• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

  • Rety...ilu tu jest frustratów.....

    • 2 1

  • Czemu zaprojektuj i wybuduj, skoro dokumentacja jest od 2 lat? (2)

    Ktoś, może redakcja, jest w stanie wytłumaczyć, czemu projekt powstaje po raz drugi. W artykule z kwietnia 2018 jest napisane "Dokumentacja, przygotowana przez firmę Transprojekt Gdański, jest już gotowa."

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wiemy-jak-bedzie-wygladal-Wezel-Karwiny-n123031.html#tri"

    • 18 0

    • Bo wtedy można przytulić kasę za już gotowy projekt. (1)

      Zgadnij kto wygra?
      Zgadnij ile będzie opóżnienia?
      Zgadnij z czyjej winy: a/pogoda, b/pęknięta rura c/trudne warunki geologiczne

      • 0 0

      • z winy rudego "króla" unii

        • 0 0

  • nie zapomnijcie, zeby wcisnać parkometr

    • 1 0

  • Żeby było szybko i sprawnie :

    To powinni wsiąść tą firmę co robi teraz na Piłsudskiego , oni są mega szybcy.

    • 2 0

  • Serio...?

    "(...) zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej."
    Czy to znaczy, ze mieszkacy Karwin po raz kolejny zostana na tydzien lub dwa pozbawieni cieplej wody?

    • 2 0

  • (1)

    A mostek na Nałkowskiej jak się zapadł tak do teraz straszy .

    • 33 6

    • Prawda

      Juz 4 lata minely.

      • 0 0

  • A ja sie pytam co ze skrzyzowaniem przy Parkowej?

    A ja sie pytam co ze skrzyzowaniem przy Parkowej? Bo wydac pozwolenie na budowe tam centrum handlowego parkowa to mozna obok Volvo a o tym skrzyzowaniu nie ma nic mowy!! Bardzo czesto sa tam wypadki

    • 3 0

  • opinia

    węzeł PKM Karwiny nie spełni oczekiwań władz miasta z banalnego powodu, na peronach jest znikoma frekwencja pasażerów PKM-ki.

    • 0 3

  • Wyobraznia (1)

    Tu jest potrzebna przebudowa z rozmachem i wyobraznia,a nie jakas latanina za spore pieniadze,ktora wystarczy na kilka najblizszych lat.A co bedzie potem?
    Wladza bez wyobrazni musi ustapic miejsca ludziom z wizja rozwoju.

    • 13 1

    • Wyobraźnia I Samorządność?

      Rozmach to oni mają w trwonieniu pieniędzy:
      Lotnisko, PPNT, parking dla Boczka.

      • 0 0

  • A estakada nadal stoi (3)

    • 32 1

    • Podziekuj (2)

      Mieszkańcom Kosakowa z osiedli Morskich i tych innych. Mieszkałam na Obłużu 20 lat i doskonale widać co się stało po otwarciu tych osiedli. Mieszkancy Pogórza też nie są zadowoleni, bo stali się dzielnicą tranzytową dla wszystkich, których nie byli stać na mieszkanie w granicach administracyjnych Gdyni. Spójrz na rejestracje stojące w korku. Tak samo jest na Hutniczej. 85% to mieszkańcy Małego 3miasta. Płacisz mniej ale 3 h dziennie to dojazd.

      • 6 0

      • Dlatego jak najszybciej musi powstać kolej do Oksywia i do Kosakowa (1)

        Do stacji na Obłużu Górnym można byłoby spokojnie dojeżdżać nawet rowerem.

        • 9 0

        • Dokladnie... tylko to raczej marzenia..

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane