• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przedstawia swój plan komunikacyjny. Pomóż go stworzyć

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Odpowiedzialni za komunikację miejską w Gdyni proszą wszystkich mieszkańców o opinie na temat jej przyszłości. Odpowiedzialni za komunikację miejską w Gdyni proszą wszystkich mieszkańców o opinie na temat jej przyszłości.

Gdynia, podobnie jak Gdańsk, udostępniła do oceny i recenzji swój Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego. Z dokumentem zapoznać się można przez Internet, a także w Infoboksie.



Tak obecnie wygląda siatka połączeń w obrębie Śródmieścia i na zachód od tej części Gdyni. Tak obecnie wygląda siatka połączeń w obrębie Śródmieścia i na zachód od tej części Gdyni.
Gdyński plan obejmuje swym zasięgiem czasowym lata 2014 - 2025 (w Gdańsku horyzont czasowy to 2030 r.), a jego zakres dotyczy nie tylko całego miasta, ale również gmin ościennych, gdzie świadczone są usługi transportowe pod nadzorem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdyni.

Czytaj także: Możesz zmienić transport miejski w Gdańsku. Wyraź swoją opinię

Opracowany dokument zawiera zapisy m.in. w zakresie zaplanowania sieci komunikacyjnej, zidentyfikowania potrzeb przewozowych, określenia zasad finansowania usług przewozowych i preferencji pasażerów oraz organizacji systemu informacji dla pasażerów.

Czy da się przewidzieć potrzeby komunikacyjne na 10-15 lat do przodu?

Plan będzie wyłożony do publicznego wglądu do 7 lutego br. w Infoboksie, gdzie zaznajomić się z nim będzie można od poniedziałku do piątku w godzinach 10-19, w soboty w godzinach 12-18 i w niedziele w godzinach 12-16. Jest także dostępny na stronie internetowej Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Urzędnicy oczekują, że mieszkańcy włączą się w opracowanie dokumentu. Uwagi i opinie zbierane będą do 7 lutego drogą elektroniczną na adres plan.transportowy@zkmgdynia.pl. W temacie wiadomości należy wpisać "Konsultacje społeczne w zakresie planu transportowego". Uwagi wnosić można też drogą pisemną poprzez specjalnie przygotowany formularz dostępny w Infoboksie.

- Dla nas liczyć się będzie sensowność głosu, a nie liczba podpisów pod jednym wnioskiem. Dlatego też mieszkańcy absolutnie nie muszą szukać poparcia dla swoich propozycji wśród znajomych - dodaje Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Polaczeniawieczorne

    Zbyt rzadko kursuje liniia R w godzinach wieczornych. Zmniejszyć z 30min do 15minczas. Dołożyć dodatkowe wieczorne kursy do g.24 , bo w tej chwili ostatnia R z Gdyni do Rumi odjeżdża o 22:40

    • 6 0

  • Linia R

    Zwiększyć częstotliwość kursowania linii R , bo co 15min to na 40tys miasto , stanowczo za długie przerwy! Bo potem autobusy są napchane. Wiąże sie to tez z tym, ze coraz więcej osób, dojeżdża z Redy do Gdyni, przesiadając sie na autobus R , na dworcu w Rumi i juz na starcie R jest zawalona i często opóźniona. Dodatkowo jeszcze połączenia nowe nocne Gdyni z Rumia na lini N30. A także częstsze połączenia Rumi z Chylonia, ulica Sobieskiego i Morską.

    • 6 1

  • I nie tylko ! (7)

    Konieczne połączenia nocne z rumią !
    np. Wydłużenie z jednych z linii nocnych do dworca pkp rumia !

    skm niestety nie jest w stanie zapewnić nocnych składów w kierunku rumi, redy i wejherowa !
    a to akurat robótka dla starosty wejherowskiego i wojewody chyba ? Nie wspominając o burmistrzach tych miasteczek , prezydentach .
    obudźcie się idą wybory , już czas !
    bo o radnych z tych miast nie wspomnę . Oni zapewne nie poruszają się komunikacja miejską w nocy , to co im tam !!!!
    za to jakieś filharmonię w wejherowie mamy , a co ?????

    porażka samorządności w tym powiecie i w tych miastach !!!!!! .

    • 41 9

    • (3)

      Z kierunkow wejherowa wlasnie jak najmniej tych autobusow bo same wiesniaki sie zjezdzaja. Potem idzie taki na impreze i chce placic za wejscie workiem kartofli

      • 12 11

      • Jak Wejherowo dostało prawa miejskie (1)

        to po gDyni dzikie świnie biegały Bosy Antku.

        • 5 0

        • Święta racja panie Edzio !

          Wejherowo prawa miejskie w 1650 roku, Gdynia w 1926 roku.

          • 2 0

      • Jak najmniej ?

        Oceniasz zachowania ludzkie pod kątem ich zamieszkania a nie rozumowania !!!!!

        . Pogadaj z mamą, tatusiem , może przypomni tobie historie rodziny, skąd pochodzi , skąd znalazła się w Gdyni . Myślę iż należysz do pokolenia wieśniaków z dziada pradziada, którzy pojawili się w Gdyni w czasie jej budowy.
        To normalne zjawisko w świecie , nie ma się czego wstydzić !
        Tak powstawały miasta !
        Nie ma też powodu do kompleksów . naprawdę .
        Jeżeli je masz . trudno nic już Ciebie nie zmieni !!!!
        Liczy się tylko to co masz w głowie
        . A ty nie masz nic , kość czaszki i kisiel !

        • 6 0

    • (2)

      to jest w gestii władz twojej wsi dadzą kasę będą autobusy i to te z PKSu bo napewno wygrał by przetarg

      • 1 2

      • ha! (1)

        HAHAHA !
        Zapominasz ile trudu wnieśli ci ze wsi aby powstało miasto też złożone z ludzi z tych wsi , i z innych z całej Polski !

        • 1 1

        • stary

          nie zapominam tylko informuje cię w czyjej to gestii a Wejherowo ma swoją komunikacje więc mogli by puścić jakiś autobus dla ciebie

          • 1 1

  • Z grupsza przejrzałem w InfoBoxie, choć spóźniłem się na dyskusje i wyjaśnienia prowadzącego (3)

    natomiast szczegółowo w internecje. Opracowanie jest dosyć przejżyste i w miarę dobrze opracowane, choć mam kilka zastrzeżeń:

    1. Skoro Gdynia Zachód ma liczyć docelowo 40 tys. mieszkańców to za mało położono nacisk na środek transportu -jaki tam będzie kursował; kolej, tramwaj a może translohr i b. ogólną trasę jego przebiegu.

    2. Co prawda Gdynia to nie Las Vegas, ale także mało w opracowaniu o hybrydowych autach, które na dachu mają system paneli, które śledzą położenie Słońca jak również wykorzystania do zasilania informacji, oświetlenia itd. przystanków. W ogóle także minimalnie wspomina się o elektrycznych autobusach, które przecież posiadają szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.

    3. Za mało moim zdaniem o SmartTransporcie w ogóle, a w tym za mało się myśli pod tym względem o właściwym wykorzystaniu trolejbusa, to zaskakujące celem uzbrojenia go w nowoczesne odbiorniki. Skomputeryzowane urządzenia w których mogą pasażerowie dobierać filmy i reklamy bazując na tym, co Gdynia ma do zaoferowania i czym się interesujemy.

    4. Nic nie pisze się, że dzielnice Dąbrowa i Chwarzno-Wiczlino część góry Donas, (najwyższego wzniesienia Gdyni - 205,7 m n.p.m. z możliwością podniesienia),wykorzystania na cele rekreacyjno sportowe i na tym obszarze posadowienia dogodnego transportu (wyciagi, kolejki górskie,...)terenowe do uprawianie sportów zimowych w tym narciarstwa zjazdowego. Na zachodnim stoku góry Donas istnieje możliwość wybudowania co najmniej dwóch wyciągów narciarskich: jednego o średnim nachyleniu ok. 20% i długości stoku ok. 220 m oraz drugiego o średnim nachyleniu ok. 13% i długości stoku ok. 330 m. A przy sztucznym dobudowaniu i uformowaniu mozna zwiększyć te stoki o co najmniej o 30%.:))

    5. Nie ma nic w opracowaniu o tramwaju wodnym łączącym Kolibki -Orłowo - Redłowo - Wzgórze/Kamienna Góra - Plaża - Aqwarium - N.Rybackie- d.Nauta - Muzeum Emigracji/T.Promowy - Oksywie - Babie Doły/Lotnisko

    • 9 15

    • Bardzo mądre pomysły przyszłościowe, (1)

      ale tutaj akurat wszyscy piszą o tym co jest dziś i życzyliby sobie na najbliższy rok?

      • 4 3

      • Wczoraj jedynie dotknełem problemu niemniej

        jeśli faktycznie Gdynia-Zachód ma sie rozwijać winna przygotować większy projekt społeczno rozwojowy z możliwością większego kredytowania zrównoważonego budownictwa, wykorzystania energii supcyjnej. Przygotować projekt z wykorzystania środków unijnych na zagospodarowania tego terenu przede wszystkim z szerokimi możliwościami inwestycyjnymi dla tych, którzy w wytwarzanie takiej energii już zainwestowali poddadzą się ewaluacji i monitoringowi - jako pilotażu, i takich co chcieliby zwiększyć lub stworzyć moc swoich zielonych elektrowni. Tak aby nie tylko domy i nieruchomości były z niej zasilane, ale i transport a nawet (może i w niewielkich ilościach, ale jednak)sprzedawane do sieci.
        Jesli mysli sie na tym terenie nad wykorzystaniem istniejących torów , a i powiązać ich z linią Kościerzyna Gdynia należy jak najszybciej opracować kompleksowy projekt z mozliwościa zintegrowania go nie tylko z PKM, ale i SKM, itd. Ze względu na specyfikę linii kolejowych i ich usytuowania i wykorzystywania peronów, rozważyć możliwość puszczenia po tych trasach tramwajów gdzie obowiązywałby dwusystemowy ciag w aglomeracji zachodniej Gdyni połaczonej z innymi dzielnicami i miejscowościami, wymusi to m.in. wprowadzenie do ruchu pojazdów z drzwiami po obu stronach. Tak więc będą to musiały być przy okazji pojazdy dwukierunkowe, co z kolei pozytywnie wpłynie na gospodarowanie przestrzenią miejską, gdyż takie pojazdy nie wymagają budowy pętli. PKM, SKM z TRAMWAJEM DWUSYSTEMOWYM Oba środki transportu wcale się nie wykluczają nawzajem. O TRANSLOHRze nie wspominam bo to odrebna kwestia w naszych warunkach klimatycznych jest jeszcze dokładnie nie przetestowany? Natomiast te dwa mogą stanowić uzupełnienie. SKM i może obsługiwać linie kolejowe do sąsiednich miast i miasteczek nawet do Helu, ... włącznie. Natomiast tramwaj dwusystemowy
        może korzystać z torów kolejowych do takich osiedli jak Oksywie czy Lotnisko, i wszystkie w Zachodniej Gdyni poczynając od granicy z Gdańskiem (konieczne pozostaje dobudowanie tras dojazdowych do pętli w miejsca z gdzie mozna będzie doładować elektryczny autobus). Możliwa będzie przesiadka z pociągu na tramwaj do centrum miasta Gdyni na tym samym peronie. BO przecież NOWOCZESNA KOMUNIKACJA TO RÓWNIEŻ NOWOCZESNE WIELOFUNKCYJNE MIEJSCA PRZESIADKOWE z Centrami Handlowymi, parkingami itd. Konieczność odbudowy linii która biegła do Polfarbu i innych, co poprawi dotarcie do tej części miasta oraz ożywi te miejsca dla ruchu autobusowego na wydzielone torowiska dla nowoczesnych tramwaji czy w ramach bus pasów trolejbusów. Uprzywilejowanie pojazdów komunikacji miejskiej (sygnalizacja świetlna wzbudzana, BUS pasy) na bardziej ekologiczne (pojazdy hybrydowe) i z napendem gazowym. Zwiekszyc presie dla budowy parkingów monitorowanych i strzeżonych przy przystankach PKM/SKM lub tramwaju dwusystemowego, by kierowca mógł przesiąść się na pojazd szynowy.
        Zmusić władze SKM o ucywilizowanie własnych przystanków ew. przejęcie ich i zrobienie tam mini centrów z prawdziwego zdarzenia.

        • 0 3

    • Grupsza... Stopniowanie przymiotnika grupowa?

      • 0 0

  • hmm krótsza trasa do gdyni (1)

    A może tak autobus z Dąbrowy do Gdyni głównej ale zjeżdżający na różową trasę po przystanku górnośląskim ? szybciej docierałabym do pracy .. bo nie wszyscy muszą wysiadać na przystankach wzdłuż al.zwyciestwa a tam jest multum busów i trajtków....

    • 7 1

    • dobry pomysl

      • 0 0

  • Przed wszystkim (1)

    kultury nauczyć te szoferzyny autobusowo-trajtkowe, wytłumaczyć po co sa kieunkowskazy i że wymuszanie pierwszeństwa jest niebezpieczne.
    Poza tym zlikwidować te śmieszne karnety biletowe. Po co mi 4 bilety skoro potrzebuję 1-2 ?

    • 25 7

    • bilety

      wiesz po co? zeby tacy ludzie jak ty nie zawracali d*pki kierowcy po jeden bilet! ja tez nie jestem za tymi karnetami ale rozumiem to, kierowca powinien skupic sie na jedzie a nie wydawaniu reszty z dwudziestu zlotych przy zakupie jednego biletu!
      a jak sie nie podoba kup go w kiosku, tam nie ma karnetów

      • 0 2

  • Dlaczego minusujecie ? Przecież prawda jest oczywista. Nie ma co się obrażać ! (4)

    W 1943 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahnen AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna), w czasie II wojny światowej odpowiedzialna za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie okupowanej Gdyni, wybudowała i uruchomiła pierwszą linię trolejbusową na trasie Chylonia Centrum, przedłużoną wkrótce do Orłowa. Do podjęcia tej inwestycji zmusiły gdańskie tramwaje rosnące potrzeby przewozowe na terenie miasta, którym nie można było sprostać wykorzystując tabor autobusowy ze względu na wojenny kryzys paliwowy.

    • 9 3

    • Zgaduję, że chcesz powiedzieć że tramwaj jest lepszym rozwiązaniem.

      Nic głupszego w dzisiejszych czasach. Poczytaj więcej na temat a dowiesz się, że dziś już produkuje się trolejbusy dwuprzegubowe przewożące 193 pasażerów.

      Cytat:
      Należy odnieść się do przywoływanych w prasie argumentów, iż trolejbusy są mało pojemne. Otóż nie jest to prawdą - w Szwajcarii eksploatowane są już trolejbusy dwuprzegubowe typu Hess lightram. Spotkać je można m. in. w Genewie, Zurychu i Lozannie. Nie są to prototypy, lecz pojazdy seryjne. Trolejbusy te mają 193 miejsca, a więc pojemność jest zbliżona do składu tramwajów Konstal 105Na (przy czym większy jest udział miejsc siedzących przy zmienionej aranżacji wnętrza pojemność mogłaby wzrosnąć). Wyprodukowanie takiego pojazdu z pewnością nie sprawiłoby też trudności technicznych dla słynącego z elastyczności Solarisa. Trolejbusy przegubowe spotkamy z kolei w Budapeszcie, Ostrawie czy nawet Czeskich Budziejowicach. W kwestii komfortu trolejbusy wyprzedzają autobusy rozruch w nich jest płynniejszy z racji na sterowanie prądem w sposób płynny przez taktujące kilkaset razy na sekundę tranzystory dużej mocy. Podobnie, płynniejsze jest hamowanie, gdyż realizowane jest za pomocą silnika elektrycznego, który dodatkowo zwraca energię do sieci trakcyjnej. Dodatkowo, silnik trakcyjny generuje mniej hałasu i wibracji niż wysokoprężny Diesel. Najpoważniejsze znaczenie mają kwestie ekonomiczne. O ile bowiem w wypadku budowy sieci trolejbusowej należy liczyć się z kosztem 3 mln zł za km, to koszt budowy linii tramwajowej będzie 2 razy wyższy i znacznie wzrośnie, gdy przyjdzie budować lub wymieniać skrzyżowania torów (krzyżownice) lub zwrotnice. Łódź tymczasem słynie ze zdewastowanych torowisk, wymagających potężnych inwestycji. Podobnie remontów wymagają też nawierzchnie ulic, co wspólnie wiąże się z ogromnymi kosztami. Trolejbusy tymczasem są w stanie jeśli nie zastąpić, to wspomóc tramwaje w obsłudze komunikacyjnej miasta, zwiększając przy okazji udział miejskiego transportu elektrycznego. Dodatkowo, jeden trolejbus kosztuje 1,7 mln zł to mniej niż kompleksowa modernizacja starego tramwaju, i kilkakrotnie mniej niż zakup nowego, niskopodłogowego tramwaju takiego jak PESA Swing, wartego 9 mln zł

      • 1 2

    • Związek z tematem jest bardzo słaby. (2)

      Debatujemy nad tym co zrobić, a nie nad tym co zrobiono.

      • 1 2

      • Związek z tematem jak najbardziej istnieje (1)

        Jeden ze sloganów, którym nagminnie posługuje się Gdynia to : Gdynia tradycyjnie nowoczesna. Dlatego warto przypominać historię wprowadzenia komunikacji trolejbusowej w mieście.

        • 3 1

        • I jeszcze nie czyta ze zrozumieniem.

          Nie powiedziałem, że nie ma go wcale. Tylko, że jest słaby.

          • 1 2

  • (3)

    Zmienić trolejbusy na tramwaje. Uruchomić linię tramwajową Gdynia - Gdańsk - Pruszcz

    • 7 27

    • taniej będzie jak sięprzeprowadzisz do Gdanska (2)

      lub Pruszcza bo dla jednego obywatela to szkoda prądu

      • 5 2

      • wiem, boisz się tramwajów, ale one są na prawdę lepsze niż trolejbusy (1)

        zaufaj mądrzejszym i bardziej doświadczonym

        • 5 10

        • Lepsze w czym?

          • 2 0

  • Poza tym to też Niemcy w 1943 uruchomili w Gdyni (1)

    linię trolejbusową. I tak już zostało. O tym też w Gdyni mało kto pamięta.

    • 13 6

    • Co ta myśl wnosi do kwestii transportu?

      • 0 0

  • Tramwaj (zwany pożądaniem) przez całą Świętojańską! (1)

    • 8 11

    • Stanowcze NIE dla tramwajów

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane