- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (108 opinii)
- 2 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (49 opinii)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (180 opinii)
- 4 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (75 opinii)
- 5 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (118 opinii)
- 6 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (40 opinii)
Gdynia posypuje głowę popiołem i obiecuje być bardziej "rowerowa"
Gdyńscy urzędnicy wraz z rowerzystami i audytorami wypracowali dokument, który zdiagnozował sytuację w mieście i wyznaczył cele na najbliższe lata. Na razie jest źle, ale gdynian czekają duże zmiany. Plan? Dziesięciokrotny wzrost rowerzystów w mieście w ciągu 10 lat. - Poprzeczka jest wysoko, ale to dobrze - mówi prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.
Audyt przeprowadzono według uznanej na świecie metodologii Bypad, która została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt. Wyniki? Mówiąc delikatnie: mogło być lepiej.
Zobacz podsumowanie, wyniki i wnioski audytu (pdf).
Najlepsze przykłady to niechciana przez rowerzystów estakada rowerowa, oprotestowywana droga łącząca nadmorski pas Sopotu i Gdyni czy ostatnie plany budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Chylońskiej na odcinku od ulicy Kartuskiej do Puckiej , które także zostały już oprotestowane (grafika obok).
Takich przykładów jest więcej. I nie tylko w miejscach, w których drogi rowerowe przeszkadzają mieszkańcom. Jeszcze nieskończona droga rowerowa w Orłowie już nadaje się do remontu, bo ulewa wypłukała część nawierzchni.
- Najsłabiej wypadła infrastruktura, bezpieczeństwo i efekty działań. Według metodologii badania, Gdynia prezentuje więc podejście izolowane - miasto jest w stanie realizować projekty, ale robi to mała grupka specjalistów - mówi Wojciech Makowski, audytor z firmy Inspro.
Efekty? Sieć dróg rowerowych jest całkowicie niespójna. Niemal żadna dzielnica nie ma bezpiecznego połączenia z centrum, a istniejące drogi są pełne rozwiązań wręcz zagrażających zdrowiu. To nie zachęca do podróży rowerami, więc dziś udział transportu rowerowego w Gdyni to zaledwie 1 proc. całości.
- Warto pamiętać o tym, że te kawałki dróg to efekt pracy i perspektywicznego myślenia. Zawsze przy kolejnych inwestycjach drogowych czy mieszkaniowych - tam gdzie się dało - zlecaliśmy budowę dróg rowerowych właśnie z myślą, że kiedyś je połączymy. Teraz mamy ambitny plan, by to zrobić. Poprzeczka jest zawieszona wysoko, ale to dobrze - podkreśla prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.
W ocenie infrastruktury brała udział 18-osobowa grupa urzędników, rowerzystów, radnych i mieszkańców Gdyni oraz trzech audytorów. Nie skupiali się na analizowaniu dokumentów i "przekładaniu papierków". Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km. Przez dwa miesiące jeździli i dyskutowali co i jak należy zmienić.
- Dyskusje były burzliwe, a momentami nawet bardzo burzliwe. Gdy jednak emocje sięgały zenitu, wkraczał audytor, który dzięki swojemu doświadczeniu sprowadzał rozmowę na poziom konkretów i faktów. Także dzięki temu udało się tak wiele zrobić - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który potrafi walczyć o swoje racje i bez wątpienia należy do ambitnych dyskutantów.
Efekty dwumiesięcznej pracy to 37 działań do wdrożenia w ciągu 30 miesięcy, począwszy od stycznia 2014 roku. Wśród nich m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, czy poprawa jakości drogi na ul. Morskiej. Do tego jeszcze uspokojenie ruchu wokół szkół i oczywiście projekty oraz budowa nowych dróg dla rowerzystów.
- Plan jest ambitny i wiem, że będzie wymagał zaangażowania wielu osób. Daje jednak też jasność i komfort pracy, bo wiemy co mamy robić, a osoby jeżdżące na rowerach też mają jasny sygnał czego mogą oczekiwać w najbliższych latach - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych.
Efektem prac ma być nie tylko spójna sieć bezpiecznych dróg rowerowych, ale też lawinowy wręcz wzrost osób podróżujących po mieście rowerem. Dziś to 1 proc., za 10 lat rowerzyści mają stanowić 10 proc. całości ruchu i urzędnicy liczą, że będą to ci, którzy zrezygnują z przejazdów samochodem, a nie komunikacją publiczną.
Opinie (295) 8 zablokowanych
-
2013-06-04 15:35
śmiech na sali (5)
"Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km." przez 2 miesiące
- 109 10
-
2013-06-05 12:52
mądrala
w trzy dni pokonali te 75 km, należy czytać ze zrozumieniem, a cały proces oceny trwał 2 miesiące
- 1 0
-
2013-06-04 15:45
(3)
i to wszyscy razem
- 18 1
-
2013-06-04 16:51
(2)
uu nieźle normalny śmiertelnik zrobi ten dystans w 4-5 godzin ;)
- 18 5
-
2013-06-04 21:34
fakty
Zajęło nam to łącznie 7 godzin, ale jechaliśmy wolno. Ale jak ktoś woli czytać dosłownie, to może sobie myśleć że dwa miesiące jeździliśmy. Nawet staliśmy jadąc.
- 5 0
-
2013-06-04 21:25
fakty
- 0 1
-
2013-06-05 12:14
Wybudować mi proszę
basen koło domu, i boisko za płotem. !!!
JA TAK CHCĘ I NIC MNIE NIE OBCHODZI ZA CZYJE PIENIĄDZE!!!!
Jak nie, to zrobię blokadę ul Zwycięstwa, albo Kwiatkowskiego, albo Wielkopolskiej, lub Chwarznieńskiej.!!!!
I nikt na Wiczlino nie dojedzie!!!
Chyba że na rowerze lasami.Panie prezydencie!!!- 1 2
-
2013-06-05 10:29
Ścieżki
Dziwi mnie, z jaką łatwością władze Gdyni wydają nasze pieniądze. Chodniki są w stanie krytycznym, ciężko chodzić, podwyżki na każdym kroku a włodarzom tylko głupoty w głowie. Widać pan Szczurek boi się krytyki rowerzystów i asy krytycznej w każdym miesiącu. Wstyd tak trwonić nasze podatki.
- 1 8
-
2013-06-05 10:19
SZczurek
Czy w jego wieku (wygląda na 60+) może jeszcze jeździć?? No chyba, że tylko do zdjęcia q gazecie.
- 1 2
-
2013-06-04 15:48
Jak bardzo oderwana od rzeczywistości i jaką jest patalogią WŁADZA " nasza " (1)
Skoro bardziej ścieżkami rowerowymi się przejmuje aniżeli dziećmi mieszkającymi w suterenach, głodnymi i masowym bezrobociem ? / o pracujących za śmieszne poieniądze nie wspomnę /
Oni dbają o wygodę rowerzystów...
Lekarzaaaaa !
a co powiedzieć o rzeszy debil.i temu przyklaskującej ???
Obok masz temat : Rejestracja na badania Drogą przez Mękę...- 14 23
-
2013-06-05 10:11
dla tych wszystkich głodnych i bezrobotnych
to jest prosta recepta. Ruszyć d*pe i do roboty sie wziasc. Dosc tej roszczeniowki
- 2 0
-
2013-06-05 09:54
Zrobcie sciezki rowerowe wzdluz ul. Morskiej do Rumi! A najlepiej wzdluz Hutniczej, bo tam sa ciagle korki!
- 2 1
-
2013-06-04 17:23
(1)
Byleby tylko nie za kadencji Śzczurka były realizowane wytyczne po audycie. Tego życzę sobie i rowerzystom oraz mieszkańcom Gdyni. Proszę pamiętać przy urnie wyborczej, że to "za Śzczurka" wyremontowana została ul. Janka Wiśniewskiego bez budowy ścieżek rowerowych i powstał "potworek" w postaci nikomu nie potrzebnej estakady rowerowej (na marginesie to wciąż nie nadaje się toto do użycia), czy Skwer Kościuszki został zabetonowany badziewną kostką betonową - i oczywiście - bez wytyczenia ścieżek rowerowych, itd... Pamiętajmy o "śzurkowych osiągnięciach" podczas głosowania!
- 17 4
-
2013-06-05 09:46
ich stosunek do rowerów widać po ubiorze. ale paja...ce! ubrali się tak jakby dresiarz poszedł do filharmonii w swoim standardowym "mundurku". teraz widać dlaczego ścieżki rowerowe w gdyni to buble!
- 2 1
-
2013-06-05 09:33
Gdynia niby takie nowoczesne miasto , a sciezek rowerowych prawie nie ma :( A teraz w czasie tych uciazliwych remontow Morskiej i Estakady , mozna by bylo rowerem pojechac, jak ladna pogoda. No tak tylko nie ma gdzie, bo albo brak sciezki , albo brak pobocza...
Obiecanki Prezydenta, zrobia pewnie ale tylko na Karwinach i Dabrowie, a gdzie pozostale dzielnice???- 4 2
-
2013-06-05 08:53
Ciekawy, ważny krok we właściwym kierunku
Raport BYPAD to dobry katalizator zmiany myślenia o sposobie funkcjonowania miasta: miasta dla ludzi wreszcie, a nie tylko ani nie głównie dla samochodów.
- 5 1
-
2013-06-04 17:58
(2)
Niech w ogóle zlikwidują ulice i ruch samochodów i zamiast tego zrobią same drogi rowerowe ...
Zamiast robić te ulice by dało się nimi jechać to wchodzą w d... rowerzystom jak tylko mogą- 7 10
-
2013-06-04 18:16
Setki milionów na remonty dróg. I bynajmniej nie dla rowerzystów. ;) (1)
I kto tak naprawdę komu wchodzi w d... ?
- 4 0
-
2013-06-05 08:38
dodałbym: setki milionów nie tylko na remonty ale i budowę nowych dróg i tuneli
same projekty nowych dróg kosztują czasem dziesiątki milionów. ;-))
I kto tak naprawdę komu wchodzi w d...?- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.