• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia posypuje głowę popiołem i obiecuje być bardziej "rowerowa"

Michał Sielski
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję. Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję.

Gdyńscy urzędnicy wraz z rowerzystami i audytorami wypracowali dokument, który zdiagnozował sytuację w mieście i wyznaczył cele na najbliższe lata. Na razie jest źle, ale gdynian czekają duże zmiany. Plan? Dziesięciokrotny wzrost rowerzystów w mieście w ciągu 10 lat. - Poprzeczka jest wysoko, ale to dobrze - mówi prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową. Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową.
Audyt przeprowadzono według uznanej na świecie metodologii Bypad, która została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt. Wyniki? Mówiąc delikatnie: mogło być lepiej.

Zobacz podsumowanie, wyniki i wnioski audytu (pdf).

Najlepsze przykłady to niechciana przez rowerzystów estakada rowerowa, oprotestowywana droga łącząca nadmorski pas Sopotu i Gdyni czy ostatnie plany budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Chylońskiej na odcinku od ulicy Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni do Puckiej zobacz na mapie Gdyni, które także zostały już oprotestowane (grafika obok).

Co najbardziej przeszkadza w jeździe po Trójmieście rowerem?

- Sam czasami jeżdżę tędy do pracy rowerem. Ani razu nie zdarzyło mi się wybrać drogi, według trasy projektowanej przez Urząd - bo jest ona nienaturalna i niewygodna. Mam nadzieję, że uda się uniknąć sytuacji, w której ponownie - jak w wypadku chociażby zdublowanej estakady rowerowej - miasto wyda miliony złotych na inwestycję, z której tak naprawdę nikt nie będzie zadowolony - zauważa opozycyjny radny PiS, Marcin Horała.

Takich przykładów jest więcej. I nie tylko w miejscach, w których drogi rowerowe przeszkadzają mieszkańcom. Jeszcze nieskończona droga rowerowa w Orłowie już nadaje się do remontu, bo ulewa wypłukała część nawierzchni.

- Najsłabiej wypadła infrastruktura, bezpieczeństwo i efekty działań. Według metodologii badania, Gdynia prezentuje więc podejście izolowane - miasto jest w stanie realizować projekty, ale robi to mała grupka specjalistów - mówi Wojciech Makowski, audytor z firmy Inspro.

Efekty? Sieć dróg rowerowych jest całkowicie niespójna. Niemal żadna dzielnica nie ma bezpiecznego połączenia z centrum, a istniejące drogi są pełne rozwiązań wręcz zagrażających zdrowiu. To nie zachęca do podróży rowerami, więc dziś udział transportu rowerowego w Gdyni to zaledwie 1 proc. całości.

- Warto pamiętać o tym, że te kawałki dróg to efekt pracy i perspektywicznego myślenia. Zawsze przy kolejnych inwestycjach drogowych czy mieszkaniowych - tam gdzie się dało - zlecaliśmy budowę dróg rowerowych właśnie z myślą, że kiedyś je połączymy. Teraz mamy ambitny plan, by to zrobić. Poprzeczka jest zawieszona wysoko, ale to dobrze - podkreśla prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

W ocenie infrastruktury brała udział 18-osobowa grupa urzędników, rowerzystów, radnych i mieszkańców Gdyni oraz trzech audytorów. Nie skupiali się na analizowaniu dokumentów i "przekładaniu papierków". Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km. Przez dwa miesiące jeździli i dyskutowali co i jak należy zmienić.

- Dyskusje były burzliwe, a momentami nawet bardzo burzliwe. Gdy jednak emocje sięgały zenitu, wkraczał audytor, który dzięki swojemu doświadczeniu sprowadzał rozmowę na poziom konkretów i faktów. Także dzięki temu udało się tak wiele zrobić - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który potrafi walczyć o swoje racje i bez wątpienia należy do ambitnych dyskutantów.

Efekty dwumiesięcznej pracy to 37 działań do wdrożenia w ciągu 30 miesięcy, począwszy od stycznia 2014 roku. Wśród nich m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, czy poprawa jakości drogi na ul. Morskiej. Do tego jeszcze uspokojenie ruchu wokół szkół i oczywiście projekty oraz budowa nowych dróg dla rowerzystów.

- Plan jest ambitny i wiem, że będzie wymagał zaangażowania wielu osób. Daje jednak też jasność i komfort pracy, bo wiemy co mamy robić, a osoby jeżdżące na rowerach też mają jasny sygnał czego mogą oczekiwać w najbliższych latach - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych.

Efektem prac ma być nie tylko spójna sieć bezpiecznych dróg rowerowych, ale też lawinowy wręcz wzrost osób podróżujących po mieście rowerem. Dziś to 1 proc., za 10 lat rowerzyści mają stanowić 10 proc. całości ruchu i urzędnicy liczą, że będą to ci, którzy zrezygnują z przejazdów samochodem, a nie komunikacją publiczną.

Opinie (295) 8 zablokowanych

  • śmiech na sali (5)

    "Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km." przez 2 miesiące

    • 109 10

    • mądrala

      w trzy dni pokonali te 75 km, należy czytać ze zrozumieniem, a cały proces oceny trwał 2 miesiące

      • 1 0

    • (3)

      i to wszyscy razem

      • 18 1

      • (2)

        uu nieźle normalny śmiertelnik zrobi ten dystans w 4-5 godzin ;)

        • 18 5

        • fakty

          Zajęło nam to łącznie 7 godzin, ale jechaliśmy wolno. Ale jak ktoś woli czytać dosłownie, to może sobie myśleć że dwa miesiące jeździliśmy. Nawet staliśmy jadąc.

          • 5 0

        • fakty

          • 0 1

  • Wybudować mi proszę

    basen koło domu, i boisko za płotem. !!!

    JA TAK CHCĘ I NIC MNIE NIE OBCHODZI ZA CZYJE PIENIĄDZE!!!!
    Jak nie, to zrobię blokadę ul Zwycięstwa, albo Kwiatkowskiego, albo Wielkopolskiej, lub Chwarznieńskiej.!!!!
    I nikt na Wiczlino nie dojedzie!!!
    Chyba że na rowerze lasami.Panie prezydencie!!!

    • 1 2

  • Ścieżki

    Dziwi mnie, z jaką łatwością władze Gdyni wydają nasze pieniądze. Chodniki są w stanie krytycznym, ciężko chodzić, podwyżki na każdym kroku a włodarzom tylko głupoty w głowie. Widać pan Szczurek boi się krytyki rowerzystów i asy krytycznej w każdym miesiącu. Wstyd tak trwonić nasze podatki.

    • 1 8

  • SZczurek

    Czy w jego wieku (wygląda na 60+) może jeszcze jeździć?? No chyba, że tylko do zdjęcia q gazecie.

    • 1 2

  • Jak bardzo oderwana od rzeczywistości i jaką jest patalogią WŁADZA " nasza " (1)

    Skoro bardziej ścieżkami rowerowymi się przejmuje aniżeli dziećmi mieszkającymi w suterenach, głodnymi i masowym bezrobociem ? / o pracujących za śmieszne poieniądze nie wspomnę /

    Oni dbają o wygodę rowerzystów...

    Lekarzaaaaa !

    a co powiedzieć o rzeszy debil.i temu przyklaskującej ???

    Obok masz temat : Rejestracja na badania Drogą przez Mękę...

    • 14 23

    • dla tych wszystkich głodnych i bezrobotnych

      to jest prosta recepta. Ruszyć d*pe i do roboty sie wziasc. Dosc tej roszczeniowki

      • 2 0

  • Zrobcie sciezki rowerowe wzdluz ul. Morskiej do Rumi! A najlepiej wzdluz Hutniczej, bo tam sa ciagle korki!

    • 2 1

  • (1)

    Byleby tylko nie za kadencji Śzczurka były realizowane wytyczne po audycie. Tego życzę sobie i rowerzystom oraz mieszkańcom Gdyni. Proszę pamiętać przy urnie wyborczej, że to "za Śzczurka" wyremontowana została ul. Janka Wiśniewskiego bez budowy ścieżek rowerowych i powstał "potworek" w postaci nikomu nie potrzebnej estakady rowerowej (na marginesie to wciąż nie nadaje się toto do użycia), czy Skwer Kościuszki został zabetonowany badziewną kostką betonową - i oczywiście - bez wytyczenia ścieżek rowerowych, itd... Pamiętajmy o "śzurkowych osiągnięciach" podczas głosowania!

    • 17 4

    • ich stosunek do rowerów widać po ubiorze. ale paja...ce! ubrali się tak jakby dresiarz poszedł do filharmonii w swoim standardowym "mundurku". teraz widać dlaczego ścieżki rowerowe w gdyni to buble!

      • 2 1

  • Gdynia niby takie nowoczesne miasto , a sciezek rowerowych prawie nie ma :( A teraz w czasie tych uciazliwych remontow Morskiej i Estakady , mozna by bylo rowerem pojechac, jak ladna pogoda. No tak tylko nie ma gdzie, bo albo brak sciezki , albo brak pobocza...

    Obiecanki Prezydenta, zrobia pewnie ale tylko na Karwinach i Dabrowie, a gdzie pozostale dzielnice???

    • 4 2

  • Ciekawy, ważny krok we właściwym kierunku

    Raport BYPAD to dobry katalizator zmiany myślenia o sposobie funkcjonowania miasta: miasta dla ludzi wreszcie, a nie tylko ani nie głównie dla samochodów.

    • 5 1

  • (2)

    Niech w ogóle zlikwidują ulice i ruch samochodów i zamiast tego zrobią same drogi rowerowe ...
    Zamiast robić te ulice by dało się nimi jechać to wchodzą w d... rowerzystom jak tylko mogą

    • 7 10

    • Setki milionów na remonty dróg. I bynajmniej nie dla rowerzystów. ;) (1)

      I kto tak naprawdę komu wchodzi w d... ?

      • 4 0

      • dodałbym: setki milionów nie tylko na remonty ale i budowę nowych dróg i tuneli

        same projekty nowych dróg kosztują czasem dziesiątki milionów. ;-))
        I kto tak naprawdę komu wchodzi w d...?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane