• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe przejście przez ul. Śląską

Michał Sielski
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.

Zakończyły się prace związane z wytyczaniem kontrowersyjnego przejścia dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni. Tuż obok jest tunel, który jest jednak barierą dla osób starszych i mniej sprawnych. - Mimo hejtu, nadal będziemy wskazywać miejsca, które można sprawić bardziej przyjaznymi dla pieszych - zapewniają społecznicy.



Czy w miejscach, gdzie są tunele, powinny powstawać przejścia dla pieszych?

Przejście dla pieszych przez ul. Śląską, na skrzyżowaniu z ul. Podolską i Nowogrodzką, powstało tuż obok tunelu, którym piesi musieli chodzić do tej pory. Jego wyznaczenie było jednym z projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego przez społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Projekt zyskał aprobatę ponad pół tysiąca mieszkańców, a prace wycenione na niemal 220 tys. zł właśnie się zakończyły. W ich ramach wykonano nie tylko przejście, ale też przebudowano kanalizację deszczową, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację.

- Chodniki zostały przebudowane zgodnie ze standardami dostępności. Zastosowaliśmy kostkę kamienną, betonową oraz płyty fakturowane, które ułatwiają komunikację osobom niedowidzącym i niewidomym. Wymieniliśmy również krawężniki na łukach w rejonie przejścia - opowiada Tomasz Delekta, który nadzorował te inwestycję z ramienia Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Po co przejście obok tunelu?



Mimo ponad 500 głosów za wykonaniem przejścia, znalazło się też wiele osób, które tę inwestycję skrytykowały. Powód? Tuż obok znajduje się tunel, którym piesi mogą przedostać się na drugą stronę ruchliwej i w sumie czteropasmowej ul. Śląskiej. Sporo osób uważa więc, że to wystarczające, mimo że w tunelu nie ma nawet wind, więc dla niepełnosprawnych może być to bariera nie do pokonania, a już na pewno spore utrudnienie, by dostać się do Śródmieścia. Zwłaszcza, że alternatyw nie ma za wiele, a - wbrew oczekiwaniom - światła nie spowodowały większych korków w tym rejonie.

- Do tej pory przez ul. Śląską, na długości niemal 1,5 km, można było przejść w poziomie terenu jedynie na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. Kolejne przejście było dopiero na Grabówku. To utrudnia poruszanie nie tylko osobom o ograniczonej mobilności, ale np. rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom z zakupami. Dodatkowe, wygodne i dobrze oświetlone przejście piesze oczywiście nie rozwiązuje kolejnych problemów z dostępnością i "zszyciem" miasta. Tym niemniej, w szerszym kontekście, to bardzo dobra oddolna inicjatywa - ocenia Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. przestrzeni publicznych.
Eksperci podkreślają także, że montaż wind nie ma również sensu ekonomicznego. Windy na pobliskim węźle Wzgórze kosztują miasto 84 tys. zł rocznie. Nie mówiąc już o tym, że czytelnicy regularnie informują nas o tym, że w wielu miejscach windy miejskie często się psują i tygodniami czeka się na ich naprawę.

Społecznicy: hejtem się nie przejmujemy



- To pierwsza tego typu zmiana w Gdyni, ale też element przemyślanej strategii Miasta Wspólnego, by dostępnymi społecznikom narzędziami zmieniać Gdynię w kierunku lepszego miejsca dla pieszych, bardziej dostępnego dla wszystkich. Warto przypomnieć, że jeszcze osiem lat temu prezydent Wojciech Szczurek otwierał Węzeł Wzgórze, który sprowadził pieszych w podziemia, a komunikację zbiorową opóźnił. Więc jest wiele do zrobienia, szczególnie że stopień hejtu i niezrozumienia potrzeb osób starszych czy po prostu mniej sprawnych, zmuszanych codziennie do pokonywania tego typu przeszkód, jest ogromny. Dla wielu liczy się tylko strata tych kilkunastu sekund na światłach, bo trzeba przepuścić pieszych - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, którego członkowie byli autorami pomysłu wykonania przejścia przez ul. Śląską.

Nowe przejścia dla pieszych w Gdańsku



Podobne obawy kierowców budzą plany budowy naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku. Mimo to miasto, z poparciem stowarzyszeń miejskich, zdecydowało o budowie kilku nowych przejść naziemnych:

  • na Podwalu Przedmiejskim (łącznie pięć, jedno już powstało),
  • na Podwalu Grodzkim (przy dworcu Gdańsk Główny PKP),
  • na Wałach Jagiellońskich (na wysokości Bramy Wyżynnej),
  • na al. Legionów (przy skrzyżowaniu z Hynka),
  • na al. Zwycięstwa (na wysokości GUMedu).

Opinie (260) 2 zablokowane

  • Łatwo wyzywać od hejterów. Zaraz będzie zakaz nawet dyplomatycznej krytyki. To kolejne zwycięstwo

    chorego rozsądku nad zdrowym rozsądkiem. Tunel idealnym rozwiązaniem na wilka sytego i całą owcę.

    • 9 0

  • Przydatne rozwiązanie. Tam i tak jest skrzyżowanie ze światłami, więc przejście dla pieszych

    prawie nie spowolni samochodów, z małym wyjątkiem samochodów skręcających w prawo na zielonej strzałce.

    • 0 2

  • Strefa płatnego parkowania

    Na Śląskiej to przydałaby się strefa płatnego parkowania. Samochody jak rano staną tak po południu odjeżdżają i w ciągu dnia nie ma żadnej możliwości zaparkowania.

    • 1 2

  • Gdynia tak bogata by obok siebie dwa alternatywne przejscia robic?

    Czy to tylko bezmyslna rozrzutnosc?

    • 6 1

  • "sporo osób uważa więc, że to wystarczające, mimo że w tunelu nie ma nawet wind, więc dla niepełnosprawnych może być to bariera nie do pokonania, a już na pewno spore utrudnienie, by dostać się do Śródmieścia."
    niepełnosprawnym to nie pomoże w dostawaniu się do Śródmieścia-oba przejścia pod torami i przed torami (Podjazd/10lutego) są barierą nie do pokonania. Samo przejście naziemne jest jednak ok-dla osób starszych, których w okolicy jest sporo

    • 2 1

  • krytyka polityki infrastrukturalnej miasta = hejt (1)

    krytyka opłat śmieciowych = trollowanie na zlecenie rządu

    Strategia plucia wyborcom w twarz w końcu się zemści.

    • 3 1

    • Kacper, zmien pampersa

      • 1 3

  • Swietna inicjatywa! (1)

    Brawo! Jako mieszkanka śródmieścia Gdyni cieszę się ze w końcu zostało zrobione coś dla nas-pieszych. O nas myśli się na samym końcu, bądź wcale. Taki tunel jest bariera nie do pokonania nawet dla sprawnych osób, które podróżują np. Z dIeckiem w wozku! Toz to rodem z PRL rozwiązanie!

    • 3 5

    • wystarczyłoby wyremontować wejścia do tunelu

      • 2 0

  • Pan Marek Łucyk - Prezydent ds. Pędzla i Farby :)

    A to "Rondo" na Obłużu przy Złotej też Szczyt Architektury :) Oby tak dalej:)

    • 7 0

  • Farba Farba

    Przejście zrobione po to , aby dziury zamalować farbą

    • 7 0

  • to jest właśnie przykład jak w Gdyni wywala się pieniądze w błoto (4)

    kilkaset metrów dalej jest przejście przez ulicę (przy skrzyżowaniu z Warszawską), tu nie ma niczego po drugiej stronie przecież, a samo wykonanie oczywiścigorzej niż w PRLu (woda zbiera się na przejsciu i samochody będą ochlapywać -0 to standard wszystkich wykonan ostatnio)

    przejście ma być dla niepełnosprawnych?, to można skoro jest tam przejście podziemne, zamontować windę dla tych na wózkach?

    a podobno nie ma pieniędzy na windy (jakiegokolwiek formatu) przy stacji PKP

    ale jest kasa na rozwalanie idealnych betonowych schodów (żelbet) w przejsciu podziemnym i zamienieniu tego co nie skruszało nawet o centymetr od czasów PRL, na kostke chamską bauma i krawezniki uliczne... a ta technologia wolski PIS będzie rozmyta przez deszcze po paru latach

    jakie ćwoki sa w tym UM????

    • 7 2

    • (2)

      podobnie wywalono kasę na 100 metrów parku 'centralnego'

      • 2 0

      • i wiele... (1)

        no, nie, wróć....
        Nie za wiele ale za to suto finasowanych a zrealizowanych "pomysłów" mieszkańców magistratu... Rodem ze spółdzielni mieszkaniowych, gdzie można "realizować się" za cudzą kasę i bez odpowiedzialnosci...

        • 1 0

        • brak odpowiedzialności i logiki to hasło UM

          • 1 0

    • jesli ktoś ma argument ze za daleko (to drugie przejscie)

      to zauważam, że w stronę PKP jest tez tunel i nie ma tam przejścia naziemnego...dlaczego?

      a ja widuję (całkiem często) osoby przechodzące przez ulicę własnie tam

      no sa granice absurdu, które w przypadku tego przejścia (za grubą kasę) zostały stanowczo przekroczone

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane