• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rok 2016 rokiem oszczędności

Michał Sielski
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tym roku nie będzie w Gdyni dużych inwestycji. W tym roku nie będzie w Gdyni dużych inwestycji.

Rok 2016 będzie w całej Polsce rokiem Feliksa Nowowiejskiego, którego nazwiskiem nazwano Bulwar Nadmorski zobacz na mapie Gdyni. Dla Gdyni będzie też jednak rokiem oszczędności, bo pierwszy raz od lat zapowiadana jest nadwyżka - więcej do kasy ma wpłynąć, niż wypłynąć. Miasto nie planuje dużych inwestycji, ale za to spłatę części kredytu.



Jak oceniasz tegoroczny budżet Gdyni?

Dochody Gdyni w 2016 roku zaplanowano na 1 mld 278 mln złotych. Nadwyżka budżetowa wyniesie 25 mln zł, jeśli wszystkie założenia budżetowe zostaną zrealizowane. Zazwyczaj nie udaje się jednak zakończyć, a często nawet rozpocząć wszystkich inwestycji, więc można spodziewać się jeszcze większych oszczędności. A konkretniej - spłaty zobowiązań z lat ubiegłych.

Najwięcej - już tradycyjnie - pochłonie oświata (29,89 proc. wydatków) oraz transport (22,70 proc.).

- Inwestycji jest coraz mniej. Można wręcz powiedzieć, że to stagnacja - podkreśla radny opozycji, Michał Bełbot z PiS.
Kompletnie nie zgadzają się z tym przedstawiciele ugrupowania rządzącego miastem, choć zauważają, że rozmach jest tym razem znacznie mniejszy niż w latach poprzednich.

- To budżet przejściowy, bo spłacamy część wierzytelności, ale nie zapominajmy, że aż 2/3 wszystkich wydatków majątkowych przeznaczamy na inwestycje. A to niebagatelna kwota 147 mln zł - podkreśla Marcin Wołek, radny Samorządności rokrocznie broniący gdyńskiego budżetu.
W tym roku próżno jednak szukać wielomilionowych inwestycji, jakimi były choćby budowa Muzeum Emigracji, Gdyńskiego Centrum Filmowego, systemu Tristar czy rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego lub lotniska Babie Doły-Kosakowo.

Mamy za to zarezerwowane 22 mln zł na przebudowę skrzyżowania przy dworcu Gdynia Główna, 2 mln zł na wciąż przekładaną modernizację przystani rybackiej na Oksywiu i podobną kwotę na rewitalizację Chyloni. Aż 41 mln zł pochłonie modernizacja dróg, 16 mln zł przeznaczono na zakup autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG. 5 mln zł pochłonie nowa wystawa i utrzymanie Centrum Nauki Experyment w PPNT.

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • a gdzie k...a ! obiecany remont płk. Dabka ? (2)

    • 101 5

    • przecież prezydent ma 102% poparcia, głosujcie tak dalej, mydlenie oczu przez miejski PR trwa

      • 9 3

    • a mamy w tym roku wybory, żeby znowu składać obietnice bez pokrycia?

      • 22 3

  • A ja jestem w stanie przeczekać nawet dwa lata (3)

    - gdy wybudują przejazd (tunelu) pod głównym wejściem do portu i skrócą czas dojazdu do centrum w tym zanieczyszczanie środowiska. - Miałaby powstać także nowa szybka linia kolejowa (lub dwusystemowy tramwaj szynowy) do rozbudowujących się dzielnic zachodnich; Chwarzno i Wiczlino no może i Dąbrowy. Częściowo pokonać pod ziemią w tunelu wzgórza morenowe. Trasa rowerowa z wejścia na plaży 20 do jedynki z cała infrastrukturą.

    • 3 4

    • dlaczego myślisz głównie o udogodnieniach do jazdy samochodem po mieście? (2)

      W ciągu tego roku można by zaprojektować i zbudować zwodzoną kładkę pieszo - rowerową od ulicy Admirała Wagi do placu W. Gombrowicza i stworzyć możliwość dojazdu tysięcy ludzi dziennie do centrum Gdyni za koszty nieporównanie niższe niż koszt tunelu pod głównym kanałem portowym.

      Kopenhaga daje lepsze warunki życia niż Nowy Jork, który próbuje ją naśladować, ale ma jeszcze duużo do zrobienia.

      • 3 3

      • o trasie rowerowej

        także pisze, a ta kładka a i owszem - w końcu w Kopenhadze ją budował, zdaje się - Vistal

        • 0 0

      • dlaczego myślę głównie o udogodnieniach do jazdy samochodem po mieście?

        Bo od jazdy rowerem dobrobytu nie zbudowano?

        • 2 0

  • Szczurek na własne życzenie załatwia Gdynie, a dokładniej to koszty utrzymania jego "inwestycji"

    Ciężko było utrzymać już samo nadmiernie rozbudowane PPNT, a doszły do tego muzeum emigracji, szkoła filmowa, lotnisko, kolejka na kamienną górę, infobox, stadion czy hala widowiskowa. A oprócz kosztów utrzymania budynków trzeba doliczyć jeszcze koszty wynagrodzeń zatrudnionych tam osób oraz spłatę kredytów zaciągniętych na budowę. Sytuacji miasta raczej nie pomogły dziesiątki milionów wydane na red bule, openery, sylwestry i całą masę innych drogich imprez

    Przez taką politykę trzeba teraz likwidować szkoły, brakuje miejsc w żłobkach czy pieniędzy na remonty i budowę dróg i chodników

    • 15 5

  • Przegrzanie inwestycyjne (1)

    Zaciskanie pasa w tym roku - ciche przyznanie się do kiepskiej sytuacji finansowej miasta. Przez PiSIS koszty obsługi zadłużenia pewnie wzrosną.
    Pływalnia olimpijska szybko nie powstanie - a szkoda - ten obiekt pięknie podtrzymałby megalomańskie zadęcie Gdyni.
    Kryzys nie przeszkadza jednak kupować magistratowi nowych (na pełnym wypasie) samochodów. Zainteresowanych zapraszam na chodnik przed UM. Stoją tam dwie nowe Skody - Octavia i Superb w wersji Lauren & Klement.

    • 13 3

    • Zaciskanie pasa to jest od wielu lat. W tym roku to już w tym pasie zaczyna brakować dziurek

      • 6 1

  • Z roku na rok będzie jeszcze gorzej

    Już teraz przeładunki w gdyńskim porcie spadły o 1,5 mln ton. Dramatyczne spadki odnotowują zwłaszcza gdyńskie terminale kontenerowe. Kolejni armatorzy przenoszą się do Gdańska, a gdański port kolejny raz poprawił najlepszy wynik przeładunków w historii polskich portów.

    Najgorsze, że Gdynia przestała przyciągać dużych inwestorów tworzących miejsca pracy. Pod tym względem Gdańsk całkowicie dominuje w naszym regionie. Podobnie zresztą jak w inwestycjach w budowę i remonty infrastruktury czy pod względem powstającej powierzchni biurowej, mieszkaniowej, hotelowej czy magazynowej.

    W jednym Gdynia wiedzie prym. W ilości pieniędzy przeznaczanych na PRopagandę sukcesu, różnego rodzaju redbule, zloty żaglowców czy sylwestry z polsatem. No ale chyba nie o to chodzi..

    • 18 3

  • Wlodarze troche maja spaczone pojecie o tzw. Inwestycjach (15)

    ''Inwestycja w ujęciu ekonomicznym to nakład gospodarczy poniesiony na utrzymanie, tworzenie lub zwiększanie kapitału (np. maszyn i urządzeń, budynków czy zapasów). Zgodnie z inną definicją inwestycja to wyrzeczenie się obecnych, pewnych korzyści na rzecz niepewnych korzyści w przyszłości. '' ............Niech wlodarze 3city pokaza jakie to poczynili inwestycje od 20 lat ktore dzis przynosza milionowe zyski ? moze jakies fabryki ? . Miejskie kadry urzednicze dzis zasilaja analfabeci ekonomiczni ktorzy mysla ze budowa pomnika to jakas inwestycja. Nastawialiscie od lat bzdetow nie dajacych dzis zadnych zyskow a jedynie tworzace koszty typu ,ogrzanie kubatur i oplaty za prad a to obciazenia dla podatnika. Urzedy to dzis pokaz patologi przerostu gdzie wieczorami widac ile pradu zuzywa bezmyslny twor urzedniczy i ogrzewane sa potezne puste kubatury . Jeszcze wieksze urzedy budujcie to kazdy grajdolek bedzie mial palac . Widac dobitnie po 20 latach ze nie ekonomisci i analitycy rzadza gminami , miastami a zbieranina amatorow z bozej laski bo nic nie potrafili to do urzedziku poszli po stolek myslac ze to praca. PRL minal lecz w glowach wielu on nadal istnieje !

    • 119 13

    • czyli żadna droga nie jest inwestycją (4)

      • 7 6

      • Milcz zloczynco! (3)

        Droga to rzecz swieta. Im szersza tym lepsza. Im mniej skrzyzowan tym wieksza przepustowosc.

        A jedynym wyznacznikiem jakosci zycia w miescie jest przepustowosc.

        • 1 2

        • Widzisz misiaczku (2)

          Bardzo dobrym wyznacznikiem jakości życia w mieście jest dostępność miejsc pracy dla mieszkańców. A tak się składa, że inwestorzy chętnie ściągają tam, gdzie mają dobry transport. Zresztą, jak zaczniesz zarabiać coś więcej niż kieszonkowe od mamy to załapiesz, o co biega.

          • 4 2

          • dobry transport to efektywny transport (1)

            na małe odległości (do 5 km) najbardziej efektywny jest transport pieszy i rowerowy, na dalsze kombinacja rower plus lokalna kolej (PKM oraz/lub SKM).

            Na poprawie dostępności do SKM i PKM powinny się skupiać inwestycje transportowe miasta Gdyni, Gdańska i Sopotu.

            Projekty przewymiarowanych inwestycji drogowych pochłaniają niepotrzebnie dziesiątki milionów złotych.

            • 1 3

            • dobry transport to szybki transport

              Dopóki zyskuję podróżach na małe i duże odległości co najmniej 50% czasu, dopóty cykliści moga mnie pocałować w pompkę.

              • 2 2

    • (5)

      Pokaz mi miejska inwestycje która przynosi milionowe zyski. Chyba nie taka jest rola miasta. Miejskie inwestycje z założenia są niedochodowe.

      • 13 15

      • Rzad Niemiec przeznacza miliardy euro co rok na wsparcie i rozbudowe przemyslu. (4)

        Co to znaczy ze miasto nie moze miec dochodowych inwestycji ? kto miastu zabrania wyznaczyc teren , uzbroic go i np. szukac inwestora zeby budowal fabruki samochodow Mercedes , Audi , BMW czy inne ? . Niemcy by sie pukali w glowe jakby zobaczyli nasze marnotrawstwo i stawianie pomnikow za miliony zamiast fabryk dajacych prace. Logiczne ze nie miasto ma stawiac fabryke lecz ma inwestowac w przygotowanie terenu pod inwestycje lecz inwestycje tworzace zyski. Bo to dosc dziwne ze miasta moga tworzyc straty, koszty , mozyc biurokracje , nadmiar urzednikow na koszt podatnika itd. czyli moga marnotrwic bezmyslnie pieniadze a nagle jest zakaz tworzenia inwestycji mogacych dawac zyski ? .to tak jakby miasta tlumaczyly ze moga robic same '' glupie rzeczy a mądrych nie '' .Bezmyslnosc rzadzi krajem i kazdym miasteczkiem grajdolkowym.. Przeciez to rzad NIemiec, gminy niemieckie wspolnie z biznesem zbudowaly Nord Stream a nie kosmici.

        • 25 5

        • rząd niemiecki przeznacza również miliardy na zasiłki dla nieróbów z Afryki i Azji (2)

          czy też mamy iść tą samą drogą?

          • 10 7

          • i z Polski

            • 1 0

          • my tą drogą od dawna idziemy

            może nie są to miliardy, a nieroby nie są z Afryki, tylko z urzędów, spółeczek i zdublowanych zarządów, ale efekt jest ten sam.

            • 25 3

        • ?

          A w jakim kraju jest Gdynia? Nie zauważyłem, żeby tu coś funkcjonowało tak, jak w Niemczech. Wymuś najpierw zmianę prawa na tzw. Sejmie. Zresztą, patrząc na wydarzenia sylwestrowe to nie wiem, czy ich prawo jest takie fajne.

          • 9 6

    • Experyment i PPNT

      co to za sztuka rozbudować kolejna instytucje na które musi łożyć podatnik! niech się eksperyment i PP NT sam utrzymuje a nie inwestycja do której trzeba dokładać się! eksperyment to marna Kopia Centrum Nauk Kopernika w Warszawie i nigdy mu nie dorówna bo jest po prostu słabe

      • 18 2

    • DCT z dojazdami. Koniec kropka, chciałeś jeden.

      • 10 3

    • Haha. Specjalista się odezwał cytujący wikipedię. Gimbaza jesteś? ?? Hahaha

      • 5 12

    • wiesz, w urzędniczej nomenklaturze inwestycja" to coś co może nieśc nie tylko wartości materialne ale i inne

      np zadowolenie mieszkańców itp.
      Ale oczywiście to teoria bo w przypadku Gdyni to faktycznie były wydatki a nie inwestycje

      • 13 7

  • Nie ma informacji ile kasy jest " topionych " w utrzymanie lotniska - widmo . Brakuje odwagi ?

    • 17 1

  • a może by tak poprawić dojad na Oksywie, Obłuże, Pogórze i Babie Doły (4)

    Może ktoś pomyśli w końcu nad poszerzeniem zjazdu z Estakady do 4 pasów. Estakada ma 4 pasy, droga od Obłuża do Kosakowa ma 4 pasy, tylko 500 metrów łącznika miedzy Starym Obłużem a Estakadą ma 2 pasy.

    Unruga też powinna być poszerzona i można pomyśleć nad SKM na Oksywie, przez Obłuże!

    ale nie... wiadomo, dzielnice północne mamy w poważaniu

    • 54 4

    • Tak macie racje, dzielnice północne Gdyni wiecznie panujący ma głęboko w d....Co ich obchodzi dojazd do Pogórza,Oksywia, czy Babich Dołów. Kasa na infobox, teatrzyki, filmówki czy park technologiczny(świeci pustkami w dni robocze) jest, natomiast zero na infrastrukturę drogowa w tych dzielnicach

      • 4 3

    • Ważniejsza jest kolejka górska i szkoła filmowa dla Pani Kasi i garstki studentów (2)

      • 16 2

      • uczniów, bo ta szkółka nie ma statusu wyższej uczelni (1)

        • 9 1

        • j

          to nie jest szkoła filmowa, tylko Gdyńskie Centrum Filmowe...a to różnica. Ja mieszkam w Śródmieściu i ta inwestycja mi pasuje. Lepiej teraz to miejsce wygląda, miło się przespacerować, czy odpocząć na trawce. Pasują mi i inne zmiany mojej okolicy, które bolą pozostałych mieszkańców (Infobox, kolejka na Kamienną Górę, dofinansowanie remontu kamienic w centrum, ścieżki rowerowe i tp.) rozumiem jednak, że w tzw. sypialniach, typu Chylonia i inne też by się przydało coś zmienić (nie wiem co, bo tam nie bywam) Niestety, ale w "blokowiska" mało które miasto inwestuje, bo sami mieszkańcy tych dzielnic i tak w wolny czasie wolą przyjechać do Śródmieścia na spacer na bulwar, na plażę, do restauracji...więc Śródmieście jest nasze wspólne. Doceńcie to i przestańcie tylko krytykować te zmiany.

          • 3 12

  • Z czego wynika tak duży spadek dochodów miasta? (1)

    W 2015 zakładano dochody 1 297 710 000
    W 2016 zakłada się dochody 1 278 000 000

    • 15 2

    • między innymi z ucieczki podatników z miasta na tereny gmin sąsiednich

      w wyniku niewłaściwej polityki komunikacyjnej i przestrzennej (brak poważnego kwestionowania roli samochodów w centrum miasta).

      • 4 1

  • Po raz kolejny: (1)

    Po prostu: odszczurzyć Gdynię... To wszystko.

    • 30 6

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane