• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • Nigdy nie wjadę na ten (1)

    Samobójczy tor rowerowy. Pogotowie powinno stać na uboczu non stop.

    • 50 9

    • Niedaleko szpital wiec spoko

      • 5 0

  • Nooo..

    Gdynio, niedługo po wyborach,a tu takie zmiany,zmiany,zmiany....Gratulacje dla wyborców,bo to zmiany na miarę naszych czasów!!!

    • 16 3

  • Droga rowerowa na miarę naszych czasów :-) (1)

    Toi toja proponuję jeszcze na środku skrzyżowania Piłsudskiego i Świętojańsliej postawić.

    • 15 6

    • pas ruchu dla rowerów to nie droga rowerowa idź się doucz wstydu nie rób.

      • 6 3

  • jako rowerzystka

    jestem tym rozwiazaniem przerażona

    • 10 7

  • Spójrzcie Państwo na opinie99% pisze o absurdalnym pomyśle (1)

    A przy każdej logicznej ,mądrej itd wypowiedzi same czerwone minusy.Czy zatrudnił gryzoń ludzi do stawiania na nie popieram opini?Ciekawe?

    • 17 4

    • Spokojnie

      Na tym portalu jest nadreprezentacja rowerowych gimbów.

      • 3 0

  • Nowa Gdynia

    Wincyj czerwonej, wincyj białej, tak sie buduje miasta.....

    • 12 4

  • A z nieco innej beczki (3)

    Skoro już rowerzyści maja z tego korzystać, to czy czasem nie powinni obowiązkowo wyposażyć swoich pojazdów w lusterka boczne?

    • 15 6

    • (1)

      po co? lusterka w rowerach się nie sprawdzają. szybciej i pewniej jest się odwrócić.

      • 5 1

      • Kiedyś, jak zaczynałem więcej jeździć rowerem po mieście, często używałem lusterka rowerowego w zimie, bo w kapturze, albo dużej czapie trudno mi się było odwracać.

        Ale teraz wolę po prostu lepsze ciuchy. Czapka z daszkiem pod kapturem umożliwia oglądanie się i przez lewe, i przez prawe ramię, a zerkam przez obydwa ramiona, zwłaszcza na zakrętach.

        Lustro na zwykłym rowerze nie jest "zamiast" oglądania się. (Co innego poziomki, gdzie nie da rady inaczej) Jego jedyny plus, że wiesz kiedy się rozglądnąć, bo widzisz w nim, że cię ktoś np. dogania (możesz to też usłyszeć), ale szczegóły i tak lepiej zobaczyć na własne oczy.

        • 0 5

    • czy każdy uczestnik ruchu nie powinien znać obowiązujących przepisów?

      • 2 3

  • Niby prosta rzecz. Standard na całym świecie, a gdyńscy kierowcy tradycyjnie jak by ufo zobaczyli

    Ludzie, podróżujcie. podrożę kształcą. Takie rozwiązania są powszechne i się sprawdzają. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego.

    • 11 13

  • Propozycja (3)

    Proponuję pas rowerowy na estakadzie, oczywiście pomiędzy pasami dla samochodów

    • 18 3

    • (2)

      Niepotrzebny, jest DDR pod.

      • 4 0

      • Od Morskiej ;)

        • 3 1

      • Potrzebny.

        Każdy przetarg na wagę....

        • 4 1

  • obawy (1)

    napiszę tak , jak to zobaczyłem jadąc samochodem, przy UM, 3-maja, itd..,
    jadąc na rowerze będę unikał tych rejonów jak ognia.
    Napisał bym że to jakiś idiota wymyślił, ale boję się o konsekwencje.

    • 10 9

    • nie badz piz*a. ogarnij sie

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane