• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mniej autobusów w weekendy

Patryk Szczerba
8 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mniejsza liczba kursów to zdaniem Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Mniejsza liczba kursów to zdaniem Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Z mniejszą liczbą kursujących autobusów w weekendy muszą się pogodzić pasażerowie gdyńskiej komunikacji, której nowy rozkład zacznie obowiązywać 14 stycznia. Przedstawiciele ZKM tłumaczą, że oferta przewozowa zmniejszy się jedynie o 1,5 proc.



Czy często korzystasz z komunikacji miejskiej w weekendy?

Zmian będzie sporo. Na wielu liniach zostaną zlikwidowane pojedyncze kursy - głównie wieczorem i w weekendy. Nie zabraknie też minutowych korekt odjazdów autobusów i trolejbusów. Pokrzywdzeni mogą czuć się przede wszystkim mieszkańcy Witomina zobacz na mapie Gdyni, podróżujący w weekendy linią 192 w stronę Płyty Redłowskiej. W dni powszednie autobusy będą kursowały jedynie do godz. 19:30, w soboty do godz. 16, natomiast niedzielne kursy w ogóle zostają zawieszone.

- To spore utrudnienie dla tych, którzy w weekendy dojeżdżali nią do znajomych w Redłowie, czy też do kolejki SKM i tak samo wracali. Podróżujący kolejką chociażby z Gdańska będą musieli jechać przez Wzgórze św. Maksymiliana, a akurat pomiędzy Redłowem i Wzgórzem jest granica taryfowa SKM - mówi pan Mikołaj.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście.

Cięcia dotkną także linii 137, łączącej Witomino z Dworcem Morskim, która w soboty będzie kursowała z częstotliwością co 60 min, natomiast w niedziele w ogóle zniknie z rozkładu. W czasie popołudniowego szczytu przewozowego w dniu powszednim autobusy linii 190, łączącej Witomino Leśniczówkę z Dworcem PKP, kursować będą co 30 min.

O zmianach zdaniem przedstawicieli ZKM decydują przede wszystkim czynniki ekonomiczne.

- Opieramy się na wynikach badań marketingowych, które prowadzimy praktycznie bez przerwy, spływają również postulaty od pasażerów. Analizujemy również natężenie ruchu w mieście. Później staramy się na bieżąco reagować. Nie ukrywam też, że najbliższe zmiany pozwolą nam zaoszczędzić pieniądze. Konsultowaliśmy tę decyzję z władzami Gdyni - wyjaśnia Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Czytaj też: Komunikacja w Gdyni tylko niskopodłogowa

Pół roku temu trzeba było zmienić rozkład jazdy trolejbusów. Każda zmiana to minimum cztery miesiące konsultacji i analiz.

- Nie planujemy w tym roku kolejnych tak dużych roszad w rozkładzie. Oczywiście niewkluczone są kosmetyczne poprawki, które będą polegały głównie na minutowych korektach - dodaje Wyszomirski.

Niepokój z powodu decyzji ZKM Gdynia pojawił się także wśród kierowców firm przewozowych, które poprzez ograniczenie kursowania autobusów zarobią mniej pieniędzy. Zwolnień jednak prawdopodobnie nie będzie.

- Mamy w przedsiębiorstwie taką sytuację, że średnia wieku kierowców to blisko 50 lat. Sześciu odejdzie w tym roku na emeryturę, dzięki czemu nie będziemy musieli zwalniać nikogo z załogi. Nikogo jednak też nie przyjmiemy prawdopodobnie do pracy. Te zmiany obciążą nasze finanse, ponieważ, mimo że nie zużywamy paliwa, to koszty stałe pozostają takie same. Liczba przejechanych przez nasze pojazdy kilometrów zmniejszy się o 3 proc. w stosunku do 2012 roku - tłumaczy Kazimierz Gałkiewicz, prezes PKM.

Nagrody dla korzystających z komunikacji miejskiej

Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił konkurs dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację miejską oraz Szybką Kolej Miejską. Wziąć w nim udział może każdy mieszkaniec Gdyni, który posiada ważny bilet okresowy.

- Chcemy uhonorować podróżujących komunikacją miejską i docenić ich. Do rozwiązania wszystkich zadań będzie potrzebna kreatywność lub zdolności artystyczne - mówi Karolina Marszałkowska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Każdego miesiąca na stronie internetowej www.zdiz.gdynia.pl ukazywać się będzie pytanie lub zadanie konkursowe. Odpowiedź należy przesłać na adres e-mail: bilet@zdiz.gdynia.pl do 20 dnia każdego miesiąca. Co miesiąc wyłonionych zostanie trzech laureatów konkursu, którzy otrzymają nagrody rzeczowe o równowartości ok. 150 zł, 100 zł oraz 50 zł.

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • lepsze to niż podwyżka cen

    • 4 7

  • Puknicie sie w głowe - placi sie jak za zboże za rte bilety a jezdzi jak sardynki w saunie...

    • 15 0

  • paliwo coraz tansze a koszty takie same ? to na co te zlomy jezdza ???

    • 8 4

  • Na kotare jest,na jakieś durne kontenery też ale na takie potrzebne rzeczy jak komunikacja już nie (1)

    oj szczurze ja już na ciebie nie zagłosuje bo doprowadzasz to miasto do ruiny

    • 27 2

    • najważaniejsze jest drugie lotnisko!

      koledzy z getta w Suchym Dworze oraz z SeaTowers chcieli mieć gdzie lądować

      • 11 0

  • I dobrze! Otyli mieszkańcy Gdynii mają się odchudzić! (1)

    • 33 16

    • niech zaczną latać na wakacje ze szurodromu pogórze !

      • 5 4

  • kasy na komunikację brakuje, bo komuś się lotniska zachciało?

    Patrząc na to jak Gdynia inwestuję w komunikację miejską i SKM, jak wiele "dobrego" robi MZKZG... chyba do Gdańśka będziemy latać przez Oslo...
    A tak na poważnie - kolejne cięcia czyli zwiększy się ilość osób podróżujących transportem indywidualnym, czyli jeszcze wieksze korki, kolejne miliony które trzeba będzie wrzucić w rozbudowę dróg i koło się zamyka. W takiej Rydze stwierdzili, ze zamiast inwestować miliardy w drogi lepiej zainwestować miliony w darmową komunikację miejską - efekt: korkó mniej, czystsze powietrze, brak koniecznosci rozbudowy ulic, suma sumarum oszczędności dla miasta. Ale Trójmiasto woli się skupiać na walce kogucików zamiast brać przykład z nowodczesnych i ekologicznych rozwiązań!

    • 23 1

  • czy o takich rzeczach dowiemy sie tez z infokontenera?

    • 13 1

  • Oczywiście że są to dobre rozwiązania... na większości z usuniętych przejazdów, autobusy woziły powietrze. (1)

    Ale tradycyjnie gdańszczanie to niekwestionowani eksperci w sprawie gdyńskiej i doskonale wiedzą co w tutejszej komunikacji się dzieje. Jestem pewien że 90 % osób która krytykuje, nawet trasy zredukowanych linii nie zna.

    • 7 24

    • co za usłużny kretyn...

      masz gedanofobię?

      • 12 2

  • .

    • 0 0

  • Sztuczne badania marketingowe (1)

    Panie dyrektorze proszę nie zasłaniać się badaniami marketingowymi. Jeżeli tnie się kursy tylko dlatego że rozkłady są źle dopasowane dla mieszkańców to niech Pan dyrektor nie dziwi się że w danym autobusie nie ma np. 120 osób.

    • 54 2

    • Śmieszne tłumaczenie obcięcia kursów ...

      A powód jest jeden! Miasto tworzy budżet z deficytem (szok! jak można tworzyć budżet z deficytem) to później gdzieś trzeba zrobić cięcia, szkoda że robi się to w komunikacji miejskiej, która powoduje że ludzie są bardziej mobilni i mogą być aktywni gospodarczo. Jak mamy robić cięcia, zróbmy to na budowie bezsensownych muzeów, ograniczmy sponsorowanie zawodowej piłki nożnej itp. Dajcie ludziom więcej swobody i mobilność, a kasa w budżecie będzie rosła.

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane