Patryk Szczerba
4 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku. Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku.

Miasto przyjęło ofertę firmy Solaris, która dostarczy 30 nowych trolejbusów. Pierwsze pojazdy pojawią się w Gdyni we wrześniu. Natomiast przetarg na zakup nowych autobusów został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.



Czy powtórzenie przetargu na zakup autobusów to dobra decyzja?

O otwarciu kopert w przetargach na zakup trolejbusów i autobusów informowaliśmy kilka tygodni temu.

Czytaj też: Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Czytaj: Oferta na nowe autobusy dla Gdyni droższa o 16 mln

W obydwu postępowaniach złożono po jednej ofercie. Każda z nich przekraczała zakładany przez Gdynię budżet.

Gdynia kupi trolejbusy



W przypadku trolejbusów Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy chciało przeznaczyć łącznie 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość.

Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc blisko 10 mln zł brutto (dokładnie 8,6 mln zł). Mimo to, Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę i pierwsze trolejbusy wyjadą na ulice we wrześniu. Firma dostarczy czternaście trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

- Kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Na nowe autobusy w Gdyni trzeba będzie poczekać



Z kolei na zakup 55 nowych autobusów jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. Zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów wymagane przez zamawiającego okazały się kluczową kwestią, przez którą cena była tak wysoka.

W tym przypadku różnica blisko 16 mln zł okazała się dla miasta zaporowa i przetarg unieważniono.

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji - zapowiada Gruszecka-Spychała.
Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Urzędnicy zapowiadają, że nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Autobusy elektryczne na ulicach Gdyni?



Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach na ulice Gdyni wyjadą po raz pierwszy autobusy elektryczne. W ramach programu Gepard, miasto może kupić 6 takich pojazdów z 40-procentowym dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przegubowy trolejbus jeździł w maju na testach w Gdyni



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (117) 1 zablokowana

  • Widać że władze ZKM Gdynia zmieniły zdanie (1)

    Władze ZKM Gdynia cały czas broniły się od tego aby PKT zakupił przegubowe trolejbusy a pasażerowie na 27 jeździli ściśnięci jak ogórki kiszone. Kilka lat temu MPK Lublin jako pierwszy przewoźnik w Polsce zakupił takie pojazdy wyposażone w biletomaty widać że Gdynia wreszcie zmieniła zdanie.
    Tylko czemu aż tyle lat na to trzeba było czekać?
    Ile lat będą czekać pasażerowie na automaty do biletów w trolejbusach ?

    • 12 6

    • Ciekawe

      Każdy może kupić tańszy bilet telefonem i tabletem!!!!

      • 4 5

  • Autobusy elektryczne

    Powinno się dążyć do tego żeby w każdym polskim mieście autobusy miały napęd elektryczny . I tylko do takich inwestycji powinna UE dokładać .Trolejbusy ok, ale po co nowe autobusy spalinowe kupować?! Co jak co ale komunikacja miejska może mieć napęd elektryczny zamiast spalinowego.

    • 15 8

  • cebulaki

    Czyli panie ile to kosztuje i czemu tak drogo. Panie chciałbym wszystkie bajery ale i tanio

    • 11 5

  • ... (4)

    Myślę że lepiej inwestować w hybrydy lub całkowicie elektryczne autobusy. Taki trajtek jest ograniczony wrazie braku prądu czy zablokowania drogi stoi klapa.

    • 15 15

    • Ciekawe (3)

      Trolejbusy z akumulatorem nie mogą wybrać trasę alternatywna " znawco"

      • 6 4

      • (2)

        To po kiego diabla utrzymywac trakcje? Na to ida grube miliony

        • 2 3

        • Zajmij się Gdańskiem.

          • 1 0

        • jakie miliony internetowy pajacu z dyplomem wikipedii?

          • 1 0

  • Ojej. Miały być na wybory a tu ch

    PS Drogi najpierw naprawcie bo szkoda nowe autobusy na takie wertepy puszczać

    • 20 3

  • Biletomaty (3)

    To może przy okazji zakupu nowych autobusów warto byłoby je od razu wyposażyć w biletomaty??

    • 24 5

    • biletomaty to przeżyek z poprzedniego wieku (2)

      nikt już tego nie używa

      • 1 5

      • (1)

        Coooo? Czytałeś wyniki finansowe i wpływu z biletów kupowanych poprzez różne środki? Nie wiesz, to nie pisz

        • 3 1

        • ktoś chce zarobić na przestarzałej technologii

          i wyciągnąć kasę

          • 1 0

  • DLACZEGO całe Trójmiasto (a nawet parę innych miast aglomeracji) nie kupuje razem? (1)

    wiadomo, że takie zakupy dużych ilości wymuszają niska cenę

    • 9 8

    • wez somsiadow i ruszaj na zakupy do hurtowni. taniej bedzie

      • 5 1

  • drożyzna

    Te trolejbusy są o wiele droższe od autobusów, a ich eksploatacja jest także skrajnie kosztowna.

    • 17 6

  • (5)

    Chwali się to, że wybrali polskiego dostawcę, a nie dali zarobić znowu jakimś zagranicznym koncernom.

    • 8 8

    • Osprzęt jest czeski (2)

      Trolebusy Solarisa wcale nie są takie polskie. Osprzęt jest importowany głównie z Czech (Škoda, Cegelec).

      • 3 0

      • (1)

        No i co? Niektóre z niemieckich czy francuskich aut ma montowane podzespoły/elementy z Polski, to znaczy że auta są polskie ?
        Autobusy Solaris są projektowane i produkowane w Polsce .

        • 2 3

        • Polska jest tylko "buda"

          Sercem trolejbusu jest elektryka, a ta nie jest polska w Solarisie.

          • 2 0

    • Man też jest montowany w Polsce tak samo jak solaris.

      • 2 1

    • "Wybrali", bo nie mieli innego wyboru.

      • 0 0

  • Czy gdyńskie trolejbusy całkowicie zostaną zastąpione przez elektryczne autobusy? (1)

    • 11 3

    • stopniowo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane