• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozbudowa węzła Chwarzno budzi emocje

Michał Sielski
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy. Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy.

Węzeł Chwarzno zobacz na mapie Gdyni na obwodnicy ma zostać przebudowany. Planiści chcą dobudować pasy wjazdowe, by powstał węzeł typu "harfa". Choć dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew, to ta wizja wzbudziła duże emocje podczas środowej dyskusji z  mieszkańcami.



Bierzesz udział w dyskusjach publicznych o zmianach w swoim mieście?

Węzeł Chwarzno miał być pierwotnie w kształcie koniczyny, ale zanim go rozbudowano, plany się zmieniły. Zmiana klasy technicznej nowego przebiegu ul. Chwarznieńskiej, z głównej na zbiorczą, uzasadnia - według miejskich planistów - zastosowanie węzła typu "harfa", co pozwala na znaczne ograniczenie powierzchni terenu rezerwowanego dotąd pod komunikację.

- Kiedyś planowana Nowa Chwarznieńska miała być drogą główną, miała tu wpadać Trasa Kaszubska. Trasa Kaszubska nie będzie jednak tędy przebiegała, więc można "uwolnić" sporą część terenów wcześniej zarezerwowanych na drogę - podkreśla Alicja Kowalska, planista z Biura Planowania Przestrzennego gdyńskiego magistratu.
Dzięki zmianom ocaleją też setki drzew Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które musiałyby być wycięte, gdyby Trasa Kaszubska zaczynała się właśnie tutaj. Zamiast tego powstanie tzw. węzeł zbiorczy, czyli połączenie obecnego skrzyżowania z wjazdem w Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Z Chwarzna na Trasę Kwiatkowskiego będzie można wjechać osobną jezdnią, równoległą do obwodnicy. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Matarni zobacz na mapie Gdyni.

Projekt planu przewiduje więc weryfikację zamierzeń, w szczególności w zakresie rozwiązań dotyczących węzła drogowego i jego bezpośredniego sąsiedztwa, ale ustala też zasady zabudowy i zagospodarowania na terenach dotąd nieobjętych planem. Chodzi o tereny zabudowy mieszkaniowej, głównie jednorodzinnej, położonej pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta a ul. Apollina. zobacz na mapie Gdyni

Hałas i kłopoty z komunikacją

Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania. Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania.
Po rozbudowie węzła, po "starej" ul. Chwarznieńskiej mają już nie kursować autobusy. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba.

- Będzie znacznie dalej, więc autobusy powinny kursować po starej trasie, zwłaszcza że droga zostaje i będzie drogą lokalną - mówiła jedna z mieszkanek Chwarzna podczas środowej dyskusji publicznej nad zmianami w planie.
Planiści przekonują jednak, że w przyszłości może się to zmienić, a rozmowy na ten temat wciąż trwają. W tym temacie kluczowa będzie jednak ocena ZKM w Gdyni, który na razie skłania się do wyznaczenia przystanków przy nowej ul. Chwarznieńskiej.

Spotkanie z mieszkańcami, których podczas dyskusji było kilkudziesięciu, miało burzliwy przebieg. Spore wątpliwości wzbudził m.in. poziom hałasu, jaki będzie generowany przez nową drogę.

- Mamy już oficjalnie stwierdzone 60-krotne przekroczenia norm hałasu. Ciągłe, a nie jednostkowe. Piszemy o tym do miasta od 20 lat, mamy jeszcze nawet pisma od prezydent Cegielskiej! Ale od tego czasu nic nie robi się z tym, by z hałasem walczyć, a w planie mamy po trzy jezdnie w jedną stronę i będzie tylko gorzej. Już teraz hałas jest ogromny - zauważa Leszek Cygan, mieszkaniec ul. Afrodyty.
Gdyńscy urzędnicy zrzucają odpowiedzialność za przekroczenie norm hałasu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, która administruje obwodnicą. Ale mieszkańcy mają pretensje do miejskich urzędników, że chcą budować kolejne drogi, które utrudnią im życie, a pomogą tylko tym, którzy przez dzielnicę przejeżdżają tranzytem.

Do 24 października projekt planu jest wyłożony w Infoboksie zobacz na mapie Gdyni. Do 7 listopada do prezydenta Gdyni można zgłaszać ogólne i szczegółowe uwagi do zapisów.

Opinie (122)

  • Węzełek-Supełek..

    Nowy węzełek-supełek to się buduje w centrum Gdyni na skrzyżowaniu ulic 10-tego Lutego/ul.Dworcowa/ul.Podjazd &ul.Śląska/Morska...Ludzie to się w "pale" nie mieści co to naprawdę będzie....Na miejscu "pracują" oprócz "generalnego" wykonawcy MTM są też inne, jakaś nie znana fir-ma INOX, jest WOD-KAN-i każdy sobie "rzepkę" skrobie..Patrzę na to codziennie dwa razy: rano i popołudniu i nie wiem..czy się śmiać czy jednak płakać. Teren budowy i najbliższej okolicy jak w PRL-u.../rozpledycha totalna jak nic/.. Szok, że tak się prowadzi prace...........

    • 6 3

  • dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew... (1)

    Priorytety macie ustalone ale niewłaściwie. Panie i panowie wrócmy do sedna - węzeł ma być bezkolizyjny i droga wiodąca do centrum miasta zorganizowana tak, by nie było wiecznych korków.
    Przecież przejazd przez Witomino to rozwiązanie tymczasowe a nie docelowe.
    Proste? Proste! Do roboty bo wypłat za gdybanie nie dostajecie.

    • 21 0

    • No wlasnie za to dostają wypłaty, i to niegłupie

      • 1 3

  • Obwodnica Witomina (3)

    Planiści rezygnują z węzła bezkolizyjnego by pozostawić sytuację taką jaka jest obecnie czyli ze światłami. To wizja bez przyszłości. Definitywnie zamyka się drogę do ewentualnej przyszłej rozbudowy. A co z obwodnicą Witomina? Droga do obwodowej to koszmar dla ciągle zakorkowanej Kieleckiej, Małokackiej i Witomińskiej. W Gdyni w ciągu ostatnich kilku lat jest kompletny brak inwestycji drogowych. Przy zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego na Unruga i płk Dąbka to koszmar. O dziurawych drogach to już nudno w koło mówić. Centrum miasta - Plac Konstytucji droga za chwilę będzie nieprzejezdna. Ulica Wiśniewskiego, fragmenty AL. Zwycięstwa, ul. Energetyków itd., itd...Można wymieniać i wymieniać. W Gdyni tylko maluje się czerwoną farbą drogi dla rowerów. To są "priorytetowe inwestycje w Gdyni. W przyszłym roku wybory - czas na zmiany. W Gdańsku co chwilę się słyszy: nowa droga tu, nowe mosty tam i przetargi na kolejne nowe drogi. A w Gdyni tylko się planuje.

    • 44 3

    • Co do dróg rowerowych - wlasnie jedna z ul 3 maja likwidują

      Co za mośki...

      • 5 1

    • (1)

      Według mnie priorytetem powinny być korki na witominie, uważam że to obecnie najbardziej zakorkowany rejon w Gdyni

      • 8 3

      • Tylko kto te korki na Witominie powoduje? Na pewno nie mieszkańcy. W okolicy obwodnicy na chwarznie powinien być duży parking gdzie swołocz powinna zostawić grata i przesiąść się na zbiorkom. A nie pchać się na zakorkowane centrum bo muszę. Zbiorkom powinien mieć 50% udział w przewozach pasażerskich a reszta to piesi, rowery i samochody.
        Ale po co obwodnica Witomina? Co to da? Na Obłużu jest potrzebna nowa droga ale nie na Witominie.
        Pamiętajmy, że każdą nową drogę trzeba utrzymać.

        • 7 3

  • Po co komu tak naprawdę te nowe "zjazdy i wjazdy" na obwodnicę..??? Na wężle Chwarzno w zasadzie korków nie ma, a dla tych kilku "maruderów" przejeżdzającch raz na godzinę o masie powyżej 12 ton to się nie opłaca.. Lepiej zburzyć toto "cudo" zwane kładką przy "Za falochronem" i wybudować wreszcie drugi pas na Witomińskim odcinku Chwarznieńskiej i po sprawie. Całą prawie Chwarznieńską "obudowano" przecież "wzmacniaczami" dżwięku czym są ekrany, to darowałbym mieszkańcom nowych jeszcze bliższych uchu efektów "muzyczno-drogowych"...

    • 3 7

  • (3)

    Chwarznienska jest non stop zakorkowana przez światła przy wjeździe na obwodnicę. Czy logiczne jest żeby było to skrzyżowanie bezkolizyjne. Garby na chwarznienskiej to dramat i pomysł z d*py. Stępa zwariował

    • 27 3

    • Przejeżdżam tamtędy samochodem nawet kilka razy dziennie

      I choć początkowo byłem sceptycznie nastawiony, to teraz uważam, ze takie garby powinny być montowane nie tylko tam, ale przed kazdym przejsciem dla pieszych, bo na wzrost kultury jazdy w tym kraju raczej nie ma co liczyc.

      • 5 3

    • Ronda jak na Zachodzie zamiast świateł

      j.w.

      • 5 2

    • "garby" na Chwarznieńskiej są spowodowane częstymi wypadkami w tym miejscu (zwłaszcza dzieciaki są zagrożone) - nie wiem co to niby za dramat zwolnić przy szkole

      • 7 3

  • Kartografia się kłania (1)

    Autorze artykułu!
    jeśli obracasz zdjęcia map tak, że północ nie znajduje się na górze obowiazkowo musisz umieścić na mapie róże wiatrów ze wskazaniem północy!!!
    gdzie to zdjęcie terenu jest?
    obwodnica południowa?!
    gdzie nasza obwodnica jest w poziomie względem mapy (od wschodu do zachodu)?!
    naucz się tworzyć mapki!!!

    • 13 1

    • też mnie ta maniera zniesmaczyła

      a na stronie www miasta Gdyni też to samo! Widocznie dziennikarzowi nie chciało się obrócić.

      • 2 1

  • Spokojnie to jest Gdynia, czyli dyskusje, wizje, planowanie, a realizacja za 50 lat przy dobrych wiatrach.

    • 11 2

  • Materiały które są na stronie Urzędu

    są niejasne. Na jednym planie jest narysowanych kilka drog jedna na drugiej i tak naprawdę nic nie wynika. Na planie ochrony srodowiska w prawym rogu jest jest mały schemat który prawdopodobnie przedstawia układ ulic jaki ma być . Zaprasza sie do dydkusji a nie przedstawia czytelnego projektu

    • 14 1

  • węzeł za grube miliony i od razu z węzła w gigantyczny korek na witominie hahaha bezmózgi

    • 12 3

  • pogonić tych śmierdzieli nierobów z UM potrafi0ą tylko siędzięc i w stołki pierdzieć !

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane